Η γένεση του πανκ στην Ελλάδα -Τα πρώτα στέκια και συγκροτήματα - iefimerida.gr

Η γένεση του πανκ στην Ελλάδα -Τα πρώτα στέκια και συγκροτήματα

Οι Magic De Spell, στο κλαμπ Paranoid (Χειμώνας 1980-81)
Οι Magic De Spell, στο κλαμπ Paranoid (Χειμώνας 1980-81). Φωτογραφία αγνώστου. ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκα

Το πανκ εμφανίζεται αμέσως μετά το μεγάλο σοκ που προκάλεσαν οι Sex Pistols και ο δίσκος τους «Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols» το 1977, στην Αγγλία.

Ο τίτλος, σε μια ήπια μετάφραση, σήμαινε «Αφήστε τις βλακείες, Ήρθαν οι Sex Pistols». Ο δίσκος, που κυκλοφόρησε λίγο αργότερα και στην Ελλάδα, έγινε η σημαία, των πρώτων εγχώριων πανκς.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε μια σπάνια φωτογραφία του 1980, βλέπουμε τον Παντελή Βαλασόπουλο, έναν από τους πρώτους Έλληνες πανκς, να κρατά τον ιστορικό δίσκο. Ο Παντελής, δεκαπεντάχρονος τότε είναι σήμερα, δημοσιογράφος της εφημερίδας των Συντακτών.

Ο Παντελής Βαλασόπουλος στο σπίτι του στη Ν.Ιωνία. Φωτογραφία αγνώστου 1980. ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκα.
Ο Παντελής Βαλασόπουλος στο σπίτι του στη Ν.Ιωνία. Φωτογραφία αγνώστου 1980. ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκα.

Τα χρόνια περνούν και όλα αλλάζουν. Πρόσωπα που στα νιάτα τους ήταν πανκ, σήμερα έχουν άλλες ιδέες.

Ένα άλλο παράδειγμα είναι ο Νίκος Βοσδογάννης ιδρυτής των «Γενιά του Χάους» του πιο ζόρικου από τα πανκ συγκροτήματα της δεύτερης γενιάς στην Ελλάδα. Σήμερα είναι στέλεχος του ΚΙΝΑΛ και λίγο πριν ο στενότερος συνεργάτης της Φώφης Γεννηματά.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η «Γενιά του Χάους» το 1982 στη Σοφίτα στην Πλάκα
Η «Γενιά του Χάους» το 1982 στη Σοφίτα στην Πλάκα
Η «Γενιά του Χάους», δεξιά ο Νίκος Βοσδογάνης
Η «Γενιά του Χάους», δεξιά ο Νίκος Βοσδογάνης

Για να ήσουν εκείνα τα χρόνια πανκ, έπρεπε και το ντύσιμο σου να ήταν πανκ, αντισυμβατικό έως ριζικά αντίθετο με τις κοινωνικά αποδεκτές αντιλήψεις. Δεν ήταν κάτι καινούργιο αυτό και θα πρέπει να σημειωθεί, ότι ως προς την αμφίεση τουλάχιστον, το πανκ είχε στοιχεία παρόμοια με τον κατά πολύ προηγούμενο ελληνικό υπαρξισμό.   

Η παραμάνα, για παράδειγμα, ένα από τα κύρια σύμβολα του πανκ, ήταν το κύριο σύμβολο του ελληνικού υπαρξισμού. Οι υπαρξιστές της Ιπτάμενης Παράγκας, φορούσαν ήδη από το 1953, την παραμάνα στα ρούχα τους.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ίσως και να μπορούσαμε να πούμε ότι το πανκ έρχεται στην Ελλάδα από την Αγγλία όχι σαν δάνειο αλλά σαν αντιδάνειο αν υπολογίσουμε και τον ελληνικό υπαρξισμό του 1953.

Οι Trash και το ρουχάδικο Punk στην Πλάκα

Η έρευνα δείχνει, πέρα από κάθε αμφιβολία, ότι οι πρώτοι έλληνες μουσικοί, που παίρνουν μια πανκ κατεύθυνση, ήταν οι Trash που σχηματίστηκαν το 1977.

Το συγκρότημα Trash. Φωτογραφία αγνώστου 1979. ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκα.
Το συγκρότημα Trash. Φωτογραφία αγνώστου 1979. ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκα

Τα στοιχεία που αποτελούν το κυρίως αποδεικτικό υλικό, είναι, η «ανακάλυψη» ξεχασμένης τηλεοπτικής έρευνας για το ελληνικό πανκ, έτους 1978, και μία σειρά ηχογραφήσεων, που τεκμηριώνει χρονολογικά το έργο των Trash. Όλα αυτά διασταυρώνονται με μαρτυρίες που δίνει ο Γιάννης Μπελτέκας, αρχηγός των Trash και η Άντα Λαμπάρα των Villa 21, που έζησε από πολύ κοντά τους Trash, και που πιστοποιεί εμφανίσεις τους στην Πλάκα, από το 1978.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μία εκπομπή στην ΕΡΤ, που προβλήθηκε μία φορά, τον χειμώνα του 1978, με τίτλο «Το Πανκ στην Ελλάδα», αποτελεί σημαντικό ντοκουμέντο.

Φωτογραφία, από τα γυρίσματα της εκπομπής «Το Πανκ στην Ελλάδα», της ΕΡΤ. Φωτογραφία αγνώστου, χειμώνας του 1978
Φωτογραφία, από τα γυρίσματα της εκπομπής «Το Πανκ στην Ελλάδα», της ΕΡΤ. Φωτογραφία αγνώστου, χειμώνας του 1978

Η εκπομπή παρουσίασε το PUNK, το πρώτο πανκ μαγαζί που ανοίγει στην Πλάκα, τους πρώτους πανκ που εμφανίζονται σε εκείνη την περιοχή, και ένα μόνο μουσικό συγκρότημα, τους Trash, υπονοώντας πως, δεν υπήρχαν άλλοι.

Στην φωτογραφία από τα γυρίσματα, ο Γιάννης Μπελτέκας (στην άκρη αριστερά), με δύο παιδιά, που δούλευαν τότε, σε εκείνο το μαγαζί, το θρυλικό PUNK (Χειμώνας 1978).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα πρώτα ελληνικά πανκ συγκροτήματα

Στην διάρκεια της πενταετίας 1977-1981, σχηματίζονται και δραστηριοποιούνται τα πρώτα ελληνικά πανκ-new wave συγκροτήματα, σημαντικότερα των οποίων είναι: Trash, Magic De Spell, Dark Shadows, Παρθενογένεσις και Sharp Ties.

Σε αυτά, θα πρέπει να προσθέσουμε και τον Γιώργο Βανάκο, που εκείνη την εποχή, εκφράζεται στην ίδια κατεύθυνση.

Αυτοί, είναι οι πρώτοι. Όλοι χρησιμοποιούν αγγλικό στίχο. Όλοι έχουν στοιχεία ανάμικτα, και από το πανκ, και από το new wave.

Και ο Βανάκος, και τα άλλα σχήματα, δεν παρουσιάζουν αντιεξουσιαστικό στίχο. Ο πόλεμος με την αστυνομία, η αντίδραση στην εξουσία γενικότερα, που χαρακτηρίζει όλα σχεδόν τα πανκ συγκροτήματα, που εμφανίζονται μετά το 1981, σε αυτούς δεν υπάρχει.

Πηγαίνοντας στο Remember» θα μπορούσε να ονομαστεί η φωτογραφία που τράβηξε στα 1983 ο Manuel Gallagos. Και το αγόρι και το κορίτσι υπήρξαν θαμώνες στην εν λόγω μπουτίκ.
Πηγαίνοντας στο Remember» θα μπορούσε να ονομαστεί η φωτογραφία που τράβηξε στα 1983 ο Manuel Gallagos. Και το αγόρι και το κορίτσι υπήρξαν θαμώνες στην εν λόγω μπουτίκ
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι πρώτοι που δημιουργούν το ελληνικό πανκ και το new wave, έχουν άλλη νοοτροπία.

Γύρω από αυτά τα συγκροτήματα, αρχίζουν και δημιουργούνται οι πρώτες παρέες του ελληνικού πανκ-new wave.

Μερικά από αυτά τα παιδιά, είναι οι: Άντα Λαμπάρα, ο Γιάννης Παπαϊωάννου, η Άντζελα Ρηβς, ο Φρανκ, ο φίλος του ο Ζαννής, ο Στέφανος, ο Κώστας ο Μοντ, ο Λούης Κοντούλης, ο Κώστας Δρίβας, και άλλοι, που θα δημιουργήσουν την δεύτερη, πανκ και new wave σκηνή, στην Ελλάδα.

Θα πρέπει να σημειώσουμε πως, η πενταετία 1977-1981, ανήκει στην Ροκ αναζωπύρωση.

Οι Magic De Spell, στο κλαμπ Paranoid (Χειμώνας 1980-81). Φωτογραφία αγνώστου. ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκα
Οι Magic De Spell, στο κλαμπ Paranoid (Χειμώνας 1980-81). Φωτογραφία αγνώστου. ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκα
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αυτό το ρευστό διάστημα, περιλαμβάνει πολλούς που δεν έχουν ακόμα απόλυτα διαφοροποιηθεί. Κάποιος που έγινε πανκ, μετά το 1981, δεν μπορεί να καταλάβει αυτή την περίοδο, και αδυνατεί να πιστέψει πως οι πρώτοι, μπορεί να είχαν ήρωες, και τον Sid Vicious και τον Sting.

Τα στέκια της πρώτης πανκ-new wave σκηνής

Πρώτο κλαμπ της συγκεκριμένης κουλτούρας ήταν το κλαμπ Paranoid. Άνοιξε τον Νοέμβριο του 1980, και θεωρείται, ο πρώτος «ναός» του ελληνικού πανκ-new wave.

Σε μία σπάνια φωτογραφία βλέπουμε τους Magic De Spell, στο κλαμπ Paranoid (Χειμώνας 1980-81). Στο τύμπανο της ντραμς, υπάρχει το σήμα του συγκροτήματος Παρθενογένεσις,  που επίσης εμφανίζονται στο κλαμπ, εκείνο το διάστημα.

Πριν όμως από το Paranoid, υπήρξαν στέκια που δεν ήταν κλαμπ, αλλά καταστήματα ρούχων. Αναφέραμε ήδη το Punk.

Live στις «Μούσες» το 1984. Την εποχή που ο Νίκος Καρβέλας έπαιζε πλήκτρα στην μπάντα. Πηγή σελίδα Sharp Ties στο facebook
Live στις «Μούσες» το 1984. Την εποχή που ο Νίκος Καρβέλας έπαιζε πλήκτρα στην μπάντα. Πηγή σελίδα Sharp Ties στο facebook
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

To Φθινόπωρο του 1978, ανοίγει το Remember στην Πλάκα, από τα αδέλφια Γιώργο Βανάκο και Δημήτρη Τσουανάτο.  Λειτουργεί σαν μπουτίκ πανκ και New Wave. Το ιστορικό αυτό «ρουχάδικο», μπορεί να θεωρηθεί το ελληνικό αντίστοιχο Let It Rock που είχε ανοίξει ο McLaren με τη φίλη του Westwood, στο Λονδίνο το 1971 και που θεωρείται ο χώρος όπου «γεννήθηκαν» οι Sex Pistols.

Ο Γιώργος Βανάκος, γράφει στον τοίχο το σύνθημα Forget the Past Remember the Future και το "ρουχάδικο", σχεδόν    αμέσως γίνεται ο τόπος συνάντησης αλλοδαπών και εγχώριων απλών πανκ αλλά και καλλιτεχνών.

Ο Γιώργος Βανάκος μάλιστα, που είναι και μουσικός, υπογραμμίζει την ιδεολογική και αισθητική του διαφοροποίηση ως προς το παραδοσιακό ροκ, τόσο με διάφορα χάπενινγκς στα οποία συμμετέχουν μοντέλα, όσο και με τα τραγούδια που παρουσιάζει.

Κορίτσια, ντυμένα «αρχαίες κολώνες», μπροστά στην είσοδο του Remember στην οδό Αδριανού 79, στην Πλάκα. Φωτογραφία αγνώστου, 1986. ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκα.
Κορίτσια, ντυμένα «αρχαίες κολώνες», μπροστά στην είσοδο του Remember στην οδό Αδριανού 79, στην Πλάκα.
Φωτογραφία αγνώστου, 1986. ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκα
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε μία φωτογραφία (Καλοκαίρι του 1986), βλέπουμε τρία κορίτσια, ντυμένα «αρχαίες κολώνες», μπροστά στην είσοδο του Remember στην οδό Αδριανού 79, στην Πλάκα. Πρόκειται για ένα ευφάνταστο (αν όχι σουρεαλιστικό) καλωσόρισμα στον χώρο ενός καταστήματος που υπήρξε κάτι πολύ περισσότερο από μία μπουτίκ ρούχων.

Η φωτογραφία δείχνει επίσης το πέρασμα στοιχείων του πανκ στην μόδα.

Το πανκ, στα χρόνια που ακολούθησαν επηρέασε και τη Μόδα.

 Φωτογραφία από την Έκθεση PUNK:Chaos to Couture. Μητροπολιτικό Μουσείο ΝέαςΥόρκης, 2013
Φωτογραφία από την Έκθεση PUNK:Chaos to Couture. Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης, 2013

Η παραμάνα, ως αξεσουάρ, μπαίνει σε φορέματα, σε βραχιόλια, και γίνεται piercing αρκετών τολμηρών και διάσημων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι σχεδιαστές αντελήφθησαν πως το αντισυμβατικό, μπορεί να γίνει εμπορεύσιμο είδος.

Το πέρασμα στοιχείων του πανκ στην υψηλή ραπτική, φάνηκε και από την Έκθεση που διοργάνωσε το 2013, το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης.

Στην εν λόγω Έκθεση, αναγνωρίστηκε η «εφηβική αναρχία» σαν φυσικό στάδιο της νεότητας.

Το Μητροπολιτικό Μουσείο εξέτασε την επίδραση που είχε το πανκ στην Υψηλή Ραπτική και εν γένει στην Δημιουργική Φαντασία.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ