Εκκληση στην ΕΕ να υιοθετήσει ευνοϊκότερους κανόνες για τα μικρά αυτοκίνητα απηύθυναν ο πρόεδρος της Stellantis, Τζον Έλκαν και ο CEO της Renault, Λούκα Ντε Μέο, προειδοποιώντας ότι η μειωμένη κερδοφορία των μικρών αυτοκινήτων θα μπορούσε να οδηγήσει σε κλείσιμο εργοστασίων.
Σε κοινή συνέντευξη που παραχώρησαν στη γαλλική εφημερίδα Le Figaro, οι Έλκαν και Ντε Μέο επεσήμαναν ότι η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία θα πρέπει να ηγηθούν της προσπάθειας, καθώς η ζήτηση για μικρότερα, πιο προσιτά αυτοκίνητα είναι η υψηλότερη σε αυτές τις χώρες. Πάντως δεν αποκάλυψαν λεπτομέρειες αναφορικά με τους κανόνες που θέλουν να ισχύουν για τα μικρά αυτοκίνητα στην ΕΕ.
«Αυτό που ζητάμε είναι μια διαφοροποιημένη ρύθμιση για τα μικρότερα αυτοκίνητα. Υπάρχουν πάρα πολλοί κανόνες που έχουν σχεδιαστεί για μεγαλύτερα και ακριβότερα αυτοκίνητα, πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορούμε να κατασκευάσουμε μικρότερα αυτοκίνητα σε αποδεκτές συνθήκες κερδοφορίας», είπε ο Ντε Μέο.
Και πρόσθεσε ότι η Renault και η Stellantis, οι οποίες έχουν συνδυασμένο μερίδιο αγοράς 30% στην Ευρώπη, επικεντρώνονται κυρίως στην παραγωγή προσιτών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, για τους Ευρωπαίους καταναλωτές, σε αντίθεση με τις BMW, Mercedes και ορισμένες θυγατρικές του ομίλου VW που επικεντρώνονται περισσότερο στις εξαγωγές.
«[Για αυτούς], η Ευρώπη μετράει, αλλά η προτεραιότητά τους είναι οι εξαγωγές. Τα τελευταία 20 χρόνια, η λογική τους υπαγόρευσε τους κανονισμούς της αγοράς. Και το αποτέλεσμα είναι ότι οι ευρωπαϊκοί κανόνες σημαίνουν ότι τα αυτοκίνητά μας είναι όλο και πιο περίπλοκα, όλο και πιο βαριά, όλο και πιο ακριβά και οι περισσότεροι άνθρωποι απλά δεν μπορούν πλέον να τα αγοράσουν», τόνισε ο Ντε Μέο.
Από την πλευρά του ο Έλκαν υπογράμμισε ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ βρίσκονται σε καταστροφικά επίπεδα τονίζοντας ότι είναι «στρατηγικό» ζήτημα η ύπαρξη ειδικών κανονισμών για τα μικρότερα αυτοκίνητα . Ο ίδιος επεσήμανε ότι η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων βρίσκεται στο κόκκινο εδώ και 5 χρόνια και ότι είναι η μόνη αγορά που δεν έχει επιστρέψει στα προ π πανδημίας επίπεδα.
«Με αυτόν τον ρυθμό, αν δεν αλλάξει η πορεία, θα πρέπει να λάβουμε κάποιες επώδυνες αποφάσεις για την παραγωγική μας βάση τα επόμενα τρία χρόνια», τόνισε.
Έλκαν: Μόνον λόγια από την Κομισιόν, δεν βλέπουμε έργα
Μολονότι η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, έχει δεσμευτεί να βοηθήσει τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, «προς το παρόν, αυτά είναι ακόμα απλώς λόγια και τα αποτελέσματα δεν είναι ακόμη εμφανή», δήλωσε ο Έλκαν.
Την περασμένη εβδομάδα, η Stellantis ανέστειλε τις οικονομικές της προβλέψεις για το έτος λόγω αβεβαιότητας που συνδέεται με τους δασμούς του Προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, οι οποίοι ανατρέπουν τις αλυσίδες εφοδιασμού και καθιστούν τα εμπορικά οχήματα πιο δαπανηρά.
Οι δασμοί ανέτρεψαν επίσης τα νεοσύστατα σχέδια της Renault να πουλήσει σπορ αυτοκίνητα στις ΗΠΑ. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν την αλλαγή της ζήτησης στην περιοχή τους, όπου η αγορά αυτοκινήτων δεν έχει ακόμη ανακάμψει στα προ-Covid επίπεδα. Η Ευρώπη θα πρέπει να αρχίσει να προστατεύει την εγχώρια βιομηχανία της, καθώς η Κίνα, οι ΗΠΑ και οι αναδυόμενες οικονομίες καταρτίζουν «ισχυρές βιομηχανικές πολιτικές» για να ενισχύσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες τους, δήλωσε ο Ντε Μέο.
Ο Έλκαν προειδοποίησε ότι δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο εάν οι Βρυξέλλες θέλουν να βοηθήσουν στην αναχαίτιση της παρακμής της αυτοκινητοβιομηχανίας του μπλοκ. Η μοίρα του «κρίνεται φέτος», είπε.