Μια 25χρονη Αμερικανίδα ίδρυσε το Clyx, μια εφαρμογή που συγκεντρώνει δεκάδες χιλιάδες νέους σε όλο τον κόσμο και φιλοδοξεί να καταπολεμήσει τη μοναξιά.
Όταν η Alyx van der Vorm ένιωσε μόνη της στο δωμάτιό της στο Χάρβαρντ, δεν φανταζόταν ότι εκείνη η στιγμή θα γινόταν η αρχή μιας από τις πιο φιλόδοξες κοινωνικές εφαρμογές της γενιάς της. Ήταν ένα βράδυ σαν όλα τα άλλα: οι φίλοι της είχαν φύγει για το Σαββατοκύριακο, το κινητό της ήταν γεμάτο εφαρμογές για φαγητό και σειρές, αλλά καμία που να της πει: «Εδώ δίπλα σου γίνεται κάτι, πήγαινε».
Από αυτό το απλό, σχεδόν αφελές κενό, γεννήθηκε η ιδέα του Clyx, μιας εφαρμογής που σήμερα συγκεντρώνει δεκάδες χιλιάδες νέους σε όλο τον κόσμο και φιλοδοξεί να καταπολεμήσει τη μοναξιά με τον πιο απλό τρόπο: φέρνοντας τους ανθρώπους κοντά, στην πραγματική ζωή.
Η τεχνολογία της ήταν πάντα δίπλα, αλλά όχι μαζί της
Η van der Vorm, μόλις 25 ετών, ανήκει στη γενιά που μεγάλωσε «συνδεδεμένη», αλλά σπάνια βρέθηκε πραγματικά κοντά σε άλλους ανθρώπους. Η τεχνολογία της ήταν πάντα δίπλα, αλλά όχι μαζί της. «Μπορείς να πατήσεις ένα κουμπί και να σου έρθει φαγητό. Μπορείς να πατήσεις ένα άλλο και να δεις ταινία. Αλλά δεν υπάρχει κουμπί που να σου πει: “Αυτός ο φίλος σου πάει σε γιόγκα το βράδυ, γιατί δεν πας κι εσύ;”», λέει χαρακτηριστικά. Έτσι, αποφάσισε να το δημιουργήσει η ίδια.
Το Clyx ιδρύθηκε το 2020 και λανσαρίστηκε στο Μαϊάμι το 2022, πριν επεκταθεί στο Λονδίνο το 2023. Σήμερα, αριθμεί περίπου 50.000 ενεργούς χρήστες που συμμετέχουν σε εκδηλώσεις και άλλους 200.000 που απλώς ανακαλύπτουν τι συμβαίνει γύρω τους. Τον Σεπτέμβριο, η εφαρμογή άνοιξε σε Νέα Υόρκη και Σάο Πάολο, σηματοδοτώντας το πρώτο της πραγματικά διεθνές βήμα. Η νεαρή ιδρύτρια έχει ήδη εξασφαλίσει χρηματοδότηση 14 εκατομμυρίων δολαρίων από επενδυτές όπως ο συγγραφέας Simon Sinek, ο πρώην οδηγός της F1 και νυν επενδυτής Nico Rosberg, ο συνιδρυτής της Venmo Iqram Magdon-Ismail και ο πρώην διευθυντής ασφάλειας του Facebook, Chris Kelly.
Social matchmaking, μια μορφή αλγοριθμικής κοινωνικότητας
Η χρηματοδότηση αυτή, με επικεφαλής το fund Blitzscaling Ventures, θα κατευθυνθεί στην ανάπτυξη του προϊόντος, στην πρόσληψη μηχανικών και στο μάρκετινγκ. Και όχι τυχαία. Η Clyx είναι μια από τις λίγες νεοφυείς επιχειρήσεις που έχουν επιλέξει συνειδητά να στραφούν ενάντια στη λογική των «social feeds» - των ατελείωτων scroll που τρέφουν την απομόνωση. Στόχος της είναι να βγάλει τους ανθρώπους από το κινητό, όχι να τους κρατήσει μέσα.
Η τεχνολογία της είναι απλή στη σύλληψη αλλά έξυπνη στην εκτέλεση. Η εφαρμογή σαρώνει το διαδίκτυο για εκδηλώσεις - από συναυλίες μέχρι μαθήματα μαγειρικής - και τις μετατρέπει σε εξατομικευμένες προτάσεις μέσα στο app. Αν κάποιος φίλος σου σκοπεύει να πάει σε ένα event, το Clyx στο δείχνει. Αν όχι, χρησιμοποιεί εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για να σε «ταιριάξει» με άλλους χρήστες που θα μπορούσαν να σε ενδιαφέρουν. Είναι το λεγόμενο social matchmaking· μια μορφή αλγοριθμικής κοινωνικότητας που βασίζεται σε κοινά ενδιαφέροντα και συμπληρωματικά προφίλ.

«Νudge», η ψυχή του Clyx
«Το πρόβλημα δεν είναι ότι δεν υπάρχουν εκδηλώσεις. Το πρόβλημα είναι ότι δυσκολευόμαστε να κάνουμε το πρώτο βήμα», λέει η Alyx. «Η κοινωνική ζωή χρειάζεται ώθηση. Ένα μικρό “πάμε;” που να σε τραβήξει από το σπίτι». Αυτό το «nudge» - το διακριτικό... «σπρώξιμο» - είναι η ψυχή του Clyx. Η εφαρμογή δεν υπόσχεται φιλίες, αλλά ευκαιρίες για επαναλαμβανόμενες συναντήσεις. Η ομάδα της το αποκαλεί «repetition engine»: μια μηχανή που δεν συνδέει απλώς ανθρώπους, αλλά τους ενθαρρύνει να ξανασυναντηθούν.
Η εφαρμογή ήδη πειραματίζεται με νέες μορφές κοινωνικής δικτύωσης. Στη Βραζιλία, η Alyx λανσάρει μια έκδοση dating, για να δοκιμάσει τη δύναμη του matchmaking AI της σε ρομαντικές συνδέσεις. Όπως λέει η ίδια: «Η πιο πολύτιμη τεχνολογία μας είναι η ικανότητά μας να προβλέπουμε ποιος θα ταίριαζε με ποιον και σε ποια δραστηριότητα. Αν το κάνουμε σωστά, η φιλία και ο έρωτας θα ξεκινούν με τον ίδιο τρόπο: από μια κοινή εμπειρία».
Ο τρόπος με τον οποίο η Clyx βγάζει χρήματα παραμένει λιτός και ουσιαστικός: παίρνει ένα 2% ποσοστό από τα εισιτήρια που πωλούνται μέσω της εφαρμογής, συνεργάζεται με brands για χορηγίες και οργανώνει δικά της events. Δεν υπάρχει διαφήμιση τύπου social media, ούτε εμμονή με την «παραμονή» του χρήστη. Ο σκοπός της είναι ο ακριβώς αντίθετος: να σε βγάλει από την οθόνη.

Το Clyx είναι ένας «social assistant»
Η Alyx van der Vorm δεν είναι η συνηθισμένη επιχειρηματίας της Silicon Valley. Δεν προέρχεται από τα κλασικά οικονομικά ή τεχνολογικά backgrounds· σπούδασε υπολογιστική νευροεπιστήμη στο Χάρβαρντ και μελέτησε την επίδραση της κοινωνικής απομόνωσης στην υγεία. Η επιστημονική της παιδεία καθόρισε και τη φιλοσοφία της Clyx: η κοινωνικότητα δεν είναι πολυτέλεια, είναι ανάγκη επιβίωσης. «Η μοναξιά δεν είναι συναισθηματικό θέμα, είναι βιολογικό», έχει πει. «Όπως πεινάς για φαγητό, έτσι πεινάς και για επαφή».
Η van der Vorm ανήκει σε μια νέα γενιά δημιουργών τεχνολογίας που βλέπουν το smartphone όχι ως αυτοσκοπό, αλλά ως εργαλείο για να επιστρέψουμε στην πραγματική ζωή. Το Clyx δεν είναι ένα «social network» με την παλιά έννοια· είναι ένας «social assistant». Δεν σε ενθαρρύνει να μοιραστείς φωτογραφίες· σε ενθαρρύνει να ζήσεις στιγμές.
Σε μια εποχή όπου η ψηφιακή απομόνωση έχει χαρακτηριστεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ως επιδημία, η αποστολή της Alyx μοιάζει πιο επίκαιρη από ποτέ. Οι αριθμοί δείχνουν ότι η γενιά Gen Z δηλώνει ταυτόχρονα την πιο «συνδεδεμένη» και τη πιο μοναχική γενιά στην ιστορία. Αν η Clyx καταφέρει να λειτουργήσει, έστω για ένα ποσοστό αυτών των νέων, ως γέφυρα μεταξύ online και offline, ίσως αλλάξει κάτι πιο βαθύ απ’ ό,τι υποσχέθηκε: τον τρόπο που ξαναμαθαίνουμε να βρισκόμαστε.
Η ίδια παραμένει ρεαλίστρια: «Δεν νομίζω ότι μια εφαρμογή μπορεί να λύσει τη μοναξιά», λέει. «Αλλά μπορεί να σε βοηθήσει να κάνεις το πρώτο βήμα. Και καμιά φορά, αυτό αρκεί».