Σοβαρές αποκαλύψεις έρχονται στο φως για το κύκλωμα που νόθευε καύσιμα, προκαλώντας ζημιά εκατομμυρίων στο Δημόσιο και εξαπατώντας χιλιάδες καταναλωτές.
Η οργάνωση, χωρισμένη σε δύο υποτομείς -έναν για τη διακίνηση χημικών διαλυτών και έναν για τη λαθρεμπορία καυσίμων- είχε καταφέρει να σχηματίσει ένα δίκτυο που λειτουργούσε σε όλη τη χώρα.
Εισαγωγή χημικών από Πολωνία και Βουλγαρία
Μέσα σε μόλις δύο μήνες, από τις 19 Απριλίου έως τις 23 Ιουνίου 2025, καταγράφηκαν επτά μεταφορές 212.213 λίτρων χημικών διαλυτών από την Πολωνία, με ενδείξεις για ακόμη δύο φορτία τουλάχιστον 33.000 λίτρων. Οι ποσότητες έφθαναν στη χώρα μας με βυτιοφόρα που έφεραν πολωνικές πινακίδες και αδειάζονταν σε υπόγειες δεξαμενές στην Κεντρική Ελλάδα.
Η έδρα της οργάνωσης φέρεται να ήταν εικονική εταιρεία μεταφορών στη Θεσσαλονίκη, χωρίς άδεια μεταφοράς χημικών, σε συνεργασία με δήθεν προμηθεύτρια εταιρεία με έδρα τη Βουλγαρία. Οι διαλύτες μεταγγίζονταν κυρίως βράδυ σε εγκατάσταση στα Τρίκαλα, όπου παλαιότερα λειτουργούσε πρατήριο, υπό την επίβλεψη του 50χρονου φερόμενου ως αρχηγού και δύο συνεργών του, ηλικίας 48 και 54 ετών.
Μεταφορά και αποθήκευση
Στη συνέχεια οι ποσότητες παραλαμβάνονταν από βυτία τα οποία διαχειριζόταν ο 39χρονος, επίσης αρχηγικό μέλος, και αποθηκεύονταν σε υπόγειες δεξαμενές πρατηρίων. Από τα μέσα Αυγούστου, λόγω φόβου ότι παρακολουθούνταν, η μεταφόρτωση γινόταν απευθείας σε περιοχή κοντά στη Λάρισα, με αυξημένα μέτρα αυτοπροστασίας.
Η διοχέτευση στα πρατήρια και τα κέρδη που αποκόμιζαν
Το μείγμα χημικών διαλυτών και καυσίμων κατέληγε σε πρατήρια που εμφανίζονταν να ανήκουν σε εικονικές εταιρείες. Μέσω αντλιών συνδεδεμένων με τις δεξαμενές γινόταν ανεφοδιασμός οχημάτων με παράνομα αυξημένο όγκο καυσίμου, χωρίς να δηλώνονται οι ποσότητες στο σύστημα εισροών-εκροών της ΑΑΔΕ.
Η συμμορία εκτιμάται ότι μόνο το 2025 αποκόμισε κέρδη άνω των 3 εκατ. ευρώ. Η ζημία για το Δημόσιο εκτιμάται ότι ξεπερνά το 1,5 εκατ. ευρώ.
Τα παράνομα λογισμικά
Όταν οι πελάτες στα εμπλεκόμενα βενζινάδικα εφοδίαζαν τα οχήματά τους, αυτό γινόταν από τις αντλίες που συνδέονταν με τις δεξαμενές των πρατηρίων στις οποίες υπήρχαν τα λαθραία καύσιμα.
Με ειδικά λογισμικά που χρησιμοποιούσαν πετύχαιναν την αλλοίωση στο μηχανολογικό ή ηλεκτρολογικό ή ηλεκτρονικό μέρος των μετρητών ροής και των διανεμητών (αντλιών - fuel dispensers).
Έτσι κατάφερναν να πετύχουν την αλλοίωση των μετρήσεων αντλιών καυσίμων και του συστήματος παρακολούθησης εισροών - εκροών των πρατηρίων υγρών καυσίμων.
Οι ποσότητες καυσίμων που παραδίνονταν στους καταναλωτές ήταν ελλειμματικές, όμως οι πολίτες χρεώνονταν κανονικά την πλήρη ποσότητα.
Ένα από τα προγράμματα που χρησιμοποιούσαν προσομοίαζε με πασιέντζα. Ωστόσο, μέσα από τον συνδυασμό πλήκτρων και κωδικού πρόσβασης εμφανιζόταν κρυφό μενού επιλογών, το οποίο είχε τη δυνατότητα να παρεμβαίνει στο νόμιμο σύστημα εισροών - εκροών των πρατηρίων. Μετά την εισαγωγή συγκεκριμένων παραμέτρων πραγματοποιούνταν ελλειμματικές παραδόσεις κατά ποσοστό 25%.
Άλλο λογισμικό που χρησιμοποιούσαν, και πάλι με κωδικούς πρόσβασης, δημιουργούσε αναφορές πωλήσεων τόσο των νόμιμων ποσοτήτων που εξάγονταν από τις αντλίες, για τις οποίες εκδίδονταν και διαβιβάζονταν αποδείξεις εσόδου και είχαν καταγράφει στο σύστημα, όσο και των ποσοτήτων οι οποίες παραδόθηκαν μέσω των αντλιών χωρίς την έκδοση αποδείξεων εσόδου από το σύστημα εισροών - εκροών. Το εν λόγω πρόγραμμα διαπιστώθηκε ότι διατηρεί δεδομένα αναφορών μόνο για το τελευταίο δεκαήμερο, με δυνατότητα παραμετροποίησης για μη έκδοση απόδειξης εσόδου. Παράλληλα, επέτρεπε τη χειροκίνητη μεταβολή των δεδομένων των ολικών αθροιστών των αντλιών.
Ακόμα ένα πρόγραμμα που χρησιμοποιούσαν το είχαν για να πραγματοποιείται επέμβαση στις αντλίες καυσίμων, με δυνατότητα επιλογής στον χρήστη της αντλίας παραποίησης, χωρίς να καταγράφονται από το σύστημα εισροών - εκροών τα λίτρα καυσίμου που εξάγονταν.