Απορρίφθηκε από τη Βουλή η ένσταση αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ για το νέο σύστημα αυτοδιοικητικών εκλογών.
«Η ένσταση θα μπορούσε να έχει τον τίτλο "δεν μας αρέσει το εκλογικό σύστημα, άρα είναι αντισυνταγματικό"», σχολίασε ο υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος, στις αιτιάσεις τις αντιπολίτευσης ότι αυτό είναι «κομμένο» και «ραμμένο» στα μέτρα της κυβέρνησης. Από τη συζήτηση δεν έλειψαν οι αιχμές και οι βολές κατά Δούκα.
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Παναγιώτης Δουδωνής κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι οι αλλαγές γίνονται με γνώμονα «να “βγαίνουν” αυτοί που θέλει», ενώ σε σκωπτικό ύφος πρόσθεσε: «Θα μπορούσατε να ψηφίσετε μια διάταξη που θα λέει ότι θα έχουμε πάντα πρωθυπουργό Μητσοτάκη, Πρόεδρο της Δημοκρατίας Τασούλα και δήμαρχο Αθηναίων Μπακογιάννη».
Ο Θεόφιλος Ξανθόπουλος από τον ΣΥΡΙΖΑ επέκρινε την έλλειψη τεκμηρίωσης για τη θέσπιση της διάταξης, σημειώνοντας ότι πέρα από το επιχείρημα της οικονομίας πόρων δεν άκουσε κάτι άλλο. «Υπάρχει κίνδυνος άλλος να πρωτεύει και άλλος να εκλέγεται και αυτό δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό», όπως υπογράμμισε, τονίζοντας ότι το προτεινόμενο σύστημα «ενισχύει την ανισοτιμία της ψήφου». «Άλλος πρωτεύει και άλλος εκλέγεται και καμία δημοκρατική λογική δεν μπορεί αυτό να το δεχτεί», όπως είπε.
Βολές Καιρίδη κατά… Δούκα
«Προσχηματική» και «απορριπτέα» αποκάλεσε την ένσταση αντισυνταγματικότητας, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Δημήτρης Καιρίδης. «Το άρθρο 102 του Συντάγματος είναι απολύτως σαφές. Προβλέπει καθολικότητα και μυστικότητα ψηφοφορίας. Το Σύνταγμα δεν προβλέπει συγκεκριμένο εκλογικό σύστημα», τόνισε, προσθέτοντας ότι αν και όποτε η αντιπολίτευση γίνει πλειοψηφία, μπορεί να το αλλάξει. Για την αναφορά Δουδωνή στον πρώην δήμαρχο Κώστα Μπακογιάννη, απάντησε χαρακτηριστικά: «Νομίζω ότι θα ήσασταν σε καλύτερη κατάσταση αν είχε εκλεγεί ο Μπακογιάννης. Για εμάς είναι βούτυρο στη φέτα μας η εκλογή του Δούκα. Η Αθήνα δεν έχει βρεθεί σε χειρότερη κατάσταση, ακόμη και στα βαθιά χρόνια της κρίσης».
Λιβάνιος στην αντιπολίτευση: «"Δεν μας αρέσει το εκλογικό σύστημα, άρα είναι αντισυνταγματικό", αυτό μας λέτε»
Απαντώντας στα ομαδικά πυρά της αντιπολίτευσης, ο υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος, τόνισε πως το νέο εκλογικό σύστημα που προβλέπει οριστική κατάργηση του β’ γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών και την καθιέρωση ενός συστήματος εναλλακτικής ψήφου, θα οδηγήσει στην πραγματική νομιμοποίηση των τοπικών αρχόντων μέσω της αύξησης της συμμετοχής.
«Η ένσταση θα μπορούσε να έχει τον τίτλο: "Δεν μας αρέσει το εκλογικό σύστημα, άρα είναι αντισυνταγματικό"», σχολίασε, προσθέτοντας «το σύστημα των δύο γύρων έχει κλείσει τον κύκλο του». Επικαλούμενος τη μειωμένη συμμετοχή στον β' γύρο των τελευταίων αυτοδιοικητικών εκλογών, εξήγησε πως «η οικονομική πλευρά δεν είναι το μείζον ζήτημα. Αυτό που έχει σημασία είναι η πραγματική νομιμοποίηση των Αρχών μέσω της αύξησης της συμμετοχής».
«Σχεδόν σε κανέναν δήμο τη δεύτερη Κυριακή, ο νικητής συνδυασμός δεν είχε την απόλυτη πλειοψηφία των εγκύρων ψηφοδελτίων του α' γύρου. Αυτό είναι μεγαλύτερο πρόβλημα λαϊκής νομιμοποίησης», κατέληξε, φέρνοντας ως παράδειγμα δήμαρχο που στον β' γύρο πήρε 60%, ενώ στον α' γύρο αντιστοιχούσε μόλις στο 40% των ψηφισάντων.
Κουτσούμπας: Προτείνετε έναν εκλογικό νόμο με χαρακτηριστικά «παπατζή»
«Προτείνετε έναν εκλογικό νόμο με χαρακτηριστικά παπατζή. Εδώ δήμαρχος, εκεί δήμαρχος, πού είναι ο δήμαρχος;», σχολίασε από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, χαρακτηρίζοντας την πρόταση για το νέο εκλογικό σύστημα ως «ιλαροτραγωδία».
«Το πάθημα Μπακογιάννη φέρνει το σημερινό αντισυνταγματικό εξάμβλωμα», υποστήριξε εν τω μεταξύ ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης, Κώστας Χήτας.
Η ένσταση αντισυνταγματικότητας σε κάθε περίπτωση απορρίφθηκε με τις ψήφους της πλειοψηφίας.