Το αεροπορικό δυστύχημα κοντά στην Αχμενταμπάντ, με 241 νεκρούς επιβαίνοντες σε πτήση της Air India, έρχεται να υπενθυμίσει τις προκλήσεις που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν οι αεροπορικές εταιρείες, ακόμη και οι πιο ιστορικές.
Η Air India αποτελεί τη μεγαλύτερη και παλαιότερη αεροπορική εταιρεία της Ινδίας, με πορεία που ξεπερνά τις οκτώ δεκαετίες.
Από την Tata Airlines στην Air India
Η ιστορία της Air India ξεκινά το 1932, όταν ο πρωτοπόρος βιομήχανος J.R.D. Tata ίδρυσε την Tata Airlines, πραγματοποιώντας την πρώτη εμπορική πτήση με ένα de Havilland Puss Moth. Μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, η εταιρεία κρατικοποιήθηκε και μετονομάστηκε σε Air India, αποκτώντας διεθνή χαρακτήρα και αναγνώριση στον τομέα των αερομεταφορών.
Στις δεκαετίες του 1960 και 1970, η Air India ταυτίστηκε με την έννοια του πολυτελούς υπερατλαντικού ταξιδιού, χάρη στον στόλο Boeing 707 και αργότερα 747, επεκτείνοντας το δίκτυό της στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και τη Μέση Ανατολή.
Επιστροφή στον ιδιωτικό τομέα -Το σχέδιο αναγέννησης
Μετά από δεκαετίες κρατικής διαχείρισης, το 2021 σηματοδότησε ένα καθοριστικό σημείο καμπής. Η Air India ιδιωτικοποιήθηκε εκ νέου και πέρασε στα χέρια του ομίλου Tata, της ίδιας εταιρείας που την ίδρυσε. Η κίνηση αυτή συνοδεύτηκε από ένα εκτενές πρόγραμμα αναδιάρθρωσης και εκσυγχρονισμού.
Στο πλαίσιο αυτού του σχεδίου, η εταιρεία επενδύει στην ανανέωση του στόλου της με νέα αεροσκάφη τύπου Airbus A350 και Boeing Dreamliner, αναβαθμίζει τις υπηρεσίες επιβατών και ενισχύει την εμπειρία εν πτήσει. Παράλληλα, προχωρά στη συγχώνευση των θυγατρικών της, όπως η Air India Express και η Vistara, με στόχο τη δημιουργία ενός ενιαίου, ισχυρού brand.
Air India: Ένα παρελθόν σημαδεμένο από αεροπορικά δυστυχήματα
Παρά την εμπειρία και τη διεθνή της εμβέλεια, η Air India δεν έχει αποφύγει σοβαρά αεροπορικά δυστυχήματα κατά την πορεία της. Στην ιστορία της καταγράφονται τουλάχιστον δέκα θανατηφόρα περιστατικά, μερικά εκ των οποίων συγκλόνισαν τη διεθνή κοινή γνώμη:
- 1950 – Malabar Princess: Συντριβή Lockheed Constellation στις γαλλικές Άλπεις, 48 νεκροί
- 1966 – Πτήση 101 (Kanchenjunga): Boeing 707 συνετρίβη στο Mont Blanc, 117 νεκροί, μεταξύ τους ο επιστήμονας Homi Bhabha
- 1978 – Πτήση 855: Boeing 747 συνετρίβη στη θάλασσα μετά την απογείωση από Βομβάη, 213 νεκροί
- 1985 – Πτήση 182 (Kanishka): Βομβιστική επίθεση στον αέρα, 329 νεκροί – το χειρότερο δυστύχημα στην ιστορία της εταιρείας
- 2020 – Πτήση 1344 (Air India Express): Boeing 737 εκτράπηκε κατά την προσγείωση στο Κεράλα, 21 νεκροί
Εκτός από τα θανατηφόρα περιστατικά, η Air India έχει αντιμετωπίσει αρκετά συμβάντα που σχετίζονται με τεχνικές βλάβες, ελλιπή συντήρηση και ανθρώπινα λάθη, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την επάρκεια των εσωτερικών ελέγχων της.

Ξανά στο προσκήνιο η ασφάλεια των επιβατών
Η χθεσινή αεροπορική τραγωδία επαναφέρει επιτακτικά τη συζήτηση γύρω από την ασφάλεια πτήσεων, τη διαφάνεια στις έρευνες και την ανάγκη για εντατικούς ελέγχους. Παρά τις τεχνολογικές εξελίξεις και τα φιλόδοξα σχέδια εκσυγχρονισμού, κάθε περιστατικό αποτελεί υπενθύμιση πως η ασφάλεια παραμένει η απόλυτη προτεραιότητα στις αερομεταφορές.
Η Air India βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή, ανάμεσα στο βάρος της ιστορίας της και τις προσδοκίες για ένα νέο, διεθνές πρόσωπο. Για να καταφέρει να ανακτήσει την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού, πρέπει να εκσυγχρονίσει τον στόλο της.