Με την έναρξη της νέας σεζόν στην CITRONNE Gallery, ο Nίκος Ποδιάς εγκαθιστά την «Safe Area», ένα περιβάλλον αναπάντεχα μυστήριο και γοητευτικό.
Ο επισκέπτης- θεατής διακρίνει φωτεινές αντανακλάσεις και σκιές που διαχέονται μέσα από τα έργα, μια ορατή "ελαφρότητα", σε συνδυασμό με την επίπλαστη αιχμηρή φύση των υλικών, το παράδοξο μιας χάρτινης πανοπλίας. Όλα αυτά τα, φαινομενικά αντιφατικά, στοιχεία συνθέτουν μια μεταιχμιακή κατάσταση ανάμεσα στην ασφάλεια και την επισφάλεια.
Την Πέμπτη 23 Οκτωβρίου η CITRONNE Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση-εγκατάσταση του Νίκου Ποδιά, ‘Safe Area’ -Ασφαλής Περιοχή’.
Μέσα σε ένα κομμάτι χαρτί συντίθενται η προσωπική και η συλλογική εμπειρία
Ο Νίκος Ποδιάς αντλεί την θεματική του από παραδόσεις και απηχήσεις του παγκοσμίου πολιτισμού. Στην τεχνική του χρησιμοποιεί και δοκιμάζει τις δυνατότητες του χαρτιού το οποίο μετατρέπει και μεταλλάσσει.
Τα προκύπτοντα έργα, υφές, φόρμες, ρυθμοί-μοτίβα, δημιουργούν αντικείμενα και πλάσματα, φορτισμένα με τις μαγικές, αποτρεπτικές ιδιότητες που φέρουν τα φυλαχτά.
Η‘Ασφαλής Περιοχή’ είναι μια νέα ενότητα έργων, η οποία συγκροτεί έναν δυνάμει χώρο θωρακισμένο, αλλά εύθραυστο. Η προστασία και η αποτροπή του κακού κατέχουν κεντρική θέση στην πρακτική της αποκατάστασης του αρχικού υλικού, η οποία ολοκληρώνεται μέσα από πολλαπλά στάδια μετάπλασης.
Η μετάπλαση, διεργασία προσωπικής αναζήτησης του καλλιτέχνη, τον απομονώνει από τα εξωτερικά ερεθίσματα. Απορροφάται από την επανάληψη των κινήσεων, το βλέμμα του εσωτερικεύεται, ο εργαστηριακός χρόνος προσωποποιείται, η κατασκευή των έργων προχωρεί σχεδόν ασυνείδητα.
Ο Νίκος Ποδιάς έχει αφετηρίες από την λαϊκή αλληγορία, μύθους και παραμύθια από την εντόπια ή και την ευρύτερη παράδοση.
Το πουκάμισο του φιδιού, δοξασία προστασίας και καλής τύχης, τα αγκάθια του σκαντζόχοιρου, στοιχείο αυτοάμυνας, αλλά και σοφίας, τα ανατολίτικα "ταλισμανικά" πουκάμισα αποτροπής του κακού.
Ο καλλιτέχνης φτιάχνει χάρτινες κατασκευές εν είδει υφασμάτων, προστατευτικές αλλά, ταυτοχρόνως, εύθραυστες, αέρινες και ανάλαφρες. Αποκαθιστά χρησιμοποιημένα, ανακτημένα υλικά, όπως χρυσόχαρτα από πακέτα τσιγάρων ή φακελάκια τσαγιού.
Ένα δίκτυο ανώνυμων συνεργατών συλλέγει τα υλικά του Νίκου Ποδιά. Τα άχρηστα-χρηστικά αυτά στοιχεία ανακυκλώνονται και δημιουργούν έργα που αντανακλούν το συλλογικό φαντασιακό υποσυνείδητο, όπως αναγνωρίζεται στα αρχετυπικά φυλαχτά. Το υλικό διατηρεί μια ιδιωτική μνήμη, καθώς η προέλευσή του ενσωματώνεται στις περίτεχνες λεπτές κατασκευές που «πλάθει» ο Ποδιάς.
Τα μοτίβα και οι υφές μοιάζουν με οικοδομήματα-κελύφη ή τοπία- επιδερμίδες, ιδιότυπους εύθραυστους χώρους. Τα λεπτεπίλεπτα και ευαίσθητα περιβάλλοντα εμπλέκονται, υφαίνονται και διατάσσονται στον χώρο στον οποίο και αποδίδουν εξωπραγματική διάσταση.
Μέσα σε ένα κομμάτι χαρτί, συντίθενται η προσωπική και η συλλογική εμπειρία. Η ανάπλαση ανασύρει πολλαπλές μνήμες και παράγει πολλαπλές αναγνώσεις.
Ο Νίκος Ποδιάς εκπροσωπείται από την CITRONNE Gallery.
Νίκος Ποδιάς / Safe Area / 23 Οκτωβρίου, 2025 – 3 Ιανουαρίου, 2026
Ο Νίκος Ποδιάς (γεν. 1974) αποφοίτησε από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, όπου μαθήτευσε στο εργαστήριο του Δημήτρη Μυταρά, και συνέχισε τις σπουδές του στο Central Saint Martins – College of Art and Design στο Λονδίνο, ολοκληρώνοντας μεταπτυχιακό στη Σκηνογραφία.
Στην καλλιτεχνική του πρακτική συλλέγει, μεταπλάθει και αναζωογονεί θραύσματα της ιστορίας, των πολιτισμών και της καθημερινότητας, δημιουργώντας συνειρμούς και αφηγήσεις. Επιλέγει ευπαθή υλικά που παραπέμπουν στη φθορά και τα επεξεργάζεται με μεθοδικότητα· διασώζοντας και «φροντίζοντάς» τα, ανασύρει μνήμες ασυνείδητες και συλλογικές.
Τα έργα του εστιάζουν σε αντιθετικές έννοιες, όπως η ύλη και το αιθέριο, το εύθραυστο και η σκληρότητα, το εφήμερο και το διαχρονικό, το ατελές και το πλήρες, η δομημένη και η ελεύθερη σύνθεση. Πάνω στα τεχνικά άρτια έργα του αποτυπώνονται η λεπτομέρεια, ο χρόνος, η φροντίδα και η προσήλωση — στοιχεία που φανερώνουν τον τελετουργικό χαρακτήρα της εργασίας του.
Είναι υπότροφος του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης (2000). Από το 2005, είναι μέλος της επιμελητικής ομάδας του ανεξάρτητου οργανισμού για τη διερεύνηση και προώθηση της βιντεοτέχνης Video Art Miden. Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε πολυάριθμες τόπο-ειδικές εγκαταστάσεις και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.