Σε τουλάχιστον 7 πρατήρια υγρών καυσίμων, σε Άνω Λιόσια, Αγίους Αναργύρους, Καματερό, Άρτα, Λακωνία, Τρίκαλα, κατέληγαν τα νοθευμένα καύσιμα, από τα οποία εφοδίαζαν τα οχήματά τους ανυποψίαστοι πολίτες.
Η μεγάλη επιχείρηση της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος, στις 2 Σεπτεμβρίου 2025, οδήγησε στην εξάρθρωση της μεγάλης εγκληματικής οργάνωσης που φέρεται να δρούσε από τις αρχές του έτους, καθώς και σε 22 συλλήψεις μελών της.
Μάλιστα, κατά τις έρευνες εντοπίστηκαν, μεταξύ άλλων, περίπου 790.000 ευρώ, 154.037 λίτρα ναυτιλιακού πετρελαίου, 8.8760 λίτρα ελαίου, 3.500 λίτρα πετρελαίου κίνησης, λογισμικά σε πρατήρια βενζίνης που παρέμβαιναν στο σύστημα εισροών - εκροών και άλλα.
Παράλληλα, σφραγίστηκαν 8 πρατήρια υγρών καυσίμων, ενώ από τον Ιανουάριο του 2025 έως και τον Αύγουστο φέρονται να διακινήθηκαν, παράνομα, 1.340.354,05 λίτρα βενζίνης και 212.213,40 λίτρα διαλύτη.
Πάνω από 3 εκατ. ευρώ τα κέρδη τους
Μέσα από την παράνομη δραστηριότητά τους και συνεκτιμώντας τις ποσότητες λαθραίου και νοθευμένου καυσίμου που διακινήθηκαν, την αλλοίωση των μετρητικών διατάξεων στο σύστημα εισροών-εκροών σε ποσοστό της επιλογής τους, φέρονται να αποκόμισαν τουλάχιστον 3.000.000 ευρώ.
Παρέδιδαν ναυτιλιακό πετρέλαιο σε παραγγελίες για πετρέλαιο θέρμανσης
Μάλιστα, φέρονται να προμηθεύονταν ποσότητες ναυτιλιακού πετρελαίου, χωρίς παραστατικά αγοράς, το οποίο διέθεταν στη συνέχεια με βυτιοφόρα οχήματα, στα σπίτια πολιτών που έκαναν παραγγελίες για πετρέλαιο θέρμανσης, επίσης χωρίς φορολογικά στοιχεία και σε χαμηλή τιμή, έτσι ώστε να προσελκύουν πελάτες. Μέσα σε έναν μήνα, από τις 19/6/2025 έως τις 18/7/2025 έλαβαν 29 τέτοιες παραγγελίες.
Η έρευνα του Ιουλίου
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, στις 4/7/2025 πραγματοποιήθηκε έρευνα σε βενζινάδικο στα Άνω Λιόσια, έπειτα από καταγγελία.
Στο προαύλιό του βρέθηκαν σταθμευμένα και κατασχέθηκαν 7 οχήματα (επιβατηγά, βυτιοφόρο και μοτοσυκλέτα).
Από τον σχετικό έλεγχο που έκαναν οι αστυνομικοί διαπιστώθηκε πως είχαν προχωρήσει σε παραποίηση του αριθμού πλαισίου και κινητήρα των οχημάτων.
Από τις παρακολουθήσεις είχε προκύψει πως το βυτιοφόρο το χρησιμοποιούσαν για τη μεταφορά των λαθρεμπορευμάτων, ενώ άλλα για τις μετακινήσεις τους.
Είναι χαρακτηριστικό πως την ίδια ημέρα, σε καταγεγραμμένες συνομιλίες μελών της οργάνωσης, εξέφραζαν την ανησυχία τους για την έρευνα, καθώς φοβόντουσαν ότι θα αποκαλυπτόταν η παράνομη δραστηριότητά τους.
Η εγκληματική οργάνωση ήταν χωρισμένη σε δύο «υποτομείς»
Βασικό ρόλο φέρεται να είχε ένας 39χρονος, ο οποίος λειτούργησε ως καθοδηγητής για τη δημιουργία της εγκληματικής οργάνωσης.
Ο πρώτος «υποτομέας» ήταν αυτός της τροφοδοσίας με χημικούς διαλύτες και ο δεύτερος «υποτομέας» αυτός της τροφοδοσίας με βενζίνη για κινητήρες.
Αρχηγοί φέρονται να ήταν ένας Αλβανός και ένας 50χρονος από τα Τρίκαλα.
Οι δυο τους δραστηριοποιήθηκαν σε Αττική, Τρίκαλα και Θεσσαλονίκη, έχοντας επαφές με άτομα σε Ρουμανία, Πολωνία, Βουλγαρία και Αλβανία.
Ο πρώτος υποτομέας, αυτός της νόθευσης καυσίμων
Σε ό,τι αφορά, αναλυτικά, τη δράση του κυκλώματος, ο Α' Υποτομέας είχε να κάνει με τις μεγάλες ποσότητες χημικών προϊόντων και τη μεταφορά στη χώρα μας με βυτιοφόρα που είχαν πολωνικές πινακίδες.
Είναι χαρακτηριστικό πως μέσα σε περίπου δύο μήνες, από τις 19/4/2025 έως και τις 23/6/2025, σημειώθηκαν 7 μεταφορές από την Πολωνία, 212.213 λίτρων.
Μάλιστα, υπάρχουν ενδείξεις για ακόμα δύο μεταφορές με βυτιοφόρα, τουλάχιστον 33.000 λίτρων, ενώ πιθανολογείται ότι είχαν προηγηθεί και άλλες μεταφορές χημικών προϊόντων.
Οι ποσότητες των χημικών διαλυτών αρχικά μεταγγίζονταν από τα βυτία με τις πολωνικές πινακίδες με πολωνικούς αριθμούς κυκλοφορίας, με σύνδεση σωλήνων όδευσης και αντλιών σε υπόγειες δεξαμενές αποθήκευσής στην κεντρική Ελλάδα.
Η εν λόγω διαδικασία γινόταν κυρίως βράδυ και επιτηρούνταν από τον 50χρονο φερόμενο αρχηγό, έναν 48χρονο και έναν 54χρονο (όλοι συλληφθέντες).
Ο 50χρονος φέρεται αναλάμβανε τις παραγγελίες χημικών προϊόντων και τις απαιτούμενες διαδικασίες για τη μεταφορά και παραλαβή των ποσοτήτων από την Πολωνία στη χώρα μας, καθώς επίσης και την προσωρινή αποθήκευσή τους σε υπόγειες δεξαμενές στην επίμαχη εγκατάσταση.
Η χρήση του συγκεκριμένου χώρου κράτησε μέχρι τα τέλη του περασμένου Ιουνίου, καθώς οι εμπλεκόμενοι αντιλήφθηκαν ότι εις βάρος τους βρίσκεται έρευνα, με αποτέλεσμα να αναστείλουν προσωρινά τη δράση τους, να επανακαθορίσουν τις δραστηριότητές τους και να μεταβάλουν τις μεθόδους τους, αυξάνοντας μάλιστα και το επίπεδο των μέτρων ασφαλείας.
Στη συνέχεια οι ποσότητες χημικών που είχαν αποθηκευτεί προσωρινά, παραλαμβάνονταν από τα μέλη του κεντρικού πυρήνα της οργάνωσης με βυτιοφόρα.
Έπειτα αποθηκεύονταν σε υπόγειες δεξαμενές που μίσθωναν εικονικές εταιρείες και κατέληγαν σε πελάτες που επισκέπτονταν τα επίμαχα πρατήρια υγρών καυσίμων.
Τα οχήματα ανεφοδιάζονταν από αντλίες που συνδέονταν με τις υπόγειες δεξαμενές των εν λόγω πρατηρίων στις οποίες είχαν γίνει οι μεταγγίσεις των χημικών διαλυτών, αυξάνοντας παράνομα τον όγκο των προς πώληση καυσίμων, ενώ ο εκάστοτε ανεφοδιασμός δεν δηλώνονταν στο σύστημα εισροών-εκροών της ΑΑΔΕ.
Ο δεύτερος υποτομέας, αυτός με το λαθρεμπόριο καυσίμων
Η δράση του β' υποτομέα εστιαζόταν στην αγορά μεγάλων ποσοτήτων βενζίνης αμόλυβδης.
Από τις αρχές του 2025, όταν και εντοπίζεται η δράση της οργάνωσης, έχουν καταγραφεί συνολικά 38 περιπτώσεις προμήθειας. Η ποσότητα που διακινήθηκε ανήλθε σε 1.338.809,5 λίτρα.
Στις 2.9.2025 εντοπίστηκαν 5 διασαφήσεις εξαγωγής 176.849,89 λίτρων (130.836 κιλά) αμόλυβδης βενζίνης είτε από ρουμανική εταιρεία, είτε από βουλγαρική εταιρεία.
Κατά τις έρευνες που έγιναν την ίδια ημέρα δεν βρέθηκαν τα ισόποσα αποθέματα, εκτιμώντας πως είχε γίνει ήδη διανομή στα μέλη του κεντρικού πυρήνα της οργάνωσης.
Η μεταφορά στη χώρα μας γινόταν με βυτιοφόρα που ανήκαν σε ελληνική εταιρεία με δραστηριότητα στις μεταφορές πετρελαϊκών προϊόντων. Μάλιστα, δήλωναν ψευδώς στα τιμολόγια και φορτωτικές, στις τελωνειακές αρχές Ρουμανίας και Βουλγαρίας, καθώς και στο Τελωνείο εξόδου, αυτό της Κρυσταλλοπηγής, ότι παραλήπτης ήταν δήθεν αλβανική εταιρεία.
Η μέθοδος δράσης
Ο φερόμενος αρχηγός του β' υποτομέα ήταν το πρόσωπο που έδινε τις οδηγίες.
Μετά την κάθε επιστροφή από την Ιταλία των βυτιοφόρων, είτε αυθημερόν είτε έπειτα από ολιγοήμερη παραμονή των φορτίων σε εγκατάσταση στη Σίνδο, έφταναν στο διασυνοριακό σημείο Κρυσταλλοπηγής Φλώρινας, από το οποίο διέρχονταν έμφορτα με έλαια πετρελαίου, αντί βενζίνης, χωρίς να πραγματοποιείται φυσικός τελωνειακός έλεγχος των εμπορευμάτων.
Τα ειδικά λογισμικά
Όταν οι πελάτες στα εμπλεκόμενα βενζινάδικα εφοδίαζαν τα οχήματά τους, αυτό γινόταν από τις αντλίες που συνδέονταν με τις δεξαμενές των πρατηρίων στις οποίες υπήρχαν τα λαθραία καύσιμα.
Με ειδικά λογισμικά που χρησιμοποιούσαν πετύχαιναν την αλλοίωση στο μηχανολογικό ή ηλεκτρολογικό ή ηλεκτρονικό μέρος των μετρητών ροής και των διανεμητών (αντλιών - fuel dispensers).
Έτσι κατάφερναν να πετύχουν την αλλοίωση των μετρήσεων αντλιών καυσίμων και του συστήματος παρακολούθησης εισροών - εκροών των πρατηρίων υγρών καυσίμων.
Οι ποσότητες καυσίμων που παραδίνονταν στους καταναλωτές ήταν ελλειμματικές, όμως οι πολίτες χρεώνονταν κανονικά την πλήρη ποσότητα.
Ένα από τα προγράμματα που χρησιμοποιούσαν προσομοίαζε με πασιέντζα. Ωστόσο, όταν μέσα από τον συνδυασμό πλήκτρων και κωδικού πρόσβασης εμφανίζονταν κρυφό μενού επιλογών, το οποίο είχε τη δυνατότητα να παρεμβαίνει στο νόμιμο σύστημα εισροών - εκροών των πρατηρίων. Μετά την εισαγωγή συγκεκριμένων παραμέτρων πραγματοποιούνταν ελλειμματικές παραδόσεις κατά ποσοστό 25%.
Άλλο λογισμικό που χρησιμοποιούσαν, και πάλι με κωδικούς πρόσβασης, δημιουργούσε αναφορές πωλήσεων τόσο των νόμιμων ποσοτήτων που εξάγονταν από τις αντλίες για τις οποίες εκδίδονταν και διαβιβάζονταν αποδείξεις εσόδου και είχαν καταγράφει στο σύστημα, όσο και των ποσοτήτων οι οποίες παραδόθηκαν μέσω των αντλιών χωρίς την έκδοση αποδείξεων εσόδου από το σύστημα εισροών - εκροών. Το εν λόγω πρόγραμμα διαπιστώθηκε ότι διατηρεί δεδομένα αναφορών μόνο για το τελευταίο δεκαήμερο, με δυνατότητα παραμετροποίησης για μη έκδοση απόδειξης εσόδου. Παράλληλα, επέτρεπε τη χειροκίνητη μεταβολή των δεδομένων των ολικών αθροιστών των αντλιών.
Ακόμα ένα πρόγραμμα που χρησιμοποιούσαν το είχαν για να πραγματοποιείται επέμβαση στις αντλίες καυσίμων, με δυνατότητα επιλογής στον χρήστη της αντλίας παραποίησης, χωρίς να καταγράφονται από το σύστημα εισροών - εκροών τα λίτρα καυσίμου τα οποία εξάγονταν.