Το 1997, η Apple βρισκόταν στο χείλος της κατάρρευσης. Χωρίς σαφή προσανατολισμό, με μια αποπροσανατολισμένη προϊοντική στρατηγική και υπό την ασφυκτική πίεση ανταγωνιστών όπως η Microsoft.η
Τότε, το Διοικητικό Συμβούλιο πήρε μια τολμηρή απόφαση: να φέρει πίσω τον Στιβ Τζομπς, τον συνιδρυτή που είχε απομακρυνθεί 12 χρόνια νωρίτερα.
Η επιστροφή του Τζομπς δεν σήμαινε απλώς αλλαγή ηγεσίας, αλλά μια ριζική αναμόρφωση της εταιρείας σε όλα τα επίπεδα. Ως νέος διευθύνων σύμβουλος, ο Τζομπς εφάρμοσε μια στρατηγική που στόχευε στην εξάλειψη του εσωτερικού χάους, θέτοντας σε εφαρμογή αυτό που αργότερα θα ονομάζονταν «κανόνας του 30%».

Τι ήταν ο «κανόνας του 30%»
Σύμφωνα με τον Τζομπς, μόλις το 30% των προϊόντων που προσέφερε η Apple το 1997 πληρούσαν τις προδιαγραφές ποιότητας, σχεδίασης και λειτουργικότητας που απαιτούνταν για την επιβίωση και τη διαφοροποίηση της εταιρείας. Το υπόλοιπο 70% χαρακτηριζόταν από τον ίδιο ως «αχρείαστο ή μέτριο».

«Εξετάσαμε τον χάρτη πορείας της Apple και διαπιστώσαμε ότι μόλις το 30% των προϊόντων ήταν πραγματικά εξαιρετικά», είχε δηλώσει ο Τζομπς σε συνέντευξή του στο CNBC τον Οκτώβριο του 1997. Η απόφαση ήταν άμεση: το 70% των προϊόντων αφαιρέθηκε, το προϊοντικό χαρτοφυλάκιο απλοποιήθηκε και όλοι οι πόροι ανακατανεμήθηκαν στο υπόλοιπο 30%, αυτό που πραγματικά όριζε την ταυτότητα της Apple.
Άμεσα αποτελέσματα, αλλά και αναγκαίες απολύσεις
Η εφαρμογή της στρατηγικής είχε άμεσες και ριζικές συνέπειες. Η μείωση του αριθμού προϊόντων επέτρεψε την αναδιάρθρωση της λειτουργικής βάσης της Apple, οδηγώντας όμως στην απόλυση περίπου 4.100 εργαζομένων — ποσοστό 31% του εργατικού δυναμικού.
Αν και επώδυνες, αυτές οι κινήσεις μείωσαν τα λειτουργικά κόστη κατά 500 εκατομμύρια δολάρια ετησίως. Για τον Τζομπς, δεν επρόκειτο απλώς για εξορθολογισμό εξόδων. Επρόκειτο για την επαναφορά της συνοχής και του στρατηγικού προσανατολισμού σε μια εταιρεία που είχε χάσει τον βηματισμό της.

Η επιστροφή Τζομπς έφερε ρήξη με το παρελθόν
Πριν από την επιστροφή του Τζομπς, η Apple διατηρούσε μια υπερβολικά εκτεταμένη και αποδιοργανωμένη γκάμα προϊόντων, που απευθυνόταν σε πολλαπλές αγορές χωρίς σαφή στόχευση. Αυτή η διάχυση προκάλεσε σύγχυση στο κοινό και συνέβαλε στη διολίσθηση της Apple προς την οικονομική κρίση.
Με τον «κανόνα του 30%», ο Τζομπς εγκατέλειψε αυτό το μοντέλο. Αντί να προσπαθεί να προσαρμοστεί στις ανάγκες της αγοράς, αποφάσισε πως η Apple θα ήταν αυτή που θα διαμόρφωνε την αγορά. Με επίκεντρο λίγα, αλλά εξαιρετικά προϊόντα, η εταιρεία επένδυσε στην ποιότητα, τον σχεδιασμό και την τεχνολογική υπεροχή.

«Απογείωσε» την Apple -Από το χάος στην κορυφή
Η αρχική «εκκαθάριση» αποτέλεσε τη βάση για μια νέα εποχή καινοτομίας. Με τους πόρους συγκεντρωμένους, η Apple επένδυσε δυναμικά στην έρευνα και ανάπτυξη, γεγονός που οδήγησε στη δημιουργία εμβληματικών προϊόντων: του iPod το 2001, του iPhone το 2007 και του iPad το 2010.
Παράλληλα, η στρατηγική αποκατάστησε την εμπιστοσύνη της αγοράς. Μέσα σε μία δεκαετία, η Apple μεταμορφώθηκε από μια εταιρεία σε κρίση στη μεγαλύτερη και πιο πολύτιμη τεχνολογική εταιρεία στον κόσμο. Όλα ξεκίνησαν με μια τολμηρή επιλογή, τον κανόνα του 30%.