fbpx Το νερό είναι το αίμα των γλυπτών μου, έλεγε ο Ζογγολόπουλος -Το υδροκινητικό έργο του που ενεργοποίησε ξανά την Ομόνοια [βίντεο] | ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ | iefimerida.gr
×
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΕ ΜΕ ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΩΝΑΣΗ

Το νερό είναι το αίμα των γλυπτών μου, έλεγε ο Ζογγολόπουλος -Το υδροκινητικό έργο του που ενεργοποίησε ξανά την Ομόνοια [βίντεο]

Γιώργος Ζογγοκόπουλος Ομόνοια
29|05|2020 | 06:31
Η υδροκινητική λειτουργία του γλυπτού Πεντάκυκλο του Γιώργου Ζογγολόπουλου στην Ομόνοια αποκαταστάθηκε με χορηγία του Ιδρύματος Ωνάσης / Φωτογραφία Πηνελόπη Γερασίμου

Ο σπουδαίος γλύπτης έλεγε ότι η μοίρα ενός γλυπτού ταυτίζεται με τη μοίρα του δημόσιου χώρου. Μια αλήθεια που αποτυπώνεται μοναδικά στην ιστορία και την εξέλιξη της Ομόνοιας. Εκεί όπου το βραβευμένο γλυπτό του Ζογγολόπουλου «Πεντάκυκλο» επέστρεψε αποκατεστημένο και πιστό στην αποστολή που του προσέδωσε ο δημιουργός του.

Είναι μια σχέση συχνά δαιμοποιημένη, κακοφορμισμένη, παρεξηγημένη αυτή της Τέχνης και του δημόσιου χώρου στην Ελλάδα και δη στην Αθήνα. Εχουμε ασκηθεί σε ασχήμιες που στέκουν όχι ως γλυπτά, αλλά ως σκιάχτρα στη μέση του δρόμου μας -χαρακτηριστική η περίπτωση της Eρμού. Την εικόνα σώζουν αριστουργηματικά Murals των τελευταίων ετών, το γλυπτό του Τakis έξω από το Μουσείο Μπενάκη και ελάχιστα ακόμα σπαράγματα τέχνης στην πόλη. Ετσι, η πλήρης αποκατάσταση και επαναλειτουργία του γλυπτού του Ζογγολόπουλου «Πεντάκυκλο» στην Ομόνοια που εντάχθηκε στις συνολικές αλλαγές που έγιναν στην πλατεία με την επιστροφή του συντριβανιού, αποκτά πολλαπλές φορτίσεις.

Το «Πεντάκυκλο» του Γιώργου Ζογγολόπουλου / Φωτογραφία Πηνελόπη Γερασίμου

Επειδή κάθε ιστορία, έχει μέσα στοιχεία, τυχαιότητες ή προθέσεις που την κάνουν ακόμα πιο γοητευτική, έχει ενδιαφέρον ότι ο διεθνούς φήμης γλύπτης Γιώργος Ζογγολόπουλος γεννήθηκε σχεδόν πάνω στην Ομόνοια. Για την ακρίβεια γεννήθηκε στην οδό Δεληγιώργη, την 1η Μαρτίου του 1903. Και έρχεται το έργο του να καθορίσει την εικόνα της πλατείας και της πόλης, όταν ο δημιουργός συμπλήρωσε ακριβώς τα 100 του χρόνια. Το «Πεντάκυκλο» έχει ύψος στο ανώτερο σημείο του 12 μέτρα, είναι κατασκευασμένο από ανοξείδωτο χάλυβα και αποτελείται από σταυροειδή κατασκευή με πέντε κύκλους οι οποίοι κινούνται με τη βοήθεια του νερού.

View this post on Instagram

“FIVE CIRCLES” IN OMONΟΙA LIVES AGAIN The Onassis Foundation, in collaboration with the City of Athens and the @zongolopoulos_foundation, is bringing a symbol of Athens back to life by fully restoring the "Five Circles" by internationally acclaimed sculptor Georgios Zongolopoulos. A constantly flowing work of art in the renewed Omonoia Square, where the uninterrupted flow of water gives life to the five metal circles that make it up, reflecting the rhythm of the square where the heart of the city beats. The hydrokinetic sculpture was restored thanks to the Onassis Foundation’s exclusive donation, as part of the joint initiative with the City of Athens, "Art in the Public Space". Learn more at the link in bio. . . ΤΟ «ΠΕΝΤΑΚΥΚΛΟ» ΣΤΗΝ ΟΜΟΝΟΙΑ ΖΩΝΤΑΝΕΥΕΙ ΞΑΝΑ Το Ίδρυμα Ωνάση, σε συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων και το Ίδρυμα Γεώργιου Ζογγολόπουλου, δίνει ζωή σε ένα έργο-σύμβολο της Αθήνας, το «Πεντάκυκλο» του διεθνώς αναγνωρισμένου γλύπτη Γεωργίου Ζογγολόπουλου, επαναφέροντάς το σε πλήρη λειτουργία σύμφωνα με το όραμα του δημιουργού του. Ένα έργο ζωντανό στην ανανεωμένη Πλατεία Ομονοίας, όπου η αδιάκοπη ροή του νερού δίνει την κίνηση στους πέντε μεταλλικούς κύκλους που το αποτελούν, αντανακλώντας τον ρυθμό της καρδιάς της Αθήνας. Το υδροκινητικό γλυπτό αποκαταστάθηκε με την αποκλειστική χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση στο πλαίσιο της κοινής πρωτοβουλίας με τον Δήμο Αθηναίων, «Τέχνη στο Δημόσιο Χώρο». Μάθετε περισσότερα στο link του bio. . . #onassisfoundation #onassisculture #onassis #georgezongolopoulos #athens #cityofathens #omonoiasquare #art #artinthepublicspace #sculpture #publicart

A post shared by ONASSIS STEGI (@onassis.stegi) on

Ενεργοποιείται, παίρνει κίνηση και γεννά τη διαρκή ροή μέσα από το νερό προσδίδοντας νέες διαστάσεις και υφές στον χώρο. «Το νερό είναι το αίμα των γλυπτών μου», έλεγε ο ίδιος ο δημιουργός. Κάπως όπως η Σίλβια Πλαθ έγραφε ότι η ποίηση είναι πίδακας αίματος. Μετά από χρόνια, το τόσο σημαντικό και πλέον ιστορικό έργο«Πεντάκυκλο» επανήλθε στην αρχική σκέψη και σχεδιασμό του Ζογγολόπουλου, χάρη στην αποκλειστική χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση. Η πλατεία αιματώνεται ξανά.

Πρώτο είδε το έργο του αυτό το διεθνές κοινό στη Μπιενάλε της Βενετίας το 2001, όταν ο ίδιος ήταν ήταν ήδη 100 ετών, και είχε καθιερωθεί ως ένας από τους δημιουργούς που έδειχναν κάθε χρονιά έργα τους στην κορυφαία έκθεση εικαστικών του κόσμου. Εκείνη ήταν και η τελευταία Μπιενάλε που συμμετείχε. Στη συνέχεια το «Πεντάκυκλο» μεταφέρεται στην Ομόνοια, και στέκει εκεί ημιτελές, αφού η υδροκινητή λειτουργία του δεν ήταν εφικτή εξαιτίας της έλλειψης νερού στη βάση της δεξαμενής του. Ετσι οι κύκλοι έμειναν ακίνητοι, η ροή νερού ανέφικτη.

O «Ποσειδώνας» όπως τον συναντάμε σήμερα στην Ουάσιγκτον / Ιδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου

«Μέσα από τα έργα μου επιδιώκω να επικοινωνήσει ο κάθε άνθρωπος με ό,τι εκείνος επιθυμεί και αναπολεί, όσο απραγματοποίητο και ανέφικτο αν είναι. Άλλωστε τις κρυφές λαχτάρες δεν υπηρετεί η τέχνη;» έλεγε ο Ζογγολόπουλος. Η σχέση του Ζογγολόπουλου με την Ομόνοια ως γλύπτη είχε αρχίσει όμως πολύ πριν το 2001. Ηδη το 1931, σε ηλικία 28 ετών,συμμετείχε στην ανάπλαση της πλατείας ως ένας από τους γλύπτες που επιμελήθηκαν τη δημιουργία των δώδεκα γλυπτών που αναπαριστούσαν τις Εννέα Μούσες και τις Τρεις Χάριτες. Το 1958 κέρδισε το πρώτο βραβείο στον πανελλήνιο Αρχιτεκτονικό και Καλλιτεχνικό Διαγωνισμό για την ανακατασκευή της Ομόνοιας. «Η βραβευμένη πρόταση του Ζογγολόπουλου για την κυκλική διαμόρφωση της Πλατείας Ομονοίας περιελάβανε ένα εξάγωνο με ένα μικρότερο πεντάγωνο στο οποίο αναπτυσσόταν η γνωστή υδάτινη γλυπτική σύνθεση από πίδακες που σχημάτιζαν ένα υδάτινο διαγώνιο τόξο, το οποίο προσέκρουε και κατέληγε σε ένα υδάτινο πέτασμα και μία υδάτινη στήλη ύψους 18,00 μέτρων. Στον αντίποδα της υδάτινης αυτής στήλης η σύνθεση προέβλεπε την τοποθέτηση του γλυπτού”«Ποσειδώνα” ύψους 12,00 μέτρων» διαβάζουμε στο σχετικό κείμενο του Ιδρύματος Zoγγολόπουλου.

Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος όπως τον ζωγράφισε το 1923 φίλος του ζωγράφος Κώστας Ηλιάδης/ Iδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου


Ο Ζογγολόπουλος απέδιδε μέσα από την συνύπαρξη των πιδάκων του «Ποσειδώνα» του τη στιγμή που ο Θεός χτυπάει με την τρίαινά του τον βράχο της Ακρόπολης των Αθηνών και αναβλύζει νερό. Η σκηνή προερχόμενη από τον διαγωνισμό της Αθηνάς με τον Ποσειδώνα για την ονοματοδοσία της Αθήνας ενώπιον του Κέκροπα, που αποτυπώνεται στο δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα. O Ποσειδώνας δεν τοποθετήθηκε ποτέ τελικά στην Ομόνοια. Ο Ζογγολόπουλος, με το καυστικό του χιούμορ, έλεγε ότι είναι ο εικαστικός που έχει κερδίσει τους περισσότερους διαγωνισμούς και έχει δει πολύ λίγους από αυτούς να υλοποιούνται. Χρόνια μετά, ο «Ποσειδώνας» πήρε την εκδίκησή του και τοποθετήθηκε στην Ουάσιγκτον, σχεδόν ένα χιλιόμετρο από τον Λευκό Οίκο αποτελώντας το πρώτο γλυπτό έλληνα δημιουργού σε δημόσιο χώρο στις ΗΠΑ.

ΣΧΟΛΙΑ