fbpx Η πορεία των ανασκαφών στο ρωμαϊκό θέατρο Νικόπολης & στο αρχαίο θέατρο Κασσώπης | ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ | iefimerida.gr
×
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ «ΔΙΑΖΩΜΑ» ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Η πορεία των ανασκαφών στο ρωμαϊκό θέατρο Νικόπολης & στο αρχαίο θέατρο Κασσώπης

θέατρο της Νικόπολης
21|02|2020 | 14:50
To ρωμαϊκό θέατρο της Νικόπολης

Πολιτιστική διαδρομή στα αρχαία θέατρα της Ηπείρου στο Μέγαρο Μουσικής.

Αυτή τη φορά, το ενδιαφέρον στρέφεται στο ρωμαϊκό θέατρο της Νικόπολης και στο αρχαίο θέατρο της Κασσώπης.

Το Megaron Plus και το Σωματείο ΔΙΑΖΩΜΑ συνεχίζουν το κοινό τους αρχαιολογικό οδοιπορικό στην Ήπειρο, την Πέμπτη 12 Μαρτίου στις 7 μ.μ., με ακόμα μία διάλεξη.

Το πρόγραμμα της διάλεξης στο Μέγαρο Μουσικής

Η εκδήλωση θα αρχίσει με την ομιλία «Tα έργα ανάδειξης του μεγάλου θεάτρου Νικόπολης και του θεάτρου Κασσώπης» της Ανθής Αγγέλη, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πρέβεζας και θα συνεχιστεί με την εισήγηση «Προστασία, συντήρηση και αποκατάσταση μεγάλου θεάτρου Νικόπολης / φάση Β΄: Η εξέλιξη του έργου» του Ευάγγελου Παυλίδη, υπεύθυνου έργου και επικεφαλής της ομάδας επίβλεψης. Ο επίλογος της βραδιάς ανήκει στην αρχαιολόγο Δήμητρα Δρόσου και στον αρχιτέκτονα Αχιλλέα Τρανουλίδη, υπεύθυνους του έργου αρχαίου θεάτρου Κασσώπης, οι οποίοι θα παρουσιάσουν το θέμα «Αποκατάσταση–ανάδειξη αρχαίου θεάτρου Κασσώπης / φάση Α΄: Παραμερίζοντας το πέπλο του χρόνου–οι εργασίες αποκάλυψης και αποκατάστασης του αρχαίου θεάτρου». Προλογίζει ο πρόεδρος του ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ Σταύρος Μπένος, o οποίος έχει αναλάβει επίσης τον συντονισμό της συζήτησης.

Ελεύθερη είσοδος στο Μέγαρο Μουσικής

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης παρουσιάζεται το μουσικό δρώμενο «Η Ήπειρος των “ρεμπετών”: Μπαντίδοι και καραμπέρηδες», την επιμέλεια του οποίου έχει ο Δημήτρης Μυστακίδης, μέλος Ειδικού Διδακτικού Προσωπικού του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Η είσοδος στη διάλεξη και στο μουσικό δρώμενο είναι ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας (έναρξη διανομής στις 5:30 μ.μ.).

Το αρχαίο θέατρο της Κασσώπης στο Μέγαρο Μουσικής

«Tα έργα ανάδειξης του μεγάλου θεάτρου Νικόπολης και του θεάτρου Κασσώπης» Ανθή Αγγέλη
Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πρέβεζας υλοποιεί στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Διαδρομής στα αρχαία θέατρα της Ηπείρου τα έργα «Προστασία, συντήρηση και αποκατάσταση μεγάλου θεάτρου Νικόπολης (Β΄ φάση)» και «Αποκατάσταση– Ανάδειξη αρχαίου θεάτρου Κασσώπης (Α΄ φάση)». Οι εργασίες στα δύο θέατρα υλοποιούνται με βάση μελέτες που έχουν παραχωρηθεί στη Εφορεία Αρχαιοτήτων Πρέβεζας από το Σωματείο ΔΙΑΖΩΜΑ και εξελίσσονται με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς, καθώς έχουν σχεδόν πλήρως ολοκληρωθεί οι εργασίες ανασκαφής και αποκάλυψης των μνημείων, ενώ συνεχίζονται εργασίες αποκατάστασης και ανάδειξής τους, με τελικό στόχο την απόδοση των δύο μνημείων στο κοινό.

θεατρο
Το Ρωμαϊκο θέατρο της Νικόπολης, ολοκληρώθηκε στο μεγαλύτερο μέρος η ανασκαφή στο εσωτερικό του μνημείου παρέχοντας πολύτιμα στοιχεία για την κατασκευή και χρήση του χώρου ανά τους αιώνες

«Προστασία, συντήρηση και αποκατάσταση μεγάλου θεάτρου Νικόπολης /φάση Β΄: Η εξέλιξη του έργου» Ευάγγελος Παυλίδης
Η πράξη Προστασία, συντήρηση και αποκατάσταση μεγάλου Θεάτρου Νικόπολης (φάση Β΄) εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ήπειρος 2014–2020. Το έργο εντάσσεται στο γενικότερο πρόγραμμα ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου Νικόπολης (master plan), που προϋποθέτει την ανάδειξη συγκεκριμένων μνημειακών πυρήνων της Νικόπολης, ώστε να δημιουργηθεί ένα οργανωμένο αρχαιολογικό πάρκο.
Στο πλαίσιο των ως άνω έργων, ολοκληρώθηκε στο μεγαλύτερο μέρος η ανασκαφή στο εσωτερικό του μνημείου παρέχοντας πολύτιμα στοιχεία για την κατασκευή και χρήση του χώρου ανά τους αιώνες. Παράλληλα, ολοκληρώθηκε η ανασκαφή σε σημεία περιμετρικά του μνημείου που εξυπηρετούν την εξέλιξη των εργασιών αποκατάστασης των αναλημμάτων του, της αντιστήριξης του σκηνικού οικοδομήματος καθώς και της διαμόρφωσης του περιβάλλοντα χώρου. Η απομάκρυνση καταπεσμένων τμημάτων τοιχοποιιών από το μνημείο που πραγματοποιήθηκε τελικώς, έδωσε την απαραίτητη ώθηση για την ομαλή ολοκλήρωση των εργασιών. Ταυτόχρονα πραγματοποιούνται εργασίες συντήρησης, αποκατάστασης και ανάδειξης στο μνημείο, ώστε να καταστεί εφικτή η απόδοση του στο κοινό. Πρόκειται για ένα δύσκολο και πολυεπίπεδο έργο, για το οποίο απαιτήθηκε η συνεργασία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πρέβεζας με τη Διεύθυνση Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων προκειμένου να ολοκληρωθεί. Επίσης, απαιτήθηκαν υποστηρικτικές μελέτες για τις οποίες η συμβολή του ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ ήταν καθοριστική.

αρχαιο θεατρο
Το αρχαίο θεατρο της Κασσώπης, το νότιο τμήμα του σκηνικού οικοδομήματος ανασυστάθηκε στην αρχική του γεωμετρική μορφή, καθώς απομακρύνθηκαν σχεδόν όλοι οι λίθοι, αποκαταστάθηκε η θεμελίωση του τοιχοβάτη, συντηρήθηκαν οι λίθοι και επανατοποθετήθηκαν στην αρχική τους θέση

«Αποκατάσταση–ανάδειξη αρχαίου θεάτρου Κασσώπης / φάση Α΄: Παραμερίζοντας το πέπλο του χρόνου–οι εργασίες αποκάλυψης και αποκατάστασης του αρχαίου θεάτρου» Δήμητρα Δρόσου, αρχαιολόγος & Αχιλλέας Τρανουλίδης, αρχιτέκτονας
Τον Ιούνιο του 2017, λίγους μήνες μετά την ένταξη στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ήπειρος 2014–2020, άρχισαν οι εργασίες στο αρχαίο θέατρο της Κασσώπης, απομεινάρι της αρχαίας πολιτείας, που είχαμε την τύχη να κληρονομήσουμε και την ευτυχία να προσπαθούμε να θεραπεύσουμε.
Λίγο κάτω από το άνδηρο του θεάτρου, στήθηκε μικρός οικίσκος-εργαστήριο συντήρησης των αρχαίων δόμων και χώρος προστασίας των εργαζόμενων, ο οποίος συνδέθηκε με νέα δίκτυα νερού και ηλεκτρικού ρεύματος.
Μέσα από τις εργασίες πεδίου αποκαλύφθηκαν σιγά σιγά οι αρχαίοι πολυγωνικοί τοίχοι των αναλημμάτων που πλαισίωναν το κοίλο. Εμφανίστηκε σε όλη του την έκταση και μορφή ο περιμετρικός τοίχος, προστάτης των αρχαίων θεατών και του ίδιου του μνημείου. Εντοπίστηκαν οι θύρες εισόδου των Κασσωπαίων και αποκαλύφθηκε πλήρως ο «εύριππος», αγωγός που κρατούσε στεγνή την ορχήστρα και τη σκηνή.
Τα διάσπαρτα αρχιτεκτονικά μέλη ανασύρθηκαν, ταυτοποιήθηκαν και αποτέθηκαν αρχικά σε πλατώματα, αναμένοντας την επόμενη φάση επανατοποθέτησής τους. Ανασύρθηκαν σχεδόν όλοι οι λίθοι από τις τρεις πρώτες σειρές των λίθινων εδωλίων του κάτω κοίλου, ώστε να συντηρηθούν, να ενισχυθούν και να επανατοποθετηθούν στην αρχική τους θέση πιο στέρεα. Το νότιο τμήμα του σκηνικού οικοδομήματος ανασυστάθηκε στην αρχική του γεωμετρική μορφή, καθώς απομακρύνθηκαν σχεδόν όλοι οι λίθοι, αποκαταστάθηκε η θεμελίωση του τοιχοβάτη, συντηρήθηκαν οι λίθοι και επανατοποθετήθηκαν στην αρχική τους θέση.
Επόμενος στόχος όλης της ομάδας ως το τέλος του έργου είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ανασύσταση του παζλ των αναλημματικών τοίχων και των θυρών τους, καθώς θεωρείται ότι θα συμβάλουν με τον καλύτερο τρόπο στην ανασύσταση της απέριττης γεωμετρίας του θεάτρου και στην αναγέννηση της μνήμης των αρχαίων δρώμενων.

Μουσικό δρώμενο / Η Ήπειρος των «ρεμπετών»: Μπαντίδοι και καραμπέρηδες
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Παραμερίζοντας το πέπλο του χρόνου: ρωμαϊκό θεάτρο της Νικόπολης και αρχαίο θέατρο Κασσώπης» παρουσιάζεται το μουσικό δρώμενο «Η Ήπειρος των “ρεμπετών”: Μπαντίδοι και καραμπέρηδες»
Οι μπαντίδοι και οι καραμπέρηδες είναι οι «ρεμπέτες» της πόλης των Ιωαννίνων, των οποίων τα γλέντια μνημονεύονται με τον πλέον γλαφυρό τρόπο στις ιστορικές πηγές των αρχών του 20ού αιώνα. Το ρεπερτόριό τους είναι πλούσιο, με εξαιρετικά ενδιαφέρουσα στιχοποιία, η οποία έχει αποτυπωθεί σε μεταγενέστερες καταγραφές, αλλά και σε ένα «δημοτικό» ρεπερτόριο με κλαρίνο που εξακολουθεί να είναι ζωντανό στην Ήπειρο ακόμα και σήμερα. Ο πρωτογενής ήχος τους ωστόσο μας διαφεύγει. Ένα μικρό σχήμα από φοιτητές και διδάσκοντες του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων μελετά το σώμα των ηπειρώτικων κομματιών, στο οποίο ανιχνεύονται χαρακτηριστικά των αστικών λαϊκών μουσικών, και προτείνει μια πειραματική τους απόδοση, στο πνεύμα της κουλτούρας της λαϊκής κιθάρας.
Παίζουν: Δημήτρης Μυστακίδης (λαϊκή κιθάρα), Κώστας Κοντονίκας (λαϊκή κιθάρα), Παναγιώτης Αρβανίτης (λαϊκή κιθάρα), Απόστολος Παπαπέτρος (κοντραμπάσο), Γιάννης Διονυσίου (τραγούδι), Λευτέρης Παύλου (κρουστά).

26 Μαΐου η τρίτη διάλεξη στο Μέγαρο Μουσικής

Η τρίτη και τελευταία διάλεξη του κύκλου Πολιτιστική διαδρομή των αρχαίων θεάτρων της Ηπείρου είναι προγραμματισμένη για τις 26 Μαΐου (αρχαίο θέατρο Αμβρακίας και Γιτάνων).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΣΧΟΛΙΑ