Τέλος στην ταλαιπωρία των οδηγών δίνεται στις 6 το απόγευμα με την παράδοση στην κυκλοφορία της πλήρως αναβαθμισμένης Σήραγγας Κατερίνης του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου.
Η σήραγγα, στην εθνική οδό Αθηνών - Θεσσαλονίκης , που κατασκευάστηκε από το Δημόσιο το 1999 και παραδόθηκε το 2004, υπέστη ριζική αναβάθμιση ώστε να πληροί πλέον τα πιο αυστηρά ευρωπαϊκά πρότυπα ασφάλειας και λειτουργίας. Η ανακατασκευή της ξεκίνησε το 2022 και ολοκληρώθηκε με μεθοδολογία που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, επιτρέποντας τη συνέχιση της κυκλοφορίας στον έναν κλάδο ενώ ο άλλος βρισκόταν υπό ανακατασκευή.
Σήραγγα Κατερίνης με τεχνολογία αιχμής και κορυφαία πρότυπα ασφάλειας
Για ολοκλήρωση «μιας μεγάλης εκκρεμότητας» έκανε λόγο ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος, ο οποίος ξεναγήθηκε νωρίτερα στο σημείο. «Υπήρχε μια σήραγγα στον ΠΑΘΕ που δεν είχε την απαραίτητη πιστοποίηση. Με το έργο αυτό κλείνει αυτό το κεφάλαιο», δήλωσε, τονίζοντας ότι «πρόκειται για ένα έργο με εξαιρετικά περίπλοκα συστήματα, τα οποία λειτουργούν αυτόματα και συνδυασμένα, με στόχο την απόλυτη ασφάλεια των διερχομένων».
Ο κ. Ταχιάος εξήγησε ότι η κατασκευή ήταν ιδιαίτερα απαιτητική, καθώς χρειάστηκε να γίνει αμφιδρόμηση για μεγάλο χρονικό διάστημα, κάτι που «δεν είναι εύκολο σε σήραγγες τέτοιου τύπου». Αναφέρθηκε επίσης στην αξία του έργου, ύψους περίπου 27 εκατομμυρίων ευρώ, επισημαίνοντας ότι «πρόκειται για μια δημόσια επένδυση που άξιζε και τον χρόνο και τα χρήματά της».

Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου Δημήτρης Γκατσώνης χαρακτήρισε το αποτέλεσμα «εξαιρετικό», υπογραμμίζοντας ότι πλέον «όλες οι σήραγγες του οδικού άξονα ΠΑΘΕ βρίσκονται στην τελευταία λέξη της τεχνολογίας και πληρούν πλήρως τις ευρωπαϊκές και ελληνικές προδιαγραφές». «Η αναβάθμιση αυτή διασφαλίζει ότι η σήραγγα θα παραμείνει τεχνολογικά επίκαιρη για τουλάχιστον 50 χρόνια, εκτός αν αλλάξουν οι κανονισμοί», σημείωσε.

Η νέα Σήραγγα Κατερίνης διαθέτει πυράντοχες πλάκες σε οροφή και τοιχώματα, πλήρως αναβαθμισμένο σύστημα πυρόσβεσης, πυρανίχνευση με οπτικές ίνες, θερμικές κάμερες ΑΙ, σύστημα αυτόματης ανίχνευσης συμβάντων (AVID), και ψηφιακό κέντρο ελέγχου SCADA που επιτηρεί πάνω από 200.000 σημεία σε πραγματικό χρόνο.

Ο φωτισμός έχει αντικατασταθεί με LED τεχνολογίας χαμηλής κατανάλωσης, μειώνοντας την ενεργειακή δαπάνη περισσότερο από 60%, ενώ κάθε 25 μέτρα υπάρχουν φωτεινές πινακίδες εκκένωσης για την καθοδήγηση οδηγών σε περίπτωση ανάγκης. Το νέο σύστημα αερισμού, η ενισχυμένη μεγαφωνική εγκατάσταση και τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης εξασφαλίζουν ταχεία και ασφαλή εκκένωση σε οποιοδήποτε σενάριο πυρκαγιάς.

Η σήραγγα παρακολουθείται εξ αποστάσεως από το Κέντρο Διαχείρισης στο Μοσχοχώρι Λάρισας, σε ενιαίο δίκτυο με όλες τις σήραγγες του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου. Όπως τονίζεται από την εταιρία, «η αναβάθμιση της Σήραγγας Κατερίνης δεν είναι απλώς ένα τεχνικό έργο. Είναι μια επένδυση στην ασφάλεια, την τεχνολογία και στο βιώσιμο μέλλον των μετακινήσεων».

ΑΠΕ-ΜΠΕ