fbpx Πλοία φαντάσματα: Οι πιο ανατριχιαστικές ιστορίες των θαλασσών -8 απόκοσμες εξαφανίσεις και εμφανίσεις πλοίων | STORIES | iefimerida.gr
×
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
STORIES
ΑΝΕΞΗΓΗΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ

Πλοία φαντάσματα: Οι πιο ανατριχιαστικές ιστορίες των θαλασσών -8 απόκοσμες εξαφανίσεις και εμφανίσεις πλοίων

Τα πλοία-φαντάσματα αποτελούν μέρος της ναυτικής λαϊκής παράδοσης
31|08|2019 | 11:06
Τα πλοία-φαντάσματα αποτελούν μέρος της ναυτικής λαϊκής παράδοσης/ Εικόνα: Flickr

Ιστορίες για απόκοσμες εμφανίσεις πλοίων-φαντασμάτων που χάθηκαν μυστηριωδώς χωρίς επιζώντες αποτελούν εδώ και αιώνες αγαπημένους μύθους που διαδίδονται από στόμα σε στόμα ναυτικών και ψαράδων.

Aν και οι θρύλοι αυτοί στερούνται μερικές φορές βάσης, τα στοιχειωμένα πλοία εξακολουθούν να ασκούν γοητεία και να προκαλούν ανατριχίλα.

SS Valencia

To 1906 το ατμόπλοιο SS Valencia βυθίστηκε μετά την πρόσκρουσή του εν μέσω σφοδρής τρικυμίας σε ύφαλο ανοικτά των ακτών του Βανκούβερ. Αν και το πλήρωμα κατέβαλε αγωνιώδεις προσπάθειες για να απομακρύνει τους 108 επιβάτες, πολλές από τις σωσίβιες λέμβους ανατράπηκαν, ενώ μια εξαφανίστηκε με αποτέλεσμα να διασωθούν μόλις 37 άτομα (Διαβάστε ακόμη για τη μεγάλη λίμνη που κατάπιε το SS Edmund Fitzgerald και όλη τη συγκλονιστική ιστορία εκείνης της νύχτας που έγινε πλοίο-φάντασμα).

Tο SS Valencia σε μια φωτογραφία του 1905.
Το SS Valencia σε μια φωτογραφία του 1905 / Φωτογραφία αρχείου: Wikipedia

Πέντε μήνες αργότερα ιθαγενείς ψαράδες υποστήριξαν ότι βρήκαν μια σωσίβια λέμβο με οκτώ σκελετούς σε μια σπηλιά της περιοχής, αλλά δεν βρέθηκε τίποτε στην έρευνα που ακολούθησε. Χάρη στο δραματικό τέλος του το SS Valencia έγινε τελικά πηγή πολλών ιστοριών για τα πλοία-φαντάσματα με ναυτικούς να ισχυρίζονται κατά καιρούς ότι βλέπουν το στοιχειωμένο ατμόπλοιο να παρασύρεται κοντά στον ύφαλο στο Pachena Point. Το 1933, 27 χρόνια μετά το ναυάγιο, η σωσίβια λέμβος υπ’ αριθμόν 5 του SS Valencia βρέθηκε να επιπλέει στο κοντινό Barkley Sound. Και το πιο αξιοθαύμαστο είναι ότι ήταν σε καλή κατάσταση... Η πλακέτα με το όνομα του ατμόπλοιου αποτελεί πλέον ένα από τα εκθέματα του Ναυτικού Μουσείου της Βρετανικής Κολομβίας στον Καναδά.

Mary Celeste

Το διασημότερο από όλα τα πραγματικά πλοία-φαντάσματα, το Mary Celeste απέπλευσε στις 7 Νοεμβρίου του 1872 από τη Νέα Υόρκη με τον καπετάνιο, τη σύζυγό του, τη δίχρονη κόρη τους και επταμελές πλήρωμα βάζοντας πλώρη για την Ιταλία.

Γκραβούρα του Mary Celeste.
Γκραβούρα του Mary Celeste / Εικόνα: Wikipedia

Αν και το πλοίο θα έπρεπε να είχε φθάσει μέσα σ’ ένα μήνα στον προορισμό του, εντοπίστηκε από το βρετανικό ιστιοφόρο Dei Gratia στις 4 Δεκεμβρίου του ίδιου χρόνου να βολοδέρνει εγκαταλειμμένο στον Ατλαντικό Ωκεανό, όχι μακριά από τις Αζόρες. Αν και υπήρχαν στο σκάφος τρόφιμα για έξι μήνες καθώς και τα προσωπικά αντικείμενα του πληρώματός του, έλειπε μια σωσίβια λέμβος. Το Μary Celeste έμπαζε νερά, η στάθμη τους έφθανε το ένα μέτρο, αλλά το σκάφος δεν είχε πλημμυρίσει σε βαθμό που να κινδυνεύσει να καταποντιστεί ή να μη σηκώνει επισκευή. Τι πραγματικά συνέβη παραμένει μέχρι σήμερα άλυτο μυστήριο με διάφορες θεωρίες να έχουν διατυπωθεί, από ανταρσία και πειρατεία μέχρι θαλάσσια τέρατα. Η λογικότερη εξήγηση είναι ότι ο καπετάνιος αγνοώντας την έκταση της ζημιάς διέταξε την εκκένωση του πλοίου όταν αντίκρισαν στεριά για πρώτη φορά. Οι αποφάσεις των καπετάνιων άλλωστε, σφραγίζουν τη μοίρα των πλοίων, όπως συνέβη με τραγικό τρόπο και στον Τιτανικό). Στο θρύλο συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό και το γεγονός ότι ο Βρετανός συγγραφέας Άρθουρ Κόναν Ντόιλ έγραψε ένα διήγημα εμπνευσμένος από το Mary Celest.

Baychimo

Μια από τις καταπληκτικότερες περιπτώσεις πραγματικού πλοίου-φάντασμα είναι εκείνη του Baychimo, ενός φορητού ατμόπλοιου που ναυπηγήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1920. Το πλοίο παγιδεύτηκε στους πάγους στην Αλάσκα το 1931 και παρά τις προσπάθειες απελευθέρωσής του η εταιρεία Hudson Bay Company, στην οποία ανήκε, διέταξε την εγκατάλειψή του. Το παράδοξο είναι ότι το Baychimo συνέχισε επί 38 ολόκληρα χρόνια να βολοδέρνει ακυβέρνητο και εθεάθη πολλές φορές να πλέει ανοικτά της Αλάσκα.

Το Baychimo το 1931.
Το Baychimo το 1931 / Φωτογραφία αρχείου: Wikipedia

Οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες δεν επέτρεψαν ποτέ τη ρυμούλκηση του σκάφους, που εξαφανίστηκε οριστικά το 1969. Έκτοτε έχουν γίνει κάποιες αποστολές για να εντοπιστούν τα ίχνη του πλοίου φαντάσματος, αλλά όλες απέβησαν άκαρπες. Κάποια στιγμή ενδεχομένως να βρεθεί όπως συνέβη με το πλοίο Terror που βυθίστηκε ατημ Αρκτική πριν 170 χρόνια και πρόσφατα ήρθαν στη δημοσιότητα φωτογραφίες του.

Carrol A. Deering

Το διασημότερο, ίσως, πλοίο φάντασμα της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ, είναι η γολέτα Carrol A. Deering. Επιστρέφοντας από ένα ταξίδι to 1921 στο Ρίο Ντε Τζανέιρο, στη διάρκεια του οποίου αναγκάστηκε να αλλάξει καπετάνιο γιατί ο πρώτος είχε αρρωστήσει, κάτι παράξενο συνέβη στο πλοίο εν πλω προς τη Βιρτζίνια.

Η γολέτα Carrol A. Deering.
Η γολέτα Carrol A. Deering / Φωτογραφία: Wikimedia Commons

Ο χειριστής ενός καραβοφάναρου είπε ότι ένα μέλος του πληρώματος της γολέτας, που δεν έδειχνε να είναι αξιωματικός, του ανέφερε ότι το σκάφος είχε χάσει τις άγκυρές του, ενώ οι υπόλοιποι συμπεριφέρονταν ύποπτα. Ένα άλλο πλοίο εντόπισε τη γολέτα την επόμενη μέρα σε μια περιοχή εκτός πορείας σκάφους που ταξίδευε προς το Νόρφολκ της Βιρτζίνια κι ένα 24ωρο αργότερα βρέθηκε το ναυάγιο. Όταν κατάφεραν τελικά οι άνδρες της ακτοφυλακής μετά από τετραήμερη αναμονή λόγω σφοδρής τρικυμίας να ανεβούν επάνω διεπίστωσαν ότι το τραπέζι ήταν στρωμένο με φαγητά για γεύμα, αλλά έλειπαν τα προσωπικά αντικείμενα του πληρώματος και οι σωσίβιες λέμβοι. Διατυπώθηκαν διάφορες θεωρίες για την τύχη του πλοίου φαντάσματος, από πειρατεία και ανταρσία, μέχρι παραφυσική δραστηριότητα, αφού η γολέτα είχε περάσει από το διαβόητο Τρίγωνο των Βερμούδων, αλλά η τεράστια έρευνα που διέταξε η αμερικανική κυβέρνηση απέβη άκαρπη.

Jian Seng

Ορισμένα πλοία φαντάσματα περιβάλλονται από τέτοια αχλύ μυστηρίου που ούτε η προέλευσή τους δεν είναι γνωστή. Το 2006 η ακτοφυλακή της Αυστραλίας βρήκε ένα τάνκερ να πλέει ακυβέρνητο κι εγκαταλειμμένο ανοικτά του Κουίνσλαντ.

To τάνκερ Jian Seng εντοπίστηκε το 2006 να πλέει χωρίς κανέναν στο κατάστρωμα ανοικτά του Κουίνσλαντ της Αυστραλίας.
To τάνκερ Jian Seng εντοπίστηκε το 2006 να πλέει χωρίς κανέναν στο κατάστρωμα ανοικτά του Κουίνσλαντ της Αυστραλίας

Ένα από τα παλαμάρια ρυμούλκησης ήταν σπασμένο, πράγμα που θα μπορούσε να αποτελεί μια εξήγηση γιατί ήταν άδειο. Αλλά πέρα απ’ αυτό το στοιχείο και το όνομα Jian Seng στην μία πλευρά του δεξαμενόπλοιου δεν βρέθηκε τίποτε άλλο για την ταυτοποίησή του. Ούτε έγγραφα ή προσωπικά αντικείμενα, ούτε αναφορές για SOS που είχαν εκπέμψει σκάφη στην περιοχή, ούτε πληροφορίες για αγνοούμενα πλοία. Οι επιθεωρητές που ανέλαβαν τις έρευνες δεν μπόρεσαν ποτέ να ανακαλύψουν την προέλευση του τάνκερ ή τον ιδιοκτήτη του...

MV Joyita

Τo 1955 το ναυλωμένο εμπορικό και αλιευτικό σκάφος MV Joyita απέπλευσε με 25 επιβάτες και το πλήρωμά του από τη Σαμόα για τα νησιά Τοκελάου, 430 χιλιόμετρα μακριά στο Νότιο Ειρηνικό, αλλά δεν έφθασε ποτέ στον προορισμό του.

Το Joyita βρέθηκε μισοβυθισμένο.
Το Joyita βρέθηκε μισοβυθισμένο / Φωτογραφία: Wikipedia

Οι έρευνες για τον εντοπισμό του απέβησαν άκαρπες και μόνον έναν μήνα αργότερα βρέθηκε μισοβυθισμένο, περίπου 965 χλμ μακριά από την πορεία του, χωρίς ίχνος ζωής. Το μυστήριο για το τι συνέβη στο πλοίο φάντασμα δεν λύθηκε ποτέ. Θεωρίες διατυπώθηκαν διάφορες, από ασφαλιστική απάτη, πειρατεία και ανταρσία, μέχρι ότι απήγαγαν τους εξαφανισθέντες μέλη σοβιετικού υποβρυχίου, ή ότι τους εξόντωσαν Ιάπωνες ψαράδες. Το πιθανότερο σενάριο, ωστόσο, είναι το πλοίο πλημμύρισε από σωλήνα που είχε διαβρωθεί αναγκάζοντας τους επιβαίνοντες να το εγκαταλείψουν...

Ourang Medan

To 1947 δύο αμερικανικά πλοία κατά τη διέλευσή τους από τον Πορθμό της Μαλάκκα, ανοικτά της Μαλαισίας, έλαβαν ένα SOS από το ολλανδικό πλοίο Ourang Medan με τον καλούντα σε βοήθεια να λέει ότι είναι μέλος του πληρώματος κι ότι όλοι οι υπόλοιποι είναι νεκροί. Τα τελευταία του λόγια ήταν «πεθαίνω».

Το Ourang Medan έπιασε φωτιά μυστηριωδώς και εξερράγη λίγο μετά τον εντοπισμό του από δύο αμερικανικά σκάφη.
Το Ourang Medan έπιασε φωτιά μυστηριωδώς και εξερράγη λίγο μετά τον εντοπισμό του από δύο αμερικανικά σκάφη

Τα δύο σκάφη έφθασαν στο σημείο και βρήκαν ανέπαφο το πλοίο, αλλά όλα τα μέλη του πληρώματος ήταν νεκρά, ακόμη κι ένας σκύλος, κι οι εκφράσεις των προσώπων τους έδειχναν ανείπωτο τρόμο. Πριν προλάβουν οι διασώστες να συνεχίσουν την έρευνα αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν καθώς το πλοίο φάντασμα έπιασε φωτιά για ανεξήγητους λόγους και εξερράγη. Η πιθανότερη εξήγηση είναι ότι το πλοίο μετέφερε παράνομα φορτίο νιτρογλυκερίνης ή κάποιας νευροπαραλυτικής ουσίας, αλλά ορισμένοι υποστηρίζουν ότι το πλοίο δέχθηκε επίθεση από εξωγήινους ή μιλούν για κάποια άλλη παραφυσική αιτία...( δείτε εδώ ένα συγκονηστικό βίντεο από την εξερεύνηση ενός μισοβυθισμένου πλοίου στη λίμνη Μίσιγκαν).

KAZ II

Τον Απρίλιο του 2007 δύο αδέλφια παρέα μ’ έναν σκίπερ απέπλευσαν με ένα καταμαράν για να κάνουν τον περίπλου της Αυστραλίας το επόμενο δίμηνο. Αλλά τρεις μέρες αργότερα το Kaz II βρέθηκε ανοικτά του Μεγάλου Κοραλλιογενούς Υφάλου με μια μισοάδεια κούπα καφέ, μια ανοικτή εφημερίδα και μαχαίρια πεταμένα στο κατάστρωμα. Στο πλοίο φάντασμα, όμως, δεν υπήρχε κανείς.

To καταμαράν Kaz II αγκυροβολημένο στο Τάουνσβιλ της Αυστραλίας, στη διάρκεια ερευνών.
To καταμαράν Kaz II αγκυροβολημένο στο Τάουνσβιλ της Αυστραλίας, στη διάρκεια ερευνών / Φωτογραφία αρχείου: Wikipedia

Ιατροδικαστής υποστήριξε ότι ένα από τα αδέλφια είχε πέσει από το καταμαράν κι οι άλλοι δύο πνίγηκαν στην προσπάθειά τους να τον σώσουν. Αποδείξεις, όμως, για τη θεωρία αυτή δεν υπάρχουν κι η τύχη του Κaz II παραμένει, ως εκ τούτου, άλυτο μυστήριο...

ΣΧΟΛΙΑ