«Καλάθι του νοικοκυριού» και στα μίνι μάρκετ -Και τα προϊόντα ετικέτας στο «παιχνίδι» - iefimerida.gr

«Καλάθι του νοικοκυριού» και στα μίνι μάρκετ -Και τα προϊόντα ετικέτας στο «παιχνίδι»

Σούπερ Μάρκετ Ράφια αγορές πωλήσεις μείωση
Φωτογραφία αρχείου: ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΝΤΟΥΝΗΣ

Πυρετώδεις είναι οι επαφές ανάμεσα σε στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης και εκπροσώπους της βιομηχανίας, προμηθευτών και εμπορίου για το «καλάθι του νοικοκυριού».

Πρόκειται για ένα μέτρο που σχεδιάστηκε στην Ελλάδα -δεν υπήρχε, δηλαδή, διεθνές παράδειγμα- και το οποίο προβλέπει ότι τα σούπερ μάρκετ θα έχουν την υποχρέωση να επισημαίνουν βασικά προϊόντα από 31 κατηγορίες, οι τιμές των οποίων θα παραμένουν σε -σχετικά για την εποχή- προσιτά επίπεδα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το σύστημα, ωστόσο, προκειμένου να μην προκληθούν προβλήματα τροφοδοσίας στην αγορά θα είναι δυναμικό. «Το σχέδιο είναι να αλλάζουν τα σούπερ μάρκετ αυτά τα προϊόντα του “καλαθιού” ανά τακτά διαστήματα. Μπορεί κάθε εβδομάδα, μπορεί κάθε δεκαπέντε μέρες, θα το συζητήσουμε. Είναι τεχνικό ζήτημα», λέει στο iefimerida.gr ο κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή του υπ. Ανάπτυξης.

Κάθε εβδομάδα θα αλλάζει το «καλάθι», ώστε να μην προκύψουν ελλείψεις

Αν πάει στις 15 μέρες, προσθέτει, «υπάρχει ένα ερώτημα του κατά πόσο θα μπορούν να ανταποκριθούν η βιομηχανία και οι αλυσίδες, ώστε να μην αντιμετωπίσουμε ελλείψεις στα προϊόντα αυτά, δηλαδή να είναι σε θέση να αντικαταστήσουν προϊόντα στα οποία δεν μπορεί να καλυφθεί η ζήτηση». Σύμφωνα με τον κ. Αναγνωστόπουλο, γι’ αυτόν το λόγο «εξετάζουμε ένα πιο δυναμικό πλαίσιο, αυτό της εβδομάδας. Είναι ένα ζήτημα που μας προβληματίζει. Εμάς θα μας εξυπηρετούσαν καλύτερα οι 15 μέρες, όμως θα πρέπει να το δούμε. Θα πρέπει να επιβεβαιώσουν, να τσεκάρουν όλα τα μέρη ότι θα μπορούν να αντέξουν αυτή τη ζήτηση καθώς και ότι δεν θα υπάρχει κάποιο μαζικό κύμα “στοκαρίσματος” από πολίτες. Σε αυτή την περίπτωση μπορεί να έρθουν στη δύσκολη θέση να δούμε άδεια ράφια σε κάποια προϊόντα. Και αυτό είναι κάτι που δεν το θέλουμε».

Όπως όλα δείχνουν, το μέτρο θα ξεκινήσει «συντηρητικά», με δυνατότητα αλλαγής των προϊόντων σε διάστημα εβδομάδας, «και αν αποδειχθεί ότι υπάρχουν επάρκειες και ο κόσμος συνηθίσει το μέτρο θα το ανοίξουμε στις 15 μέρες, ένα διάστημα που μας δίνει τη σιγουριά ότι δεν θα υπάρξουν κρίσεις στοκαρίσματος», προσθέτει ο γενικός Γγραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή.

Ερωτηθείς αν, σε περίπτωση ελλείψεων, υπάρχει σκέψη να τεθούν όρια στον αριθμό προϊόντων που μπορεί να αγοράσει κάθε πελάτης, ο κ. Αναγνωστόπουλος τονίζει ότι «δεν θα γίνει κάτι τέτοιο, δεν χρειάζεται αυτό, αρκεί να είμαστε βέβαιοι ότι μπορεί να ανταποκριθεί η βιομηχανία. Αν, ωστόσο, “στραβώσει” κάτι στην πορεία, πάντα είμαστε εδώ για να το διορθώσουμε. Το βασικό είναι να συνειδητοποιήσουν οι καταναλωτές ότι δεν θα τελειώσουν αυτά τα προϊόντα, θα αντικαθίστανται όταν υπάρχουν ελλείψεις. Επομένως δεν έχει νόημα η λογική του “τρέχω τώρα να προλάβω, είναι ευκαιρία να πάρω όσα μπορώ”».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Καλάθι του νοικοκυριού» και στα μίνι μάρκετ -Και τα προϊόντα ετικέτας στο «παιχνίδι»

Σημειώνεται ότι τα προϊόντα που θα βρίσκονται στο «καλάθι του νοικοκυριού» θα μπορούν να είναι και ετικέτας. «Φυσικά και μπορούν να είναι τα ετικέτας στο “καλάθι του νοικοκυριού”. Θα μπαίνει στις λίστες οτιδήποτε επιλέξουν οι αλυσίδες που θα φτιάξουν το “καλάθι”», επισημαίνει ο κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.

Η νομοθετική ρύθμιση για το «καλάθι του νοικοκυριού», όπως έχει ανακοινωθεί, θα αφορά τις μεγάλες αλυσίδες και συγκεκριμένα αυτές που έχουν τζίρο άνω των 70 εκατ. ευρώ. Σε αυτή την κατηγορία συγκαταλέγονται περίπου 15 αλυσίδες που λειτουργούν χιλιάδες καταστήματα στην Ελλάδα.

Θα περιοριστεί όμως εκεί το μέτρο; «Το “καλάθι του νοικοκυριού” δεν περιορίζεται υποχρεωτικά στις αλυσίδες, δηλαδή δεν απαγορεύεται για τους άλλους. Καλάθι μπορεί να φτιάξει όποιος θέλει, ακόμη και ένα κατάστημα γειτονιάς, ένα μίνι μάρκετ. Απλώς η ανακοίνωση του υπουργείου θα αφορά πιο πολύ αυτά που έχουν μεγάλη γεωγραφική εμβέλεια και αφορούν μεγάλο όγκο καταναλωτών», τονίζει ο ΓΓ Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.

Στα τέλη Οκτωβρίου θα κάνει... ποδαρικό το «καλάθι»

Όπως έχει ήδη γίνει γνωστό, τα προϊόντα που θα συγκαταλέγονται στο «καλάθι του νοικοκυριού» κάθε αλυσίδας σούπερ μάρκετ -ή και μίνι μάρκετ- θα φέρουν ειδική, ευδιάκριτη σήμανση, για την οποία εξετάζεται αν θα είναι κοινή για όλες τις αλυσίδες.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σχετικά με το πότε θα ξεκινήσει το μέτρο, ο κ. Αναγνωστόπουλος υπογραμμίζει ότι «φιλοδοξούμε μέχρι το τέλος Οκτωβρίου να έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός, ελπίζουμε και νωρίτερα. Επειδή είναι κάτι πρωτοποριακό και δεν έχει εφαρμοστεί αλλού οι χρόνοι παίζουν. Δεν εξαρτάται μόνο από το υπουργείο, αλλά από τη βιομηχανία, τους προμηθευτές, τις αλυσίδες».

Σύμφωνα με τον ΓΓ Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, «το “καλάθι του νοικοκυριού” είναι μια δική μας σύλληψη, δεν είναι κάτι που το είδαμε σε άλλη χώρα και το φέρνουμε εδώ. Αυτό έχει τα θετικά του, έχει και τα αρνητικά του. Το θετικό είναι ότι είμαστε στη εμπροσθοφυλακή για την προστασία του καταναλωτή, σε μια δύσκολη εποχή. Το αρνητικό είναι ότι όπως σε κάθε σύστημα θα υπάρχουν “παιδικές ασθένειες”, που δεν έχουν ακόμη βγει, και ότι θα πρέπει το μέτρο να είναι σε στενή παρακολούθηση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ώστε να μη δημιουργηθούν στρεβλώσεις. Θέλουμε να εργαστούμε μαζί με την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αν δούμε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές ή συμπράξεις, τότε θα γίνουν παρεμβάσεις», λέει καταλήγοντας ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Αυτά τα 50 προϊόντα θα περιλαμβάνει

Ακολουθεί η λίστα με τις 31 κατηγορίες (50 προϊόντα) που θα περιλαμβάνει το «καλάθι του νοικοκυριού»:

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ - ΠΡΟΪΟΝΤΑ

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

1 PYZI

  • Ρύζι τύπου «Καρολίνα» μακρύκοκκο

2 ΨΩΜΙ

  • Ψωμί για τοστ
  • Ψωμί φραντζόλα
  • Φρυγανιές

3 ΖΥΜΑΡΙΚΑ

  • Μακαρόνια Νο 6

4 XOIPINO

  • Συσκευασμένα

5 ΠΟΥΛΕΡΙΚΑ

  • Συσκευασμένα

6 ΑΛΛΑΝΤΙΚΑ

  • Γαλοπούλα ή/και πάριζα

7 ΨAPIA KATEΨΥΓΜΕΝΑ

  • Ένα τουλάχιστον προϊόν

8 ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΠΛΗΡΕΣ

  • Γάλα φρέσκο πλήρες

9 ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΑ ΛΙΠΑΡΑ

  • Γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά <2%

10 ΓΑΛΑ ΔΙΑΤΗΡΗΜΕΝΟ

  • Γάλα εβαπορέ

11 ΓIAOYPTΙ

  • Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
  • Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις (Χαμηλά λιπαρά <2%)

12 TYPIA

  • Φέτα
  • Γκούντα            
  • Τυρί με Χαμηλά Λιπαρά

13 ΑΛΛΑ ΕΙΔΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

  • Χυμός τομάτας διατηρημένος

14 AYΓA

  • Κλωβοστοιχίας και Αχυρώνα

15 ΜΑΡΓΑΡΙΝΗ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΦΥΤΙΚΑ ΛΙΠΗ

  • Μαργαρίνες

16 ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ

  • Παρθένο ελαιόλαδο

17 ΑΛΛΑ ΒΡΩΣΙΜΑ ΕΛΑΙΑ

  • Ηλιέλαιο

18 ΛAXANIKA KATEΨΥΓΜΕΝΑ

  • Τουλάχιστον ένα, από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια κατεψυγμένα

19 ZAXAPH

  • Λευκή ζάχαρη

20 ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΤΡΟΦΕΣ

  • Παιδικές τροφές (φόρμουλα μωρών)
  • Παιδικές τροφές (γάλα βρεφικής ηλικίας)

21 ΚΑΦΕΣ

  • Ελληνικός καφές
  • Στιγμιαίος καφές
  • Γαλλικός καφές

23 ΤΣΑΪ-ΧΑΜΟΜΗΛΙ

  • Τσάι ή Χαμομήλι

24 KAKAO ΚΑΙ ΣΟΚΟΛΑΤΑ ΣΕ ΣΚΟΝΗ

  • Κακάο σε σκόνη

25 ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ ΝΕΡΟ (ΜΕΤΑΛΛΙΚΟ)

  • Εμφιαλωμένο μεταλλικό νερό (500 ml ή 1lt)

26 ΧΥΜΟΙ ΦΡΟΥΤΩΝ

  • Χυμός πορτοκάλι

27 ΕΙΔΗ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ

  • Απολυμαντικά χεριών και αντισηπτικά
  • Απορρυπαντικά πλυντηρίου (υγρά και σε σκόνη - όχι ταμπλέτες)
  • Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμό επιφανειών - χλωρίνες
  • Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
  • Χαρτί κουζίνας

28 ΕΙΔΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ

  • Οδοντόκρεμες
  • Χαρτί υγείας
  • Σερβιέτες
  • Ταμπόν
  • Σαμπουάν
  • Σαπούνια σε στερεή κατάσταση
  • Πάνες ακράτειας

29 ΕΙΔΗ ΓΙΑ ΜΩΡΑ

  • Πάνες για μωρά
  • Είδη ατομικής υγιεινής για μωρά (μωρομάντηλα)
  • Είδη ατομικής υγιεινής για μωρά (σαμπουάν)

30 ΤΡΟΦΕΣ ΓΙΑ ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΑ ΖΩΑ

  • Τροφή για σκύλους
  • Τροφή για γάτες

31 ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΑ

  • Ένα τουλάχιστον είδος αναψυκτικού
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ