fbpx Πανελλήνιες 2020: Το πρόβλημα με την ύλη των Μαθηματικών -Τι διευκρινίσεις ζητούνται από το ΙΕΠ | ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ | iefimerida.gr
×
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ
ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΛΥΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΥΛΗ;

Πανελλήνιες 2020: Το πρόβλημα με την ύλη των Μαθηματικών -Τι διευκρινίσεις ζητούνται από το ΙΕΠ

Πανελλήνιες 2020 - Μια υποψήφια κάθεται σε θρανίο, λίγο προ της εξέτασης
04|05|2020 | 08:53
Πανελλήνιες 2020: Το «αγκάθι» με την ύλη των Μαθηματικών / Φωτογραφία: SOOC

Σε κανονικούς ρυθμούς προετοιμασίας βρίσκονται ήδη οι μαθητές της Γ' Λυκείου που θα συμμετάσχουν στις Πανελλήνιες 2020.

Σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα των Πανελληνίων 2020, τα Μαθηματικά θα είναι από τα πρώτα μαθήματα που θα εξεταστούν με συνέπεια να κορυφώνεται η αγωνία των υποψηφίων. Ο Στράτος Στρατηγάκης, Μαθηματικός – Σύμβουλος Σταδιοδρομίας, είχε εκφράσει -ήδη από τις 24 Απριλίου- μέσω του iefimerida.gr τις ανησυχίες του για την ύλη των Πανελληνίων 2020, επισημαίνοντας το εξής:

«Στα μαθηματικά η ύλη είναι μικρή, έχουν αφαιρεθεί πολλά πράγματα. Πού θα βρουν την ύλη για να βγει αυτό το 10% (σ.σ. που θα γράψει πάνω από 18); Θα πρέπει να επινοήσουν μια άσκηση που δεν θα έχει διδακτική αξία, μόνο και μόνο για να “κόψουν”. Λυπάμαι πολύ για όσους κληθούν φέτος να επιλέξουν θέματα. Κάθε χρόνο η Ελλάδα προσπαθεί να τους βρει ψεγάδι, να τους στήσουμε στον τοίχο. Φέτος είναι ακόμα πιο δύσκολη η θέση τους.»

Πανελλήνιες 2020: Ερωτήματα για τα Μαθηματικά από Συντονιστές Εκπαιδευτικού Εργου

Σε ανοικτή επιστολή τους, τέσσερις Συντονιστές Εκπαιδευτικού Εργου (Μαθηματικών) προς το ΙΕΠ και το υπουργείο Παιδείας καταθέτουν καίρια ερωτήματα για την ύλη των Πανελληνίων 2020. Ακολουθεί το περιεχόμενο της επιστολής τους για τα Μαθηματικά:

«Η εξεταστέα ύλη στα μαθηματικά  για το τρέχον σχολικό έτος 2019-2020 είχε  οριστεί σε πρώτη φάση με το ΦΕΚ 2875/ 5-7-2019  και ακολούθησε  η εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας 143431/Δ2/16-9-2019 για την διαχείριση της διδακτέας ύλης.

»Μέχρι το κλείσιμο των σχολείων στις 11 Μαρτίου 2020, τα περισσότερα σχολεία είχαν ολοκληρώσει  τον Διαφορικό Λογισμό και μερικά  είχαν διδάξει ακόμη και μεθόδους ολοκλήρωσης. Όμως σε μερικά σχολεία, για ποικίλους λόγους,  δεν κατέστη δυνατή η ολοκλήρωση της διδασκαλίας των παραγώγων και έτσι η τελική εξεταστέα ύλη είναι περιορισμένη έως και την παράγραφο 2.7 σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Παιδείας 44639/Δ2/09-04-2020.

»Προκύπτει όμως εύλογα το ερώτημα, αν στις φετινές εξετάσεις οι υποψήφιοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικά σε κάποιο ερώτημα, χωρίς απώλεια βαθμών, θεώρημα ή πρόταση  από την αρχικώς ορισθείσα ύλη που δεν συμπεριλαμβάνεται πλέον στην νέα περιορισμένη ύλη.

»Σύμφωνα με το έγγραφο 143431/Δ2/16-9-2019 του Υπουργείου Παιδείας που αφορά την διαχείριση της ύλης, πχ παρ 1.5 αναφέρεται ότι:

Στην ενότητα αυτή δεν έχει νόημα μια άσκοπη ασκησιολογία που οι μαθητές υπολογίζουν όρια, κάνοντας χρήση αλγεβρικών δεξιοτήτων, υπονοώντας ότι με τον κανόνα de L’ Hospital θα ξεπεραστούν τέτοια εμπόδια. Ωστόσο όμως ο κανόνας de L’ Hospital δεν ανήκει στην τελική εξεταστέα ύλη των Μαθηματικών. Προφανώς μπορούμε να αναφέρουμε πολλά τέτοια παραδείγματα που αφορούν όλη την ύλη των μαθηματικών.

»Ακόμη, στην πολυετή συμμετοχή μας στα βαθμολογικά κέντρα ως βαθμολογητές ή συντονιστές έχουμε παρατηρήσει ότι όπου  έχουν παρουσιαστεί ανάλογα ερωτήματα το βαθμολογικό σώμα έχει ως σχεδόν πάγια αρχή να θεωρεί  δεκτή κάθε λύση που βασίζεται σε ύλη που περιέχεται στα σχολικά εγχειρίδια.

»Για να αποφύγουμε πιθανά προβλήματα, που μπορεί να δημιουργηθούν στα βαθμολογικά κέντρα  και να βοηθήσουμε τους μαθητές μας, οι οποίοι εναγωνίως μας ρωτούν για πιθανές συνέπειες στην βαθμολόγηση των γραπτών τους, προτείνουμε το ΙΕΠ έγκαιρα να στείλει την διευκρίνιση για το ζήτημα, υιοθετώντας την άποψη, σύμφωνα με την οποία:

«Κάθε λύση, που βασίζεται στην ύλη που ορίστηκε στην αρχή του Σχολικού Έτους να εκλαμβάνεται ως ορθή».

Πιστεύουμε ότι η διευκρίνιση αυτή θα συμβάλει σημαντικά στα εξής:

(Α) Να εξαλείψει των αγωνία όσων υποψηφίων στηρίξουν τις απαντήσεις τους στην αρχική Εξεταστέα Ύλη.
(Β) Να διατηρηθεί το ήρεμο κλίμα στη φάση της διόρθωσης των  γραπτών στα Βαθμολογικά Κέντρα και να μην αποκλίνουν, σε βάρος κάποιων μαθητών, οι βαθμολογίες λόγω αυθαίρετων και μεμονωμένων ερμηνειών.
(Γ) Να διαμορφώσουν οι καθηγητές και οι βαθμολογητές ομοιόμορφη και πάγια άποψη για τον τρόπο αξιολόγησης των γραπτών των προαγωγικών, απολυτήριων και πανελλαδικών εξετάσεων.

»Μια τέτοια οριστική τακτοποίηση του ζητήματος, δίνει ακόμα πιο πολύ ουσιαστικό περιεχόμενο στη διατύπωση ότι   «κάθε επιστημονικά τεκμηριωμένη λύση  είναι αποδεκτή» και προσδίδει διαχρονικά κύρος στην αξία των σχολικών εγχειριδίων αλλά κυρίως  στο έργο και στο ρόλο του Μαθηματικού στην εκπαίδευση.

»Ανεξάρτητα από την οποιαδήποτε απόφασή σας  θα προτείναμε η ΚΕΕ και ο πρόεδρός της να ενημερωθούν επίσημα   από το ΙΕΠ για το σχετικό ζήτημα, ώστε στις φετινές εξετάσεις  να αποφευχθούν  ερωτήματα , τα οποία δίνουν σημαντικό πλεονέκτημα σε όσους επικαλεστούν για την λύση τους προτάσεις  που δεν βρίσκονται στη (νέα) εξεταστέα ύλη.
Παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες. 

Με εκτίμηση,

Μπουραζάνας  Κωνσταντίνος Συντονιστής Μαθηματικών ΠΕΚΕΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Τζαχρήστας Γεώργιος Συντονιστής Μαθηματικών 1ο  ΠΕΚΕΣ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ.
Ευαγγελόπουλος Αναστάσιος Συντονιστής Μαθηματικών 2ο  ΠΕΚΕΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Καραβασίλης Γεώργιος Συντονιστής Μαθηματικών 4ο  ΠΕΚΕΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ»

ΣΧΟΛΙΑ