Οι αιτήσεις διαζυγίου πιάνουν το peak τους κάθε χρόνο σε δύο συγκεκριμένες περιόδους του ημερολογιακού έτους.
Ο Kirk Stange παρακολουθεί στενά το ημερολόγιο και αυτή τη στιγμή απολαμβάνει τις καλοκαιρινές του διακοπές. Ο Stange δεν είναι φοιτητής. Είναι δικηγόρος οικογενειακού δικαίου με 25 χρόνια εμπειρίας στον κλάδο.
Σε πρόσφατη συνέντευξή του, δήλωσε στο NPR ότι έχει παρατηρήσει ένα μοτίβο: οι αιτήσεις διαζυγίου φτάνουν σε δύο κορυφές κάθε χρόνο, μία στα τέλη του καλοκαιριού (Αύγουστο με Σεπτέμβριο) και μία στις αρχές της άνοιξης (Μάρτιο με Απρίλιο).
«Είναι μια πολύ εποχική δουλειά» είπε ο διαζευγμένος πατέρας δύο παιδιών, προσθέτοντας ότι είναι παρόμοια με την έντονη κίνηση που αντιμετωπίζουν οι λογιστές την περίοδο υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, τον Απρίλιο και τον Μάιο.
Η εταιρεία του Stange έχει 27 γραφεία σε εννέα πολιτείες των ΗΠΑ και ο ίδιος τηρεί σχολαστικά αρχεία για την εισροή νέων πελατών την τελευταία δεκαετία. «Κάθε χρόνο βλέπουμε το ίδιο πράγμα, ανεξάρτητα από την πολιτεία στην οποία βρισκόμαστε», είπε.
Αν και ο Ιανουάριος αναφέρεται συχνά ως «μήνας των διαζυγίων», κυρίως λόγω των αποφάσεων που λαμβάνονται την Πρωτοχρονιά, ο Stange είπε ότι είναι ένας από τους πιο αργούς μήνες του έτους για τους δικηγόρους της εταιρείας του.
«Τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο τα δύο συμβαλλόμενα μέρη δεν τείνουν να ξεκινήσουν διαδικασίες διαζυγίου» είπε, προσθέτοντας ότι «η πτώση είναι 50%».
«Είτε γιορτάζουν τα Χριστούγεννα είτε την Πρωτοχρονιά, οι άνθρωποι συνήθως αναβάλλουν αυτές τις υποθέσεις για μετά», είπε ο Stange. «Αυτό φαίνεται να ισχύει ανεξάρτητα από το τι κάνουμε. Θα μπορούσαμε να ξοδέψουμε χρήματα σε διαφημίσεις και να προσπαθήσουμε να κάνουμε διάφορα πράγματα, αλλά απλά δεν έχει αποτέλεσμα».
Ο Raiford Dalton Palmer, δικηγόρος διαζυγίων στο Σικάγο, είπε ότι βιώνει τα ίδια ετήσια μοτίβα. «Είμαστε σε αυτόν τον κλάδο για πάνω από 30 χρόνια και τα νούμερά μας το επιβεβαιώνουν», είπε.
Οι περισσότεροι από τους πελάτες του είναι άνθρωποι με παιδιά, οπότε είπε ότι είναι λογικό να προγραμματίζουν τους χωρισμούς τους για μια περίοδο που είναι λιγότερο ταραχώδης.
Μόλις περάσουν οι γιορτές, συνήθως ακολουθούν οι ανοιξιάτικες διακοπές και μετά οι οικογενειακές καλοκαιρινές διακοπές. Μόνον αφού αυτές τελειώσουν, είπε ο Palmer, τα δυστυχισμένα ζευγάρια τελικά αποφασίζουν να δράσουν - συνήθως πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Στο δικό του γραφείο παρατηρεί μια μείωση περίπου 30% έως 35% στις αιτήσεις διαζυγίου κατά τη διάρκεια αυτών των σημαντικών περιόδων της χρονιάς για την οικογένεια, είπε.

Το διαζύγιο καθορίζεται από το «οικιακό» ημερολόγιο
Οι δικηγόροι δεν είναι οι μόνοι ειδικοί που διαθέτουν στοιχεία που υποδεικνύουν αυτό το μοτίβο.
Μια μελέτη του 2016 από το Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον, η οποία ανέλυσε τα στοιχεία για τις αιτήσεις διαζυγίου σε ολόκληρη την πολιτεία από το 2001 έως το 2015, διαπίστωσε ότι «σημειώνουν σταθερά την υψηλότερη τιμή τους τον Μάρτιο και τον Αύγουστο».
Η μελέτη εξέτασε στοιχεία από όλες τις κομητείες της Ουάσιγκτον, εκτός από δύο, όπου οι γάμοι μπορούν να λυθούν μέσω ταχυδρομείου.
Η συγγραφέας της μελέτης και καθηγήτρια κοινωνιολογίας Julie Brines δήλωσε ότι οι νομικές διαδικασίες ενδέχεται να καθοδηγούνται από ένα «οικιακό τελετουργικό» ημερολόγιο που περιστρέφεται γύρω από τις χειμερινές και τις καλοκαιρινές διακοπές.
«Οι άνθρωποι τείνουν να αντιμετωπίζουν τις διακοπές με αυξανόμενες προσδοκίες, παρά τις απογοητεύσεις που μπορεί να είχαν τα προηγούμενα χρόνια», είπε.
«Αντιπροσωπεύουν περιόδους του έτους όπου υπάρχει η προσδοκία ή η ευκαιρία για μια νέα αρχή, ένα νέο ξεκίνημα, κάτι διαφορετικό, μια μετάβαση σε μια νέα περίοδο της ζωής. Είναι σαν ένας κύκλος αισιοδοξίας, κατά μια έννοια».
Αυτό, υποθέτει η ίδια, κάνει τα ζευγάρια να αντέχουν για τουλάχιστον μερικούς μήνες ακόμα. «Είναι πολύ συμβολικές στιγμές για την οικογενειακή "κουλτούρα"», πρόσθεσε η Brines.

Περισσότερα μοτίβα διαζυγίων
Η Carol Lee Roberts, πρόεδρος του Institute for Divorce Financial Analysts, απορρίπτει την ιδέα ότι τα δυσαρεστημένα ζευγάρια αναβάλλουν το χωρισμό για συναισθηματικούς λόγους.
«Η ιδέα ότι οι διαζύγια κορυφώνονται την άνοιξη επειδή είναι αμέσως μετά την υποβολή των κοινών φορολογικών δηλώσεων ή κάθε Αύγουστο επειδή είναι το τέλος του καλοκαιριού και μόλις έχετε γυρίσει από τις οικογενειακές διακοπές και δεν μπορείτε να το αντέξετε ούτε λεπτό περισσότερο είναι ανακριβής», είπε η Roberts στο NPR.
Σημείωσε, επίσης, ότι ο αριθμός των αιτήσεων σε οποιονδήποτε μήνα δεν είναι ενδεικτικός. «Πολλές πολιτείες έχουν συγκεκριμένες περιόδους αναμονής πριν καν μπορέσεις να επιδώσεις την αίτηση διαζυγίου. Άλλες πολιτείες δεν έχουν τέτοιου είδους κανόνες», είπε η Roberts.
Ανέφερε ακόμη ότι μια έρευνα του 2015 δείχνει ότι το 37% των παντρεμένων σκέφτονται το διαζύγιο για δύο χρόνια ή περισσότερο.
Συνολικά, ο αριθμός των διαζυγίων στις ΗΠΑ συνεχίζει να μειώνεται, από 4 διαζύγια ανά 1.000 άτομα το 2000 σε 2,4 ανά 1.000 άτομα το 2023, σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων.

Το «γκρίζο διαζύγιο»
Ο Roberts είπε ότι ένα πιο σημαντικό μοτίβο που έχει εμφανιστεί τις τελευταίες δεκαετίες είναι η μέση ηλικία των ανθρώπων που χωρίζουν.
«Η μόνη δημογραφική ομάδα στις ΗΠΑ που έχει σημειώσει αύξηση στα ποσοστά διαζυγίων είναι τα άτομα άνω των 50 ετών: έχει διπλασιαστεί από το 1990. Έχει τριπλασιαστεί για τα άτομα άνω των 60 ετών την ίδια περίοδο», δήλωσε ο Roberts.
Μέρος αυτού που συμβάλλει σε αυτά τα λεγόμενα «γκρίζα διαζύγια» είναι ότι οι άνθρωποι ζουν περισσότερο, αλλά και το γεγονός ότι για πολλούς μπορεί να είναι ο δεύτερος ή τρίτος γάμος που τελειώνει, σύμφωνα με την Roberts.
Και όλο και περισσότερο, είπε, είναι οι γυναίκες που υποβάλλουν αίτηση για να τερματίσουν τους γάμους τους.
«Μερικά από τα πράγματα που πιστεύουμε ότι συμβάλλουν σε αυτό είναι η αυξημένη οικονομική ανεξαρτησία και η αυξημένη ικανότητα των γυναικών να κερδίζουν χρήματα. Συχνά, η γυναίκα όχι μόνο κερδίζει όσο ο σύζυγός της, αλλά σε πολλές περιπτώσεις είναι η ίδια η γυναίκα πλέον η κύρια πηγή εισοδήματος», πρόσθεσε η Roberts.
Μια «καλοκαιρινή σοδειά» διαζυγίων στον ορίζοντα
Προς το παρόν, ο Stange εκτιμά τα οφέλη του αργού ρυθμού αυτής της περιόδου του έτους στο γραφείο του. Ωστόσο, είπε ότι θα πρέπει να σκεφτεί να αυξήσει σύντομα το προσωπικό του.
Θα δαπανήσει περισσότερα για μάρκετινγκ και προσλήψεις σε περίπου ένα μήνα, όταν αναμένει να καλύψει τις κενές θέσεις για να αντιμετωπίσει την αύξηση των κλήσεων και των νέων πελατών.
Όπως ένας αγρότης, αστειεύεται ότι το τέλος του καλοκαιριού είναι η δική του «περίοδος εισροής νέων υποθέσεων».