Πανελλήνιες 2019: «Ενωση μαζί για το Παιδί» -Πώς θα νικήσετε το άγχος των εξετάσεων - iefimerida.gr

Πανελλήνιες 2019: «Ενωση μαζί για το Παιδί» -Πώς θα νικήσετε το άγχος των εξετάσεων

Πανελλαδικές εξετάσεις
Πανελλαδικές εξετάσεις -Φωτογραφία: EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Συμβουλές σε έφηβους και γονείς μια ανάσα πριν τις Πανελλήνιες 2019 δίνουν οι επιστημονικοί συνεργάτες της τηλεφωνικής γραμμής 11525 της Ενωσης Μαζί για το Παιδί.

Οπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, οι αντιδράσεις των μαθητών σε αυτή την κρίσιμη στιγμή ποικίλουν: «Κάποιοι έφηβοι καταφέρνουν να αντιληφθούν την κρισιμότητα της στιγμής χωρίς υπερβολές, να αποδεχτούν την ύπαρξη του άγχους και να οργανώσουν την προσπάθειά τους. Άλλοι παραιτούνται κάποια στιγμή υπό το βάρος του άγχους και των προσδοκιών, ενώ άλλοι μπορεί να βιώνουν το άγχος τους ως κάτι βασανιστικό που υποβαθμίζει την ποιότητα της ζωής τους (ύπνος, ευεξία, σωματική υγεία) ή εμποδίζει την επίδοση τους στις εξετάσεις».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι επιστήμονες της Γραμμής 11525 της Ενωσης Μαζί για το Παιδί επισημαίνουν ότι το άγχος είναι η ψυχική και σωματική πίεση που νιώθει ένα άτομο όταν «κινδυνεύει», όταν δηλαδή διακυβεύεται η σωματική ή η ψυχική του ακεραιότητα. Το αποτέλεσμα των εξετάσεων, εξάλλου, έχει επιπτώσεις στην εικόνα που έχουν για τον μαθητή γονείς, δάσκαλοι και συνομήλικοι και επηρεάζει άμεσα την αυτοεκτίμησή του. Εκτός αυτού, το υπουργείο έχει εκδώσει και εγκύκλιο στην οποία αναφέρεται τι ισχύει σε περίπτωση ξαφνικής αδιαθεσίας του εξεταζόμενου.

Τι λένε οι ειδικοί για το άγχος στις Πανελλήνιες

Σύμφωνα με τους ειδικούς της Ενωσης, το άγχος στις Πανελλήνιες «μπορεί να εκδηλώνεται με συμπτώματα σε γνωστικό, συναισθηματικό ή/και σωματικό επίπεδο. Στο γνωστικό επίπεδο μπορεί να πάρει τη μορφή αρνητικών και δυσλειτουργικών σκέψεων (π.χ.: «είμαι άχρηστος», «δεν θα τα καταφέρω», «δεν θυμάμαι τίποτα», «θα αποτύχω»). Οι αρνητικές αυτές σκέψεις προκαλούν συναισθήματα νευρικότητας, θυμού, οξυθυμίας και ανησυχίας, φόβου ή απογοήτευσης». Συχνά, λόγω του άγχους «μπορεί να εμφανιστούν και σωματικά συμπτώματα, όπως αϋπνία, κεφαλαλγίες, κοιλιακά άλγη, δερματικά εξανθήματα. Μπορεί ακόμα να εκδηλώνεται με διαταραχές διατροφής, διαταραχές ύπνου, με ταχυκαρδίες, ταχύπνοια και εφίδρωση».

Σύμφωνα, επίσης, με τους ψυχολόγους της Γραμμής, τον έφηβο μπορεί να βοηθήσει «η γνώση και η αναγνώριση ότι το άγχος είναι κάτι φυσιολογικό», η «αναγνώριση των σωματικών και ψυχικών ορίων», ο επαρκής ύπνος και η ξεκούραση. Επίσης, ένα μικρό διάλλειμα μπορεί να είναι αναζωογονητικό και να βοηθήσει τον μαθητή να συγκεντρώσει και πάλι την προσοχή του στο διάβασμα ή την εξέταση. Σημαντικό είναι και το μοίρασμα του βιώματός τους με συνομηλίκους όπως και να εξηγήσει στους γονείς τι μπορεί να είναι βοηθητικό και τι όχι, στη στάση τους. Παράλληλα, στις Πανελλήνιες σημαντικό ρόλο παίζει και η σωστή διατροφή.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αυτό που επισημαίνουν οι ειδικοί της Γραμμής 11525 είναι οι γονείς και οι έφηβοι «να δώσουν την απαιτούμενη σημασία ή να απευθυνθούν σε έναν ειδικό όταν οι εκδηλώσεις αυτές του άγχους γίνονται πολύ συχνές και έντονες, όταν η ανασφάλεια και η υποτίμηση του εαυτού τείνει να γίνει ένα μόνιμο χαρακτηριστικό ή όταν εμφανίζονται σωματικά συμπτώματα».

Ο ρόλος των γονέων

Σχετικά με το ρόλο των γονέων οι ψυχολόγοι σημειώνουν μεταξύ άλλων πως όταν οι έφηβοι δείξουν αδιαφορία απέναντι στις εξετάσεις, κάτι που «συνήθως αποτελεί μια αμυντική στάση απέναντι στην ανασφάλειά τους ή μια αντίδραση απέναντι στην πίεση των γονιών», τότε, οι γονείς «είναι σημαντικό να ξανασυζητήσουν εάν ο έφηβος συνεχίζει να θέλει να επιτύχει τον συγκεκριμένο στόχο, να του υπενθυμίσουν την προσπάθεια που έχει ήδη καταβάλει, καθώς και ότι για εκείνους κάθε ενδεχόμενο είναι αποδεκτό».

«Μιλώντας για παιδιά που βρίσκονται στην εφηβεία», συνεχίζουν οι επιστήμονες, «η πιο σημαντική βοήθεια που μπορούν να προσφέρουν οι γονείς προς εκείνα είναι η κατανόηση στον τρόπο που βιώνουν τα πράγματα. Έτσι ο έφηβος μπορεί να αισθανθεί πιο άνετα προκειμένου να μιλήσει μαζί τους για τα συναισθήματα, τις σκέψεις και τη σημασία που έχει για εκείνον ο επιδιωκόμενος στόχος».

Ηρεμο περιβάλλον χωρίς εντάσεις

Οι γονείς των παιδιών που δίνουν Πανελλήνιες οφείλουν επίσης να δημιουργήσουν ένα ήρεμο περιβάλλον χωρίς εντάσεις και να μην παρεμβαίνουν στον τρόπο διαβάσματος των εφήβων, αλλά να τους επιτρέψουν να τον ορίσουν οι ίδιοι. Είναι πολύ σημαντικό οι έφηβοι να αισθάνονται ότι οι επιθυμίες τους είναι σεβαστές και ότι οι στόχοι είναι δικοί τους.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σχετικά, τέλος, με την ημέρα των εξετάσεων παρατίθενται οι παρακάτω συμβουλές προς τους μαθητές:

  • Να χαλαρώσουν και να συγκεντρωθούν
  • Να ξεκινήσουν από αυτά που γνωρίζουν καλά και αισθάνονται πιο σίγουροι
  • Να μοιράσουν καλά το χρόνο που έχουν
  • Να χρησιμοποιήσουν το πρόχειρο για να οργανώσουν τις σκέψεις και το χρόνο τους ακόμη και για αυτά που τους φαίνονται εύκολα
  • Αν «κολλήσουν» σε μια ερώτηση, ας την αφήσουν για λίγο, να προχωρήσουν στην επόμενη και θα επανέλθουν αργότερα
  • Να αφήσουν χρόνο για να ελέγξουν τις απαντήσεις τους πριν παραδώσουν το γραπτό τους

Η πανελλαδική «Γραμμή 11525», μια τηλεφωνική γραμμή βοήθειας που απευθύνεται σε παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς και το Συμβουλευτικό Κέντρο της Ενωσης. «Μαζί για το Παιδί» (Αγίου Θωμά 14, Αμπελόκηποι) λειτουργούν από Δευτέρα έως Παρασκευή (9:00-21:00) για τις Πανελλήνιες που ξεκινούν στις 6 Ιουνίου.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ Πανελλήνιες Πανελλαδικές
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ