Οι πελάτες των μπαρ της Γενιάς Z έχουν τα δικά τους... θέματα, αλλά ούτε και οι μεγαλύτεροι ηλικιακά πελάτες έχουν δα και την τέλεια συμπεριφορά.
Η Γενιά Z έχει συνηθίσει τα άρθρα των εφημερίδων και των ιστοσελίδων για όλα εκείνα τα πράγματα που έχει κατά καιρούς καταστρέψει ή «σκοτώσει»: το γράψιμο με καλλιγραφικά γράμματα, την απόκτηση άδειας οδήγησης, τη γνώση του τρόπου λειτουργίας των εκτυπωτών, τα στενά τζιν.
Η τελευταία τους παράβαση, σύμφωνα με πρόσφατο άρθρο των New York Times, είναι το «άνοιγμα λογαριασμών» [το γνωστό και ως «tab» αμερικανιστί] στα μπαρ.
Μπάρμεν και θαμώνες μίλησαν στους Times για την απροθυμία των νέων να «ανοίγουν λογαριασμό» [δηλαδή η πρακτική του να πληρώνεις στο τέλος της νύχτας, αφού πρώτα δεις τι έχεις καταναλώσει συνολικά] στο μπαρ, προτιμώντας να πληρώνουν μετά από κάθε ποτό - ανεξάρτητα από το πόσα ποτά έχουν παραγγείλει. Μια συνήθεια που, όπως λένε οι μπάρμεν, είναι εκνευριστική έως... σπαστική για τους ίδιους.
Το άρθρο πυροδότησε συζητήσεις στο TikTok και το Reddit σχετικά με τη συμπεριφορά της Γενιάς Z στα μπαρ, την οποία ορισμένοι χαρακτηρίζουν σχεδόν αδικαιολόγητη.
«Δουλεύοντας σε ένα μπαρ που το κοινό του είναι σχεδόν αποκλειστικά η Γενιά Z, σταματήσαμε να ανοίγουμε λογαριασμούς, επειδή δεν μπορούν καν να θυμηθούν τι έχουν πιει ή φάει», έγραψε κάποιος στο r/bartenders.
Αλλά έχει η Γενιά Z τη χειρότερη συμπεριφορά στα μπαρ; Η εφημερίδα The Guardian μίλησε με μπάρμεν από όλη την Αμερική για το ποια γενιά συμπεριφέρεται καλύτερα και ανακάλυψε ότι οι νεότεροι δεν είναι οι απαίσιοι πελάτες που τους παρουσιάζουν πολλά άρθρα. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία πότες έχουν συχνά χειρότερους τρόπους - και δεν έχουν την δικαιολογία της απειρίας ή της μικρής ηλικίας για να τους συγχωρέσουμε.
«Θα σου αναφέρουν κάθε μικρή τους ενόχληση»
Η μπαργούμαν Michaela Giunchigliani εργάζεται στη πόλη Sonoma της Καλιφόρνια, σε ένα μπαρ όπου σερβίρει ανθρώπους όλων των ηλικιών.
«Μέχρι στιγμής, οι πιο απαιτητικοί, αγχωτικοί και κουραστικοί -και το λέω αυτό με αγάπη- είναι οι boomers», είπε η Giunchigliani.
«Βρίσκω ότι οι boomers [εκείνοι που είναι μεταξύ 60-80 ετών] παρακολουθούν με προσοχή κάθε μικρή λεπτομέρεια που μπορούν να πιάσουν και λένε: "Λοιπόν, δεν έκανες τα πάντα για να με εξυπηρετήσεις". Η Γενιά Z δεν έχει την ίδια αίσθηση ότι της ανήκει κάτι».
Η Rachel Phelps, μπαργούμαν σε μπαρ το Πίτσμπουργκ, συμφωνεί ότι οι 50άρηδες κερδίζουν τον τίτλο των πιο απαιτητικών. «Θέλουν να διαλέξουν πού θα καθίσουν και θα σου αναφέρουν κάθε μικρή τους ενόχληση. Δούλευα σε ένα μπαρ που δεν είχε κλιματισμό και, σύμφωνα με αυτούς, πάντα φταίω εγώ μέχρι και γι' αυτό».
Η Γενιά Z, από την άλλη πλευρά, δεν είναι τόσο επιλεκτική. «Αν κάνω το ελάχιστο που αναμένεται από μένα, όλα είναι εντάξει», είπε η Giunchigliani.
Δεδομένου ότι οι νόμιμοι πότες της Γενιάς Z δεν έχουν μεγάλη εμπειρία από την κουλτούρα των μπαρ (οι μεγαλύτεροι σε ηλικία είναι 28 ετών), πολλοί από αυτούς δεν γνωρίζουν ή δεν ενδιαφέρονται για τη λεγόμενη εθιμοτυπία των μπαρ.
Η Chloe Richards, που δουλεύει σε μπαρ στο Μπρούκλιν και το Κουίνς της Νέας Υόρκης, είπε ότι η Γενιά Z αγνοεί ευτυχώς το «buybacks», την παλιά παράδοση των μπαρ να προσφέρουν στους πελάτες τους ένα δωρεάν ποτό ή σφηνάκι μετά από μερικές γύρες ποτών.

Αλλά οι «παλιοί», όπως αποκαλεί η Richards τους πελάτες της Γενιάς Χ και άνω, έρχονται περιμένοντας την ανταπόδοση. «Νομίζουν ότι μετά από κάθε τρία ποτά, πρέπει να τους προσφέρω ένα δωρεάν», είπε η Richards. «Αυτό δεν είναι κάτι πραγματικό ή ένας αυστηρός κανόνας: είναι ένα προνόμιο. Αν είσαι καλός πελάτης ή θαμώνας, φυσικά, αλλά δεν χρωστάω σε κανέναν τίποτα δωρεάν».
Οι νέοι πίνουν πολύ λιγότερο
Οι μπάρμαν είπαν επίσης ότι έχουν περάσει οι μέρες που οι όλο και νεότεροι πότες καταλήγουν να είναι οι πιο μεθυσμένοι στο τέλος της νύχτας. Η Γενιά Z ενηλικιώθηκε κατά τη διάρκεια μιας τεράστιας αλλαγής στην κουλτούρα του ποτού: πίνουν πολύ λιγότερο από τις προηγούμενες γενιές. Αυτό σημαίνει ότι το... προνόμιο του μεθυσιού περνάει σε ένα πιο ηλικιωμένο κοινό.
«Οι άνθρωποι στα τέλη της τρίτης δεκαετίας και στις αρχές της τέταρτης δεκαετίας της ζωής τους συνήθως πίνουν περισσότερο και κάνουν υψηλότερους λογαριασμούς, αλλά αυτό έχει το κόστος του», είπε ο Dimitri Gellis, που διευθύνει το σπορ μπαρ Fatpour Tap Works στο Σικάγο.
«Νομίζουν ότι μπορούν ακόμα να πίνουν όπως στα 20 τους, αλλά δεν αντέχουν. Παραγγέλνουν ουίσκι με πάγο σαν επαγγελματίες, αλλά μετά από μερικά ποτά... κρατιούνται από τον τοίχο».
Η Γενιά Ζ μπορεί να πίνει λιγότερο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να μείνουν στο μπαρ για ώρες – ακόμα κι αν δεν παραγγέλνουν συνεχώς. «Κάτι που με τρελαίνει είναι όταν παίρνουν ένα ποτό και το χρησιμοποιούν ως δικαιολογία για να κάτσουν στο μπαρ για πέντε ώρες», είπε ένας μπάρμαν από το Μπρούκλιν που ονομάζεται Priz. «Γιατί να πας σε ένα μπαρ; Ένα ποτό δεν σου δίνει πρόσβαση σε απεριόριστο χώρο σε ένα μαγαζί. Πρέπει να κάνεις κάτι παραπάνω από αυτό».

Η ανησυχία της Γενιάς Z εκδηλώνεται και στο μπαρ: μερικοί από αυτούς δεν έχουν καταλάβει ακόμα τον πιο γρήγορο τρόπο να παραγγείλουν ένα γύρο ποτών. «Αυτό που με ενοχλεί περισσότερο είναι όταν οι άνθρωποι παραγγέλνουν τα ποτά τους ένα-ένα όταν είναι σε παρέα, ειδικά όταν όλοι πρέπει να το σκεφτούν», είπε η Richards. «Συνεννοηθείτε μεταξύ σας όλοι πριν με καλέσετε για να παραγγείλετε!».
Τελικά, οι μπάρμαν λένε ότι δεν υπάρχει μια... μαγική ηλικία για τον ιδανικό πελάτη - τα προβλήματα στη δουλειά τους προέρχονται από ανθρώπους όλων των γενεών. Η Phelps πρόσθεσε ότι, συνολικά, η Γενιά Z αναζητά «εμπειρίες» στις βραδινές εξόδους - δεν έχει πια να κάνει με το ποτό. Κατά κάποιον τρόπο, αυτό τους κάνει πιο εύκολο να τους εξυπηρετήσουν.
«Θέλουν να φαίνονται χαριτωμένοι και να βγάζουν φωτογραφίες», είπε. «Η ατημέλητη συμπεριφορά δεν υπάρχει όπως ήταν για εμάς όταν ήμασταν νεότεροι. Είναι σίγουρα καλύτερο για τους ανθρώπους πίσω από το μπαρ. Αλλά επίσης, πάντα τους λέω: ''Διασκεδάστε λίγο! Κάντε, μωρέ, και κάτι ανόητο''».