Ο Λιουίς Σαρδά, ένας από τους ιδρυτές της Generator Landing, πλατφόρμας πωλήσεων μέσω τεχνητής νοημοσύνης, εμπνέει τους νέους επιχειρηματίες στο Πανεπιστήμιο των Βαλεαρίδων Νήσων (UIB).
Ακριβώς πριν από πέντε χρόνια γεννήθηκε η Generator Landing, μέσα στη χρονιά της πανδημίας. Οι Λιουίς Σαρδά και Χοσέ Μάρκες θυμήθηκαν προ ημερών τα βήματα που έκαναν για να ξεκινήσουν το εγχείρημά τους, μια start-up από τη Μαγιόρκα που βοηθά στην αύξηση των πωλήσεων μέσω της τεχνητής νοημοσύνης.
«Έχουμε καταφέρει να ξεπεράσουμε το 1 εκατομμύριο ευρώ σε κύκλο εργασιών», παραδέχεται ο Σαρδά, «όταν τον Ιανουάριο του 2023 είχαμε μόλις 3.000 ευρώ στο ταμείο - που δεν έφταναν ούτε για τους μισθούς. Χωρίς την τεχνητή νοημοσύνη θα είχαμε... πεθάνει».
Ο Σαρδά και ο Μάρκες ήταν δύο από τους ομιλητές που συμμετείχαν την Τετάρτη στο Emprèn Day 2025, που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα Magna της Σχολής Ξενοδοχειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου των Βαλεαρίδων Νήσων (UIB). Πρόκειται για την πρώτη έκθεση νεανικής επιχειρηματικότητας, στην οποία συμμετείχαν πάνω από 200 νέοι, σε μια μέρα που συνδύασε παρουσιάσεις, εργαστήρια και συνεδρίες ομαδικής δουλειάς.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Μαγιόρκα, Λιορένς Γκαλμές, και η αντιπρύτανης Καινοτομίας και Ψηφιακού Μετασχηματισμού, Λόρεν Καρράσκο, εγκαινίασαν την εκδήλωση που διοργανώθηκε από το επιμελητήριο.
Παρουσιάστηκαν, επίσης, ο Χόρχε Σαντούα από την Putos Modernos, δημιουργικός διευθυντής και ιδρυτής ενός ιδιαίτερου διαφημιστικού γραφείου, καθώς και ο Φερνάντο ντε Μιγκέλ, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της offUgo, μιας εταιρείας κινητικότητας με σύστημα 100% ψηφιακής ενοικίασης αυτοκινήτων.
«Ιστοσελίδα σε λιγότερο από 10 δευτερόλεπτα»
Η Generator Landing, με τρεις συνιδρυτές, έξι εταίρους και δεκαπέντε εργαζομένους, είναι «ουσιαστικά μια πλατφόρμα για να μπορεί οποιοσδήποτε επιχειρηματίας να πουλήσει το προϊόν ή την υπηρεσία του μέσω WhatsApp, Instagram ή Messenger, χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη», εξηγεί ο Σαρδά. «Δημιουργείς την ιστοσελίδα σου σε λιγότερο από δέκα δευτερόλεπτα και επίσης τη διαφήμιση για να της διοχετεύσεις επισκεψιμότητα» προσθέτει.
Η ιστορία της Generator Landing ξεκίνησε «χωρίς χρηματοδότηση, χωρίς καμία εξωτερική βοήθεια» και πλέον έχει επεκταθεί στη Λατινική Αμερική. «Ξεκινήσαμε από το μηδέν, χωρίς καμία βοήθεια. Και ακριβώς αυτή την εβδομάδα κλείσαμε πέντε χρόνια και καταφέραμε να ξεπεράσουμε το 1 εκατομμύριο σε τζίρο», σημειώνει ο συνιδρυτής.
«Δεν σταματάμε να καινοτομούμε», επισημαίνει. «Πριν από δύο χρόνια είδαμε ότι με την τεχνητή νοημοσύνη ή θα προσαρμοζόσουν ή θα έμενες εκτός. Και σήμερα πιστεύουμε πως η ΤΝ είναι αδιαπραγμάτευτη για κάθε επιχείρηση. Οποιαδήποτε εταιρεία ή άτομο δεν στηρίζεται στην ΤΝ είναι κυριολεκτικά εκτός παιχνιδιού».
Η start-up καλύπτει κάθε είδους επιχειρηματική δραστηριότητα, «από αυτόν που πουλά ένα φυσικό προϊόν έως εκείνον που προσφέρει μια ψηφιακή υπηρεσία», και εκτός από την Ισπανία έχει ήδη επεκταθεί στη Λατινική Αμερική, κυρίως στο Μεξικό. «Στη Λατινική Αμερική υπάρχει τεράστια επιχειρηματική δραστηριότητα, και καθώς προσφέρουμε συνδρομητικό μοντέλο, μπορεί να μας προσεγγίσει ο καθένας».
Ο Λιουίς Σαρδά, απόφοιτος Διοίκησης Επιχειρήσεων και κάτοχος μεταπτυχιακού στο Ψηφιακό Μάρκετινγκ, θυμάται την «έκρηξη» της τεχνητής νοημοσύνης το 2023.
«Τον Ιανουάριο εκείνου του έτους ήμασταν στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, με μόλις 3.000 ευρώ στο ταμείο. Είχαμε αποφασίσει να κλείσουμε την Generator Landing, και εκείνο το ίδιο βράδυ, από μια συγκυρία της ζωής, η OpenAI άνοιξε το API της - και μπορέσαμε να συνδεθούμε και να γίνουμε μία από τις πρώτες πλατφόρμες που δημιουργούσαν ιστοσελίδες με τεχνητή νοημοσύνη. Αυτό μας επέτρεψε να συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε μέχρι σήμερα. Χωρίς την ΤΝ, θα είχαμε... πεθάνει».
«Η τεχνητή νοημοσύνη δεν θα αφαιρέσει θέσεις εργασίας»
«Η ΤΝ δεν είναι κάτι κακό και δεν πρόκειται να αφαιρέσει θέσεις εργασίας», υποστηρίζει ο Σαρδά. «Οι εταιρείες θέλουν οι άνθρωποι να είναι πιο γρήγοροι, πιο δραστήριοι, ώστε ως εργαζόμενοι και ως επιχειρηματίες να μπορούν να παίρνουν αποφάσεις πιο άμεσα».
Ένα ακόμη project που παρουσίασαν οι συμμετέχοντες του Emprèn Day ήταν αυτό της offUgo, με την εμπειρία του συνιδρυτή και διευθύνοντος συμβούλου, Φερνάντο ντε Μιγκέλ.
Η εταιρεία ξεκίνησε ως εταιρεία rent-a-car που επιδίωκε να είναι 100% ηλεκτρικά. «Το προσπαθήσαμε το 2020 με 17 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά δεν λειτούργησε. Η υποδομή δεν επαρκούσε· οι πελάτες τηλεφωνούσαν γιατί έμεναν χωρίς μπαταρία. Και τα αυτοκίνητα τότε δεν ήταν όπως σήμερα» περιγράφει.
«Ήταν αδύνατο να δημιουργήσουμε ένα νέο, βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο με εκείνον τον στόλο. Κρατήσαμε, όμως, την υπόλοιπη τεχνολογία: ένα ψηφιακό σύστημα “πάγκου” εξυπηρέτησης, που επιτρέπει στους πελάτες να παραλαμβάνουν και να επιστρέφουν τα οχήματα αυτόνομα», εξηγεί ο Ντε Μιγκέλ.
«Λαμβάνεις έναν σύνδεσμο στο e-mail σου που σε οδηγεί σε έναν εικονικό πάγκο εξυπηρέτησης - ακριβώς όπως σε ένα φυσικό γραφείο ενοικίασης. Εκεί υπογράφεις το συμβόλαιο, πληρώνεις την εγγύηση, και ο ίδιος ο πάγκος σε καθοδηγεί μέχρι το αυτοκίνητο και σου επιτρέπει να ανοίξεις τις πόρτες, είτε βρίσκεσαι στο αεροδρόμιο είτε στο λιμάνι» συμπληρώνει.
«Μεγαλώσαμε πέρα από τις δυνατότητές μας και φτάσαμε κοντά στη χρεοκοπία», θυμάται ο συνιδρυτής της offUgo. Μέχρι το 2022 η offUgo είχε φτάσει να διαθέτει στόλο 600 οχημάτων στη Μαγιόρκα, στην Ίμπιζα και στη Μάλαγα. «Αυξήσαμε τη δραστηριότητά μας κατά 700% εκείνη τη χρονιά, αλλά φτάσαμε στα όρια, καθώς χρηματοδοτούσαμε την ανάπτυξη με ζημίες, και η αγορά επενδύσεων πάγωσε εντελώς».
«Επιστρέψαμε τα 600 αυτοκίνητα και συνήψαμε συμφωνία με μια τοπική εταιρεία στη Μαγιόρκα, στην οποία πουλάμε την τεχνολογία που είχαμε δημιουργήσει», εξηγεί. Έτσι, το «εσωτερικό προϊόν» της offUgo μετατράπηκε σε λογισμικό ψηφιακών πάγκων, το οποίο πλέον εμπορεύονται εκτός.
Η ιστοσελίδα της εταιρείας έγινε μια κεντρική πλατφόρμα κρατήσεων, ένας μεσάζων (broker): Οι πελάτες εισέρχονται στην ιστοσελίδα για να νοικιάσουν αυτοκίνητο και η offUgo τούς συνδέει με τον πάροχο της επιλογής τους, που συνήθως είναι μεσαίου μεγέθους εταιρείες ενοικίασης.
Η εταιρεία δραστηριοποιείται, εκτός από τη Μαγιόρκα, στην Ίμπιζα, στη Μάλαγα, στη Μαδρίτη, στη Βαλένθια - και «τώρα ανοίγουμε στη Σεβίλλη», καταλήγει εμφατικά.