Ποια είναι επιτέλους η αλήθεια για το ηφαίστειο της Σαντορίνης; -Κατεπειγόντως τέθηκε σε 24ωρη παρακολούθηση - iefimerida.gr

Οι επιστήμονες επισήμως δηλώνουν ότι παρά την έντονη αύξηση του όγκου του μάγματος που παρατηρείται στο βυθό της καλντέρας του ηφαιστείου της Σαντορίνης, δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή λόγος ανησυχίας για νέα έκρηξη.

Την ίδια ώρα όμως -και ενώ διεθνή περιοδικά όπως το National Geographic εκφράζουν την ανησυχία τους- ζητούν κατεπειγόντως από Πολιτεία πιστώσεις για νέα όργανα παρακολούθησης πάνω στο παραφουσκωμένο κέικ στο σημείο που έχουν σωρευθεί εκατομμύρια κυβικά μάγματος.

Οπως αποκαλύπτει το cretalive.gr μετά από αίτημα του ΟΑΣΠ που διατυπώθηκε με το χαρακτήρα του κατεπείγοντος αποφασίστηκε να τοποθετηθούν ειδικά επιστημονικά όργανα 24ωρης παρακολούθησης.

Στην απόφαση αναφέρεται ότι εγκρίνεται η διάθεση πίστωσης ύψους 54.251 ευρώ για την προμήθεια και εγκατάσταση οργάνων του Ολοκληρωμένου Συστήματος 24ωρης Παρακολούθησης του ηφαιστείου της Σαντορίνης για την εκτίμηση και αντιμετώπιση πιθανού ηφαιστειακού κινδύνου...

Φορέας υλοποίησης του έργου είναι το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ενώ σχετικό αίτημα κατέθεσε ο ΟΑΣΠ που θέλει να παρακολουθεί τη δραστηριότητα του ηφαιστείου.

Ολα αυτά έρχονται μετά τις διαπιστώσεις επιστημόνων των πανεπιστημίων της Οξφόρδης και του Μπρίστολ οι οποίοι συνεργάζονται με το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών αλλά και το Εργαστήριο Ανώτερης Γεωδαισίας του ΕΜΠ. Σύμφωνα με αυτές, όπως τις κατέγραφε το iefimerida.gr τον Σεπτέμβριο, το μάγμα κάτω από το ενεργό ηφαίστειο της Σαντορίνης φούσκωσε τόσο πολύ ανάμεσα στον Ιανουάριο του 2011 και τον Απρίλιο του 2012 ώστε να έχει πλέον όγκο έως και 15 φορές μεγαλύτερο από τον Ολυμπιακό Στάδιο του Λονδίνου. Μάλιστα, οι επιστήμονες θεωρούν ότι τέτοια αύξηση μάγματος έχει να συμβεί από το 1955, όταν συνέβη η τελευταία έκρηξη του ηφαίστειου της Σαντορίνης.

Η σχετική δημοσίευση έγινε στο περιοδικό Nature Geoscience από τον καθηγητή ηφαιστειολογίας Ντέηβιντ Πάιλ, την ηφαιστειολόγο Μισέλ Παρκς του Τμήματος Γεωεπιστημών της Οξφόρδης, και την Τζούλιετ Μπιγκς του Τμήματος Γεωεπιστημών του Μπρίστολ. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι οι τρεις ερευνητές αναφέρουν πως η αύξηση του μαγματικού θαλάμου από την εισροή νέου υλικού οδήγησε σε ανύψωση της επιφάνειας του νησιού από 8 έως και 14 εκατοστά σε μόλις 15 μήνες. Οι υπολογισμοί αυτοί θεωρούνται αρκετά ακριβείς μια και έγιναν με εικόνες από δορυφορικά ραντάρ του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) και της Γερμανικής Υπηρεσίας Διαστήματος (DLR), καθώς και με μετρήσεις GPS από το έδαφος.

Τέλος, αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι τον περασμένο Ιούλιο, μία άλλη επιστημονική ομάδα αποτελούμενη από Ελληνες, Γάλλους και Ισπανούς επιστήμονες τοποθέτησε τα δικά της επιστημονικά όργανα της καλντέρας, προκειμένου να πραγματοποιηθεί η πρώτη μακροχρόνια μελέτη της πιθανής υποθαλάσσιας ηφαιστειακής δραστηριότητας στην περιοχή, όπου πέρυσι υπήρξαν σημάδια ενεργοποίησης.

Οι ερευνητές, που χρησιμοποίησαν το βαθυσκάφος "Θέτις" και το τηλεχειριζόμενο υποβρύχιο όχημα "Max Rover" του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίου Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ), θέλησαν να έχουν μία καλύτερη εικόνα, από «πρώτο χέρι», για το τι συμβαίνει στο ηφαίστειο της Σαντορίνης.

Η αποστολή, αρχηγός της οποίας ήταν ο γεωλόγος Δημήτρης Σακελλαρίου, επικεφαλής ερευνών του Τομέα Θαλάσσιας Γεωλογίας-Γεωφυσικής του Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας του ΕΛΚΕΘΕ, πόντισε ένα μετρητή κλίσης και δύο αισθητήρες υποθαλάσσιας πίεσης για να καταγράψει την πιθανή παραμόρφωση και το «φούσκωμα» του βυθού εξαιτίας ανοδικών κινήσεων του μάγματος και των αερίων κάτω από το βυθό.