Τρεις Γάλλοι άρχισαν να πωλούν κομψά και οικονομικά γυαλιά ανάγνωσης σε τράπεζες πριν από δεκαπέντε χρόνια.
Σήμερα, η Izipizi έχει παρουσία σε 85 χώρες, αποφέρει ετήσια έσοδα 60 εκατομμυρίων δολαρίων και στοχεύει να κατακτήσει τις ΗΠΑ.
Οι τρεις ιδρυτές της Izipizi, μιας γαλλικής μάρκας γυαλιών που ιδρύθηκε το 2010, κοιτάζουν μια παλιά φωτογραφία τους σε ένα γραφείο στη Νέα Υόρκη. Στη φωτογραφία, οι Xavier Aguera, Charles Brun και Quentin Couturier ήταν μόλις 17 ετών. Σήμερα, πλησιάζοντας τα 40, οι τρεις φίλοι θυμούνται τα πρώτα βήματα ενός ταξιδιού που τους οδήγησε στη δημιουργία μιας μάρκας που αποφέρει σχεδόν 60.000.000 δολάρια ΗΠΑ ετησίως.
«Δεν είχαμε καμία σχέση με τη βιομηχανία οπτικών», θυμάται ο Aguera. «Μοιραζόμασταν την επιθυμία να δημιουργήσουμε μια εταιρεία, μαζί με την περιέργεια και την ικανότητα να ακούμε τους πελάτες». Ο Couturier προσθέτει: «Δεν υπήρχε καμία ενδιαφέρουσα μάρκα, οπότε αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μια που να ήταν ωραία».
Ιδρύθηκε στο Παρίσι το 2010 ως See Concept και τοποθετήθηκε ως μια μάρκα «προσιτής πολυτέλειας», μια στρατηγική γνωστή ως «masstige». Η κυκλοφορία έγινε λίγους μήνες αργότερα και έναν ωκεανό μακριά από τη δημιουργία της αμερικανικής μάρκας γυαλιών Warby Parker, αλλά με πολύ διαφορετικά οράματα.
Ενώ και οι δύο πωλούν γυαλιά οράσεως, γυαλιά ηλίου και προστασία από το μπλε φως σε πιο προσιτές τιμές, η Warby Parker επικεντρώθηκε σε μια στρατηγική απευθείας στον καταναλωτή. Η See Concept επικεντρώθηκε σε φυσικά καταστήματα. Αλλά και οι δύο μάρκες είχαν ένα κοινό στόχο: οι Αμερικανοί καταναλωτές ήθελαν την ευκολία να δοκιμάσουν γυαλιά στο σπίτι, ενώ οι Γάλλοι καταναλωτές εκτιμούσαν την εμπειρία με φυσική παρουσία.
Τα γυαλιά απευθύνονται σε κομψούς καταναλωτές που δεν θέλουν να ξοδέψουν μια περιουσία για να βλέπουν καλά και να δείχνουν ωραίοι. Ενώ τα μοντέλα της Izipizi κυμαίνονται από 50,00 έως 75,00 δολάρια, τα μοντέλα της Warby Parker ξεκινούν από 95,00 δολάρια.
Σύμφωνα με το Forbes, η αμερικανική αλυσίδα ήταν σαφώς η πιο επιτυχημένη από τις δύο, τα έσοδά της πέρυσι ήταν 770 εκατομμύρια δολάρια, αλλά η μάρκα δεν επεκτάθηκε ποτέ πέρα από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά.
Η Izipizi, από την άλλη πλευρά, φαινόταν να βασίζεται περισσότερο στη Swatch, την ελβετική εταιρεία κατασκευής οικονομικών ρολογιών που ιδρύθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1980, η οποία πλέον είναι πανταχού παρούσα και ελέγχει μάρκες πολυτελείας όπως η Omega, η Breguet και η Blancpain. Αλλά αυτός ο κόσμος ήταν ακόμα μακριά από το όνειρο των τριών φίλων που γνωρίστηκαν ως παιδιά στη Λιόν της Γαλλίας και δέθηκαν μέσα από αθλήματα, πάρτι και Σαββατοκύριακα στο χιόνι.
Πώς γεννήθηκε η επιχείρηση
Μετά την αποφοίτησή τους, πήγαν για σπουδές Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Παρίσι και όλοι έφυγαν από το πανεπιστήμιο με την επιθυμία να γίνουν επιχειρηματίες. Στα 23 τους ενώθηκαν για να ξεκινήσουν μια επιχείρηση που προσέφερε γυαλιά εξυπηρέτησης σε μέρη όπως τράπεζες και ξενοδοχεία, παρόμοια με εκείνα τα στυλό που είναι στερεωμένα με αλυσίδα στα ταχυδρομεία.
«Ήταν δική μου ιδέα, επειδή η μητέρα μου έψαχνε πάντα για γυαλιά σε εστιατόρια και τράπεζες» λέει ο Couturier, ο οποίος τώρα διαχειρίζεται τις πωλήσεις στην Ευρώπη, την Ασία και τη Νότια Αμερική. «Έλεγε: "Μπορείτε να με βοηθήσετε να διαβάσω; Δανείστε μου τα μάτια σας ". Το σύνθημά μας ήταν: "Καθαρή όραση στα χέρια σας"».
Ο καθένας επένδυσε περίπου 6.500,00 δολάρια ΗΠΑ για να ξεκινήσει την εταιρεία. Οι Aguera και Brun είχαν επίσης πρόσφατα κερδίσει ένα βραβείο σχολής διοίκησης επιχειρήσεων που τους έδωσε πρόσβαση σε τραπεζικά δάνεια. Εξασφάλισαν επιπλέον πίστωση 260.000 δολαρίων για να λανσάρουν την επωνυμία. Τον πρώτο χρόνο κέρδισαν λίγο περισσότερο από αυτό το ποσό. Το 2011 διπλασίασαν τα έσοδά τους και αναπτύχθηκαν ξανά το 2012, φτάνοντας σε πωλήσεις περίπου 850.000 δολαρίων. Παρά τη συνεχή ανάπτυξη, δεν ήταν η επιτυχία που ήλπιζαν οι τρεις.
«Σκεφτήκαμε ότι θα μπορούσαμε να πουλήσουμε αυτά τα γυαλιά σε όλο τον κόσμο, σε εκατομμύρια μέρη», θυμάται ο Μπρουν, ο οποίος είναι πλέον υπεύθυνος για τις πωλήσεις της εταιρείας στη Βόρεια Αμερική. «Το προϊόν ήταν χρήσιμο, αλλά ήταν δύσκολο να πείσουμε τους ανθρώπους να κατανοήσουν την ανάγκη και να πείσουμε μέρη όπως οι τράπεζες και τα ταχυδρομεία».
Από την αρχή στην επιτυχία
Τα δύο πρώτα χρόνια της παρουσίας τους στον κλάδο των οπτικών έδειξαν στην τριάδα ότι υπήρχε ανεκμετάλλευτο δυναμικό στην πιο παραδοσιακή αγορά γυαλιών ανάγνωσης. Τότε ήταν που αποφάσισαν να αλλάξουν πορεία, προσπαθώντας να «επαναπροσδιορίσουν αυτά τα γυαλιά, μετατρέποντάς τα από ένα συμβατικό προϊόν σε ένα είδος μόδας», εξηγεί ο Brun.
Για τη νέα τους επιχείρηση, συγκέντρωσαν σχεδόν 800.000 δολάρια ΗΠΑ σε δύο γύρους επενδύσεων μεταξύ 2012 και 2013, με την υποστήριξη φίλων και συγγενών, κάτι που αρχικά έδωσε σε δύο κορυφαίους επενδυτές μειοψηφικό μερίδιο στην εταιρεία. Συνεργαζόμενοι ήδη με έναν κατασκευαστή στην Ταϊβάν, άρχισαν να πωλούν τα νέα τους γυαλιά σε διεθνείς εμπορικές εκθέσεις, με στόχο να συναντήσουν αγοραστές και λιανοπωλητές από όλο τον κόσμο. Η μεγάλη τους επιτυχία ήρθε όταν λάνσαραν τα προϊόντα τους στην παριζιάνικη πολυτελή μπουτίκ Colette.
Η See Concept κέρδισε κάτι λιγότερο από 4 εκατομμύρια δολάρια το 2013 και μάλιστα πέτυχε καθαρά κέρδη για πρώτη φορά. Από τότε, οι ιδρυτές κατάλαβαν πώς να επεκτείνουν την επωνυμία. Άρχισαν να λανσάρουν προϊόντα σε πολυκαταστήματα και στις πιο μοντέρνες γειτονιές της Ευρώπης.
«Από την πρώτη μέρα που ξεκινήσαμε στα καταστήματα Colette, Le Bon Marché, Selfridges και Harrods, ήταν μια μεγάλη έκπληξη για τους πελάτες μας. Ήταν πολύ πλούσιοι άνθρωποι που αγαπούσαν τις πολυτελείς μάρκες και τα ποιοτικά προϊόντα» λέει ο Quentin Couturier.
Η ιδέα για το όνομα της εταιρείας
Την επόμενη χρονιά, η εταιρεία επέκτεινε τη σειρά προϊόντων της ώστε να συμπεριλάβει γυαλιά ηλίου. Λίγο αργότερα, επικεντρώθηκε σε παιδικά και αθλητικά ρούχα.
Η See Concept συνέχισε να αναπτύσσεται ραγδαία και οι ιδρυτές πήραν μια άλλη σημαντική απόφαση: να αλλάξουν το όνομα της μάρκας σε κάτι πιο αξέχαστο. Γεννήθηκε η Izipizi, ένα λογοπαίγνιο με τη λέξη «easy peasy». Άνοιξαν επίσης το δικό τους κατάστημα στο Παρίσι τον Σεπτέμβριο του 2017.
«Είναι ένα υπέροχο όνομα, Izipizi», λέει ο Aguera, ο οποίος είναι υπεύθυνος για το παγκόσμιο μάρκετινγκ και τη στρατηγική της μάρκας. «Είναι ένα παλίνδρομο όνομα, που σημαίνει ότι διαβάζεται με τον ίδιο τρόπο προς τα εμπρός και προς τα πίσω. Και όταν το λες δυνατά, είναι αδύνατο να μη χαμογελάσεις».
Η Izipizi συνέχισε να επεκτείνει σταθερά την παρουσία της στο λιανικό εμπόριο μέχρι το 2020, όταν η πανδημία Covid-19 ανάγκασε τους καταναλωτές να στραφούν στο διαδίκτυο. Μπορεί να μην ήθελαν να ακολουθήσουν το μονοπάτι του Warby Parker, αλλά το lockdown άλλαξε τους κανόνες.
«Στην αρχή, ντρεπόμασταν ακόμη και να πουλάμε online, επειδή οι πελάτες μας παραπονιόντουσαν πολύ», θυμάται ο Brun. «Αλλά κατά τη διάρκεια της πανδημίας ο ιστότοπός μας απογειώθηκε πραγματικά».
Όπου κι αν τα χρειάζεστε
Σήμερα, περίπου το 30% των πωλήσεων της Izipizi προέρχεται από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Η πλειονότητα των εσόδων της μάρκας προέρχεται από καταστήματα στη Γαλλία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και άλλες περιοχές της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γερμανίας και της Ιταλίας.
Η Izipizi έχει επενδύσει σε συνεργασίες με εταιρείες και καταστήματα όπως η Moleskine, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και η παριζιάνικη μπουτίκ Merci. Η μάρκα διαθέτει σήμερα 20 δικά της καταστήματα και είναι παρούσα σε 7.500 σημεία πώλησης σε 85 χώρες. Ή, όπως το θέτει ο Couturier, «η Izipizi είναι παντού όπου χρειάζεσαι γυαλιά».
Το 2022, οι Aguera, Brun και Couturier εξαγόρασαν τους μετόχους μειοψηφίας και έφεραν την εταιρεία ιδιωτικών κεφαλαίων TowerBrook Capital Partners με έδρα τη Νέα Υόρκη, η οποία εισέφερε περίπου 45 εκατομμύρια δολάρια για το 25% της εταιρείας. Οι τρεις ιδρυτές κατέχουν πλέον το υπόλοιπο 75% εξίσου.
Πέρυσι, η Izipizi προσέλαβε τον Jonathan Crespo, ο οποίος προηγουμένως κατείχε ηγετική θέση στην Oliver Peoples -μια μάρκα γυαλιών με έδρα το Λος Άντζελες που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980 -ως τον πρώτο διευθύνοντα σύμβουλό της στη Βόρεια Αμερική. Έκτοτε, οι ιδρυτές στοχεύουν σε σημαντική επέκταση στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Izipizi έχει ήδη παρουσία σε πολυκαταστήματα όπως το Bloomingdale's, αλλά σχεδιάζει να ανοίξει το πρώτο της flagship κατάστημα στη χώρα το 2026.