Αργύρης Παπαργυρόπουλος. Ο άνθρωπος που ταυτίστηκε όσο λίγοι με την αθηναϊκή διασκέδαση βρίσκεται σήμερα μακριά από τη λάμψη των φώτων που κάποτε ο ίδιος άναβε.
Αλλαξε το πρόσωπο της νύχτας και έδωσε σχήμα στην έννοια της «πίστας».
Στα 83 του χρόνια ο Αργύρης Παπαργυρόπουλος έχει πια συμφιλιωθεί με την ίδια του τη μοίρα. Ίσως γιατί έζησε τα πάντα: τη φτώχεια, τη λάμψη, την επιτυχία, την καταστροφή. «Είμαι άστεγος», είχε πει σε παλαιότερη συνέντευξή του, λίγο καιρό μετά την ολοκλήρωση του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού όπου έχασε το ακίνητό του προς 7,5 εκατομμύρια ευρώ.
«Το σπίτι μου στη Γλυφάδα πουλήθηκε σε πλειστηριασμό για να πληρωθούν τα χρέη. Ρίσκαρα πάντα στη ζωή μου, και καμιά φορά το ρίσκο δεν πιάνει», θα πει. Σήμερα ολοκληρώθηκε και τυπικά η απώλεια του σπιτιού του όταν δικαστικός κλητήρας τον έβγαλε από το ακίνητο, με τον ίδιο να ζητάει από τον εισαγγελέα παράταση δέκα ημερών!
Ο Αργύρης Παπαργυρόπουλος είχε μάθει από μικρός να βιώνει δυσκολίες. Δούλευε από μικρή ηλικία και φοίτησε σε νυχτερινό σχολείο. Τελείωσε μια τεχνική σχολή και λίγο αργότερα μπάρκαρε στα καράβια. «Γύρισα όλο τον κόσμο σε μια εποχή που για τον Έλληνα ταξίδι θεωρούνταν η διαδρομή ως τη Λαμία», είχε πει.
Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, έκανε τη θητεία του στο Πολεμικό Ναυτικό και μετά ένας συνάδελφός του τον έβαλε για πρώτη φορά στον χώρο της διασκέδασης, αναζητώντας αντικαταστάτη για το μαγαζί του στο Μεταξουργείο. Ήταν η αρχή μιας νέας ζωής. Ακολούθησε το πρώτο του μπαρ, στα Εξάρχεια, το «Τζόκεϊ», και έπειτα η Αμερική, δύο χρόνια που θα τον καθόριζαν.
Το «Πρόσωπο» στην Εθνική Οδό
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού δούλεψε σε νυχτερινά μαγαζιά και εστιατόρια, ανάμεσα σε εφοπλιστές, καλλιτέχνες και ανθρώπους του Ωνάση. Εκεί έμαθε τι σημαίνει οργάνωση, στυλ, επαγγελματισμός. Όταν γύρισε στην Ελλάδα, ήταν πια άλλος άνθρωπος. Είχε δει πώς η νύχτα μπορεί να γίνει εμπειρία, όχι απλώς διασκέδαση. Η πρώτη του μεγάλη επιχειρηματική κίνηση ήταν το «Πρόσωπο», στην Εθνική Οδό, ένα μαγαζί που μάζεψε την αφρόκρεμα του ελληνικού τραγουδιού: Πάνος Γαβαλάς, Ρία Κούρτη, Ρένα Ντάλμα. Η επιτυχία ήρθε γρήγορα, αλλά ο Παπαργυρόπουλος δεν ήταν άνθρωπος που επαναπαυόταν.
«Αθηναία», το πιο κομψό μαγαζί της Αθήνας
Το 1975 αγόρασε την «Αθηναία» στο Κολωνάκι, το πιο κομψό μαγαζί της Αθήνας. Εκεί χόρεψαν πολιτικοί, σταρ, επιχειρηματίες, εκεί λέγεται ότι ο Ανδρέας Παπανδρέου θα του πει, ατάραχος, όταν ειδοποιήθηκε για τηλεφώνημα βόμβας:
«Το έχεις ασφαλίσει το μαγαζί;»
«Όχι, πρόεδρε».
«Κακό του κεφαλιού σου, γιατί εγώ δεν φεύγω!»
Η Αθηναία έγινε σύμβολο μιας άλλης εποχής. Μιας Αθήνας που φορούσε κοστούμια και τουαλέτες, που ήθελε να μοιάζει με Ευρώπη αλλά χόρευε ακόμη ζεϊμπέκικο με πάθος. Ο Παπαργυρόπουλος έδινε πρόσωπο στη νύχτα. Και το έκανε με σεβασμό, συνέπεια και μια σπάνια αίσθηση φιλοξενίας.
Τα «Αστέρια» στη Γλυφάδα
Το επόμενο μεγάλο του στοίχημα ήταν τα «Αστέρια» της Γλυφάδας. Ένας χώρος που άλλαξε για πάντα τον χάρτη της αθηναϊκής διασκέδασης. Ο Παπαργυρόπουλος δεν ήθελε απλώς ένα νυχτερινό κέντρο, αλλά ένα θέαμα: τρεις πίστες, φώτα, διεθνείς παραγωγές. «Την πρώτη μέρα ήρθαν πάνω από 2.000 άτομα. Δεν χωρούσαν να μπουν», θυμάται.
Από τη σκηνή των «Αστεριών» πέρασαν ονόματα-θρύλοι: Τόλης Βοσκόπουλος, Πασχάλης Τερζής, Άννα Βίσση, Νότης Σφακιανάκης, Στέλιος Ρόκκος. Εκεί βρέθηκαν και διεθνείς προσωπικότητες, από τον Αλέν Ντελόν και την Ορνέλα Μούτι μέχρι τον πρίγκιπα Αλβέρτο του Μονακό και την Κλόντια Σίφερ.
Αλλά η πιο θρυλική νύχτα θα είναι εκείνη με τη Σάρον Στόουν. «Μάζεψε εκατοντάδες γραβάτες από τους άνδρες του μαγαζιού», θα πει σε παλαιότερη συνέντευξή του και θα προσθέσει: «Κι εγώ κατέληξα στο Αυτόφωρο γιατί είχαμε ξεπεράσει το ωράριο Παπαθεμελή».
Το Χιονοδρομικό Παρνασσού
Αν υπήρχε ένα πράγμα που χαρακτήριζε πάντα τον Παπαργυρόπουλο, ήταν το ρίσκο. Και το μεγαλύτερο ρίσκο το πήρε στα βουνά. «Το μεγάλο λάθος μου ήταν το χιονοδρομικό στον Παρνασσό», έχει πει, σηματοδοτώντας και την αρχή του τέλους της οικονομικής του αυτοκρατορίας. «Ήθελα να το φτιάξω όπως στην Ελβετία, με σαλέ και ξενοδοχείο. Επένδυσα ενάμισι εκατομμύριο ευρώ. Στο τέλος κατέληξα να πληρώνω ενοίκιο 340.000 ευρώ τον χρόνο. Δεν έβγαινε. Κατέστρεψα τον εαυτό μου» έχει παραδεχθεί.
Όταν όλα γκρεμίστηκαν σαν χάρτινος πύργος
Όταν ήρθε η οικονομική κρίση, όλα γκρεμίστηκαν σαν πύργος από τραπουλόχαρτα. Η «Αθηναία» σφραγίστηκε για χρέη, η βίλα στη Γλυφάδα εκποιήθηκε, τα ακίνητα στο Κολωνάκι χάθηκαν. Το 2012 συνελήφθη για οφειλές προς το Δημόσιο, ενώ τώρα ζητάει δέκα ημέρες παράταση για να μαζέψει τα πράγματά του και να φύγει σαν άνθρωπος από το σπίτι του.
Ο Αργύρης Παπαργυρόπουλος δεν ήταν ποτέ ένας απλός επιχειρηματίας. Ήταν ο σκηνοθέτης της αθηναϊκής νύχτας, ο άνθρωπος που συνδύασε τη λαϊκή ψυχή με την κοσμοπολίτικη φινέτσα. Από τις πίστες με τα πρώτα μπουζούκια μέχρι τα πάρτι της Σάρον Στόουν, έζησε τη διασκέδαση όπως λίγοι, με πάθος, ρίσκο και αξιοπρέπεια. Ο άνθρωπος που έκανε τη νύχτα να λάμψει, συνεχίζει ακόμη να την κουβαλάει μέσα του σαν μια σπίθα που δεν σβήνει, ακόμα κι όταν όλα τα φώτα έχουν πια κλείσει.