«Δρομέας»: Αστράφτει ξανά μετά από 7 χρόνια το γλυπτό-κόσμημα, διήρκησε 15 ώρες ο καθαρισμός -Το πριν και το μετά [εικόνες] - iefimerida.gr

«Δρομέας»: Αστράφτει ξανά μετά από 7 χρόνια το γλυπτό-κόσμημα, διήρκησε 15 ώρες ο καθαρισμός -Το πριν και το μετά [εικόνες]

Ο «Δρομέας» αστράφτει ξανά
Ο «Δρομέας» αστράφτει ξανά/ Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Με μια απαιτητική διαδικασία σε τρεις φάσεις που διήρκησε συνολικά περίπου 15 ώρες και παρουσία του γλύπτη Κώστα Βαρώτσου καθαρίστηκε ο «Δρομέας», το γυάλινο γλυπτό που από το 1995 κοσμεί την πλατεία της Μεγάλης του Γένους Σχολής, απέναντι από το ξενοδοχείο Χίλτον, στην Αθήνα.

«Λόγω της θέσης του γλυπτού, υπάρχουν ουσίες οι οποίες κάθονται πάνω στο γυαλί. Δεν μιλάμε για απλή σκόνη αλλά κατά κύριο λόγο για ρύπους, το οποίο σημαίνει ότι απαιτείται μια ειδική διαδικασία καθαρισμού» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αντιδήμαρχος αρμόδιος για την καθαριότητα και την ανακύκλωση, Νίκος Αβραμίδης. Η τελευταία φορά που καθαρίστηκε ο "Δρομέας" ήταν το 2014. Και αυτή τη φορά, όπως και τις προηγούμενες (το 2003, το 2012 και το 2014), προηγήθηκε εργαστηριακός έλεγχος για να εξασφαλιστεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, ενώ, η μέθοδος προέκυψε μετά από μελέτη του πανεπιστημίου της Στουτγκάρδης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Ο "Δρομέας" είναι τοπόσημο για την πόλη. Στο πλαίσιο της αλλαγής νοοτροπίας του καθαρισμού της Αθήνας συμπεριλαμβάνουμε πλέον τα μνημεία, τα αγάλματα, που είναι χαρακτηριστικά της πόλης μας, στη διαδικασία τής συντήρησης» λέει ο κ. Αβραμίδης, ενημερώνοντας μάλιστα ότι οι Αθηναίοι και οι Αθηναίες μπορούν πλέον να έχουν την προσδοκία ότι το γλυπτό θα παραμείνει καθαρό, αφού η εξειδικευμένη εταιρεία Karcher το υιοθέτησε και ανέλαβε τον καθαρισμό του σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ως προς την διαδικασία καθεαυτή, αρχικά το γλυπτό ψεκάστηκε με αφροποιητές για περισσότερες από 4 ώρες, κατά τη διάρκεια των οποίων διατηρήθηκε σε υγρό περιβάλλον ώστε να μην στεγνώσει σε κανένα σημείο. Στη δεύτερη φάση, ο "Δρομέας" ξεπλύθηκε με νερό σε θερμοκρασία 60 βαθμών Κελσίου και με μετρημένη πίεση, ώστε να μην προκληθούν φθορές, ενώ στο τέλος ξεπλύθηκε ξανά με απιονισμένο νερό για να αποφευχθούν τα στίγματα από άλατα πάνω στις γυάλινες επιφάνειες. Στο άμεσο μέλλον, με ενέργειες του Δήμου Αθηναίων, θα ακολουθήσουν εργασίες αποκατάστασης των τεμαχίων γυαλιού αλλά και έλεγχος στατικότητας του γλυπτού, ενώ θα προκύψει σχετικό τεύχος τεκμηρίωσης και ψηφιακή τρισδιάστατη αποτύπωση του γλυπτού.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Βαρώτσος: Τα σύγχρονα έργα είναι η μνήμη της πόλης - Αλίμονο, εάν δε τα φροντίζουμε

«Όχι μόνο ο "Δρομέας" αλλά όλα τα έργα τέχνης στον δημόσιο χώρο χρειάζονται φροντίδα. Όπως όλα τα αντικείμενα σε εξωτερικό χώρο, πρέπει να έχουν, ανάλογα με το είδος του έργου, ένα επίπεδο συντήρησης με τα κατάλληλα, ξεχωριστά πρωτόκολλα και να υπάρξει ένα πρόγραμμα συντήρησης και αποκατάστασης» υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γλύπτης Κώστας Βαρώτσος, προσθέτοντας ότι «είναι υποχρέωση των δήμων να φροντίζουν τα έργα τέχνης και να κάνουν όσα απαιτούνται για κάθε έργο γιατί αυτό εξυπηρετεί την υπόθεση του δημόσιου χώρου».

Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Περιγράφοντας ένα «παγκόσμιο πρόβλημα», όπως το χαρακτηρίζει ο ίδιος, ο κ. Βαρώτσος τονίζει ότι «οι δήμοι, όχι όλοι βέβαια, τείνουν να εγκαταλείπουν τα έργα γιατί δεν υπάρχει οργανωμένος τρόπος φροντίδας». «Ο "Δρομέας" έχει μείνει χωρίς φωτισμό τόσα χρόνια, είχε μείνει άπλυτος τόσα χρόνια, και βέβαια πρέπει να υπάρχει ένας δομικός έλεγχος όλων των έργων» λέει ο γλύπτης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Τα σύγχρονα έργα είναι ουσιαστικά η μνήμη της πόλης. Είναι τα έργα που γεννήθηκαν μέσα στην πόλη από καλλιτέχνες που οι περισσότεροι ζουν σε αυτή και εκφράζουν τον ίδιο τον πολιτισμό μας. Είναι ένα σημείο αναφοράς τής πολιτισμικής παραγωγής του κάθε τόπου, αλίμονο, δηλαδή, εάν δεν τα φροντίζουμε» σημειώνει ο κ. Βαρώτσος, προσθέτοντας, πάντως, ότι «αυτό ισχύει βέβαια και για τα πεζοδρόμια και τους δρόμους».

Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μάλιστα, ο διεθνούς φήμης γλύπτης αποκαθιστά μια αλήθεια. «Τα έργα δεν κινδυνεύουν από τον κόσμο. Υπάρχει μια ιδέα ότι ο κόσμος βανδαλίζει τα έργα. Αυτό είναι ψέμα. Τα έργα κινδυνεύουν ουσιαστικά από την εξουσία, από τους ανθρώπους οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για να τα φροντίζουν. Διότι αυτοί είναι υπεύθυνοι για τη ζωή τους. Εάν, ας πούμε, εγκαταλείψεις ένα έργο, θα γίνει σκουπιδότοπος. Τότε θα έρθουν να κάνουν και γκραφίτι πάνω του. Θα έρθουν γιατί θα είναι ένας σκουπιδότοπος οπότε ο καθένας θα κάνει ό,τι θέλει» λέει ο κ. Βαρώτσος και συμπληρώνει «όταν τοποθετείς ένα έργο σε μια πόλη είναι σαν να το τοποθετείς σε ένα φυσικό χώρο. Η φύση, συνήθως, ό,τι βάζεις μέσα της το τρώει, το οξειδώνει, το αφομοιώνει και το εξαφανίζει. Το ίδιο και η πόλη. Πρέπει να φροντίζεται ο περιβάλλοντας χώρος».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Αναφερόμενος σε «απλή λογική» που θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται ως «τεχνικό θέμα», ο κ. Βαρώτσος ανέτρεξε στην περίπτωση που δίπλα σε γλυπτό του φυτεύτηκε ένα πλατάνι, με αποτέλεσμα σύντομα τα κλαριά να μαστιγώνουν το έργο.

Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Από την πλατεία Ομονοίας, απέναντι από το Χίλτον και από «Ξένος» σε «Δρομέας»

Ο "Δρομέας", που για πρώτη φορά τοποθετήθηκε στην πλατεία Ομονοίας το 1988, αρχικά είχε παρουσιαστεί υπό την ονομασία ο "Ξένος". «Ήθελα να κάνω έναν άνθρωπο ο οποίος είναι αυτός ο ταξιδιώτης που μόλις τον συναντάς του λες "πότε ήρθες;" και η επόμενη ερώτηση που του κάνεις είναι "πότε φεύγεις;". Είναι ο αέναος ταξιδιώτης. Ο άνθρωπος που αφήνει πίσω την ανάμνησή του. Τον δρομέα τον βλέπεις και δεν έχεις μια λεπτομέρεια από το έργο, έχεις μια αίσθηση όμως που σου μένει» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Βαρώτσος και προσθέτει «Είναι σαν τον άνθρωπο που τον βλέπεις κάθε τόσο, που σου μένει η μνήμη του στο μυαλό και σκέφτεσαι "τώρα πού να είναι; Έχει φύγει, κάπου πάει, ταξιδεύει". Αυτή η αέναη κίνηση του ανθρώπου στον πλανήτη, και βέβαια αυτό υπονομεύεται σήμερα τρομερά γιατί βλέπουμε πώς αντιμετωπίζουμε σήμερα τους μετανάστες και όλους αυτούς τους ανθρώπους που μετακινούνται για να βρουν μια καλύτερη ζωή, τους μεταχειριζόμαστε σαν εγκληματίες».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ωστόσο, ο γλύπτης αποδέχτηκε την ονομασία που επικράτησε γιατί «αυτός ο ξένος που περιγράφω είναι και δρομέας, είναι δρομέας της ζωής. Η λογική του δρομέα μεγάλων αποστάσεων είναι συνδεδεμένη με τον ξένο, αυτό συμβολίζει. Ο δρομέας ο οποίος ξεκινάει από έναν στόχο να φτάσει κάπου αλλού. Γι αυτό και το δέχτηκα». «Είναι άνθρωποι οι οποίοι υπερβαίνουν τα όρια τους, ξεκινώντας από ένα σημείο να φτάσουν σε ένα άλλο, αυτό είναι το χαρακτηριστικό και του ίδιου του ξένου, του ταξιδιώτη. Γι αυτό και ο Μαραθώνιος που γίνεται στην Αθήνα είναι ένα διεθνές γεγονός. Δεν είναι ένα τοπικό ελληνικό γεγονός» λέει ο κ. Βαρώτσος, ο οποίος μάλιστα φιλοτέχνησε το φετινό μετάλλιο του Μαραθωνίου της Αθήνας που θα γίνει τις επόμενες ημέρες.

Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο καθαρισμός του «Δρομέα» / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Πιστεύω στον ταξιδιώτη, πιστεύω στον ξένο, πιστεύω στον άνθρωπο ο οποίος θέλει να φτιάξει μια καλύτερη ζωή και να καταλάβει το ίδιο του το σπίτι που είναι ο πλανήτης» καταλήγει ο κ. Βαρώτσος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

O «Δρομέας» πριν και μετά

Εντυπωσιάζουν οι εικόνες του «Δρομέα» πριν και μετά τον καθαρισμό του.

Ο «Δρομέας» πριν και μετά / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο «Δρομέας» πριν και μετά / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο «Δρομέας» πριν και μετά / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο «Δρομέας» πριν και μετά / Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μπακογιάννης: Ο «Δρομέας» έλαμψε και πάλι

«Ο «Δρομέας» έλαμψε και πάλι, όπως αξίζει σε ένα από τα πιο σημαντικά τοπόσημα» αναφέρει σε ανάρτησή του ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, για το επιβλητικό άγαλμα που καθαρίστηκε και είναι ξανά εντυπωσιακό.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Ο καθαρισμός του, μετά από πολλά χρόνια, αποτελούσε υποχρέωσή μας. Όπως υποχρέωσή μας είναι να προσέχουμε, να φροντίζουμε και να συντηρούμε όλα όσα έχουμε, σε κάθε γωνιά της πόλης, νέα και παλιά. Η Αθήνα αλλάζει πολύ, λίγο-λίγο, καθημερινά», συμπληρώνει στην ανάρτησή του ο δήμαρχος Αθηναίων, ο οποίος έχει αναρτήσει μια σειρά φωτογραφιών με το… πριν και το μετά, με το αποτέλεσμα να «μιλάει» από μόνο του.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ