Οι γραφίτες του Γιάννη Αδαμάκου στη γκαλερί Citronne -Οταν το μαύρο δημιουργεί μία παράδοξη αίσθηση χρώματος [εικόνες]

Εργο του Γιάννη Αδαμάκου

Οι πολυεπίπεδοι γραφίτες του Γιάννη Αδαμάκου στη γκαλερί Citronne.

«Ενας βαθύτατα στοχαστικός και δι-ορατικός καλλιτέχνης. Παρατηρεί, αλλά ταυτοχρόνως αφαιρεί. Ονειρεύεται, αλλά ταυτοχρόνως γεωμετρεί. Καταγράφει, αλλά ταυτοχρόνως προβλέπει», αναφέρει η Τατιάννα Σπινάρη Πολλάλη, παρουσιάζοντας τη νέα έκθεση της γκαλερί Citronne στο Κολωνάκι.

Η γκαλερί CITRONNE - ΑΘΗΝΑ ξεκινάει 30 Σεπτεμβρίου την φθινοπωρινή σεζόν με την ατομική έκθεση “INSIGHT” του Γιάννη Αδαμάκου. Παρουσιάζεται ένα τμήμα της εικαστικής δημιουργίας του καλλιτέχνη, από το 2019 έως 2021.

To “INSIGHT”, δηλαδή η ενόραση, είναι ο τίτλος τον οποίο επέλεξε ο καλλιτέχνης για να χαρακτηρίσει συλλογικά και συνολικά τα έργα αυτής της περιόδου. Στην γκαλερί CITRONNE εκτίθενται έργα φτιαγμένα αποκλειστικά με γραφίτη. Είναι δημιουργίες αυτοτελείς και, ταυτοχρόνως, αναπόσπαστα τμήματα μιας ευρύτερης ενότητας έργων, τα οποία διαφοροποιούνται μόνον ως προς το μέγεθος και τα χρησιμοποιούμενα υλικά. Η ενότητα συμπληρώνεται με έργα φτιαγμένα με λάδια σε καμβά, τα οποία θα εκτεθούν στην ατομική έκθεση του καλλιτέχνη στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων.

Τα έργα του Αδαμάκου, σχεδόν στο σύνολό τους, αφορμώνται από ένα τοπίο. Όμως, το τοπίο αυτό ούτε τοποθετείται ούτε οροθετείται. Ο Γιάννης Αδαμάκος είναι ένας βαθύτατα στοχαστικός και δι-ορατικός καλλιτέχνης. Παρατηρεί, αλλά ταυτοχρόνως αφαιρεί. Ονειρεύεται, αλλά ταυτοχρόνως γεωμετρεί. Καταγράφει, αλλά ταυτοχρόνως προβλέπει. Σε αυτήν την μοναχική διαδικασία ενσωματώνονται βιωματικές εικόνες, αλλά και το απορρέον συναίσθημα. Ο ζωγράφος φιλτράρει, επεξεργάζεται και, τελικά, μεταλλάσσει την πραγματικότητα, σύμφωνα με προσωπικούς εσωτερικούς, “ένδον” κώδικες. Η προκύπτουσα σύνθεση, προϊόν θέσης και αντι-θέσης, αντανακλά με θαυμαστή ισορροπία το αισθητό και το αισθαντικό αποτύπωμα από τον έξω κόσμο.

Στα έργα που εκτίθενται στην γκαλερί CITRONNE κυριαρχεί ο γραφίτης σε χαρτί και χαρακτηρίζονται από αυστηρή λιτότητα, δωρικό ύφος και άχρονη στατικότητα. Η εντύπωση αυτή προκαλείται από μια ευφυή, ενδελεχή και δεξιοτεχνική χρήση του γραφίτη με τον οποίο ο καλλιτέχνης πειραματίζεται συνεχώς. Ο γραφίτης καθώς γράφει, δηλαδή “χαράζει" επάνω στο χαρτί, προσδίδει στα έργα τονικότητα και υφές. Το φως και το σκοτάδι, ως αντιπαραβαλλόμενες εντυπώσεις, επιθέτουν όγκο, ορίζοντα, βάθος και γλυπτικότητα. Οι επιφάνειες αυξομειώνονται, ανεβοκατεβαίνουν, όπως η αναπνοή.

«Ο ζωγράφος δημιουργεί επίπεδα, ανοίγματα, παράθυρα, πύλες και κατώφλια. Πρόκειται για εικόνες τις οποίες μπορείς να δεις από όλες τις πλευρές. Η επιφάνειά τους είναι ανάγλυφη και δεν είναι τυχαίο ότι κάποια από αυτά τα σχέδια δουλεύονται με ρολό», σημειώνει ο ιστορικός της Τέχνης Χριστόφορος Μαρίνος. Καθώς ο καλλιτέχνης πιέζει περισσότερο ή λιγότερο τον γραφίτη στο χαρτί, η σύνθεση λευκό-μαύρο διαβαθμίζεται, η τονικότητα εναλλάσσεται, δημιουργώντας μια παράδοξη αίσθηση χρώματος. Ο Αδαμάκος επεξεργάζεται την ζωγραφική επιφάνεια με στοχευμένα ξυσίματα - τεχνική που αλλάζει την υφή και προσδίδει βάθος και ορίζοντα στο έργο.

Γιάννης Αδαμάκος

«Η τρέχουσα αναπάντεχη και δύσβατη πραγματικότητα έχει επιβάλει στην κοινωνία νέους όρους και όρια· οι αποστάσεις πολλαπλασιάζονται, οι επικοινωνίες μειώνονται, οι παραστάσεις συγχέονται. Καθώς το οπτικό πεδίο de facto περιορίζεται, το ανθρώπινο βλέμμα αναζητεί οδούς και διεξόδους έσωθεν, στα «πάντα ανοιχτά, πάντα άγρυπνα μάτια της ψυχής». Η Τέχνη εξ ορισμού είναι κατάθεση ψυχής. Ο ζωγράφος Γιάννης Αδαμάκος έρχεται να καταθέσει το δικό του ένδον βλέμμα.

Το “INSIGHT”, δηλαδή η ενόραση, είναι ο τίτλος τον οποίο επέλεξε ο καλλιτέχνης για να χαρακτηρίσει συλλογικά και συνολικά τα έργα της περιόδου 2019-2021. Η ενότητα αυτή περιλαμβάνει ζωγραφικά έργα σε χαρτί και σε καμβά, τα οποία έχουν δημιουργηθεί εκ παραλλήλου και απορρέουν από την ίδια εικαστική προσέγγιση. Λειτουργούν συμπληρωματικά μεταξύ τους· διαφοροποιούνται μόνον ως προς το μέγεθος και τα χρησιμοποιούμενα υλικά. Στην γκαλερί CITRONNE εκτίθενται σχέδια σε χαρτί, έργα φτιαγμένα αποκλειστικά με γραφίτη. Τα έργα αυτά δεν είναι μελέτες για άλλα, μεγαλύτερα· είναι δημιουργίες αυτοτελείς και, ταυτοχρόνως, αναπόσπαστα τμήματα της ευρύτερης ενότητας» σημειώνει η Τατιάνα Σπινάρη Πολλαλη, και συνεχίζει.

Καθώς ο καλλιτέχνης πιέζει περισσότερο ή λιγότερο τον γραφίτη στο χαρτί, η σύνθεση λευκό-μαύρο διαβαθμίζεται, η τονικότητα εναλλάσσεται, δημιουργώντας μια παράδοξη αίσθηση χρώματος, ανεφέρει η Τατιάνα Σπινάρη

«Τα έργα δεν είναι επίπεδα. Ο γραφίτης, καθώς γράφει, δηλαδή “χαράζει" επάνω στο χαρτί, προσδίδει στα έργα τονικότητα και υφές. Το φως και το σκότος, ως αντιπαραβαλλόμενες εντυπώσεις, επιθέτουν όγκο, ορίζοντα, βάθος και γλυπτότητα. Οι επιφάνειες αυξομειώνονται, ανεβοκατεβαίνουν, όπως η αναπνοή. Καθώς ο καλλιτέχνης πιέζει περισσότερο ή λιγότερο τον γραφίτη στο χαρτί, η σύνθεση λευκό-μαύρο διαβαθμίζεται, η τονικότητα εναλλάσσεται, δημιουργώντας μια παράδοξη αίσθηση χρώματος. Ο Αδαμάκος επεξεργάζεται την ζωγραφική επιφάνεια με στοχευμένα ξυσίματα - τεχνική που αλλάζει την υφή και προσδίδει βάθος και ορίζοντα στο έργο. Τα έργα του Γιάννη Αδαμάκου, σχεδόν στο σύνολό τους, αφορμώνται από ένα τοπίο. Όμως, το τοπίο αυτό ούτε τοποθετείται ούτε οροθετείται. Δεν παραπέμπει σε ένα χώρο συγκεκριμένο ή αναγνωρίσιμο, καθώς απογυμνώνεται από τα στοιχεία της τοπικότητας και ανασυντίθεται σε ένα μείγμα από φαντασία, ονειρική αναπόληση, παρελθόντα βιώματα και, κυρίως, ένα πλήθος από εναλλασσόμενα συναισθήματα. Το ζητούμενο δεν είναι μια απόδοση του φυσικού περιβάλλοντος, αλλά η σκιά του, η νοητή του υπόσταση. Ο καλλιτέχνης οικειοποιείται το τοπίο με δικούς του όρους».

Τα 35 έργα τα οποία εκτίθενται στην CITRONNE, καθώς δηλώνει και ο τίτλος της ενότητας, είναι αποκύημα μιας ένδον διεργασίας. Η ουσία και η ερμηνεία τους, όπως όλα τα αφαιρετικά έργα, δεν εξαντλείται στο φαίνεσθαι- δηλαδή στην παράσταση των αισθήσεων. Η όραση είναι απλώς η αφετηρία, η εν-όραση είναι η διαδρομή, η δι-όραση οδηγεί στον τελικό προορισμό. Με αναφορά στον Antoine de Saint Exupéry, ‘τα μάτια είναι τυφλά· πρέπει να ψάχνουμε με την καρδιά”

Έτσι ορίζει ο Γιάννης Αδαμάκος την ενόραση- ένα τολμηρό insight, αποκύημα εμπειρίας και φαντασίας.

Ο Γιάννης Αδαμάκος γεννήθηκε στον Πύργο Ηλείας το 1952. Φοίτησε στην ΑΣΚΤ της Αθήνας (1973-1978), με δασκάλους τον Δημήτρη Μυταρά, τον Γιώργο Μαυροΐδη και τον Παναγιώτη Τέτση.

Ζει και εργάζεται στην Αθήνα και στην Τήνο. Έχει παρουσιαστεί σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς και στην Νέα Υόρκη, στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, (2002). Συμμετέσχε, επίσης, στην Α ́ Μπιενάλε της Αθήνας (Destroy Athens, 2007) και σε θεματικές εκθέσεις- ενδεικτικά αναφέρονται εδώ «Η Απώλεια της Μορφής στον χώρο» και «Τα Εφήμερα της Τέχνης». Τα πρόσφατα έργα του παρουσιάστηκαν στο Μουσείο Μπενάκη (2013). Από τις εκδόσεις Άγρα κυκλοφορεί το λεύκωμα “Γιάννης Αδαμάκος: Ζωγραφική 1977-2007” (2008).

CITRONNE GALLERY, Πατριάρχου Ιωακείμ 19 (4ος όροφος), 10675 Αθήνα Ελλάδα

CITRONNE GALLERY – ATHENS, ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ, Γιάννης Αδαμάκος, “INSIGHT”
Διάρκεια Έκθεσης: 30 Σεπτεμβρίου - 20 Νοεμβρίου 2021
Επιμέλεια Έκθεσης: Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ