Κανείς δεν υποψιαζόταν ότι ένα φαινομενικά αθώο αντικείμενο, τοποθετημένο περήφανα στον τοίχο ενός πρεσβευτή, θα γινόταν ένα από τα πιο παράξενα και εντυπωσιακά κεφάλαια στην ιστορία της κατασκοπείας.
Το 1945, στις τελευταίες εβδομάδες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, μια ομάδα Ρώσων προσκόπων εμφανίστηκε στην πρεσβευτική κατοικία των Ηνωμένων Πολιτειών στη Μόσχα, το περίφημο Spaso House, κρατώντας ένα δώρο: ένα ξύλινο, περίτεχνα σκαλισμένο έμβλημα των ΗΠΑ. Το προσέφεραν στον πρεσβευτή W. Averell Harriman ως σύμβολο συνεργασίας ανάμεσα στις δύο υπερδυνάμεις, που τότε ήταν ακόμα σύμμαχοι ενάντια στη ναζιστική Γερμανία.
Κανείς δεν υποψιαζόταν ότι αυτό το φαινομενικά αθώο αντικείμενο, τοποθετημένο περήφανα στον τοίχο του πρεσβευτή, θα γινόταν ένα από τα πιο παράξενα και εντυπωσιακά κεφάλαια στην ιστορία της κατασκοπείας. Για επτά ολόκληρα χρόνια, η ξύλινη αυτή σφραγίδα έκρυβε μέσα της ένα μικροσκοπικό μηχανισμό παρακολούθησης, γνωστό αργότερα ως “The Thing” - μια συσκευή τόσο προηγμένη για την εποχή της που έμοιαζε βγαλμένη από επιστημονική φαντασία. Η Σοβιετική Ένωση είχε πραγματοποιήσει το πιο τολμηρό και ευφυές κατασκοπευτικό τέχνασμα από την εποχή του... Δούρειου Ίππου.
Η σύνδεση της συσκευής με ένα πρωτοποριακό μουσικό όργανο
Η τεχνολογία του “The Thing” ήταν πρωτοφανής. Ο εφευρέτης του, ο Ρώσος φυσικός και μουσικός Λεβ Σέργκεγιεβιτς Τέρμεν - γνωστός στη Δύση ως Λεόν Θερέμιν, δημιουργός του πρώτου ηλεκτρονικού μουσικού οργάνου Theremin - σχεδίασε ένα σύστημα που δεν έμοιαζε με τίποτα που είχαν δει οι Αμερικανοί ειδικοί. Η συσκευή δεν είχε μπαταρία, δεν περιείχε ηλεκτρονικά κυκλώματα, δεν παρήγαγε θερμότητα και ήταν αδύνατο να εντοπιστεί με τις μεθόδους ανίχνευσης της εποχής.
Ένα διάφραγμα, σαν μεμβράνη τυμπάνου, παλλόταν από τον ήχο της ανθρώπινης φωνής, ενώ λεπτοί σωλήνες, σαν μίνι εκκλησιαστικά όργανα, συνέλεγαν τις δονήσεις και τις μετέδιδαν όταν ενεργοποιούνταν από έναν εξωτερικό πομπό υψηλής συχνότητας. Στην πραγματικότητα, η συσκευή ήταν αδρανής μέχρι να ενεργοποιηθεί εξ αποστάσεως, κάτι που την έκανε σχεδόν αόρατη στα μάτια της αντίπαλης αντικατασκοπείας. Η ακρίβεια της μηχανικής της κατασκευής θύμιζε συνδυασμό ελβετικού ρολογιού και μικρομέτρου, ένα τεχνολογικό θαύμα που, όπως είπε αργότερα ο ιστορικός H. Keith Melton, «ανέβασε την επιστήμη της ηχητικής παρακολούθησης σε επίπεδο που θεωρούνταν αδύνατο».
Για επτά χρόνια, από το 1945 έως το 1952, το “The Thing” μετέδιδε μυστικές συνομιλίες του Αμερικανού πρεσβευτή και των συνεργατών του, χωρίς κανείς να έχει την παραμικρή ιδέα. Ολόκληρη η αμερικανική διπλωματική αποστολή της Μόσχας βρισκόταν υπό παρακολούθηση, ενώ οι Σοβιετικοί αποκτούσαν πρόσβαση σε στρατηγικές πληροφορίες στην αυγή του Ψυχρού Πολέμου.
Η ανακάλυψη έγινε εντελώς τυχαία, το 1951, όταν ένας Βρετανός στρατιωτικός ραδιοχειριστής που βρισκόταν στη Μόσχα συντονίστηκε κατά λάθος στην ίδια συχνότητα που χρησιμοποιούσε ο εξωτερικός πομπός της KGB. Στις ακουστικές του άκουσε καθαρά μια συζήτηση που γινόταν πολλά μέτρα μακριά, μέσα στο Spaso House. Ακολούθησαν τριήμερες εξονυχιστικές έρευνες, ώσπου οι τεχνικοί της αμερικανικής πρεσβείας εντόπισαν τη συσκευή μέσα στο ξύλινο έμβλημα. Η στιγμή εκείνη θεωρήθηκε μία από τις μεγαλύτερες αποτυχίες ασφαλείας στην ιστορία των ΗΠΑ.
Η επιτυχία του δεν οφειλόταν μόνο στη μηχανική του ευφυΐα
Η επιτυχία του “The Thing” δεν οφειλόταν μόνο στη μηχανική του ευφυΐα, αλλά και στη μεγαλοφυή ψυχολογική σύλληψη πίσω από την επιχείρηση. Η τέχνη και τα έργα διακόσμησης λειτουργούν ως σύμβολα εμπιστοσύνης, πολιτισμού και κύρους. Σπάνια θεωρούνται ύποπτα. Οι Σοβιετικοί εκμεταλλεύτηκαν αυτή την προκατάληψη, κρύβοντας τον πιο εξελιγμένο κοριό της εποχής μέσα σε ένα ξυλόγλυπτο αριστούργημα που έφερε το ίδιο το εθνικό έμβλημα των Ηνωμένων Πολιτειών. Το δώρο που είχε σχεδιαστεί για να εκφράσει τη “φιλία” μεταξύ των δύο λαών μετατράπηκε σε εργαλείο παρακολούθησης, ενώ οι Αμερικανοί τοποθέτησαν με περηφάνια το σύμβολο της ίδιας τους της κυριαρχίας πάνω από το κεφάλι τους, χωρίς να γνωρίζουν ότι είχε γίνει το παράθυρο του εχθρού στο δωμάτιό τους.
Η ιστορία του “The Thing” αποκαλύπτει το πώς η τέχνη, η τεχνολογία και η κατασκοπεία συνδέονται με τρόπους που συχνά περνούν απαρατήρητοι. Η χρήση έργων τέχνης για σκοπούς δολιοφθοράς και κατασκοπείας δεν είναι καινούργιο φαινόμενο. Κατά τη διάρκεια της Ιστορίας, η τέχνη έχει αξιοποιηθεί στρατηγικά: ο Λεονάρντο ντα Βίντσι σχεδίασε τανκς και πολιορκητικές μηχανές, ο Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς υπήρξε μυστικός πράκτορας κατά τον Τριακονταετή Πόλεμο, ενώ στον Α΄ και Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, καλλιτέχνες από διάφορες χώρες συμμετείχαν στη δημιουργία καμουφλάζ και τεχνασμάτων εξαπάτησης. Ακόμα και ο Anthony Blunt, διακεκριμένος Βρετανός ιστορικός τέχνης και επιμελητής της βασιλικής συλλογής, αποκαλύφθηκε ότι ήταν Σοβιετικός κατάσκοπος.

Στην περίπτωση του “The Thing”, η ειρωνεία είναι διπλή: ο Θερέμιν, ο εφευρέτης του, δεν ήταν μόνο φυσικός αλλά και μουσικός, γνωστός για το ηλεκτρονικό του όργανο που έδινε τον χαρακτηριστικό απόκοσμο ήχο στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας του ’50, όπως The Day the Earth Stood Still. Ένας μουσικός δημιούργησε ένα από τα πιο προηγμένα κατασκοπευτικά όπλα της εποχής του.
Μετά τον εντοπισμό της συσκευής, οι Αμερικανοί αποφάσισαν να κρατήσουν την ύπαρξή της απόρρητη. Για σχεδόν μία δεκαετία, το περιστατικό παρέμεινε θαμμένο στα μυστικά αρχεία της CIA και του FBI, έως ότου το 1960, στην κορύφωση του Ψυχρού Πολέμου, ένα σοβιετικό αντιαεροπορικό κατέρριψε το αμερικανικό κατασκοπευτικό αεροσκάφος U-2 πάνω από τη ρωσική επικράτεια. Στο επακόλουθο διπλωματικό σκάνδαλο, οι Αμερικανοί αποφάσισαν να αποκαλύψουν δημόσια το “The Thing” σε συνεδρίαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, ως απόδειξη ότι η Σοβιετική Ένωση παραβίαζε τις διπλωματικές συμβάσεις και κατασκόπευε ξένες πρεσβείες. Ήταν μια προσπάθεια να αντισταθμιστεί το σοκ από την κατάρριψη του U-2, αλλά η ζημιά είχε ήδη γίνει: το “δώρο” που είχαν δεχθεί οι Ηνωμένες Πολιτείες ως χειρονομία φιλίας είχε αποδειχθεί ένας κυριολεκτικός Δούρειος Ίππος.
Στα παρασκήνια, το ενδιαφέρον για τη συσκευή ήταν τεράστιο. Οι Βρετανοί έδωσαν στην έρευνά τους την κωδική ονομασία SATYR, ενώ η CIA και η MI5 ανέλυσαν λεπτομερώς τη μηχανική της λειτουργία, προσπαθώντας να κατανοήσουν πώς θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και σε αντίστροφη κατεύθυνση. Το πραγματικό εύρος της τεχνολογικής υπεροχής του “The Thing” παρέμεινε κρυφό για δεκαετίες, ώσπου το 1987, ο πρώην αξιωματούχος ασφαλείας Peter Wright αποκάλυψε λεπτομέρειες στο αποκαλυπτικό του βιβλίο Spycatcher.

Η υπόθεση αυτή δεν άλλαξε μόνο τα πρωτόκολλα ασφαλείας των πρεσβειών σε όλο τον κόσμο· επηρέασε την ίδια την αντίληψη του Ψυχρού Πολέμου. Ο “Δούρειος Ίππος” της ΕΣΣΔ απέδειξε ότι η Σοβιετική Ένωση διέθετε υψηλού επιπέδου τεχνογνωσία στην τεχνολογία παρακολούθησης, πολύ πιο προχωρημένη από ό,τι φαντάζονταν οι Δυτικοί. Αποκάλυψε επίσης τον ρόλο που μπορούν να παίξουν τα πολιτισμικά σύμβολα στην ψυχολογική στρατηγική του πολέμου: ο εχθρός μπορεί να κρύβεται πίσω από ένα έργο τέχνης, ένα δώρο, μια χειρονομία ειρήνης.
Σήμερα, σχεδόν ογδόντα χρόνια αργότερα, το “The Thing” εξακολουθεί να προκαλεί δέος στους ιστορικούς, όχι μόνο λόγω της τεχνικής του αρτιότητας αλλά και για το πώς συμπυκνώνει την ουσία της γεωπολιτικής έντασης του 20ού αιώνα. Η ιστορία του είναι ένα παράδοξο: ένα μουσικό μυαλό δημιούργησε ένα εργαλείο παρακολούθησης, ένα έργο τέχνης μετατράπηκε σε μηχανισμό κατασκοπείας, και ένα δώρο φιλίας έγινε όπλο. Ήταν μια στιγμή όπου η αισθητική, η επιστήμη και η εξουσία διασταυρώθηκαν με τρόπο που καθόρισε τη μοίρα εθνών.
Ο “Δούρειος Ίππος” της Σοβιετικής Ένωσης δεν ήταν μόνο μια πράξη τεχνολογικής ιδιοφυΐας· ήταν ένα μάθημα για την εμπιστοσύνη, τη στρατηγική και την ψευδαίσθηση της ασφάλειας. Σε έναν κόσμο που άλλαζε ραγδαία, το “The Thing” απέδειξε ότι η κατασκοπεία δεν χρειάζεται να είναι φανερή για να είναι αποτελεσματική. Μερικές φορές, ο εχθρός κρύβεται στο πιο προφανές σημείο...