Νέα έκθεση στη γκαλερί Citronne: Πήγαμε στα εγκαίνια -Ποιους είδαμε, τα έργα [εικόνες] - iefimerida.gr

Νέα έκθεση στη γκαλερί Citronne: Πήγαμε στα εγκαίνια -Ποιους είδαμε, τα έργα [εικόνες]

Στα εγκαίνια της γκαλερί Citronne
Στα εγκαίνια της γκαλερί Citronne / @panoulis
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Με την νέα έκθεση «Mεθοριακότητα I Liminality, η CITRONNE Gallery»εισάγει μια ακόμη τρέχουσα προβληματική, την οποία και αναζήτησαν όσοι βρέθηκαν στα λαμπερά εγκαίνια της έκθεσης που θα διαρκέσει έως 2 Μαρτίου.

Πρόκειται για ομαδική έκθεση με έργα των, Γιώργου Γιατρομανωλάκη, Μαρίνας Παπαδάκη, Ναταλίας Παπαδοπούλου και Μάρως Φασουλή.

Στα λαμπερά εγκαίνια της γκαλερί Citronne

Οι καλλιτέχνες πραγματεύονται την έννοια του ενδιάμεσου χώρου, ζητήματα που απορρέουν από την ρευστή πραγματικότητα των ημερών μας, η οποία ανατρέπει παραδοσιακούς τρόπους ύπαρξης, ταυτότητας και βίου - εκουσίως ή ακουσίως. Περιγράφεται το μεταβατικό στάδιο της εγκατάστασης από την μια συνθήκη στην άλλη σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο και οι συνεπαγόμενες ‘τελετουργίες'.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στα εγκαίνια παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων οι: Αφροδίτη Λίτη, Ιωάννης Βεντουράκης και Ευτυχία Βεντουράκη, Μαίρη Φιξ, Στέλλα Βουλγαράκη, Αλέξανδρος Κασσανδρινός, Βαρβάρα Λιακουνάκου, Μαρίνα Φωκίδη, Dr. Stephanie Peter, καλλιτέχνες, επώνυμοι, καθώς και πολλοί φίλοι των εικαστικών.

Δείτε φωτογραφίες από τα εγκαίνια

Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη (διευθύντρια της γκαλερί CITRONNE) και Αφροδίτη Λίτη
Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη (διευθύντρια της γκαλερί CITRONNE) και Αφροδίτη Λίτη
Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη (διευθύντρια της γκαλερί CITRONNE) και Μαίρη Φιξ
Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη (διευθύντρια της γκαλερί CITRONNE) και Μαίρη Φιξ
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Μαρίνα Φωκίδη (επιμελήτρια), Dr. Stephanie Peter (υπεύθυνη του πολιτιστικού τμήματος Goethe Institut Athens)
Μαρίνα Φωκίδη (επιμελήτρια), Dr. Stephanie Peter (υπεύθυνη του πολιτιστικού τμήματος Goethe Institut Athens)
Θάλεια Χιώτη και Πάνος Χαραλάμπους
Θάλεια Χιώτη και Πάνος Χαραλάμπους
Στέλλα Βουλγαράκη, Βαρβάρα Λιακουνάκου, Ρόζα Ζεϊντάν, Αλέξανδρος Κασσανδρινός, Ζέτα Τζιώτη
Στέλλα Βουλγαράκη, Βαρβάρα Λιακουνάκου, Ρόζα Ζεϊντάν, Αλέξανδρος Κασσανδρινός, Ζέτα Τζιώτη
Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη και Εύα Αλεμπερίνι (αρχιτέκτων)
Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη και Εύα Αλεμπερίνι (αρχιτέκτων)
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ιωάννα Λημνίου (καλλιτέχνις), Οντέτ Κουζού (επιμελήτρια) και Μαρίνα Βελησιώτη (καλλτιέχνις)
Ιωάννα Λημνίου (καλλιτέχνις), Οντέτ Κουζού (επιμελήτρια) και Μαρίνα Βελησιώτη (καλλτιέχνις)
Κατερίνα Παϊταζόγλου και Αιμιλία Δέγλερη
Κατερίνα Παϊταζόγλου και Αιμιλία Δέγλερη
Στέλλα Βουλγαράκη, Αλέξανδρος Κασσανδρινός, Βαρβάρα Λιακουνάκου
Στέλλα Βουλγαράκη, Αλέξανδρος Κασσανδρινός, Βαρβάρα Λιακουνάκου
Βίκυ Τσίρου, Γιώργος Γιατρομανωλάκης, Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη (διευθύντρια της γκαλερί CITRONNE), Ναταλία Παπαδοπούλου, Μάρω Φασουλή, Μαρίνα Παπαδάκη
Βίκυ Τσίρου, Γιώργος Γιατρομανωλάκης, Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη (διευθύντρια της γκαλερί CITRONNE), Ναταλία Παπαδοπούλου, Μάρω Φασουλή, Μαρίνα Παπαδάκη
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Αφροδίτη Λίτη, Ναταλία Παπαδοπούλου, Ιωάννης Βεντουράκης και Ευτυχία Βεντουράκη
Αφροδίτη Λίτη, Ναταλία Παπαδοπούλου, Ιωάννης Βεντουράκης και Ευτυχία Βεντουράκη
Βάνα Ξένου και  Μαρία Ξανθάκου
Βάνα Ξένου και Μαρία Ξανθάκου

Liminality στη CITRONNE Gallery

Liminality, η Μεθοριακότητα στην ελληνική της εκδοχή, είναι όρος τον οποίο εισήγαγε ο Γάλλος εθνογράφος Arnold van Gennep* στο βιβλίο του “Τελετουργίες Διάβασης” το 1909.

Πρόκειται για το μεσαίο στάδιο του τριμερούς σχήματος “αποχωρισμός, μετάβαση, ενσωμάτωση στις τελετουργίες”. Η έκθεση επανατοποθετεί την έννοια αυτή στο πλαίσιο των σύγχρονων βιωμάτων, συνέπεια των παγκοσμίων εξελίξεων. Η επιμελήτρια της έκθεσης Βίκυ Τσίρου** διευρύνει την σημασία του όρου και εξετάζει σύγχρονες εκφράσεις του. Όπως επισημαίνει στο επιμελητικό της κείμενο, «οι πιο πρόσφατες ερμηνείες του όρου περικλείουν όχι μόνο την έννοια της τελετουργίας αλλά και τις αλλαγές στην σφαίρα του κοινωνικού και του πολιτικού. Σήμερα, στην εποχή της 'ρευστής νεωτερικότητας', παρατηρούμε πως το status quo, ένα ολόκληρο σύστημα αξιών, βρίσκεται σε μία συνθήκη συνεχούς αστάθειας που χαρακτηρίζεται από αλλεπάλληλες μεταβάσεις ή με άλλα λόγια από μία μόνιμη συνθήκη μεθοριακότητας».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη (διευθύντρια της γκαλερί CITRONNE), Πάνος Χαραλάμπους, Γιάννης Βαρελάς, Σταματία Δημητρακόπουλος
Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη (διευθύντρια της γκαλερί CITRONNE), Πάνος Χαραλάμπους, Γιάννης Βαρελάς, Σταματία Δημητρακόπουλος
Οντέτ Κουζού (επιμελήτρια), Ναταλία Παπαδοπούλου και Χριστίνα  Παπαδοπούλου (επικεφαλής της αθηναϊκής Gagosian)
Οντέτ Κουζού (επιμελήτρια), Ναταλία Παπαδοπούλου και Χριστίνα Παπαδοπούλου (επικεφαλής της αθηναϊκής Gagosian)

Τα έργα της εκθέσης ανιχνεύουν την ‘Μεθοριακότητα' μέσα από τέσσερα αδιόρατα περάσματα: την αρχιτεκτονική δομή, τον ρου της ιστορίας, την ενσωμάτωση της παράδοσης, καθώς και την εσωτερική βιωματική διαδικασία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η έκθεση δεν ταυτίζει αυστηρά το έργο κάθε καλλιτέχνη με μία θεματική· τείνει όμως να το τοποθετεί σε έναν από τους τέσσερις αυτούς άξονες. Τα έργα ενσωματώνονται στην αρχιτεκτονική δομή της γκαλερί. Toποθετούνται σε διαφορετικά δωμάτια κατά τρόπο που απηχεί την παρομοίωση – πoυ κάνει ο van Gennep - της κοινωνίας με μία κατοικία και τα διαφορετικά δωμάτιά της. Οι διελεύσεις στην ζωή των ατόμων και των κοινωνικών ομάδων μοιάζουν με μία μετακίνηση ανάμεσα στους εσωτερικούς χώρους της κατοικίας.

Μαρίνα Παπαδάκη
Μαρίνα Παπαδάκη

Τα ζωγραφικά έργα της Μαρίνας Παπαδάκη απεικονίζουν με πλακάτα χρώματα υβριδικές ανθρωπόμορφες και ζωόμορφες παρουσίες σε χώρους που συμπλέκουν το φαντασιακό με το πραγματικό, το μέσα με το έξω. Η καλλιτέχνις δημιουργεί γεωμετρικές δομές που μοιάζουν με αινιγματικά συστήματα οργάνωσης της πραγματικότητας. Οι τίτλοι κάποιων έργων της όπως το Great Horse Manure Crisis of 1894 αναφέρονται σε πραγματικά ιστορικά και κοινωνικά συμβάντα που η εικαστικός μεταγράφει μέσα από μοτίβα και ψευδαισθησιακούς χώρους. Η έννοια της μετάβασης εννοείται κυρίως ως οι τομές που συμβαίνουν μέσα από τους κοινωνικούς ανασχηματισμούς.

Μάρω Φασουλή
Μάρω Φασουλή
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στα επιτοίχια έργα και τοτεμικά γλυπτά της Μάρως Φασουλή, οι υφές και διάφορα υλικά όπως καλάμια και νήματα επαναδιαπραγματεύονται την λαϊκή παράδοση και την τέχνη της υφαντικής. Οι συνθέσεις της παρουσιάζουν την υφαντική ως αποδεσμευμένη από μία δεδομένη οργάνωση αυστηρών κανόνων που ενέχει η συγκεκριμένη, λαϊκή τέχνη. Το πέρασμα από την σύμβαση και την αναπαραγωγή τυποποιημένων μοντέλων στην πιθανότητα του «λάθους», την ελευθερία και τον αυθορμητισμό ανοίγει τον δρόμο για νέους τρόπους μάθησης και προβάλλει την δημιουργική φαντασία. Δίνει επίσης υπόσταση στην γυναικεία ταυτότητα και εργασία καθώς και στην σχέση τους με την ενσώματη εμπειρία και την φύση.

Ναταλία Παπαδοπούλου, Άλογα Άλογα, 2024, οπτικοακουστική εγκατάσταση
Ναταλία Παπαδοπούλου, Άλογα Άλογα, 2024, οπτικοακουστική εγκατάσταση

Η επιτόπια (in situ) βιντεοεγκατάσταση Άλογα, Άλογα (2024) της Ναταλίας Παπαδοπούλου μεταβάλλει το μακρόστενο πέρασμα του διαδρόμου της γκαλερί σε μία εμβυθιστική οπτικοακουστική σήραγγα με ηχοτοπία, λόγο και έντονες οπτικά εικόνες που θυμίζουν ίχνη ή εντυπώσεις. Η λογική αλληλουχία, ο εμπειρικός χώρος και χρόνος καταργούνται καθώς οι εικόνες εμπλέκονται μεταξύ τους ή ακολουθούν μια μη γραμμική, συνειρμική αφήγηση με εναλλασσόμενο ρυθμό. Τόσο η εγκατάσταση όσο και τα δύο ακόμα έργα της που παρουσιάζονται στην έκθεση φανερώνουν τον ποιητικό εαυτό, τις εσώτερες, ασυνείδητες ή υποσυνείδητες σκέψεις και κρυφές πτυχές του ψυχισμού που ξυπνούν στην συνθήκη της μεθοριακότητας.

Γιώργος Γιατρομανωλάκης, φωτογραφίες της σειράς“The Splitting of the Chrysalis & the Slow Unfolding of the Wings”, 2018, αρχειακή εκτύπωση inkjet σε χαρτί, 57,6 x 85 εκ.
Γιώργος Γιατρομανωλάκης, φωτογραφίες της σειράς“The Splitting of the Chrysalis & the Slow Unfolding of the Wings”, 2018, αρχειακή εκτύπωση inkjet σε χαρτί, 57,6 x 85 εκ.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι φωτογραφίες του Γιώργου Γιατρομανωλάκη από την ενότητα The Splitting of the Chrysalis & the Slow Unfolding of the Wings (2018) (ελεύθερη απόδοση: Η μεταμόρφωση της χρυσαλίδας και το αργό άνοιγμα των φτερών), εκκινούν από ένα προσωπικό, βιωματικό πέρασμα από μία προγενέστερη σε μία νέα σχέση με τις μνήμες και το παρελθόν. Η διαδικασία ξεκινά με το στάδιο του αποχωρισμού, μπαίνει στο στάδιο της μεθοριακότητας και καταλήγει στην ενσωμάτωση. Το έργο παραλληλίζει την εμπειρία αυτή με τους βιολογικούς κύκλους στην φύση και συγκεκριμένα με το πέταγμα της χρυσαλλίδας. Υποδηλώνει κατά επέκταση τον συσχετισμό που κάνει ο van Gennep ανάμεσα στην περιοδικότητα των μεταβάσεων ενός ανθρώπου με την περιοδικότητα των φυσικών φαινομένων. Οι μεταβάσεις οργανώνουν τον χρόνο και αντίστοιχα ο βιολογικός χρόνος ορίζει τις μεταβάσεις.

Ως σύνολο, τα έργα συνιστούν μία πολυμορφία από εκφραστικά μέσα, ποιότητες, υφές και αισθήσεις.

  • Η μεθοριακότητα αναφέρεται στις μεταβάσεις από ένα στάδιο ζωής σε ένα άλλο και από μία θέση στο κοινωνικό σύνολο σε μία επανένταξη με διαφορετικό ρόλο και νέες μορφές σχέσεων. Πρόκειται για ένα μεταίχμιο κατά το οποίο το άτομο αποχωρίζεται μία πρότερη συνθήκη και εισέρχεται σε μία ενδιάμεση, μετέωρη κατάσταση στην οποία τα όρια ανάμεσα στο συνειδητό και το ασυνείδητο, το προσωπικό και το συλλογικό, τον χώρο και τον χρόνο αμβλύνονται. Συχνά η εμπειρία είναι ενσώματη.

**H Βίκυ Τσίρου είναι ανεξάρτητη επιμελήτρια, ιστορικός και θεωρητικός τέχνης.

CITRONNE Gallery – Αθήνα:
 
Πατριάρχου Ιωακείμ 19 (4ος όροφος) 10675 Κολωνάκι, Αθήνα
Τηλέφωνο (+30) 210 7235 226

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

 Ώρες λειτουργίας: Τρ, Πέμ, Παρ: 11.00-20.00 και Τετ, Σάβ: 11.00-16.00

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ