Το «κρυφό σχολειό» του Μαρκ Ζούκερμπεργκ -Πώς η έπαυλη στο Πάλο Άλτο μετατράπηκε σε παράνομο campus - iefimerida.gr

Το «κρυφό σχολειό» του Μαρκ Ζούκερμπεργκ -Πώς η έπαυλη στο Πάλο Άλτο μετατράπηκε σε παράνομο campus

Γύρω στο 2021, κάτι νέο άρχισε να ακούγεται πίσω από τους φράχτες: παιδικές φωνές, ωράρια άφιξης και αποχώρησης, μια μικρή ρουτίνα σχολείου / GETTY
Γύρω στο 2021, κάτι νέο άρχισε να ακούγεται πίσω από τους φράχτες: παιδικές φωνές, ωράρια άφιξης και αποχώρησης, μια μικρή ρουτίνα σχολείου / GETTY

Σύμφωνα με δημόσια έγγραφα που ήρθαν στο φως, στην ιδιοκτησία φαίνεται να λειτουργούσε χωρίς δημοτική άδεια μια ιδιωτική δομή μάθησης με την ονομασία «Bicken Ben School».

Στην ήσυχη γειτονιά Crescent Park του Πάλο Άλτο, εκεί όπου οι μικρές στέγες συναντούν τα «μοντέρνα αγροτόσπιτα» και τα μεσογειακά αρχοντικά, ένα οικόπεδο άρχισε να φουσκώνει σαν πνευστό: το συγκρότημα κατοικιών του Μαρκ Ζούκερμπεργκ. Με τα χρόνια ενώθηκαν έντεκα προηγουμένως χωριστές ιδιοκτησίες, πέντε εκ των οποίων εφάπτονται, και το σύνολο απέκτησε δικούς του ρυθμούς: εργοτάξια που ξυπνούν χαράματα, φρουροί σε SUV που σκανάρουν τα βλέμματα, μεταφορείς, τεχνικοί, καλεσμένοι, κυκλοφορία που πάλλεται και ξεθυμαίνει.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Για πολλούς γείτονες, αυτή η μόνιμη ταραχή ήταν ήδη πρόβλημα. Όμως, γύρω στο 2021, κάτι νέο άρχισε να ακούγεται πίσω από τους φράχτες: παιδικές φωνές, ωράρια άφιξης και αποχώρησης, μια μικρή ρουτίνα σχολείου. Κι έτσι γεννήθηκε το ερώτημα που θα δίχαζε τη γειτονιά για χρόνια: έχει στηθεί, παράτυπα, ένα «κρυφό σχολείο» μέσα στην έπαυλη;

Μια ιδιωτική δομή μάθησης

Σύμφωνα με δημόσια έγγραφα που ήρθαν στο φως μέσω αιτημάτων πρόσβασης και δημοσιευμάτων, στην ιδιοκτησία φαίνεται να λειτουργούσε χωρίς δημοτική άδεια μια ιδιωτική δομή μάθησης με την ονομασία «Bicken Ben School» — ένα όνομα που λέγεται πως δόθηκε προς τιμήν ενός κατοικιδίου κοτόπουλου της οικογένειας. Σε κρατικούς καταλόγους η έναρξη αναφέρεται τον Οκτώβριο του 2022, αλλά γείτονες ισχυρίζονται ότι είδαν την «τάξη» να λειτουργεί νωρίτερα, ήδη από το 2021.

Οι εκτιμήσεις τους για τον αριθμό των παιδιών ποικίλλουν: από εννέα έως δεκατέσσερα στα χαρτιά, δεκαπέντε έως τριάντα κατά παρατήρηση, ενώ σε αγγελίες προσωπικού του 2025 γινόταν λόγος για 35–40 μαθητές και σχεδιαζόμενη επέκταση σε γυμνασιακές βαθμίδες. Ό,τι κι αν συνέβαινε ακριβώς πίσω από τα αδιαπέραστα κυπαρίσσια, στα μάτια των κατοίκων αυτό ήταν σχολείο. Κι ένα σχολείο, σε ζώνη αποκλειστικής κατοικίας, χρειάζεται «conditional use permit»: ειδική άδεια χρήσης που εκδίδει ο δήμος. Τέτοια αίτηση, λένε τα αρχεία, δεν βρέθηκε, όπως αναφέρει το εκτενές και αναλυτικό ρεπορτάζ του WIRED.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η ιστορία δεν ξεδιπλώθηκε σαν σκάνδαλο «μιας και έξω». Ήταν μια κούραση που συσσωρευόταν. Από το 2016, η σταδιακή επέκταση του συγκροτήματος γεννούσε ανησυχίες για την αγορά ακινήτων· κατόπιν ήρθαν οι επαναλαμβανόμενες καταγγελίες για θόρυβο, για καταλήψεις θέσεων στάθμευσης από συνοδείες, για ουρές αυτοκινήτων σε ώρες που η γειτονιά παλιότερα έμοιαζε στάσιμη λίμνη. Υπήρξαν αυτοψίες, επιστολές, τηλεφωνήματα, 311 αναφορές που άλλες έκλειναν δίχως ευρήματα, άλλες επανέφεραν το θέμα από την αρχή. Σε μια εσωτερική επικοινωνία του 2020, δημοτικός υπεύθυνος σημείωνε ότι το σημείο «χρήζει προσοχής» και πως μάλλον δεν μιλάμε για «τέσσερις απλές κατοικίες» αλλά για κάτι περισσότερο οργανωμένο. Η υποψία ότι η πόλη κωλυσιεργεί «επειδή ο ιδιοκτήτης είναι ο… ιδιοκτήτης» φούντωσε. Η ίδια η πόλη, δια του εκπροσώπου της, αντέτεινε ότι εφαρμόζει ομοιόμορφα τους κανόνες «χωρίς να λαμβάνει υπόψη ποιος κατέχει ένα ακίνητο» και ότι ενημέρωνε τους κατοίκους «στον βαθμό που ο νόμος επιτρέπει». Αλλά η αίσθηση της άνισης μεταχείρισης έμενε.

Το 2024, ύστερα από συνάντηση κατοίκων με τον τότε δήμαρχο, οι διαμαρτυρίες σκλήρυναν: ζητήθηκε επίσημη έρευνα για τη σχολική λειτουργία, καταγγέλθηκε η μετατροπή γκαράζ σε αίθουσα, καταγράφηκε η αυξανόμενη ροή καθημερινής κίνησης. Τον Δεκέμβριο, ο διευθυντής πολεοδομίας της πόλης φέρεται να ενημέρωσε την πλευρά του ιδιοκτήτη: «η χρήση συνιστά ιδιωτικό σχολείο σε ζώνη κατοικίας και απαιτεί ειδική άδεια». Ελλείψει άδειας, ο “επόμενος σταθμός” θα ήταν εντολή παύσης («cease and desist»). Ακολούθησε σύσκεψη στο δημαρχείο τον Ιανουάριο 2025, όπου, σύμφωνα με αλληλογραφία, τέθηκε σαφές ορόσημο: αν δεν υπάρξει αίτηση ή έγκριση για την άδεια, το σχολείο πρέπει να κλείσει έως 30 Ιουνίου.

Το σχολείο έκλεισε ή μεταφέρθηκε;

Στο ενδιάμεσο, η οικογένεια —μέσω εκπροσώπων— φαίνεται να εξερεύνησε νομικές διόδους: την απόκτηση άδειας «Large Family Daycare» (νόμιμης έως 14 παιδιά κάτω των 10 ετών, εκτός δημοτικού ρυθμού), ή την μετακόμιση της σχολικής δραστηριότητας σε χώρο όπου «το σχολείο επιτρέπεται κατ’ αρχήν». Η πόλη ξεκαθάρισε ότι αδειοδοτημένα κέντρα ημερήσιας φροντίδας υπάγονται στο κράτος, άρα ο δήμος έχει περιορισμένα περιθώρια παρέμβασης· το ίδιο και η κατ’ οίκον εκπαίδευση. Τελικά, σύμφωνα με καταχωρίσεις και μαρτυρίες γειτόνων, η λειτουργία στο συγκεκριμένο ακίνητο έπαυσε προς τα τέλη του καλοκαιριού 2025 — όχι, όπως τόνισε εκπρόσωπος της οικογένειας, επειδή το σχολείο «έκλεισε», αλλά επειδή «μεταφέρθηκε». Το πού, με ποιο καθεστώς και υπό ποιο όνομα, παρέμεινε ασαφές.

Πίσω από τις χρονολογίες, όμως, υπάρχει μια πιο εκτενής ιστορία για το τι σημαίνει «γειτονιά» όταν ένας ιδιωτικός μικρόκοσμος γίνεται τόσο μεγάλος που αρχίζει να παράγει δικούς του κανόνες. Οι κάτοικοι συνέταξαν λίστες αιτημάτων προς το οικογενειακό γραφείο: να περιοριστούν οι σταθμεύσεις προσωπικού στον δρόμο, να υπάρχει έγκαιρη προειδοποίηση για μπετά και κατεδαφίσεις, να δοθούν «ανάσες» από τον αδιάκοπο κύκλο απόκτησης–κατεδάφισης–ανέγερσης, να μην επεκταθεί περαιτέρω το συγκρότημα. Η απάντηση αναγνώριζε το «ιδιόμορφο» της κατάστασης, υποσχόταν πολιτικές στάθμευσης και επικοινωνίας, αλλά δεν άγγιζε ευθέως το επίμαχο: το σχολείο. «Ελπίζουμε να απολαύσετε τα οφέλη της εγγύτητας — αυξημένη ασφάλεια, βελτιώσεις, υψηλότερες αξίες ακινήτων», έγραφε η εκπρόσωπος. Για τους γείτονες που μετρούσαν σπασμένα νεύρα και ταραγμένα πρωινά, αυτή η γλώσσα ακουγόταν σαν διαφημιστικό φυλλάδιο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Κι έτσι γεννήθηκε το ερώτημα που θα δίχαζε τη γειτονιά για χρόνια: έχει στηθεί, παράτυπα, ένα «κρυφό σχολείο» μέσα στην έπαυλη; / GETTY
Κι έτσι γεννήθηκε το ερώτημα που θα δίχαζε τη γειτονιά για χρόνια: έχει στηθεί, παράτυπα, ένα «κρυφό σχολείο» μέσα στην έπαυλη; / GETTY

Κάπου εδώ, η αφήγηση περί «κρυφού σχολείου» παύει να είναι φιλολογική και γίνεται πολιτειακή. Η αμερικανική πολεοδομική νομοθεσία είναι ένα παζλ αρμοδιοτήτων: τι είναι κρατικό (η αδειοδότηση daycare), τι είναι δημοτικό (η χρήση γης), πώς ρυθμίζονται δραστηριότητες που μοιάζουν με εκπαίδευση αλλά βαφτίζονται «pods», «learning cohorts» ή «ιδιωτικά προγράμματα». Στον ψηφιακό καπιταλισμό, ο οποίος υπόσχεται εξατομίκευση σε όλα —από την ενημέρωση έως την υγεία—, η εκπαίδευση γίνεται εύκολο επόμενο βήμα. Ένας εύπορος ιδιοκτήτης μπορεί να στήσει μια υψηλού επιπέδου «κάψουλα μάθησης» για τα παιδιά του και τα παιδιά του κύκλου του, να προσλάβει παιδαγωγούς, να καλέσει συμβούλους, να ορίσει ύλη, να περιγράψει το σχέδιο ως «Montessori pod» και να ελπίζει ότι η πραγματικότητα θα μείνει πίσω από τις περσίδες. Μέχρι που δεν μένει.

Το Crescent Park έγινε θέατρο όπου συγκρούονται δύο αφηγήσεις. Η πρώτη λέει: «είμαστε οικογένεια, ζούμε εδώ πάνω από μια δεκαετία, κάνουμε ό,τι πρέπει και κάτι παραπάνω για να μην ενοχλούμε, και φροντίζουμε να συμμορφωνόμαστε όταν κρίνεται ότι οφείλουμε». Η δεύτερη λέει: «για χρόνια ζητούμε τα αυτονόητα, βλέπουμε τους κανόνες να ερμηνεύονται ευέλικτα, και κάθε “λεπτή λύση” (nuanced solution) μοιάζει να βαραίνει υπέρ του ισχυρού». Η πόλη προσπάθησε να ισορροπήσει: διαβουλεύσεις με την πλευρά του ιδιοκτήτη, επισκέψεις, μηνύματα προς τους κατοίκους, θέσπιση διορίας. Οι κάτοικοι απάντησαν ότι «δεν έχετε κερδίσει την εμπιστοσύνη μας». Όταν η διορία ήρθε, η σχολική λειτουργία —όπως εμφανιζόταν στην καθημερινότητα της γειτονιάς— έπαψε. Η σπίθα, ωστόσο, έμεινε.

Πώς οι πλούσιοι δοκιμάζουν τα όρια των θεσμών

Αν αυτό ήταν απλώς μια ντόπια φιλονικία, δεν θα άξιζε τόση μελάνη. Όμως το «κρυφό σχολείο» του Πάλο Άλτο είναι κάτι σαν αλληγορία για το πώς οι πολύ πλούσιοι δοκιμάζουν τα όρια των θεσμών. Όχι απαραίτητα από κακή πρόθεση· συχνά από την πεποίθηση ότι, με αρκετή οργάνωση και πόρους, μπορείς να βελτιώσεις ό,τι το δημόσιο δυσκολεύεται να προσφέρει. Μια καλύτερη εκπαίδευση; Ένας πιο ασφαλής περίγυρος; Μια κοινότητα μάθησης με επιλεγμένο προσωπικό; Σε πολλές πόλεις, τα λεγόμενα «εκπαιδευτικά pods» άνθισαν στην πανδημία όταν τα σχολεία έκλεισαν. Όμως, όταν η έκτακτη ανάγκη υποχωρεί, επιστρέφει το ερώτημα: πού τελειώνει το ιδιωτικό και πού αρχίζει η συλλογική νομιμότητα; Και ποιος βάζει τα όρια — ο κάτοχος ή η κοινότητα;

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο τέλος του 2025, το μόνο βέβαιο είναι ότι η συγκεκριμένη λειτουργία στην οικία σταμάτησε και, κατά τους εκπροσώπους, «μεταφέρθηκε». Η γειτονιά πήρε μια ανάσα, αλλά όχι τη λήθη που θα ήθελε. Η σύγκρουση άφησε ρωγμές: μια μόνιμη καχυποψία απέναντι στη «λεπτή λύση», μια μνήμη διαρκούς εργοταξίου, ένα παλίμψηστο από emails, εκτιμήσεις και πρωτόκολλα. Κι ίσως ένα μάθημα για όλα τα μέρη: ότι ακόμη και στην κοιτίδα της καινοτομίας, οι κανόνες της συνύπαρξης δεν είναι line of code που ενημερώνεται σιωπηλά τη νύχτα, αλλά συμβόλαιο που χρειάζεται δημόσιο φως, διαδικασία και κοινή γλώσσα. Αν ένα «κρυφό σχολείο» θέλει να είναι σχολείο, οφείλει πρώτα να είναι ορατό στην πόλη του. Και αν μια πόλη θέλει να παραμείνει κοινότητα, πρέπει να θυμάται ότι τα παιδιά —όπου κι αν φοιτούν— μαθαίνουν πρώτα από το παράδειγμα των μεγάλων: από το πώς σέβονται τον χώρο των άλλων και τον νόμο που ισχύει για όλους.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ σχολείο έπαυλη Μαρκ Ζούκερμπεργκ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ