Από κόσκινο περνούν επιστήμονες ειδικεύμενοι στην κοσμική ακτινοβολία την εξήγηση που έδωσε η Airbus για το πρόσφατο συμβάν σε αεροσκάφος A320 της JetBlue.
Στις 30 Οκτωβρίου, ένα Airbus A320 της JetBlue Airways, που είχε απογειωθεί από το Κανκούν του Μεξικού με προορισμό το το διεθνές αεροδρόμιο Νιούαρκ Λίμπερτι στο Νιου Τζέρσεϊ έχασε απότομα ύψος με αποτέλεσμα να τραυματιστούν τουλάχιστον 15 επιβάτες και το αεροσκάφος να κάνει αναγκαστική προσγείωση στην Τάμπα της Φλόριντα
Η Airbus ανακοίνωσε ότι το περιστατικό οφείλεται σε «έντονη ηλιακή ακτινοβολία» που ενδέχεται να αλλοίωσε κρίσιμα δεδομένα των συστημάτων ελέγχου πτήσης και διέταξε επείγουσα αναβάθμιση λογισμικού, που εφαρμόστηκε σε περισσότερα από 6.000 αεροσκάφη της οικογένειας A320.
Ειδικός διαφωνεί με την Airbus: «Δεν ήταν ο ήλιος, αλλά κοσμικό σωματίδιο»
Ο Κλάιβ Ντάιερ, ειδικός στη διαστημική ακτινοβολία από το Πανεπιστήμιο Σάρεϊ, αμφισβητεί ευθέως το επίσημο αφήγημα της Airbus. Σύμφωνα με όσα δήλωσε στο Space.com, τα επίπεδα ηλιακής ακτινοβολίας την ημέρα του συμβάντος ήταν «απολύτως φυσιολογικά» και πολύ χαμηλά για να προκαλέσουν τέτοια δυσλειτουργία.
Αντιθέτως, θεωρεί πολύ πιθανό ένα κοσμικό σωματίδιο - ένα πρωτόνιο υψηλής ενέργειας από έκρηξη υπερκαινοφανούς αστέρος - να «χτύπησε» μικροηλεκτρονικό τμήμα του αεροσκάφους, προκαλώντας στιγμιαία αλλοίωση ψηφιακών δεδομένων.
«Ένα και μόνο σωματίδιο μπορεί να γυρίσει ένα bit από 0 σε 1 ή το αντίστροφο», τόνισε. «Μπορεί ακόμη και να προκαλέσει υλική βλάβη αν δημιουργήσει ρεύμα μέσα σε ευαίσθητο εξάρτημα».
Παρότι τη συγκεκριμένη μέρα δεν καταγράφηκε αυξημένη ηλιακή δραστηριότητα, λιγότερο από δύο εβδομάδες αργότερα σημειώθηκε μια ισχυρή ηλιακή έκλαμψη, που όντως αύξησε επικίνδυνα τα επίπεδα ακτινοβολίας στο ύψος των πτήσεων. Αυτό, σύμφωνα με τον Ντάιερ, ενδεχομένως εξηγεί την σπουδή της Airbus να αλλάξει το λογισμικό ασφαλείας στην οικογένεια των Α320.
Παρόμοιο συμβάν σε πτήση της Qantas με Airbus προ δεκαπενταετίας
Ο Ντάιερ υπενθυμίζει ότι παρόμοια περιστατικά έχουν καταγραφεί και στο παρελθόν, όπως το 2008 στην πτήση 72 της Qantas 72, όταν ένα Airbus A330 έκανε δύο απότομες ανεξήγητες βουτιές πάνω από τον Ειρηνικό με αποτέλεσμα να τραυματιστούν σοβαρά πολλοί επιβάτες.
Και τότε, η κοσμική ακτινοβολία θεωρήθηκε πιθανός ύποπτος.
Η JetBlue Airways έχει ολοκληρώσει τον έλεγχο του συγκεκριμένου αεροσκάφους, ενώ η Airbus επιμένει ότι η ηλιακή ακτινοβολία μπορεί να αλλοιώσει κρίσιμα δεδομένα των ηλεκτρονικών συστημάτων. Ωστόσο, η συζήτηση για το τι πραγματικά συνέβη στην παρ’ ολίγον πτήση μόλις ξεκίνησε και η ιδέα ότι ένα αόρατο σωματίδιο από τα βάθη του σύμπαντος μπορεί να «ρίξει» ένα σύγχρονο αεροσκάφος προκαλεί ανατριχιαστικές σκέψεις σε επιβάτες και ειδικούς.