Reuters: Στο μικροσκόπιο των ΗΠΑ το λιμάνι του Πειραιά -Το σχέδιο για να φρενάρουν την παγκόσμια επιρροή της Κίνας - iefimerida.gr

Reuters: Στο μικροσκόπιο των ΗΠΑ το λιμάνι του Πειραιά -Το σχέδιο για να φρενάρουν την παγκόσμια επιρροή της Κίνας

Πανοραμική φωτογραφία από κοντέινερ στο λιμάνι του Πειραιά
Πανοραμική φωτογραφία από κοντέινερ στο λιμάνι του Πειραιά / Φωτογραφία αρχείου: EUROKINISSI
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Η κυβέρνηση του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, έχει αποστολή να περιορίσει το παγκόσμιο δίκτυο στρατηγικών λιμένων της Κίνας, βάζοντας στο σταυρόνημα και το λιμάνι του Πειραιά, μεταδίδει το Reuters.

Όπως αποκαλύπτει το πρακτορείο, επικαλούμενο τρεις πηγές που έχουν γνώση του σχεδίου, η επιχείρηση αυτή της κυβέρνησης Τραμπ εδράζεται σε φόβους στην Ουάσιγκτον ότι θα βρεθεί σε μειονεκτική θέση έναντι της Κίνας σε περίπτωση σύγκρουσης και αποτελεί μέρος της πιο φιλόδοξης προσπάθειας επέκτασης της ναυτιλιακής επιρροής των ΗΠΑ από τη δεκαετία του 1970.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αξιωματούχοι της κυβέρνησης Τραμπ θεωρούν ότι ο στόλος εμπορικής ναυτιλίας των ΗΠΑ δεν είναι επαρκώς εξοπλισμένος για να παρέχει υλικοτεχνική υποστήριξη στις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις εν καιρώ πολέμου και ότι είναι υπερβολική η εξάρτηση της Ουάσιγκτον από ξένα πλοία και λιμάνια.

Οι επιλογές που εξετάζει ο Λευκός Οίκος περιλαμβάνουν την υποστήριξη ιδιωτικών αμερικανικών ή δυτικών εταιρειών για την αγορά κινεζικών μεριδίων σε λιμάνια, ανέφεραν οι τρεις πηγές.

Δεν ανέφεραν καμία συγκεκριμένη εταιρεία, εκτός από το ότι ανέφεραν ως καλό παράδειγμα την προτεινόμενη συμφωνία της BlackRock για την αγορά των λιμενικών περιουσιακών στοιχείων της CK Hutchison του Χονγκ Κονγκ σε 23 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Διώρυγας του Παναμά.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο στόχαστρο των ΗΠΑ το λιμάνι του Πειραιά

Εκτός από τον Παναμά, οι Αμερικανοί αξιωματούχοι ανησυχούν για κινεζικές επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές σε χώρες όπως η Ελλάδα και η Ισπανία.

Σύμφωνα με τις τρεις πηγές του Reuters, οι ΗΠΑ σκοπεύουν να εξετάσουν τα κινεζικά συμφέροντα στο λιμάνι του Πειραιά καθώς η COSCO, ένας από τους μεγαλύτερους κινεζικούς ομίλους λιμένων και ναυτιλίας, κατέχει ποσοστό 67% στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς.

Ορισμένοι Κινέζοι επενδυτές ανησυχούν ότι η Ουάσιγκτον μπορεί να στοχεύσει τις δραστηριότητες της COSCO στην Ελλάδα, δήλωσε πηγή κοντά σε Κινέζους επενδυτές που δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία στην Ελλάδα.

Η COSCO και η ελληνική κυβέρνηση δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό. Έλληνες αξιωματούχοι έχουν δηλώσει στο Reuters στο παρελθόν ότι δεν έχουν ενημερωθεί για τυχόν σχέδια αλλαγής ελέγχου του Πειραιά.

Η Ουάσιγκτον έχει ήδη στο σταυρόνημα την COSCO

Το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ πρόσθεσε την COSCO στη μαύρη λίστα εταιρειών που έχουν δεσμούς με τον κινεζικό στρατό τον Ιανουάριο. Ενώ ο χαρακτηρισμός δεν συνεπάγεται άμεσες απαγορεύσεις στις αμερικανικές εταιρείες να συνεργάζονται με τις εταιρείες που περιλαμβάνονται στον κατάλογο, μπορεί να λειτουργήσει ως ένδειξη ότι εξετάζονται περαιτέρω ενέργειες.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Οι Ηνωμένες Πολιτείες σκοπεύουν να επιτεθούν στη διεθνή επιρροή της Κίνας υπερτονίζοντας τη “θεωρία της κινεζικής απειλής” και να τη χρησιμοποιήσουν ως δικαιολογία για να αναγκάσουν τους συμμάχους να πάρουν θέση στις ρυθμίσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας», ανέφερε σε έγγραφο που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα το Κέντρο Έρευνας Ανάπτυξης του Κρατικού Συμβουλίου, μια επίσημη δεξαμενή σκέψης του κυβερνώντος υπουργικού συμβουλίου της Κίνας.

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει αποκαλύψει μέτρα για την αύξηση της ισχνής εμπορικής ναυτιλιακής παρουσίας της Αμερικής σε όλο τον κόσμο, μεταξύ άλλων μέσω της ενθάρρυνσης της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας. Παράλληλα, επιδιώκει να επεκτείνει την πρόσβαση στα νηολόγια πλοίων που ελέγχονται από τις ΗΠΑ και επίσης επανεξετάζει τα παγκόσμια ναυτιλιακά σημεία ελέγχου για τους κινδύνους στη ναυτιλία.

Η Κίνα κατέχει ή μισθώνει ένα εκτεταμένο δίκτυο λιμένων μέσω εταιρειών όπως η COSCO και άλλων κρατικών επιχειρήσεων όπως η China Merchants και η SIPG στη Σαγκάη. Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε πέρυσι από το Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων, μια αμερικανική δεξαμενή σκέψης, η Κίνα είχε επενδύσεις σε 129 λιμενικά έργα ανά την υφήλιο μέσω διαφόρων εταιρειών, από τον Αύγουστο του 2024.

Η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας εκτιμάται, επίσης, ότι είναι 230 φορές μεγαλύτερη από την ικανότητα των ναυπηγείων των ΗΠΑ, πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορούσαν να χρειαστούν δεκαετίες για να καλυφθεί το χαμένο έδαφος, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η ναυτιλιακή ώθηση των ΗΠΑ έχει συμβάλει στις εντάσεις με το Πεκίνο, το οποίο θεωρεί τα λιμενικά και ναυτιλιακά περιουσιακά στοιχεία αναπόσπαστο μέρος της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, ένας Δρόμος», σε μια εποχή που οι δύο υπερδυνάμεις βρίσκονται ήδη σε αντιπαράθεση για το εμπόριο και τους δασμούς.

Υπό αναθεώρηση η Μεσογειακή Πύλη

Τον Μάρτιο, η Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή των ΗΠΑ ξεκίνησε μια αναθεώρηση επτά ναυτιλιακών σημείων συμφόρησης. Ανέφερε ότι ήθελε να εντοπίσει κανονισμούς, πολιτικές ή πρακτικές «που δημιουργούν δυσμενείς συνθήκες ναυτιλίας».

Το Στενό του Γιβραλτάρ, το οποίο χωρίζει την Ισπανία από την Αφρική στην είσοδο της Μεσογείου Θάλασσας, ήταν μια τέτοια πλωτή οδός που εξετάζει η έκθεση.

Ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ έχει επιδιώξει να εμβαθύνει τους εμπορικούς δεσμούς με την Κίνα και αυτό έχει προκαλέσει ανησυχίες στην Ουάσιγκτον σχετικά με την πρόσβαση του Πεκίνου στα λιμάνια της, ανέφεραν δύο από τις πηγές.

«Δεν γνωρίζουμε καμία φερόμενη ανησυχία ή προσέγγιση τρίτων σχετικά με αυτό το θέμα και ως εκ τούτου δεν είναι σκόπιμο να σχολιάσουμε», δήλωσε εκπρόσωπος του ισπανικού υπουργείου Εξωτερικών όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει τις κινεζικές λιμενικές επενδύσεις.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η COSCO έχει παραχωρήσεις για τη λειτουργία τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων στη Βαλένθια και το Μπιλμπάο, δήλωσε εκπρόσωπος της Ισπανικής Λιμενικής Αρχής.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΗΠΑ λιμάνι Πειραιά Κίνα Reuters
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ