Σε αποκαλύψεις για την τραγωδία της 12ης Ιουνίου στο Αχμενταμπάντ της Ινδίας όπου το αεροπλάνο της Air India συνετρίβη μετά την απογείωση προχωράει η Wall Street Journal.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ηχογράφηση από το πιλοτήριο με διάλογο μεταξύ των δύο πιλότων της πτήσης καταδεικνύει ότι ο κυβερνήτης Σουμίτ Σαμπαρβάλ διέκοψε τη ροή καυσίμου προς τους κινητήρες του αεροσκάφους. Ο συγκυβερνήτης Κλάιβ Κούντερ, που είχε τον έλεγχο του αεροσκάφους, τον ρώτησε γιατί έβαλε τους διακόπτες καυσίμου στη θέση cut-off (διακοπή) λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση από τον διάδρομο, αναφέρει η έκθεση.
Το χρονικό της τραγωδίας
Μια προκαταρκτική έκθεση της Ινδικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) επιβεβαιώνει ότι οι διακόπτες καυσίμου μετακινήθηκαν από τη θέση λειτουργίας στη θέση cut-off με διαφορά ενός δευτερολέπτου, αμέσως μετά την απογείωση. Σχεδόν αμέσως ενεργοποιήθηκε η εφεδρική τουρμπίνα (ram air turbine), όπως φάνηκε και σε πλάνα από κύκλωμα κλειστής τηλεόρασης, κάτι που καταδεικνύει απώλεια ισχύος στους κινητήρες. Στη συνέχεια, ένας πιλότος ακούγεται στην ηχογράφηση του πιλοτηρίου να ρωτάει τον άλλον γιατί διέκοψε την παροχή καυσίμου. «Ο άλλος πιλότος απάντησε ότι δεν το έκανε», ανέφερε η έκθεση.
Το αεροπλάνο άρχισε να χάνει ύψος μόλις έφτασε στα 650 πόδια. Οι διακόπτες καυσίμου και για τους δύο κινητήρες επανενεργοποιήθηκαν και το αεροπλάνο προσπάθησε αυτόματα να επανεκκινήσει τους κινητήρες, ανέφερε η έκθεση. Παρ' όλα αυτά, ήταν πολύ χαμηλά και αργό για να ανακάμψει, δήλωσε στο Reuters ο ειδικός σε θέματα αεροπορικής ασφάλειας, Τζον Νανς.
Το Boeing χτύπησε δέντρα, μια καμινάδα και τελικά συνετρίβη σε κτίριο πανεπιστημιούπολης ιατρικής σχολής, προκαλώντας φωτιά. Σκοτώθηκαν 241 από τους 242 επιβάτες, καθώς και 19 άνθρωποι στο έδαφος. Ο Βρετανός υπήκοος Βισβάς Κουμάρ Ραμές είναι ο μοναδικός που επέζησε.
Σε εσωτερικό υπόμνημα τη Δευτέρα, ο διευθύνων σύμβουλος της Air India, Κάμπελ Γουίλσον, δήλωσε ότι η προκαταρκτική έκθεση δεν διαπίστωσε καμία μηχανική ή συντηρητική βλάβη και ότι είχαν πραγματοποιηθεί όλες οι απαιτούμενες εργασίες συντήρησης.
Η προκαταρκτική έκθεση, επίσης, δεν έκανε συστάσεις ασφαλείας προς την Boeing ή την GE, ενώ, σύμφωνα με το Reuters, οι αμερικανικές αρχές διαβεβαίωσαν ότι οι διακόπτες καυσίμου των Boeing είναι ασφαλείς.
Ο ειδικός σε θέματα αεροπορικής ασφάλειας Τζον Νανς εκτιμά ότι τα στοιχεία δείχνουν όλο και πιο ξεκάθαρα πως η ροή καυσίμων διακόπηκε από μέλος του πληρώματος, δεδομένου ότι δεν υπήρχε «καμία άλλη λογική εξήγηση» που να συνάδει με τις πληροφορίες που έχουν δημοσιευτεί μέχρι σήμερα. Ωστόσο, τονίζει πως οι ερευνητές πρέπει να εξετάσουν όλους τους πιθανούς παράγοντες πριν καταλήξουν σε τελικό πόρισμα.
Ψάχνουν τα ιατρικά αρχεία του πιλότου της Air India -Οι φήμες για κατάθλιψη και άλλα ψυχικά προβλήματα
Σημειώνεται ότι η αποκάλυψη της WSJ έρχεται τη στιγμή που δημοσιεύματα αναφέρουν πως τα ιατρικά αρχεία του κυβερνήτη της μοιραίας πτήσης τέθηκαν υπό διερεύνηση.
Σύμφωνα με την Telegraph, ο 56χρονος πιλότος, ο οποίος είχε περισσότερες από 15.000 ώρες πτήσης στο ενεργητικό του, είχε λάβει ιατρική άδεια τα τελευταία χρόνια λόγω προφανών προβλημάτων ψυχικής υγείας, αλλά και άδεια πένθους μετά τον θάνατο της μητέρας του το 2022. Επίσης, το τελευταίο διάστημα φέρεται να εξέταζε το ενδεχόμενο να συνταξιοδοτηθεί για να φροντίσει τον ηλικιωμένο πατέρα του. «Έχω ακούσει από αρκετούς πιλότους της Air India ότι είχε κάποια κατάθλιψη και προβλήματα ψυχικής υγείας», δήλωσε ο Mohan Ranganathan, Ινδός, κορυφαίος ειδικός στην ασφάλεια των αερομεταφορών. «Είχε σταματήσει να πετάει τα τελευταία τρία με τέσσερα χρόνια. Είχε λάβει ιατρική άδεια γι’ αυτόν τον λόγο», σημείωσε.
Όπως ανέφερε, ωστόσο, είχε περάσει ιατρικές εξετάσεις τον Σεπτέμβριο του 2024 και είχε λάβει έγκριση για πτήσεις.

Η Air India αρνήθηκε να σχολιάσει τις φήμες για την ψυχική υγεία του πιλότου. «Πήρε άδεια πένθους το 2022 μετά τον θάνατο της μητέρας του. Τα ιατρικά του αρχεία υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της έρευνας, αλλά η προκαταρκτική έκθεση δεν βρήκε τίποτα αξιοσημείωτο», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας.
Κάμερες στα πιλοτήρια: Τι εξετάζεται μετά τη συντριβή του αεροσκάφους της Air India
Το δυστύχημα, πάντως, έχει αναζωπυρώσει τη συζήτηση για την τοποθέτηση καμερών στο πιλοτήριο. Όπως ανέφερε σε προηγούμενο δημοσίευμά του το Reuters, η τοποθέτηση βιντεοκαμερών στα πιλοτήρια των αεροσκαφών αποτελεί μια συζήτηση που απασχολεί τον κλάδο των αερομεταφορών εδώ και χρόνια. Οι υποστηρικτές αυτής της λύσης αναφέρουν πως πρόκειται για ακόμα ένα εργαλείο που θα συμβάλει στους κανόνες ασφαλείας, καθώς οι κάμερες θα λειτουργούν συμπληρωματικά των συσκευών καταγραφής φωνής και δεδομένων πτήσης στο πιλοτήριο που χρησιμοποιούνται ήδη από τους ερευνητές ατυχημάτων.
Μια από τις πιο ισχυρές φωνές του κλάδου, ο επικεφαλής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών Γουίλι Γουόλς, πρώην πιλότος αεροπορικής εταιρείας, δήλωσε την Τετάρτη στη Σιγκαπούρη ότι υπάρχει ισχυρό επιχείρημα για την εγκατάσταση καμερών στα πιλοτήρια των αεροσκαφών με σκοπό την παρακολούθηση των ενεργειών των πιλότων.
Οι υποστηρικτές των βιντεοκαμερών στο πιλοτήριο επισημαίνουν ότι το υλικό θα μπορούσε να καλύψει τα κενά που αφήνουν οι καταγραφείς ήχου και δεδομένων, ενώ όσοι αντιτίθενται ισχυρίζονται πως οι ανησυχίες σχετικά με την προστασία της ιδιωτικής ζωής και την κατάχρηση υπερτερούν των οριακών -όπως υποστηρίζουν- πλεονεκτημάτων για τις έρευνες.
Από την πλευρά τους, οι Ενώσεις των πιλότων στις ΗΠΑ, όπως η ALPA και η APA, θεωρούν ότι οι καταγραφείς φωνής και δεδομένων παρέχουν ήδη αρκετές πληροφορίες για τον προσδιορισμό των αιτιών μιας συντριβής, ενώ τονίζουν πως οι κάμερες θα αποτελούσαν παράβαση της ιδιωτικής ζωής και θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταχρηστικά.