Η εμπειρία της Jillian Bowman, μιας 52χρονης επαγγελματία με μακρά πορεία στο μάρκετινγκ, αναδεικνύει πώς η εμφάνιση και ιδιαίτερα τα γκρίζα μαλλιά μπορούν να επηρεάσουν την επαγγελματική αντιμετώπιση και τις ευκαιρίες εργασίας.
Η Bowman εξηγεί ότι άρχισε να βάφει τα μαλλιά της όταν άρχισαν να γκριζάρουν, σε ηλικία 17 ετών. Όταν ξέσπασε η πανδημία έκανε αυτό που, όπως λέει, έκαναν οι περισσότεροι.
Άφησε τα μαλλιά της να γκριζάρουν φυσικά. Η ίδια περιγράφει στο «Business Insider» αυτή την αλλαγή ως κάτι τρομακτικό, αλλά και ως μια διαδικασία που της προκάλεσε περηφάνια, καθώς δούλεψε με τον εαυτό της για να βρει το θάρρος να το τολμήσει.
Αρχικά πίστευε ότι όταν θα επέστρεφε στην κανονικότητα, θα πήγαινε στο κομμωτήριο να τα βάψει ξανά. Ωστόσο, της άρεσε το αποτέλεσμα και αποφάσισε να το διατηρήσει.
Αλλαγή στη συμπεριφορά των ανθρώπων
Υποστηρίζει ότι σχεδόν αμέσως παρατήρησε αλλαγές στον τρόπο που της φέρονταν οι άλλοι.
Με τα γκρίζα μαλλιά, οι άνθρωποι ήταν πιο ευγενικοί μαζί της, όπως λέει χαρακτηριστικά, «σαν ηλικιωμένη κυρία». Στην καθημερινότητά της, όπως στα ψώνια ή στον δρόμο, οι αντιδράσεις των ανθρώπων έγιναν πιο ευγενικές.
Στις επαγγελματικές συνεντεύξεις όμως είδε το αντίθετο. «Οι άνθρωποι ήταν απαξιωτικοί. Δεν μου κάνουν τις ερωτήσεις που θα έκανε κάποιος αν ήθελε σοβαρά να προσλάβει κάποιον. Μου έκαναν ερωτήσεις για πράγματα πριν από 10 χρόνια, αντί να ρωτούν σύγχρονα θέματα, όπως "AI architecture and agents"».
Η Bowman από το 2014 εργάζεται ως freelancer, κάτι που απολαμβάνει, αλλά τα τελευταία τρία χρόνια αναζητεί μια πιο σταθερή, πλήρους απασχόληση θέση.
Ωστόσο, μετά την απόφασή της να μη βάφει πλέον τα μαλλιά της, δηλώνει ότι σχεδόν εγκατέλειψε την προσπάθεια να βρει δουλειά μέσω εργοδοτών. Τονίζει ότι θα ήθελε πολύ να έχει μόνιμη θέση, αλλά δεν θέλει να βάψει τα μαλλιά της απλώς για να διευκολύνει τη διαδικασία πρόσληψης.
«Μου θυμίζεις τη μαμά μου, δεν θέλω να σε φέρω σε δύσκολη θέση»
Η πρώτη της συνέντευξη με γκρίζα μαλλιά έγινε γύρω στο 2021, για θέση διευθύντριας Μάρκετινγκ.
Όπως λέει, η αρχική επικοινωνία έγινε από μια νεαρή υπεύθυνη προσλήψεων, η οποία δεν της έκανε καμία ερώτηση σχετική με μάρκετινγκ, παρά μόνο για brands που είχε δουλέψει πριν από δέκα χρόνια. Όταν η Bowman τη ρώτησε γιατί δεν έκανε ερωτήσεις σχετικές με digital marketing, η υπεύθυνη της απάντησε:
«Μου θυμίζεις πολύ τη μαμά μου, και εκείνη δεν μπορεί ούτε το κινητό της να χρησιμοποιήσει. Δεν ήθελα να σου κάνω μια ερώτηση που δεν θα μπορούσες να απαντήσεις και να σε φέρω σε δύσκολη θέση».
Η Bowman εξηγεί ότι αν και τέτοιου τύπου σχόλια συνήθως δεν λέγονται ανοιχτά, ακούει πολύ συχνά παρόμοιες νύξεις που σχετίζονται με το χρώμα των μαλλιών της. Φέρνει ως παράδειγμα φίλους που της έχουν προτείνει να χρησιμοποιήσει μια παλαιότερη φωτογραφία στο LinkedIn.
Σε άλλη πρόσφατη συνέντευξη τής είπαν ότι καλύπτει όλα τα κριτήρια. Στη συνέχεια, όμως, κάποιο άτομο από την ομάδα μπήκε σε βιντεοκλήση για «μια σύντομη συζήτηση» σχετικά με τον πελάτη. Αντί να δώσει πληροφορίες, ξεκίνησε να την αποθαρρύνει. Η συνομιλία κράτησε πέντε λεπτά, και την επόμενη ημέρα ενημερώθηκε ότι επιλέχθηκε άλλος υποψήφιος.
Γνώριζε ότι το γκρίζο χρώμα θα ήταν εμπόδιο
Η Bowman διευκρινίζει ότι δεν αποδίδει αποκλειστικά στην ηλικιακή διάκριση το γεγονός ότι δεν έχει βρει εργασία, αλλά υποστηρίζει ότι έχει συναντήσει τέτοιου είδους συμπεριφορές σε πολύ μεγάλο ποσοστό των αιτήσεών της.
Θυμίζει ότι, ως Gen X, ξεκίνησε την καριέρα της πριν καν υπάρξει email, και έχει βιώσει πολλά τεχνολογικά στάδια, από την εμφάνιση του fax έως τη σημερινή ψηφιακή εποχή.
Οι άνθρωποι δεν πρέπει να βλέπουν την Gen X και να πιστεύουν ότι δεν μπορούν να προσαρμοστούν στη νέα τεχνολογία. «Πιστέψτε με, μπορούμε να κάνουμε νέες τεχνολογικές εξελίξεις», ανέφερε.