Όταν ένας τουρίστας επισκέπτεται για πρώτη φορά ένα ιαπωνικό σούπερ μάρκετ, η εμπειρία μπορεί να αποδειχθεί πραγματικά αποκαλυπτική.
Όχι τόσο λόγω της ποικιλίας των προϊόντων ή της εξαιρετικής τάξης των ραφιών, αλλά εξαιτίας μιας λεπτομέρειας που δεν περνά απαρατήρητη: της τιμής των φρούτων.
Όπως αναφέρει η Ιταλίδα τουρίστρια-ινφλουένσερ «thetravelization»: Στην Ιταλία, ένα καλάθι με μήλα κοστίζει μερικά ευρώ, αλλά στην Ιαπωνία η εικόνα είναι τελείως διαφορετική. Ο τουρίστας κοιτά με δυσπιστία: 10 ευρώ για ένα καλάθι μήλα, οκτώ ευρώ για ένα καλάθι δαμάσκηνα, και έως και 30 ευρώ για ένα τσαμπί λευκά σταφύλια. Τιμές που μοιάζουν περισσότερο με αυτές κοσμηματοπωλείου, παρά παντοπωλείου».
Στην Ιαπωνία, τα φρούτα δεν θεωρούνται απλώς τρόφιμο, αλλά είδος πολυτελείας, ένα προϊόν που ενσωματώνει συμβολισμό, αισθητική και τελειότητα. Λαμπερά, αψεγάδιαστα μήλα, ροδάκινα με βελούδινη υφή και συμμετρικά πεπόνια δεν είναι απλώς φρούτα, αλλά σύμβολα αρμονίας.
Στην Ιαπωνία, συνηθίζεται να προσφέρονται ως δώρα σε σημαντικές περιστάσεις, όπως γάμους ή επίσημες επισκέψεις, όπως θα προσέφερε κανείς ένα εκλεκτό κρασί ή ένα ακριβό άρωμα.
Η τέχνη της ιαπωνικής γεωργίας και γιατί τα φρούτα κοστίζουν τόσο πολύ
Οι υψηλές τιμές των φρούτων στην Ιαπωνία δεν είναι αποτέλεσμα εμπορικής αυθαιρεσίας, αλλά καρπός εξαιρετικής φροντίδας και επιμέλειας, μοναδικής στον κόσμο.
Οι Ιάπωνες καλλιεργητές ακολουθούν σχολαστικές διαδικασίες: κάθε δέντρο κλαδεύεται προσεκτικά, η επικονίαση γίνεται πολλές φορές με το χέρι, και κάθε φρούτο προστατεύεται ξεχωριστά με σακουλάκια ή δίχτυα ώστε να αποφευχθούν σημάδια και ατέλειες. Οτιδήποτε δεν πληροί τα αυστηρά αισθητικά πρότυπα απορρίπτεται.
Αυτή η προσέγγιση, βαθιά ριζωμένη στην ιαπωνική κουλτούρα ακρίβειας και σεβασμού προς τη φύση, καθιστά κάθε φρούτο μοναδικό. Ένα ιαπωνικό μήλο δεν είναι απλώς τροφή, αλλά ένα μικρό αντικείμενο οπτικής απόλαυσης, ένας ύμνος στην τελειότητα της φύσης.
Ναοί των φρούτων: καταστήματα αληθινής πολυτέλειας
Στο Τόκιο υπάρχουν καταστήματα-μπουτίκ αφιερωμένα αποκλειστικά στα φρούτα, όπως τα Sembikiya και Shinjuku Takano, όπου τα προϊόντα εκτίθενται με την ίδια φινέτσα που συναντά κανείς στις βιτρίνες επώνυμων οίκων μόδας. Εκεί μπορεί κανείς να βρει πεπόνια που κοστίζουν 150 ευρώ, τσαμπιά σταφυλιών απόλυτα στρογγυλά στα 80 ευρώ, ή μεμονωμένα ροδάκινα σε συσκευασίες που θυμίζουν κοσμήματα.
Η είσοδος σε αυτά τα καταστήματα προσφέρει μια βαθύτερη κατανόηση της ιαπωνικής αντίληψης για τα φρούτα ως πολιτιστικό σύμβολο πολυτέλειας, μια γέφυρα ανάμεσα στην αισθητική, την παράδοση και τη γεύση.