Τα μουσεία είναι θεματοφύλακες της ιστορίας, της τέχνης και του πολιτισμού ενός λαού. Σήμερα, όμως δεν χώροι απλής παρατήρησης, αλλά ζωντανοί οργανισμοί που προσπαθούν να εξελιχθούν και να συγκεντρώσουν μεγαλύτερο κοινό.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το μουσείο Kunstpalast του Ντίσελντορφ, που φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή γυαλιού στην Ευρώπη και έγινε διάσημο χάρη στον «γκρινιάρη ξεναγό« του, τον Joseph Langelinck. Το μουσείο διαφημίζει τις ξεναγήσεις του Langelinck, οι οποίες κοστίζουν περίπου 7 ευρώ και διαρκούν μία ώρα, ως «εξαιρετικά δυσάρεστες». «Ο Γκρινιάρης ξεναγός τα ξέρει όλα, και πάνω απ' όλα, τα ξέρει καλύτερα από τους επισκέπτες, και φροντίζει να το καταλάβουν. Είναι εκνευρισμένος, βαριεστημένος και αλαζόνας. Η δυσαρέσκειά του στρέφεται σε ορισμένους καλλιτέχνες και έργα που, υπό την δίκαιη ηγεσία του, δεν θα είχαν βρει ποτέ τον δρόμο τους στη συλλογή, αλλά πάνω απ' όλα στους επισκέπτες και την άγνοιά τους. Προσοχή στον Γκρινιάρη Ξεναγό», γράφει το μουσείο στον ιστότοπό του διαφημίζοντας τις υπηρεσίες του ξεναγού.
Τι κάνει λοιπόν ο Langelinck κατά τη διάρκεια της ξενάγησης; Επιπλήττει τους επισκέπτες και τους δείχνει με το δάχτυλο όταν κοιτούν τα τηλέφωνά τους ή κάθονται. Παρά την αγένεια, ή ίσως και εξαιτίας της, η δύο φορές τον μήνα ξενάγηση του «Γκρινιάρη Ξεναγού» έχει τεράστια επιτυχία και από όταν ξεκίνησε τον Μάιο είναι sold out μέχρι του χρόνου.
«Ποτέ δεν προσβάλλω άμεσα τους επισκέπτες, με βάση την προσωπικότητά τους ή την εμφάνισή τους, αλλά τους προσβάλλω ως ομάδα», δήλωσε στον Guardian ο Καρλ Μπράντι, ο performer που δημιούργησε και ερμηνεύει τον επιθετικό Langelinck. «Η περιφρόνησή μου στρέφεται σε μια υποτιθέμενη άγνοια που μπορεί να μην υπάρχει καν. Αλλά προσπαθώ να τους κάνω να νιώσουν όσο το δυνατόν πιο αδαείς», εξήγησε.
Δείτε βίντεο με τον «γκρινιάρη ξεναγό» του μουσείου Kunstpalast
Η ιδέα πάντως ανήκε στον διευθυντή του Kunstpalast, Felix Krämer, ο οποίος την εμπνεύστηκε από τα viral εστιατόρια με τους «αγενείς σερβιτόρους», όπως το Karen's Diner, όπου το προσωπικό είχε λάβει οδηγίες να προσβάλλει τους πελάτες καθ' όλη τη διάρκεια του γεύματός τους. Μερικά από τα βίντεο έγιναν viral και πολλοί υποστήριξαν ότι οι υπάλληλοι το παράκαναν, στην περίπτωση του Kunstpalast, η ξενάγηση φαίνεται να αρέσει στο κοινό καθώς όπως ανέφερε ο Guardian, μετά από 7 λεπτά γεμάτα φωνές και αυστηρά σχόλια, οι περισσότεροι επισκέπτες πέρασαν καλά.
«Το βρήκα πολύ αστείο και έξυπνο», είπε ένας. «Ο τρόπος που επέκρινε την οργάνωση του μουσείου ήταν εξαιρετικά ευφυής», σχολίασε.