Είναι λίγο μετά τις τρεις το μεσημέρι, μια από εκείνες τις ώρες που οι περισσότεροι άνθρωποι τρέχουν να προλάβουν υποχρεώσεις, συναντήσεις, τη ρουτίνα της μέρας. Μπαίνοντας, όμως, στο κατάστημα του Κωτσόβολου στο Νέο Ηράκλειο, όλα μοιάζουν να κατεβάζουν ταχύτητα. Ο φωτισμός είναι απαλός, σχεδόν βελούδινος. Οι τηλεοράσεις κλείνουν, τα ηχεία μένουν σιωπηλά. Υπάρχει μια ιδιαίτερη ηρεμία, από εκείνες που σπάνια συναντάς πια σε δημόσιο χώρο.
Δεν πρόκειται για μια τυχαία στιγμή. Είναι το «Quiet Hour - Ήσυχη Ώρα», μια πρωτοβουλία του Κωτσόβολου που αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την εμπειρία αγορών. Μια ώρα που έχει με σεβασμό και κατανόηση για τα άτομα που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού ή αντιμετωπίζουν προβλήματα αισθητηριακής επεξεργασίας. Στην πραγματικότητα, όμως, ωφελεί όλους μας.
Δύο ώρες διαφορετικές από τις άλλες
Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις από τα μεγάφωνα, ούτε εκείνη η σταθερή υπόκρουση από τη μουσική του καταστήματος. Κάποιοι πελάτες περιεργάζονται τις συσκευές με ηρεμία. Ένα παιδί κρατά το χέρι της μητέρας του και κοιτά γύρω με περιέργεια, χωρίς άγχος. Οι υπάλληλοι χαμογελούν διακριτικά, χωρίς πίεση, χωρίς βιασύνη.
Κατά τη διάρκεια της Ήσυχης Ώρας (15:00 έως τις 17:00) ο Κωτσόβολος μειώνει στο ελάχιστο κάθε περιττό αισθητηριακό ερέθισμα. Ο φωτισμός προσαρμόζεται σε πιο ήπιες εντάσεις, οι τηλεοράσεις, τα laptops, τα ηχεία σβήνουν. Τα αρωματικά χώρου απομακρύνονται. Η μουσική και οι ανακοινώσεις σταματούν εντελώς. Το αποτέλεσμα; Ένα περιβάλλον ήσυχο, φιλόξενο, χωρίς ένταση. Ένα κατάστημα που μοιάζει να «αναπνέει» διαφορετικά.
 
    Η πρωτοβουλία Quiet Hour - Ήσυχη Ώρα αποτελεί μέρος του ευρύτερου προγράμματος «Τεχνολογία Χωρίς Εμπόδια», μέσα από το οποίο ο Κωτσόβολος επιδιώκει να κάνει την τεχνολογία προσβάσιμη σε όλους. Σε συνεργασία με την TheHappyAct, η εταιρεία προχώρησε σε προσαρμογές που βασίζονται στις ανάγκες των ατόμων με αυτισμό και προβλήματα αισθητηριακής επεξεργασίας, ώστε να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον ασφαλές και οικείο.
Σήμερα, δέκα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα εφαρμόζουν το «Quiet Hour – Ήσυχη Ώρα» – από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, μέχρι τη Βέροια, τη Δράμα, το Ρέθυμνο και τη Λιβαδειά. Και δεν είναι μόνο αυτό: 19 καταστήματα έχουν ήδη χαρτογραφηθεί αισθητηριακά, ώστε μέσα από το site της Κωτσόβολος, κάθε άτομο να μπορεί να προετοιμαστεί για την επίσκεψή του. Πρόκειται για μια προσέγγιση που δείχνει για ακόμη μια φορά την έμφαση της εταιρείας στη συμπερίληψη.
 
    Η συμπερίληψη στην πράξη
Είναι υπέροχο να μπαίνεις στην ιδιαίτερη ατμόσφαιρα της «Ήσυχης Ώρας». Η εμπειρία μου στον χώρο έδειξε πως οι επισκέπτες που τους αφορά άμεσα, μικροί και μεγάλοι, απολαμβάνουν τις στιγμές που είναι ειδικά αφιερωμένες σε εκείνους. Γιατί υπάρχει μια τεράστια διαφορά. Δεν ταράζονται από το δυνατό φως ή τη μουσική. Νιώθουν άνετα και ηρεμούν.
Η Κωτσόβολος αποδεικνύει πως η τεχνολογία είναι προσβάσιμη σε όλους και η πρόοδος δεν μετριέται μόνο σε καινοτομίες, αλλά και σε ανθρώπινη ευαισθησία. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται και στο πρόγραμμα «Τεχνολογία Χωρίς Εμπόδια», στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας κόσμος φιλόξενος για όλους — χωρίς αποκλεισμούς και εμπόδια.
 
    Ένα βήμα τη φορά για έναν κόσμο πιο δίκαιο
Καθώς φεύγω από το κατάστημα, λίγο πριν τις πέντε, νιώθω ότι η ώρα κύλησε διαφορετικά. Δεν είναι μόνο η έλλειψη ήχου. Είναι η παρουσία της φροντίδας. Μιας φροντίδας που δεν δηλώνεται με λέξεις, αλλά βιώνεται με πράξεις.
Περισσότερες πληροφορίες για το «Quiet Hour - Ήσυχη Ώρα».
