Το καλοκαίρι του 2024, μια δασική έκταση στα Μέγαρα μετατράπηκε σε κινηματογραφικό χωριό για μια μεγάλη παραγωγή του Χόλιγουντ, με πρωταγωνιστή τον Νίκολας Κέιτζ.
Στην περιοχή Κορομήλι στήθηκε ένα ολόκληρο σκηνικό, το οποίο εξακολουθεί να στέκει στις πλαγιές, για τις ανάγκες των γυρισμάτων της ταινίας «Ο Γιος του Ξυλουργού» (The Carpenter's Son). Παράλληλα, γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν και στην περιοχή Αετοφωλιά, όπου το εντυπωσιακό φυσικό τοπίο με τους βραχώδεις σχηματισμούς κόβει την ανάσα.
Το σκηνικό που παραμένει στο Κορομήλι, έχει γίνει αντικείμενο ενδιαφέροντος τόσο για την καλλιτεχνική του αξία όσο και για τις προοπτικές αξιοποίησής του, αλλά και για τις γραφειοκρατικές δυσκολίες που συνοδεύουν την παραμονή του.
Η τοποθεσία και η επιλογή των Μεγάρων
Η επιλογή του σημείου έγινε από τους location scouters των εταιρειών παραγωγής, οι οποίοι αναζητούσαν ένα φυσικό περιβάλλον με αυθεντικότητα και πολύ καλές καιρικές συνθήκες. Το μέρος κρίθηκε ιδανικό.
«Τα Μέγαρα έχουν γίνει πόλος έλξης για γυρίσματα τα τελευταία χρόνια», λέει ο Δημήτρης Γεωργακής, Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Διοικητικών, Πληροφορικής, Προγραμματισμού και Τουρισμού του Δήμου Μεγάρων. Οι λόγοι είναι πολλοί: η περιοχή προσφέρει ηλιοφάνεια, ποικιλία τοπίων, ενώ βρίσκεται πολύ κοντά στην Αθήνα.
Τα γυρίσματα και η συνεργασία με τον Δήμο
Όπως εξηγεί ο κ. Γεωργακής, η Δημοτική Αρχή παρείχε άδειες και διευκολύνσεις στην παραγωγή.
«Μας ζητήθηκε άδεια, καθώς τα γυρίσματα πραγματοποιούνταν εντός των ορίων του Δήμου, καθώς και υποστήριξη στις διαδικασίες που αφορούσαν το Δασαρχείο και την Πυροσβεστική για την έκδοση των απαραίτητων εγκρίσεων».
Παράλληλα, υπήρξε διαρκής επικοινωνία με τους υπεύθυνους της ελληνικής εταιρείας παραγωγής, ώστε να αξιοποιηθεί επικοινωνιακά η παρουσία του Νίκολας Κέιτζ και των συμπρωταγωνιστών του στην περιοχή, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν κατέστη δυνατό. «Το συμβόλαιο της γαλλικής εταιρείας παραγωγής ήταν εξαιρετικά αυστηρό. Δεν μπορούσε να γίνει καμία προωθητική ενέργεια χωρίς την έγκρισή τους», εξηγεί.
Το απρόοπτο κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων
Η περιοχή Αετοφωλιά, με την έντονη βλάστηση και το άγριο ανάγλυφο, χαρακτηρίζεται ως δύσβατη και απαιτούσε ειδική διαχείριση κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων.
Κατά την πρώτη αυτοψία στον χώρο, παρουσία και της Πυροσβεστικής, παρατηρήθηκε έντονη παρουσία σφηκών, γεγονός που επανεμφανίστηκε και την ημέρα των γυρισμάτων, προκαλώντας προσωρινή διακοπή για περίπου δύο ώρες. Ο Νίκολας Κέιτζ δεν προσέγγισε το σημείο τις φορές που εντοπίστηκαν οι σφήκες, καθώς η παραγωγή έκρινε ότι υπήρχε κίνδυνος και δεν του επέτρεψε να πλησιάσει. Παρότι υπήρξε αναστάτωση, το συνεργείο δεν απομακρύνθηκε από την περιοχή, αλλά μετακινήθηκε προσωρινά στο δεύτερο σετ συνεχίζοντας τα γυρίσματα, καθώς τα δύο σημεία βρίσκονται σε κοντινή απόσταση. Οι σκηνές ολοκληρώθηκαν αργότερα.
Η αξιοποίηση των σκηνικών και του χώρου
Ήδη από την έναρξη των γυρισμάτων, η Δημοτική Αρχή είχε θέσει το ζήτημα πιθανής αξιοποίησης των σκηνικών μετά το τέλος των γυρισμάτων.
«Συζητήθηκε ακόμη και η δημιουργία θεματικού πάρκου, αλλά κάτι τέτοιο απαιτεί μεγάλες επενδύσεις και έργα υποδομής, αφού η περιοχή είναι δύσβατη και συνεπώς η πρόσβαση δύσκολη», αναφέρει ο κ. Γεωργακής.
Όπως επισημαίνει ο Αντιδήμαρχος Μεγάρων, το οικονομικό σκέλος δεν αποτελεί το βασικό εμπόδιο: «Αν μας έδινε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας την άδεια, θα βρίσκαμε τον τρόπο. Το πρόβλημα είναι καθαρά θεσμικό».
Σοβαρά προβλήματα προκύπτουν και από το ιδιοκτησιακό καθεστώς της περιοχής, καθώς απαιτούνται ειδικές εγκρίσεις και άδειες από τους ιδιοκτήτες. Τα σκηνικά ανεγέρθηκαν σε ιδιωτική δασική έκταση, με τον ιδιοκτήτη να έχει παραχωρήσει τη συγκατάθεσή του, ωστόσο η παραμονή τους απαιτεί έγκριση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Ο Αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Αγροτικής Ανάπτυξης του Δήμου Μεγάρων, Σπύρος Νικολάου, εξηγεί από την πλευρά του, πως οι άδειες εκδόθηκαν με ρητή προϋπόθεση την απομάκρυνση των σκηνικών μετά το τέλος των γυρισμάτων.
«Τις εγκρίσεις τις πήραμε με τη δέσμευση ότι όταν τελειώσουν τα γυρίσματα, θα απομακρυνθούν τα υλικά. Τώρα αναμένουμε απόφαση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για να μπορέσουν να παραμείνουν», αναφέρει. Αν δεν υπάρξει σχετική άδεια, ο Δήμος υποχρεούται να προχωρήσει στην απομάκρυνση τους, όπως προβλέπει η συμφωνία με την ελληνική εταιρεία παραγωγής.
Η κατασκευή των σκηνικών και η σημασία τους
«Όλες οι κατασκευές έγιναν με το χέρι», θυμάται ο κ. Νικολάου. «Με υλικά από την περιοχή και με τεχνίτες που έφεραν από τη Νότια Αφρική».
Μάλιστα, περιγράφει την αυστηρότητα με την οποία αντιμετωπίστηκαν τα θέματα ασφάλειας, εν μέσω υψηλών θερμοκρασιών. «Οι εργασίες έγιναν μέσα σε καύσωνα 40 βαθμών Κελσίου. Ένα από τα μέτρα που ζητήθηκαν από την Πυροσβεστική, ήταν η απαγόρευση χρήσης βενζινοκίνητων εργαλείων και η εταιρεία προσαρμοζόμενη στις απαιτήσεις έφερε ηλεκτρικά αλυσοπρίονα με μπαταρία, ενώ υπήρχε μόνιμη παρουσία πυροσβεστικού οχήματος. Οι άνθρωποι της παραγωγής προσαρμόστηκαν σε κάθε απαίτηση των Αρχών και ήταν εξαιρετικά οργανωμένοι», τονίζει.
Συνολικά, η εμπειρία των γυρισμάτων άφησε θετικό αποτύπωμα. «Η συνεργασία μας με την παραγωγή ήταν άψογη», λέει ο κ. Γεωργακής κάτι που επιβεβαιώνει και η κ. Αλεξάνδρα Μπουσίου, συμπαραγωγός της ταινίας.
Εξηγώντας την καλλιτεχνική σημασία των σκηνικών, η κ. Μπουσίου επισημαίνει: «Τα σκηνικά δημιουργήθηκαν με επίβλεψη του Jean-Vincent Puzos, ενός από τους πιο καταξιωμένους σκηνογράφους διεθνώς. Πρόκειται για κατασκευές υψηλής αισθητικής και τεχνικής αξίας, σχεδιασμένες να ενσωματώνονται στο φυσικό περιβάλλον και να αποδομούνται εύκολα αν χρειαστεί. Το ότι υπάρχει ένα ολοκληρωμένο δείγμα της δουλειάς του Puzos στην Ελλάδα είναι από μόνο του σπουδαίο».
Όσο για την πιθανή αξιοποίηση τους, αναφέρει: «Σε άλλες χώρες, τέτοιες κατασκευές συχνά αξιοποιούνται πολλαπλά: είτε ως επισκέψιμα σημεία είτε ως σκηνικά για μελλοντικές παραγωγές. Αν υπάρξει η δυνατότητα να παραμείνουν, θα μπορούσαν να αποτελέσουν μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για την προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα».
Παρά την επιθυμία της να παραμείνουν τα σκηνικά, η κ. Μπουσίου αναγνωρίζει τις δυσκολίες: «Κατανοούμε πλήρως ότι πρόκειται για μια δασική έκταση με αυστηρό πλαίσιο προστασίας. Υπάρχουν πολλές ασφαλιστικές δικλείδες, και είναι σωστό να υπάρχουν. Η Δημοτική Αρχή ήταν δεκτική, αλλά η αδειοδότηση είναι σύνθετη και απαιτεί συντονισμό πολλών φορέων».
Την ίδια στιγμή, τονίζει και την ανάγκη για υπευθυνότητα: «Σε τέτοιες περιοχές, ακόμη και μια απροσεξία από έναν επισκέπτη, μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες για το περιβάλλον. Γι’ αυτό και η προσέγγιση μας ήταν εξαιρετικά προσεκτική σε όλα τα στάδια».
Αξίζει να αναφερθεί πως η ελληνική εταιρεία παραγωγής Black Orange S.A. με εκτελεστή παραγωγό τον Γιάννη Ιακωβίδη, η οποία είχε αναλάβει την τοπική οργάνωση και υλοποίηση των γυρισμάτων, είχε προτείνει τη μεταβίβαση των σκηνικών στον Δήμο Μεγάρων. Ωστόσο, χωρίς τις απαραίτητες εγκρίσεις από τις αρμόδιες Αρχές, η πρόταση παραμένει σε εκκρεμότητα.
Η επόμενη μέρα
Ο Δήμος Μεγάρων έχει ήδη θέσει το θέμα τόσο στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, όσο και στο Υπουργείο Πολιτισμού και αναμένει απαντήσεις.
Σήμερα, τα σκηνικά παραμένουν στις θέσεις τους, με τον Δήμο Μεγάρων να αναμένει την τελική απόφαση για το μέλλον τους. Αν εγκριθεί η παραμονή τους, δεν αποκλείεται να αποτελέσουν στο μέλλον σημείο αναφοράς για νέες κινηματογραφικές παραγωγές ή ακόμη και για επισκέπτες που θέλουν να δουν από κοντά πού γύρισε σκηνές ο Νίκολας Κέιτζ.
Όποια κι αν είναι η τελική απόφαση, η ιστορία του «κινηματογραφικού χωριού» στα Μέγαρα δείχνει πως η Ελλάδα μπορεί να φιλοξενεί μεγάλες διεθνείς παραγωγές, αρκεί να συνδυάζει τη φιλοξενία με τη σωστή θεσμική ευελιξία.
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας:
Η ταινία «The Carpenter’s Son», αναμένεται να βγει στις αίθουσες στις 14 Νοεμβρίου 2025, φέρνοντας ξανά στο προσκήνιο την Ελλάδα, καθώς τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν εξ ολοκλήρου στη χώρα μας. Εκτός από τα Μέγαρα, σκηνές της ταινίας γυρίστηκαν επίσης στον Διόνυσο και την Κρήτη.
Είναι εμπνευσμένη από το Απόκρυφο Παιδικό Ευαγγέλιο του Θωμά, ένα κείμενο που περιγράφει επεισόδια από την παιδική ηλικία του Ιησού, τα οποία δεν περιλαμβάνονται στα κανονικά ευαγγέλια.
Πρόκειται για ένα βιβλικό θρίλερ τρόμου που αφηγείται την ιστορία μιας οικογένειας που κρύβεται στη ρωμαϊκή Αίγυπτο. Ο νεαρός γιος, γνωστός ως «το Αγόρι», επαναστατεί απέναντι στον προστάτη του, «τον Ξυλουργό» (τον οποίο υποδύεται ο Νίκολας Κέιτζ).
Η εξέγερσή του, υποκινούμενη από την εμφάνιση ενός μυστηριώδους παιδιού, αφυπνίζει τις έμφυτες δυνάμεις του, κάτι που μετατρέπει την οικογένεια σε στόχο φρικτών, φυσικών και θεϊκών δυνάμεων.
Πρωταγωνιστούν επίσης η FKA twigs ως μητέρα και ο Noah Jupe ως γιος, ενώ την παραγωγή ανέλαβαν οι εταιρείες Spacemaker και Cinenovo.