Μια νέα έκθεση εξετάζει πώς ο Ολλανδός καλλιτέχνης άντλησε έμπνευση από την ιαπωνική τέχνη και κατόπιν επηρέασε τους Ιάπωνες ζωγράφους και φωτογράφους του 20ού και 21ου αιώνα.
Ένα ιαπωνικό μουσείο φιλοξενεί την πρώτη του έκθεση αφιερωμένη στον Βίνσεντ Βαν Γκογκ, η οποία εξερευνά την επιρροή του Ολλανδού ζωγράφου στους Ιάπωνες καλλιτέχνες. Με τίτλο «A Renewal of Passion: The Impact of van Gogh» (Η ανανέωση του πάθους: Η επίδραση του Βαν Γκογκ), η έκθεση αναδεικνύει επίσης τον τρόπο με τον οποίο η ιαπωνική τέχνη ενέπνευσε τον Βαν Γκογκ κατά τη διάρκεια της ζωής του.
Το Μουσείο Τέχνης Pola, που βρίσκεται περίπου 100 χλμ. δυτικά του Τόκιο, διαθέτει τρία αυθεντικά ελαιογραφικά έργα του Βαν Γκογκ στη συλλογή του, περισσότερα από οποιοδήποτε άλλο ιαπωνικό μουσείο, σύμφωνα με τον Martin Bailey της εφημερίδας Art Newspaper. Και τα τρία ζωγραφίστηκαν στη Γαλλία μεταξύ 1888 και 1890: «Η γέφυρα Gleize πάνω από το κανάλι Vigueirat», «Συστάδες χόρτου» και «Βάζο με αγριόχορτα».
Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης τρία επιπλέον έργα του Βαν Γκογκ που έχουν δανειστεί από άλλες ιαπωνικές συλλογές, μεταξύ των οποίων το Peasant Woman (1885) του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης Morohashi.
«Λίγοι ολλανδοί καλλιτέχνες μελέτησαν την ιαπωνική τέχνη»
Γεννημένος στην Ολλανδία το 1853, ο Βαν Γκογκ πέρασε τα πρώτα χρόνια της καριέρας του δουλεύοντας για έναν έμπορο τέχνης, πριν αφιερώσει τη ζωή του στη ζωγραφική το 1880.
Σύμφωνα με τη Nina Siegal της New York Times, πρωτοαντίκρισε τις ιαπωνικές ukiyo-e εκτυπώσεις — πολύχρωμες ξυλογραφίες όπως Το Μεγάλο Κύμα (1831) — ενώ δούλευε στην Αμβέρσα το 1885. Ωστόσο, τον επόμενο χρόνο μετακόμισε στο Παρίσι, όπου άρχισε να αναπτύσσει το χαρακτηριστικό μεταϊμπρεσιονιστικό στυλ του που θα τον έκανε διάσημο. Κατά τη διάρκεια αυτών των ετών, η ιαπωνική τέχνη άσκησε ακόμη μεγαλύτερη επιρροή στο στυλ του.
«Πολύ λίγοι καλλιτέχνες στην Ολλανδία μελέτησαν την ιαπωνική τέχνη», σύμφωνα με το Μουσείο Βαν Γκογκ. «Στο Παρίσι, αντίθετα, ήταν της μόδας. Έτσι, ήταν εκεί που ο Βίνσεντ ανακάλυψε την επίδραση που είχε η ιαπωνική τέχνη στην Ευρώπη, όταν αποφάσισε να εκσυγχρονίσει τη δική του τέχνη».
Λίγο μετά την εγκατάστασή του στην γαλλική πόλη, ο Βαν Γκογκ αγόρασε περισσότερα από 600 ιαπωνικά ξυλογραφικά από τον Γερμανό έμπορο τέχνης Siegfried Bing. Αφού προσπάθησε ανεπιτυχώς να τα πουλήσει, τα κρέμασε στους τοίχους του εργαστηρίου του.
«Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς πώς θα ήταν τα έργα του χωρίς αυτή την πηγή έμπνευσης», δήλωσε η Nienke Bakker, συν-επιμελήτρια μιας έκθεσης για τις ιαπωνικές επιρροές του Βαν Γκογκ το 2018, στην εφημερίδα Times. «Τον βοήθησε πραγματικά να βρει το στυλ που όλοι γνωρίζουμε».
Η καλλιτεχνική έμπνευση ήταν αμοιβαία. Μέχρι τη δεκαετία του 1910, αρκετές δεκαετίες μετά τον αυτοκτονία του Βαν Γκογκ το 1890, Ιάπωνες καλλιτέχνες και συγγραφείς άρχισαν να εκτιμούν τον Ολλανδό ζωγράφο, σύμφωνα με την εφημερίδα Art Newspaper.

Από τα τέλη της εποχής Μέιτζι (1868-1912) στην Ιαπωνία, «η έντονα προσωπική και παθιασμένη προσέγγιση του Βαν Γκογκ στην τέχνη και η αταλάντευτη αφοσίωση της ζωής του σε αυτήν έχουν συγκινήσει βαθιά όσους ασχολούνται με τις τέχνες και έχουν επηρεάσει πολλούς τομείς του πολιτισμού και της κοινωνίας», σύμφωνα με δήλωση του Μουσείου Pola.
Ένας από τους πρώτους Ιάπωνες καλλιτέχνες που βρήκε έμπνευση στο έργο του Βαν Γκογκ ήταν ο Kishida Ryusei. Η έκθεση περιλαμβάνει την αυτοπροσωπογραφία του Kishida από το 1912, η οποία «αντηχεί την ενεργητική πινελιά και τα έντονα χρώματα του Βαν Γκογκ», σύμφωνα με την εφημερίδα Art Newspaper. Ένα άλλο έργο που παρουσιάζεται, το Sunflowers(1923) του Ιάπωνα ζωγράφου Nakamura Tsune, είναι ένα αφιέρωμα σε ένα από τα πιο διάσημα floral θέματα του Ολλανδού καλλιτέχνη.
Επίσης, εκτίθεται ένας πίνακας του 1923 του Ιάπωνα καλλιτέχνη Maeta Kanji που απεικονίζει τις ταφόπλακες του Βαν Γκογκ και του αδελφού του, Theo, που βρίσκονται η μία δίπλα στην άλλη στο Auvers-sur-Oise της Γαλλίας.
Η έκθεση αναδεικνύει επίσης σύγχρονους Ιάπωνες καλλιτέχνες, όπως τον ζωγράφο Kuwakubo Toru. Όπως και ο Βαν Γκογκ, ο Kuwakubo χρησιμοποιεί την τεχνική του impasto, που περιλαμβάνει την επίστρωση παχιάς στρώσης λαδιού. Το έργο του 2015 Vincent Willem van Gogh’s Studio απεικονίζει μια παραθαλάσσια πόλη διάσπαρτη με έργα του Βαν Γκογκ.

Παράλληλα, ο φωτογράφος Morimura Yasumasa δημιουργεί αυτοπροσωπογραφίες που συνδυάζουν το πρόσωπό του με ιστορικές εικόνες και εμβληματικά έργα ζωγραφικής. Το πρώτο έργο του Morimura σε αυτή τη σειρά, που δημιουργήθηκε το 1985, ήταν μια ερμηνεία του πίνακα του Βαν Γκογκ Αυτοπροσωπογραφία με επίδεσμο στο αυτί και πίπα (1889). Ο Ολλανδός καλλιτέχνης ζωγράφισε το πρωτότυπο έργο αφού έκοψε ένα μέρος του αυτιού του κατά τη διάρκεια μιας περιόδου έντονης κατάθλιψης.
Μετά την επιδείνωση της ψυχικής υγείας του Βαν Γκογκ, η αγάπη του για την Ιαπωνία μειώθηκε. «Η φύση του θαυμασμού του είχε αλλάξει», δήλωσε ο Μπάκερ στην εφημερίδα Times. «Είχε ενσωματωθεί στο στυλ του, αλλά δεν ήταν πλέον το καλλιτεχνικό του πρότυπο».
Η έκθεση «A Renewal of Passion: The Impact of van Gogh» (Η ανανέωση του πάθους: Η επίδραση του Βαν Γκογκ) είναι ανοιχτή στο Μουσείο Τέχνης Pola στο Χακόνε της Ιαπωνίας έως τις 30 Νοεμβρίου 2025.