Γιατί τα παράθυρα στα πλοία και στα αεροπλάνα είναι στρογγυλά και όχι τετράγωνα - iefimerida.gr

Γιατί τα παράθυρα στα πλοία και στα αεροπλάνα είναι στρογγυλά και όχι τετράγωνα

Γυναίκα σε παράθυρο αεροπλάνου
Γυναίκα σε παράθυρο αεροπλάνου / Φωτογραφία: Shutterstock
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Τα πλοία και τα αεροπλάνα συνήθως διαθέτουν μικρά στρογγυλά φινιστρίνια για παράθυρα, ενώ σχεδόν κάθε άλλη κατασκευή, όπως τα κτίρια και τα αυτοκίνητα, έχει τετράγωνα.

Ένας λογαριασμός στο TikTok, το @learning.with.lyrics, αποκάλυψε τον απίθανο λόγο σε ένα διασκεδαστικό βίντεο, «ντυμένο» με μουσική.

Η εξήγηση πηγαίνει πίσω στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν τα φορτηγά πλοία αναφέρθηκε ότι κόβονταν στα δύο. «Φαντάσου ότι βρίσκεσαι σε ένα τεράστιο χαλύβδινο πλοίο στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν ξαφνικά ραγίζει και σπάει στη μέση», αναφέρει η αφήγηση στο βίντεο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο λόγος για τον οποίο τα παράθυρα είναι στρογγυλά

Σύμφωνα με το Mariners' Museum, 19 πλοία Liberty κόπηκαν στα δύο, με αποτέλεσμα να χαθούν πολλές ζωές. Ωστόσο, το @learning.with.lyrics εξήγησε ότι η αιτία βρισκόταν στα τετράγωνα ανοίγματα.

«Σκέψου τη δύναμη που ρέει μέσα από το ατσάλι, σαν νερό σε ποτάμι», συνέχισε το βίντεο. «Μια κοφτερή γωνία 90 μοιρών δημιουργεί αναταράξεις, συγκεντρώνοντας όλη την πίεση σε ένα μικροσκοπικό σημείο».

«Το ιδανικό σημείο για να ξεκινήσει μια καταστροφική ρωγμή. Αυτό γινόταν χειρότερο εξαιτίας της κακής ποιότητας χάλυβα, που γινόταν πιο εύθραυστος στα παγωμένα νερά του Ατλαντικού».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στα πλοία που κόπηκαν υπήρχε υπερβολική ποσότητα θείου και φωσφόρου στον χάλυβα, γεγονός που δημιουργούσε προβλήματα κατά τη συγκόλληση.

Μικρές ρωγμές ή χαρακιές που σχηματίζονταν κατά τη διάρκεια επισκευών ή γύρω από τετράγωνα ανοίγματα μπορούσαν να προκαλέσουν σοβαρά ζητήματα για το πλοίο.

Παράθυρα σε πλοίο
Παράθυρα σε πλοίο / Φωτογραφία: Unsplash

Παρόμοιο δομικό πρόβλημα υπήρχε και στα αεροπλάνα. Μέσα σε διάστημα 12 μηνών, τρία αεροσκάφη De Havilland Comet συνετρίβησαν.

Το βίντεο εξήγησε στη συνέχεια: «Το πρώτο εμπορικό τζετ στον κόσμο, το De Havilland Comet, άρχισε να διαλύεται εν πτήσει. Η αιτία ήταν ακριβώς η ίδια: μικροσκοπικές ρωγμές που ξεκινούσαν από τις κοφτερές γωνίες των τετράγωνων παραθύρων, μεγαλώνοντας με κάθε αλλαγή πίεσης σε κάθε πτήση».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο ειδικός μηχανικός Wayne Maltry έδωσε την ίδια εξήγηση στο Reader’s Digest.

Παράθυρο σε αεροπλάνο
Παράθυρο σε αεροπλάνο / Φωτογραφία: Shutterstock

«Μια μεταγενέστερη έρευνα για τα ατυχήματα αποκάλυψε ότι η άτρακτος υπέστη ρήξη λόγω της πίεσης της καμπίνας, που ασκήθηκε σε ρωγμές της ατράκτου οι οποίες ξεκινούσαν από την επάνω μπροστινή γωνία ενός τετράγωνου παραθύρου», δήλωσε.

Έκτοτε, τα παράθυρα στα αεροπλάνα σχεδιάστηκαν να είναι στρογγυλά, ώστε να μειωθούν τα σημεία καταπόνησης στις γωνίες.

«Τα παράθυρα των αεροπλάνων είναι στρογγυλά για τον ίδιο λόγο που τα φινιστρίνια σε διαστημόπλοια, σε πλοία και σε υποβρύχια είναι στρογγυλά - για να μειώνεται η συγκέντρωση τάσεων υπό την επίδραση των κύκλων πίεσης και η πιθανότητα ανάπτυξης μικροσκοπικών ρωγμών ή μακροσκοπικών θραύσεων» κατέληξε.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ παράθυρα πλοία Αεροπλάνα
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ