Αυξήσεις φωτιά λόγω μεσαζόντων, σε φρούτα και λαχανικά!

Περισσότερα ερωτήματα αντί απαντήσεων, θέτουν τα νεώτερα στοιχεία της Στατιστικής Αρχής για τις τιμές των αγροτικών προϊόντων, τα οποία πρωταγωνιστούν αρνητικά εδώ και μήνες στη διαμόρφωση του πληθωρισμού και ειδικότερα του "καλαθιού" της νοικοκυράς.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, οι μεγαλύτερες αυξήσεις- εκτός των καυσίμων- παρατηρούνται σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά, στα οποία ούτε αύξηση ΕΦΚ είχαμε, ούτε αυξήσεις ΦΠΑ, ούτε υπήρξαν τέτοια καιρικά φαινόμενα που να περιόρισαν τη προσφορά.

Το επόμενο βήμα, στην αναζήτηση των λόγων της σταθερά αυξητικής τους τάσης, είναι αναζητήσει κανείς αφενός τα στοιχεία για το κόστος παραγωγής αφετέρου τις τιμές με τις οποίες διαθέτουν οι παραγωγοί τα προϊόντα τους. Τα στοιχεία αυτά αποτυπώνονται στα νεώτερα δεδομένα της Στατιστικής Αρχής και είναι πραγματικά αποκαλυπτικά, καθώς επιβεβαιώνουν την αίσθηση ότι από το χωράφι έως το πιάτο του καταναλωτή, οι τιμές των αγροτικών προϊόντων «φουσκώνουν» υπερβολικά και αδικαιολόγητα.

Αρχίζοντας από τα στοιχεία για το κόστος παραγωγής, βλέπει κανείς ότι σημειώθηκε μια διόλου ευκαταφρόνητη αύξηση κατά 3,8% σε σχέση με πέρσι, η οποία οφείλεται κυρίως στις αυξήσεις του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης (το οποίο ως γνωστόν χρησιμοποιείται στα θερμοκήπια), ενώ αυξήσεις που φτάνουν στο 14,7% παρατηρούνται και στα λιπάσματα, με αποτέλεσμα να περίμενε κανείς ανάλογη αύξηση στις τιμές παραγωγού. Κι όμως! Τα στοιχεία δείχνουν ότι συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο!!! Στη φυτική παραγωγή καταγράφεται μείωση 7,9% σε σχέση με πέρσι, καθώς οι τομάτες πουλήθηκαν από τους παραγωγούς 20,3% φτηνότερα, οι πατάτες 37,4%, τα λάχανα 18,3%, τα μαρούλια 8,4%, τα λεμόνια 13,9%, ενώ μόνο στα αγγούρια και στο σπανάκι υπήρξε αύξηση τιμών.

Τι σημαίνουν όλα τα παραπάνω; Πολύ απλά ότι ενώ αυξήθηκε το κόστος παραγωγής, οι αγρότες πούλησαν τα προϊόντα τους φτηνότερα από πέρσι, αλλά ως εκ θαύματος οι λιανικές τιμές, δηλαδή οι τιμές με τις οποίες πουλήθηκαν τα ίδια προϊόντα στους καταναλωτές, έφτασαν να είναι πολύ υψηλότερες από πέρσι, επιβεβαιώνοντας το ότι οι μεσάζοντες όχι απλώς ζουν αλλά και βασιλεύουν..

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ