Γιατί η Αθήνα θα κατακλυστεί από ξένους δημοσιογράφους έως το Σάββατο -Η ευκαιρία που δεν πρέπει να πάει χαμένη

Βλέποντας τον κόσμο με νέα μάτια. Το εξώφυλλο του περιοδικού των New York Times σε τρια μνημεία της Αττικής

Η εντυπωσιακή -και ουσιαστική- πυκνότητα όσων συμβούν από αύριο στην Αθήνα, με επίκεντρο τον Πολιτισμό και την αστική κουλτούρα, φέρνουν στη χώρα μας δεκάδες ξένους δημοσιογράφους κορυφαίων εντύπων. Οι ανταποκρίσεις τους μπορούν να δώσουν νέες δυνατότητες ορατότητας της πόλης και της Τέχνης που εδώ παράγεται. Αρκεί όμως αυτό;

Ολο το καλοκαίρι, ο διεθνής τύπος, από τους Financial Times ως τα εξειδικευμένα έντυπα Τέχνης, έγραφε για την Αθήνα με το ενδιαφέρον να εστιάζει στην σπουδαία έκθεση Portals του ΝΕΟΝ στο Καπνεργοστάσιο σε συνεργασία με τη Βουλή. Οχι δηλαδή στην κλασική τουριστική συνταγή, αρχαία, γαστρονομία και ανεμελιά νέο-Ζορμπά, αλλά στην δημιουργία, στην ανάπτυξη μέσω του Πολιτισμού. Απο σήμερα όμως και ως το τέλος του Σεπτέμβρη, η Αθήνα θα γίνει η «πίστα» ανακάλυψης και ελπίζουμε εμβάθυνσης της σχέσης πέραν στερεοτύπων με τον διεθνή τύπο και ιδανικά με το διεθνές κοινό που θα δει όσα προσφέρει η πόλη πέρα από προορισμός διακοπών ή έδρα της Ακρόπολης.

Η εικόνα αυτή που είδαμε με την Μπελούτσι στο Athénée ανάμεσα σε πλήθος δημοσιογράφων και φωτογράφων θα συνεχιστεί αλλιώς: ξένοι δημοσιογράφοι με την Αθήνα στο κέντρο / Sooc Mενέλαος Mυρίλλας

Οι δεκάδες δημοσιογράφοι, αλλά και προσωπικότητες από τον χώρο του Πολιτισμού, του τουρισμού, της επιχειρηματικότητας στις παρυφές της ευζωίας, έρχονται με τρεις αφορμές: την Μπιενάλε της Αθήνας που εκκινεί από την Πέμπτη με έδρα κενά δράσεων, αλλά άλλοτε σχεδόν ένδοξα παρέμβασης στην καθημερινότητα κτιρίων. Το ετήσιο συνέδριο του Monocle που αρχίζει το βράδυ της Πέμπτης με ένα κοκτέιλ στο δημαρχείο της Αθήνας, συνεχίζει την Παρασκευή στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς με περίβλημα την σπουδαία έκθεση για το 1821 και κλείνει με δείπνο στο ΕΜΣΤ και tour σε χώρους Πολιτισμού. Αλλά και την έκθεση «Κάλλος. Η υπέρτατη ομορφιά» που παρουσιάζει την επόμενη Δευτέρα στον Τύπο και από την Τρίτη στο διεθνές κοινό το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Πώς να κοιτάξουμε τον κόσμο με νέα μάτια

Αλλά δεν είναι μόνο αυτό: την Κυριακή, οι New York Times φέρνουν σε κάθε κιόσκι στον κόσμο την Ελλάδα, μέσα από το εξώφυλλο τoυ New York Times Μagazine, με μια φωτογραφία του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο από την εικαστική φωτογράφο Vera Lutter. Είναι το εξώφυλλο του τεύχους θεσμού Voyages, που είναι αφιερωμένο στα ταξίδια όπως μαρτυρά ο τίτλος. Η Lutter που φημίζεται για τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες της που με κάποιον τρόπο σβήνουν και μαζί βαθαίνουν τα σημάδια του αντικειμένου της, φωτογράφισε την Ακρόπολη, τον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο και την Ακαδημία του Πλάτωνα, όπως γράφει η εφημερίδα στο προαναγγελτικό κείμενο για την έκδοση.

To εξώφυλλο του περιοδικού των New York Times της Κυριακής 26 Σεπτεμβρίου

Η Lutter έμεινε επί δύο εβδομάδες στην Αθήνα για την ολοκλήρωση του φωτογραφικού πρότζεκτ, μαρτυρώντας τη σημασία που δίνουν οι New York Times σε αυτό. Η Lutter χρησιμοποίησε τρεις camera obscura για να φωτογραφίσει τα μνημεία σε αρνητικά που στη συνέχεια επεξεργάστηκε σε εργαστήρια στην Αθήνα. Το αποτέλεσμα αυτής της εργασίας το φωτογράφισε ξανά και έτσι προέκυψαν οι εικόνες που θα δούμε την Κυριακή. Ο τίτλος στο εξώφυλλο γράφει: Βλέποντας τον κόσμο με νέα μάτια.

O τίτλος από μόνος του μαρτυρά το μεγάλο πλεονέκτημα της Αθήνας και της Ελλάδας, όσον αφορά την ταυτότητά της και την ελκυστικότητά της. Η δυνατότητα ο αρχαίος, ο προαιώνιος κόσμος να είναι παρών και συνάμα να αναπτύσσονται νέες δυνάμεις. Ενα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί με στρατηγική και συνέχεια, χωρίς περιοδικές, πυροτεχνικές δράσεις. Με το στοίχημα της Documenta να έχει ουσιαστικά χαθεί -λίγα «χτίστηκαν» έκτοτε, κυρίως το αφήγημα των αιθουσών Τέχνης στην Πολυκλείτου στην Πειραιώς και του νέου πόλου Πολιτισμού, του Καπνεργοστασίου- ο Σεπτέμβρης του 2021 δίνει μια ευκαιρία. Αυτή που επίσης δεν έδωσε ποτέ τελικά ο εορτασμός των 200 ετών από το 1821.

Η Μπιενάλε ξυπνά ανενεργά κτίρια στη Σταδίου

Από την Πέμπτη ανοίγει αρχικά στους δημοσιογράφους και στη συνέχεια σε όλο το κοινό η Μπιενάλε της Αθήνας που συνδιοργανώνεται με το Ιδρυμα Ωνάση και φέρει τον τίτλο Eclipse, που υποδηλώνει πολλά μετά τη διετία της πανδημίας. Η Μπιενάλε έρχεται να κατοικήσει και να επιστρέψει τη ζωή σε έναν κεντρικό άξονα της Αθήνας που εδώ και χρόνια ζει ανάμεσα στα σκοτάδια και τη μνήμη της πόλης, τουλάχιστον στο κάτω μέρος του: την οδό Σταδίου. Ως εκθεσιακοί χώροι θα λειτουργήσουν το πρώην εμπορικό έντρο Fokas (Σταδίου 41)
τα πρώην Δικαστήρια Σανταρόζα ( Σταδίου 48), αλλά και το Μέγαρο Σλήμαν-Μελά (Πανεπιστημίου 46) και η Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (Λεωφόρος Συγγρού 107-109).

Τα κτίρια που ενεργοποιεί η Μπιενάλε της Αθήνας

Σημειώνουν οι επιμελητές της Μπενάλε, που θα παρουσιάζεται ως τις 28 Νοεμβρίου, σημειώνουν: «Αυτά τα γειτονικά εμβληματικά κτήρια-φαντάσματα αντανακλούν τις ποικίλες πτυχές και διαφορετικές εποχές του αθηναϊκού αστικού τοπίου και των ιστορικών και πολιτισμικών αφηγήσεών του. Το Πρώην Εμπορικό Κέντρο Fokas, ο κεντρικός εκθεσιακός χώρος της ECLIPSE, λειτουργεί ως σύμβολο της πτώχευσης της σύγχρονης Ελλάδας και μιας ενδεχόμενης μετα-καπιταλιστικής εποχής. Στα κάποτε πολυσύχναστα οκτώ επίπεδά του, εγκαταλελειμμένα από το 2013, υπάρχουν ενδείξεις που συνεχίζουν να μαρτυρούν την εμπορική του χρήση. Ακριβώς απέναντι, τα Πρώην Δικαστήρια Σανταρόζα στην Πλατεία Δικαιοσύνης, απέναντι από το Πρώην Εμπορικό Κέντρο Fokas, είναι ένα από τα πρώτα κτήρια του πρώιμου κλασικισμού που ανεγέρθηκαν με την ίδρυση της σύγχρονης Ελληνικής Δημοκρατίας. Λειτούργησε ως το πρώτο κρατικό τυπογραφείο και έπειτα ως δικαστήριο το οποίο, μεταξύ άλλων, εκδίκασε τον κομμουνιστή και μέλος της Αντίστασης Νίκο Μπελογιάννη. Το απογυμνωμένο του κέλυφος έχει σφραγιστεί και σιγήσει εδώ και τριάντα χρόνια. Απέναντί του υψώνεται το «φάντασμα» του εκλεκτικού-νεομπαρόκ Μεγάρου Σλήμαν-Μελά, ενός από τα παλαιότερα και μεγαλύτερα κτήρια της Αθήνας που την τελευταία.»

Ο Tyler Brûlé και οι επιδραστικοί φίλοι του

Το βράδυ της Πέμπτης γίνεται το καλωσόρισμα του κοινού από όλο τον κόσμο που παρακολουθεί φανατικά κάθε χρόνο το συνέδριο του Monocle για την ποιότητα ζωής. Φέτος επέλεξε ο
Τάιλερ Μπρουλέ την Αθήνα και δη το Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς. Ολη την Παρασκευή από νωρίς το πρωί θα γίνουν οι εργασίες του συνεδρίου με διεθνείς και ξένους ομιλητές, το ίδιο βράδυ δείπνο στην ταράτσα του ΕΜΣΤ και την επόμενη μέρα επισκέψεις των συμμετεχόντων και των δημοσιογράφων σε μνημεία και χώρους πολιτισμού της Αθήνας. Θα έχει προηγηθεί ένα δυναμωτικό πρωινό στο Six Dogs της Αβραμιώτου, σε μια προσπάθεια να δωθούν όλες οι «φέτες ζωής» και οι όψεις της ζωής στην πόλη.

Το Κάλλος μέσα από 300 αρχαιότητες

Και όμως δεν τελειώνουν όλα το Σάββατο. Τη Δευτέρα γίνεται η παρουσίαση της σπουδαίας έκθεσης «Κάλλος. Η υπέρτατη ομορφιά» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης σε συνεργασία και με την υποστήριξη της L'Oréal Paris -βλέπετε η ιδέα γεννήθηκε το καλοκαίρι του 2019, κατά τη διάρκεια διακοπών στην Ελλάδα του φιλέλληνα προέδρου και CEO για δεκαετίες του διεθνούς ομίλου Ζαν Λυκ Αγκόν και της προέδρου του Μουσείου Σάντρας Μαρινοπούλου. Το θέμα της ομορφιάς και κυρίως όλων των εκφάνσεων του κάλλος ως όψη αλλά κυρίως ως σώμα αρετών αναδεικνύονται μέσα από 300 αρχαιότητες από την Ελλάδα, την Ιταλία, το Βατικανό. Θυμάστε τον συγκλονιστικό Ερωτα που ταξίδεψε μέσα από τα κανάλια της Βενετίας με τελικο προορισμό τη Βασιλίσσης Σοφίας από το Αρχαιολογικό Μουσείο Βενετίας;

Περιμένουμε με ενδιαφέρον το σώμα των αντιδράσεων, δημοσιεύσεων, εντυπώσεων που θα αναρτηθούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από όλους αυτούς του ανθρώπους που έχουν κοινό. Κυρίως να δούμε πώς αυτή η υπέροχη σύμπτωση, η πύκνωση δράσεων και εμπειριών μπορεί να γίνει η διαρκής νέα συνθήκη για την Αθήνα.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ