Μισό αιώνα πριν: Ποπ μουσικές και αξιοσημείωτες καταστάσεις στην Ελλάδα, μεσούσης της χούντας [εικόνες] - iefimerida.gr

Μισό αιώνα πριν: Ποπ μουσικές και αξιοσημείωτες καταστάσεις στην Ελλάδα, μεσούσης της χούντας [εικόνες]

Ποπ μουσικές και αξιοσημείωτες καταστάσεις στην Ελλάδα, μεσούσης της χούντας
Ο Παύλος Σιδηρόπουλος, παίζει κιθάρα, με τον Παντελή Δεληγιαννίδη. Αποτελούν τους Δάμων και Φιντίας (ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκας)

Μπαίνοντας στη μηχανή του χρόνου και ταξιδεύοντας στο μακρινό έτος 1970, βρισκόμαστε σε μια Ελλάδα πολύ διαφορετική, που εμφανίζει το οξύμωρο σχήμα μιας εκπληκτικής μουσικής άνθισης, εν μέσω χουντικής πανδημίας.

Πολλά από τα πρόσωπα που πρωταγωνιστούν στα τότε μουσικά πράγματα, μας είναι οικεία, και όμως απέχουν από εμάς πενήντα χρόνια.

Σε μία φωτογραφία βλέπουμε τον Παύλο Σιδηρόπουλο και τον Παντελή Δεληγιαννίδη. Το 1970, αποφασίζουν να εγκαταλείψουν, ο πρώτος τις σπουδές του στο ΑΠΘ, και ο δεύτερος τους Ολύμπιανς. Φεύγουν από την Θεσσαλονίκη, και με νέα διάθεση (Ποπ), κατεβαίνουν στην Αθήνα. Γίνονται οι Δάμων και Φιντίας, ένα από τα βασικά σχήματα, της ψυχεδελικής νεολαίας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο Παύλος Σιδηρόπουλος, παίζει κιθάρα, με τον Παντελή Δεληγιαννίδη. Αποτελούν τους Δάμων και Φιντίας (ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκας)
Ο Παύλος Σιδηρόπουλος, παίζει κιθάρα, με τον Παντελή Δεληγιαννίδη. Αποτελούν τους Δάμων και Φιντίας (ΑΡΧΕΙΟ
Μ.Νταλούκας)

Το 1970, είναι η χρονιά, που η νεανική μουσική στην Ελλάδα, περνά, από την φάση της μίμησης ξένων προτύπων, σε μια πενταετία (1970-74) εξαιρετικής πρωτότυπης δημιουργίας. Στα πέντε αυτά χρόνια, βγαίνουν πανέμορφα τραγούδια, και δημιουργούνται τα λεγόμενα Ιστορικά Συγκροτήματα.

Στα χρόνια αυτά, σημειώνονται καταστάσεις και δράσεις, που καταγράφονται ανεξίτηλα, στην συλλογική μνήμη.Το 1970, σημειώνεται επίσης, μια γενικότερη αλλαγή της διάθεσης:

Οι νέοι αρχίζουν να απομακρύνονται από την κουλτούρα των γιεγιέδων, τα Γαλλο-ιταλικά πρότυπα, και την γοητεία που μέχρι τότε ασκούσε το Φεστιβάλ του Σαν Ρέμο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Το εξώφυλλο του δίσκου για το Φεστιβάλ Γούντστοκ
Το εξώφυλλο του δίσκου για το Φεστιβάλ Γούντστοκ

Τα συγκροτήματα των γιεγιέδων, υποχωρούν, και αλλάζει το γενικό γούστο.

Το Ποπ, όπως χαρακτηρίζεται το νέο μουσικό ήθος, κερδίζει σε όλα τα σημεία.

Οι κυριότεροι λόγοι που προκαλούν την αλλαγή.

Το 1970, η λογοκρισία υποχωρεί, και οι πληροφορίες που έρχονται από το εξωτερικό, περιγράφουν νεανικές δράσεις, που –για την ελληνική νεολαία- έχουν λάμψη, ομορφιά και επαναστατικό πνεύμα. Συναρπαστικές ιστορίες νεανικής αμφισβήτησης, χίπις, παράξενοι αναχωρητές, και δίσκοι με νέα τραγούδια, βρίσκουν τώρα τους έλληνες νεανίες.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Χίπις στις σπηλιές των Ματάλων. Άνοιξη 1970
Χίπις στις σπηλιές των Ματάλων. Άνοιξη 1970

Το 1970, σημαντικοί ροκ δίσκοι, που δημιουργούνται στο εξωτερικό, κυκλοφορούν και στην Ελλάδα.

Συγκροτήματα όπως οι Beatles, Rolling Stones, Creedence Clearwater Revival, Frank Zappa, Deep Purple, Pink Floyd, Santana, και άλλα πολλά, δίνουν έργα, που ο έλληνας έφηβος, μπορεί να βρει, σε όλα τα δισκοπωλεία. Αυτή η επέλαση δισκογραφικού υλικού, υπήρξε καταλυτική για να αλλάξει διάθεση η ελληνική νεολαία.

Το Καλοκαίρι της Αγάπης, η φοιτητική εξέγερση στα Αμερικανικά Πανεπιστήμια, ο χιπισμός, τα Κινήματα Ειρήνης, γίνονται κατανοητά, με την προβολή των τριών φιλμ «Γούντστοκ», «Φράουλες και Αίμα» και «Ξένοιαστος Καβαλάρης».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ένα νέος άνεμος φυσά από το εξωτερικό και διαμορφώνει την ελληνική Ποπ που αρχίζει το 1970.

Γεγονότα που συμβαίνουν επί ελληνικού εδάφους, στρέφουν επίσης το ενδιαφέρον, στο νέο ήθος και ύφος.

Τα Μάταλα και η εκκένωση των σπηλιών, στο τέλος της Άνοιξης του 1970, γνωστοποιούνται μέσω του τύπου.

Η Ροκ Όπερα «Τρίχες», που ανεβαίνει στο κλαμπ Piper, επίσης την Άνοιξη της ίδιας χρονιάς, έχει στο ακροατήριο, νεαρούς έλληνες που γοητεύονται από τις ψυχεδελικές ιδέες.

Ηθοποιοί της παράστασης «Τρίχες/ Hair» που ήταν πραγματικοί χίπις στις σπηλιές των Ματάλων.
Ηθοποιοί της παράστασης «Τρίχες/ Hair» που ήταν πραγματικοί χίπις στις σπηλιές των Ματάλων.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σημαντικά γεγονότα της χρονιάς, που συνέβησαν (ή που αφορούν) στην Ελλάδα:

1970

Ιανουάριος.

Ο Διονύσης Σαββόπουλος, παρουσιάζει στο κλαμπ Rodeo, τον δίσκο «Το Περιβόλι του Τρελλού».

Ο Διονύσης Σαββόπουλος με τα Μπουρμπούλια, στο κλαμπ Rodeo, τον δίσκο στις παραστάσεις για «Το Περιβόλι του Τρελλού» (1970)
Ο Διονύσης Σαββόπουλος με τα Μπουρμπούλια, στο κλαμπ Rodeo, τον δίσκο στις παραστάσεις για «Το Περιβόλι του Τρελλού» (1970)

Οι παραστάσεις αυτές, προκαλούν τεράστια εντύπωση, στην νεολαία. Για πρώτη φορά, το ροκ δεν αναπαράγεται όπως έρχεται από το εξωτερικό, αλλά μετασχηματίζεται με έναν πρωτότυπο και ελληνικό τρόπο.

Ο Παύλος Σιδηρόπουλος, σε συνέντευξή του, έχει ομολογήσει, πως αυτές οι παραστάσεις του Σαββόπουλου στο Rodeo, ήταν ο βασικός επηρεασμός γι αυτόν, να αρχίσει να ασχολείται με το ροκ.

1970

Φεβρουάριος

Στο περιοδικό ΕΠΙΚΑΙΡΑ, γράφεται η είδηση, πως οι χίπις ετοιμάζουν Παγκόσμιο Συνέδριο, στην Κρήτη, στα Μάταλα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Δημοσίευμα στο περιοδικό ΕΠΙΚΑΙΡΑ (Φεβρ 1970)
Δημοσίευμα στο περιοδικό ΕΠΙΚΑΙΡΑ (Φεβρ 1970)

Η «είδηση», αναστατώνει τους συντηρητικούς και είναι η αιτία, για να εκδώσει ο Μητροπολίτης Γορτυνίας Τιμόθεος, εκκλησιαστική οδηγία.

Οι εφημερίδες αρχίζουν και ασχολούνται με τους «άπλυτους» που θεωρούν πως μολύνουν την παραλία της Κρήτης. Χουντικές φωνές, ακούγονται, για τον κίνδυνο του χιπισμού στην Ελλάδα.

1970

Μάρτιος

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιβλίο του Henry Miller καταδικάζεται από ...ελληνικό δικαστήριο!

Δίκη στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών.

Κατηγορούμενος, ο εκδότης Βασίλης Δελβενακιώτης, για το βιβλίο Tropic of Cancer - a novel by Henry Miller.

Το βιβλίο, καταδικάστηκε σαν πορνογραφικό, και τα αντίτυπα δημεύτηκαν και πολτοποιήθηκαν.

Μάρτυρες κατηγορίας, ασφαλίτες, που ανησυχούσαν μήπως διαφθαρεί η ελληνική νεολαία.

1970

Απρίλιος

Σχηματίζονται οι Socrates Drank the Conium στον Πειραιά, από τρεις φίλους και πρώην συμμαθητές. Δισκογραφικά, παρουσιάζονται με τον μικρό δίσκο (Κλεισ' τα Μάτια σου και Άκου/ Έλα Κοντά). Είναι τα μοναδικά τους τραγούδια, με ελληνικό στίχο. Όλα όσα γράφουν αργότερα, είναι στην αγγλική γλώσσα.

Οι Socrates Drank The Conium, στα βράχια της Πειραϊκής. Από αριστερά : Ηλίας Μπουκουβάλας, Γιάννης Σπάθας και Αντώνης Τουρκογιώργης (Φωτογραφία ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκας, 1970)
Οι Socrates Drank The Conium, στα βράχια της Πειραϊκής. Από αριστερά : Ηλίας Μπουκουβάλας, Γιάννης Σπάθας και Αντώνης Τουρκογιώργης (Φωτογραφία ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκας, 1970)
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

1970

Μάιος

Η Ροκ όπερα «Τρίχες/ Hair», ανεβαίνει στο κλαμπ Piper. Ο δημοσιογράφος και μουσικός Γιάννης Πετρίτσης, έχει γράψει τους ελληνικούς στίχους στα τραγούδια, που ερμηνεύουν πραγματικοί χίπις, που έχουν έρθει στην Αθήνα, από τις σπηλιές των Ματάλων της Κρήτης. Η Πάμελα Ληκ, αργότερα τραγουδίστρια των MORKA, εμπνεόμενη από την παράσταση, δημιουργεί μια σειρά από ψυχεδελικές ζωγραφιές.

Οι νέοι, παρακολουθούν με ενθουσιασμό την παράσταση, η οποία όμως γρήγορα κατεβαίνει από την αστυνομία, με την κατηγορία της διαφθοράς των ηθών.

1970

Μάιος

Η χουντική χωροφυλακή και ομάδες των ΤΕΑ, με στρατιωτικού τύπου επέμβαση, εκκενώνουν τις σπηλιές των Ματάλων.

Οι λιποτάκτες από τον Πόλεμο στο Βιετνάμ, που είχαν βρει εκεί καταφύγιο, προλαβαίνουν και διαφεύγουν.

Στα δραματικά αυτά γεγονότα, που αποτελούν ένα Φράουλες και Αίμα, επί ελληνικού εδάφους, συμμετέχει και η Joni Mitchell, η οποία και απαθανατίζει τον έρωτα που έζησε εκεί, στο τραγούδι της Carey.

1970

Ιούνιος

Ορκωμοσίες σε όλη την χώρα, νέων Αλκίμων. Οι συνταγματάρχες προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τον κίνδυνο, όπως θεωρούν, από την διάδοση των ψυχεδελικών ιδεών, στην Ελλάδα. Εφαρμόζουν το σχέδιο για εκφασισμό της ελληνικής νεολαίας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ορκωμοσία Αλκίμων (Ιούνιος 1970)
Ορκωμοσία Αλκίμων (Ιούνιος 1970)

Το 1970, οι Άλκιμοι, γίνονται 20 χιλιάδες, όμως, δεν ήταν όλοι, με το μέρος της χούντας.

Οι περισσότεροι, πίστευαν πως ήταν ένας τρόπος να βρουν δουλειά. Μετά από πολλές παρελάσεις και προπαγανδιστικές ομιλίες, κατάλαβαν, πως προορίζονταν μόνο σαν χουντικές γλάστρες και πολλοί αποχωρούν.

1970

Ιούλιος

Η 3η Ολυμπιάδα Τραγουδιού, στο Παναθηναϊκό Στάδιο της Αθήνας.

Ο Ανταμό, ο Αλ Μπάνο και η Ρομίνα Πάουερ, έρχονται (δυστυχώς) στην Αθήνα, για να λάβουν μέρος, σε αυτό το προπαγανδιστικό πανηγύρι της χούντας.

Οι Ολυμπιάδες που διοργάνωναν τότε οι χουντικοί, είχαν σκοπό, πέρα από την πολιτική, και την καλλιτεχνική προπαγάνδα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η μοντέρνα μουσική, δεν ήταν ανεπιθύμητη, αλλά έπρεπε να είναι μακριά από τους «βρώμικους» ψυχεδελικούς, που συνδέονταν με τον χιπισμό, και τις αντιπολεμικές και αντικαθεστωτικές διαμαρτυρίες.

Η Γοργόνα (The Mermaid Cafe), το θρυλικό καφενείο που συγκέντρωνε του χίπις στην παραλία στα Μάταλα. Το γκρέμισε η χούντα την Άνοιξη του 1970.
Η Γοργόνα (The Mermaid Cafe), το θρυλικό καφενείο που συγκέντρωνε του χίπις στην παραλία στα Μάταλα. Το γκρέμισε η χούντα την Άνοιξη του 1970.

Στις δημόσιες και πανηγυρικές αυτές εκδηλώσεις, υποδείκνυαν μία καθώς πρέπει και «εθνοπρεπώς» συμπεριφερόμενη νεολαία.

1970

Αύγουστος

Κυκλοφορεί στην Ελλάδα, ο δίσκος Woodstock.

Οι έλληνες πληροφορούνται με ηχητικό υλικό, για το βασικότερο γεγονός του Καλοκαιριού της Αγάπης.

Το γεγονός, είναι εξαιρετικά σημαντικό για την κουλτούρα της ελληνικής νεολαίας, που αρχίζει να διαμορφώνεται ως ψυχεδελική.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο δίσκος, θα ασκήσει μεγαλύτερη επιρροή, τρεις μήνες αργότερα, όταν θα προβληθεί και το φιλμ για το Γούντστοκ.

1970

Σεπτέμβριος

Κυκλοφορεί ο δίσκος Δυο Μικρά Γαλάζια Άλογα, του Γιώργου Ρωμανού.

Περιέχει τραγούδια που αποδίδουν το νέο ήθος.

Το τραγούδι "Η Ζωή είναι ένα Όνειρο", με την κιθάρα του Αλέκου Καρακαντά, είναι αριστούργημα.

1970

Οκτώβριος

Ο Διονύσης Σαββόπουλος ξανά στο Rodeo, με τα Μπουρμπούλια του και με την Μαρίζα Κωχ.

Διαφήμιση εποχής, για τις παραστάσεις του Σαββόπουλου στο Rodeo με την Μαρίζα Κωχ (Οκτώβριος 1970)
Διαφήμιση εποχής, για τις παραστάσεις του Σαββόπουλου στο Rodeo με την Μαρίζα Κωχ (Οκτώβριος 1970)

Η δεύτερη αυτή σειρά εμφανίσεων, όπου παρουσιάζει και νέα κομμάτια από τον Μπάλλο, απογειώνει τον Σαββόπουλο, και καθιερώνει το κλαμπ Rodeo, ως βασικό στέκι της σχηματιζόμενης ψυχεδελικής νεολαίας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

1970

Νοέμβρης

Τον μήνα αυτόν, σημειώνεται ένα μπαράζ ψυχεδελικής πληροφόρησης:

Προβάλλονται τρεις ταινίες, που έμειναν στην ιστορία ως εμβληματικές της ψυχεδέλειας, των φοιτητικών αγώνων, και του κινήματος αμφισβήτησης:

-«Φράουλες και αίμα» στις 16 Νοεμβρίου

-«Ξένοιαστος Καβαλάρης», στις 23 Νοεμβρίου, και

-«Γούντστοκ» στις 29 Νοεμβρίου.

Φωτογραφία από την πρώτη προβολή της ταινίας Γούντστοκ στον κινηματογράφο Παλλάς (29 Νοεμβρίου 1970)
Φωτογραφία από την πρώτη προβολή της ταινίας Γούντστοκ στον κινηματογράφο Παλλάς (29 Νοεμβρίου 1970)

Ο Κώστας Τουρνάς, παρακολουθεί το φιλμ «Φράουλες και Αίμα», και γράφει το «Άνθρωπε Αγάπα».

Είναι η αρχή, για να σχηματιστούν οι Poll, το συγκρότημα που την επόμενη χρονιά, προκαλεί σεισμό, στα μουσικά γούστα της νεολαίας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

1970

Δεκέμβριος

Σχηματίζονται οι Εξαδάκτυλος και οι ΠΕΛΟΜΑ ΜΠΟΚΙΟΥ, από τα βασικότερα συγκροτήματα στα χρόνια της δικτατορίας. Οι Εξαδάκτυλος με αρχηγό τον Δημήτρη Πουλικάκο, γρήγορα παρουσιάζουν τραγούδια που γελοιοποιούν τους δικτάτορες. Οι ΠΕΛΟΜΑ, αρχίζουν τις εμφανίσεις τους, στο κλαμπ Hobby. Κυκλοφορούν το τραγούδι «Γαρύφαλλε Γαρύφαλλε» που γίνεται γρήγορα, ύμνος.

Οι Εξαδάκτυλος, ένα από τα ιστορικά συγκροτήματα. Από αριστερά: Δημήτρης Πουλικάκος(τραγούδι), Νίκος Πολίτης (κιθάρα), Λεωνίδας Αλαχαδάμης (ντραμς), Αντώνης Τριανταφύλλου (μπάσο) και Κώστας Δουκάκης (κιθάρα).(ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκας)
Οι Εξαδάκτυλος, ένα από τα ιστορικά συγκροτήματα. Από αριστερά: Δημήτρης Πουλικάκος(τραγούδι), Νίκος Πολίτης (κιθάρα), Λεωνίδας Αλαχαδάμης (ντραμς), Αντώνης Τριανταφύλλου (μπάσο) και Κώστας Δουκάκης (κιθάρα).(ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκας)

1970

Δεκέμβριος

Ο Κώστας Τουρνάς, φαντάρος ακόμη, γράφει το τραγούδι «Άνθρωπε Αγάπα» επηρεασμένος από το φιλμ «Φράουλες και Αίμα». Το τραγούδι θα κυκλοφορήσει την επόμενη χρονιά και θα προκαλέσει σεισμό στα μουσικά πράγματα της ελληνικής νεολαίας. Είναι η αρχή του ιστορικού συγκροτήματος Poll.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο Κώστας Τουρνάς κοντοκουρεμένος ως φαντάρος όταν έγραψε το «Άνθρωπε Αγάπα» (1970)
Ο Κώστας Τουρνάς κοντοκουρεμένος ως φαντάρος όταν έγραψε το «Άνθρωπε Αγάπα» (1970)
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ Μουσική ελληνική μουσική χούντα
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ