Η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο θα χτιστεί στη Σικελία, αλλά οι κάτοικοι αντιδρούν -Ο ρόλος της Μαφίας - iefimerida.gr

Η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο θα χτιστεί στη Σικελία, αλλά οι κάτοικοι αντιδρούν -Ο ρόλος της Μαφίας

Η νέα Γέφυρα της Μεσίνας διχάζει όλη την Ιταλία / FACEBOOK
Η νέα Γέφυρα της Μεσίνας διχάζει όλη την Ιταλία / FACEBOOK

Η Γέφυρα της Μεσίνας διχάζει: άλλοι τη βλέπουν ως θαύμα μηχανικής και πηγή ανάπτυξης, και άλλοι ως φαραωνικό έργο που απειλεί έναν μοναδικό φυσικό τόπο.

Το όνειρο μιας γέφυρας που θα ενώσει τη Σικελία με την υπόλοιπη Ιταλία πλανάται εδώ και αιώνες, τροφοδοτώντας φαντασία, πολιτική αντιπαράθεση και τεχνικές φιλοδοξίες. Σήμερα, μετά από δεκαετίες αναβολών, αμφισβητήσεων και μελετών, το έργο που υπόσχεται να γίνει η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο παίρνει σάρκα και οστά.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με κόστος που ξεπερνά τα 13 δισεκατομμύρια ευρώ, αλλά και με έντονες αντιδράσεις για τις περιβαλλοντικές, κοινωνικές και σεισμικές προκλήσεις, η Γέφυρα της Μεσίνας διχάζει: άλλοι τη βλέπουν ως θαύμα μηχανικής και πηγή ανάπτυξης, και άλλοι ως φαραωνικό έργο που απειλεί έναν μοναδικό φυσικό τόπο.

Η ιδέα της κατασκευής έχει βαθιές ρίζες

Η ιδέα της κατασκευής μιας γέφυρας για τη σύνδεση της Σικελίας με την ηπειρωτική Ιταλία, πάνω από το στενό της Μεσίνα, δεν είναι ένα νεότερο εγχείρημα - αντιθέτως, έχει βαθιές ρίζες που εκτείνονται από την αρχαιότητα μέχρι το σήμερα.

Σύμφωνα με τον Πλίνιο, ένας Ρωμαίος υπήκοος κατάφερε να μεταφέρει εκατό πολεμικούς ελέφαντες το 251 π.Χ., χρησιμοποιώντας σχεδίες από δρύινα βαρέλια, μια πρόκληση που αναδεικνύει την επιμονή του ανθρώπου να υπερβεί φυσικά εμπόδια.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σήμερα, αυτή η φανταστική σχεδία μετατρέπεται σε συγκεκριμένο πολυδάπανο σχέδιο: το έργο που πλέον είναι γνωστό ως «Γέφυρα του Στενού της Μεσίνα». Στις 6 Αυγούστου 2025, η ιταλική κυβέρνηση έλαβε την τελική έγκριση, με κόστος περίπου 13,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ χαρακτηρίστηκε ως το μεγαλύτερο έργο υποδομής στη Δύση.

Το προτεινόμενο έργο θα οδηγεί σε μια υπερβολικά εκτεταμένη κατασκευή με κύρια χαρακτηριστικά: συνολικό μήκος περίπου 3,7 χιλιομέτρων, εκ των οποίων το μεγάλο κεντρικό άνοιγμα θα φτάνει τα 3,3 χιλιόμετρα, ξεπερνώντας το σύγχρονο παγκόσμιο ρεκόρ που κατέχει η Γέφυρα Τσανάκκαλε της Τουρκίας. Οι δύο πύργοι στήριξης θα φτάνουν τα 399 μέτρα ύψος - σχεδόν σαν τον Πύργο του Άιφελ - και το πλάτος της γέφυρας θα αγγίζει τα 60 μέτρα, επιτρέποντας τη διέλευση με έξι οδικές λωρίδες, δύο σιδηροδρομικές γραμμές, καθώς και λωρίδες έκτακτης ανάγκης και υπηρεσιών.

Η χρηματοδότηση του έργου προβλέπει επίσης σημαντικά επενδυτικά πακέτα για τις οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις στην περιοχή, καθώς και για έργα περιβαλλοντικής αντιστάθμισης. Προβλέπονται τρεις υπόγειοι σταθμοί στη Σικελία (Papardo, Annunziata, Europa) και ένα Πολυκεντρικό Επιχειρησιακό Κέντρο στη μεριά της Καλαβρίας. Το έργο συνδέεται με το μεγάλο ευρωπαϊκό δίκτυο TEN‑T και ειδικότερα με τον άξονα Βερολίνου-Παλερμό, επιτρέποντας μεγαλύτερη ολοκλήρωση της ιταλικής και ευρωπαϊκής σιδηροδρομικής υποδομής.

Το προτεινόμενο έργο θα οδηγεί σε μια υπερβολικά εκτεταμένη κατασκευή με κύρια χαρακτηριστικά: συνολικό μήκος περίπου 3,7 χιλιομέτρων / WIKIPEDIA
Το προτεινόμενο έργο θα οδηγεί σε μια υπερβολικά εκτεταμένη κατασκευή με κύρια χαρακτηριστικά: συνολικό μήκος περίπου 3,7 χιλιομέτρων / WIKIPEDIA
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Το μεγαλύτερο έργο υποδομής στη Δύση»

Ο ιταλός υπουργός Μεταφορών παρουσίασε το εγχείρημα ως “το μεγαλύτερο έργο υποδομής στη Δύση”, τονίζοντας ταυτόχρονα ότι θα δημιουργήσει 120.000 θέσεις εργασίας ετησίως και θα αποτελέσει μοχλό οικονομικής ανάπτυξης για τη νότια Ιταλία. Επιπλέον, η κυβέρνηση το προωθεί και ως στρατηγική υποδομή υψηλής σημασίας, η οποία θα δεχθεί και τμήμα των δαπανών στο πλαίσιο της αύξησης της αμυντικής δαπάνης του ΝΑΤΟ στο 5% του ΑΕΠ, με έως και 1,5% να αναγνωρίζεται ως στρατιωτική/ασφαλιστική δαπάνη.

Παρά τις προωθητικές δηλώσεις, το σχέδιο έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Περίπου 10.000 κάτοικοι διαδήλωσαν προ ημερών στη Μεσίνα, κρατώντας πανό με συνθήματα όπως “No Ponte” [Όχι Γέφυρα], καταγγέλλοντας κινδύνους σεισμών, περιβαλλοντική υποβάθμιση, εκτοπισμούς οικογενειών και ενδεχόμενη διείσδυση της μαφίας στο έργο.

Οι ανησυχίες για τη συμμετοχή της Μαφίας

Οι ανησυχίες για τη συμμετοχή της Μαφίας στο έργο της Γέφυρας της Μεσίνας βασίζονται στην ιστορική εμπλοκή οργανωμένων εγκληματικών δικτύων σε μεγάλα δημόσια έργα στη Νότια Ιταλία και τη Σικελία.

Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση επιμένει ότι το έργο θα επιβλέπεται αυστηρά και θα υπάρχουν μηχανισμοί διαφάνειας, φορείς και ειδικοί εκφράζουν φόβους ότι η Μαφία μπορεί να διεισδύσει στις εργολαβικές συμβάσεις, να ελέγξει προμηθευτές και εργατικό δυναμικό, να υπερκοστολογήσει εργασίες και να εκμεταλλευτεί οικονομικά την κατασκευή, αποκομίζοντας κέρδη ή ξεπλένοντας χρήματα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αυτή η πιθανή παράνομη εμπλοκή, σε συνδυασμό με το μέγεθος, το κόστος και τη στρατηγική σημασία του έργου, ενισχύει τις αμφιβολίες πολλών πολιτών και περιβαλλοντικών ομάδων, κάνοντας τη Γέφυρα της Μεσίνας όχι μόνο τεχνική αλλά και κοινωνικοπολιτική πρόκληση.

Από πλευράς τεχνικής, γίνεται προσπάθεια να εξασφαλιστεί η αντοχή της κατασκευής έναντι των ισχυρών ανέμων και της σεισμικότητας της περιοχής / FACEBOOK
Από πλευράς τεχνικής, γίνεται προσπάθεια να εξασφαλιστεί η αντοχή της κατασκευής έναντι των ισχυρών ανέμων και της σεισμικότητας της περιοχής / FACEBOOK

Ανησυχία για την ασφάλεια της γέφυρας

Υπάρχει και μια επιπλέον ανησυχία για την ασφάλεια της γέφυρας. Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις έχουν ήδη κινηθεί νομικά, καταθέτοντας καταγγελίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ιδιαίτερα για την επίπτωση στη μετανάστευση των πτηνών, καθώς το στενό αποτελεί σημαντική οδό περασμάτων για εκατομμύρια πουλιά τον χρόνο.

Παράλληλα, έχει διατυπωθεί αμφιβολία για το κατά πόσο ένας τέτοιος γιγαντιαίος και ακριβός σχεδιασμός μπορεί να παρακάσει τις τεχνικές και διοικητικές δυσκολίες, υπό το φόβο καθυστερήσεων, υπερβάσεων και γραφειοκρατικών εμποδίων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από πλευράς τεχνικής, γίνεται προσπάθεια να εξασφαλιστεί η αντοχή της κατασκευής έναντι των ισχυρών ανέμων και της σεισμικότητας της περιοχής. Εργαστηριακές δοκιμές σε τούνελ ανέμου στον Καναδά, την Αγγλία, τη Δανία και στο Πολυτεχνείο του Μιλάνου έδειξαν ότι η σχεδίαση είναι ανθεκτική σε ανέμους έως 292 χλμ/ώρα - πολύ υψηλότερους από τους ισχυρότερους ανέμους που έχουν καταγραφεί στην περιοχή (~144 χλμ/ώρα).

Επίσης, η φύση των αναρτώμενων γεφυρών τις θεωρεί πιο ευέλικτες και συνεπώς πιο ανθεκτικές σε σεισμικές δονήσεις, όπως αποδεικνύουν παραδείγματα από την Καλιφόρνια και την Ιαπωνία, αν και αυτό δεν απαλλάσσει την ανησυχία των τοπικών φορέων και περιβαλλοντικών ομάδων.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, οι εργασίες προπαρασκευής αναμένεται να ξεκινήσουν το φθινόπωρο του 2025, μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώ η κυρίως κατασκευή θα αρχίσει το 2026 και προβλέπεται να ολοκληρωθεί μεταξύ 2032 και 2033. Έτσι, η νέα κρεμαστή Γέφυρα του Στενού της Μεσίνα συνιστά έναν μοναδικό συνδυασμό μηχανικής πρόκλησης, γεωπολιτικής σημασίας, οικονομικής ευκαιρίας, αλλά και περιβαλλοντικής και κοινωνικής αντιπαράθεσης.

Αν τελικά υλοποιηθεί, θα μεταμορφώσει ριζικά την κινητικότητα και τις σχέσεις της Σικελίας με την ηπειρωτική Ιταλία - είτε ως σύμβολο τεχνικής υπεροχής είτε ως πεδίο αμφιλεγόμενης δημόσιας επένδυσης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ μαφία Σικελία Γέφυρα
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ