Λατρευτικές εικόνες από Ουκρανία, Ρωσία, Επτάνησα και Μικρά Ασία -Νέα έκθεση στο Μπενάκη - iefimerida.gr

Λατρευτικές εικόνες από Ουκρανία, Ρωσία, Επτάνησα και Μικρά Ασία -Νέα έκθεση στο Μπενάκη

Δύο φύλλα τριπτύχου
Δύο φύλλα τριπτύχου, Κρεμλίνο, εργαστήριο των Όπλων, πρώτο μισό 18ου αι.
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Πολυάριθμα σημαντικά εκκλησιαστικά έργα βγαίνουν από τις αποθήκες του Μουσείου Μπενάκη. Τα κυριότερα κέντρα δημιουργίας εικόνων, αντίγραφα θαυματουργών έργων.

Το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει την έκθεση «Διαδρομές Εικόνων 17ος – 19ος αιώνας» στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138, με επιμέλεια της Αναστασίας Δρανδάκη και μουσειογραφικό σχεδιασμό του Σπύρου Νάσαινα. Η έκθεση ανοίγει σήμερα για το κοινό και θα διαρκέσει έως τις 5 Φεβρουαρίου 2023 με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος ERC RICONTRANS, με κύριο φορέα υλοποίησης το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών – ΙΤΕ, κύρια ερευνήτρια την Γιουλιάνα Μπόιτσεβα και δεύτερο ανάδοχο το Μουσείο Μπενάκη.

Η έκθεση διερευνά την ποικιλομορφία των εικόνων που διακινούνταν στον ελληνορθόδοξο χώρο από τον 17ο έως τον 19ο αιώνα, μέσα από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη. Η έννοια του χώρου αντιμετωπίζεται όχι μόνο ως γεωγραφική ενότητα αλλά, κυρίως, ως κοινωνική κατασκευή την οποία συνέχει η αντίληψη της κοινότητας που δημιουργούσε η ορθόδοξη ταυτότητα και μοιράζονταν πληθυσμοί με διαφορετικές παραδόσεις, πολιτική υπόσταση, ακόμη και γλώσσα.

Το κοινό βυζαντινό υπόβαθρο δημιουργούσε μια ενιαία παρακαταθήκη εικονογραφικών θεμάτων και τεχνικών λύσεων που εμπλουτίζονταν διαρκώς και με ποικίλους τρόπους σε κάθε κέντρο παραγωγής, χωρίς ωστόσο να διαρρηγνύονται οι κοινές συνιστώσες που επέτρεπαν τη διακίνηση των εικόνων από τόπο σε τόπο και την κοινή χρήση τους στον ίδιο λατρευτικό χώρο από την Ρωσία και την Ουκρανία ως τα Επτάνησα, την Κρήτη και την Μικρά Ασία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η έκθεση προσφέρει τη δυνατότητα να παρουσιαστούν στο κοινό πολυάριθμα σημαντικά έργα από τις αποθήκες του Μουσείου Μπενάκη, τα περισσότερα παλαιές και νέες δωρεές ιδιωτών που συνεχίζουν να εμπλουτίζουν με τις προσφορές τους τις μουσειακές συλλογές. Ανάμεσά τους ξεχωριστή θέση έχουν οι εξαιρετικής ποιότητας και ποικιλίας εικόνες της συλλογής της Ρένας Ανδρεάδη.

ΕΙΚΟΝΑ
Η Προσκύνηση των Μάγων, του Εμμανουήλ Λαμπάρδου
Χάνδακας, γύρω στα 1600 / Συλλογή Ρ. Ανδρεάδη, παρακαταθήκη στο Μ. Μπενάκη

Οι ενότητες της έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη

Α. Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζονται τα σημαντικότερα κέντρα παραγωγής εικόνων. Εκπροσωπούνται η Κρήτη και τα Επτάνησα, το Άγιο Όρος και η Μακεδονία, η Ήπειρος, ο χώρος του Αιγαίου, η Μόσχα, το Γιάροσλαβ, αλλά και μεγάλα προσκυνήματα, τοπικά και υπερτοπικά, όπως οι Άγιοι Τόποι και η Ευαγγελίστρια της Τήνου.

ΕΙΚΟΝΑ
Δεσποτική εικόνα με τον Χριστό Παντοκράτορα
Eργαστήριο Ηπείρου, 20 Μαΐου 1733 / Συλλογή Ρ. Ανδρεάδη, παρακαταθήκη στο Μ. Μπενάκη
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Β. Ιδιαίτερη ενότητα συγκροτούν τα έργα ιδιωτικής ευλάβειας, στα οποία εκφράζονται οι ιδιαίτερες αισθητικές προτιμήσεις και λατρευτικές πρακτικές των παραγγελιοδοτών. Αγαπημένοι προστάτες άγιοι, αντίγραφα θαυματουργών έργων και τοπικές λατρείες εκφράζουν την ποικιλομορφία εικονογραφίας και ύφους αλλά και την επικοινωνία μεταξύ περιοχών με πυκνούς ορθόδοξους πληθυσμούς και εκκλησιαστικά κέντρα.

ΕΙΚΟΝΑ
Το μαρτύριο του αγίου Δημητρίου, του Γεώργιου Κορτεζά
Χάνδακας, πρώτο μισό 17ου αι. Μουσείο Μπενάκη, αρ. 2980

Γ. Οι διαφορετικοί τρόποι πρόσληψης και αφομοίωσης στοιχείων από τη δυτική ζωγραφική εξετάζονται στην επόμενη ενότητα. Οι πολύμορφες εκφάνσεις του διαλόγου με τη δυτική τέχνη αναδεικνύουν συγχρόνως τις ιδιαίτερες πολιτικές συνθήκες και την εμπορική δραστηριότητα κάθε περιοχής.

ΕΙΚΟΝΑ
Παναγία Βρεφοκρατούσα, του Ηλία Μόσκου
Ζάκυνθος, δεύτερο μισό 17ου αι.Μουσείο Μπενάκη, αρ. 2995
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δ. Οι εικόνες βρίσκονταν στο επίκεντρο των συλλεκτικών ενδιαφερόντων του Αντώνη Μπενάκη, ήδη από την εποχή που κατοικούσε στην Αλεξάνδρεια. Η θέση των εικόνων στη συγκρότηση της συλλογής του, ο τρόπος έκθεσής τους στην πρώτη μουσειολογική διάρθρωση του Μουσείου, το 1931, αλλά και η σκοτεινή πλευρά του συλλεκτισμού, με την προσθήκη πλαστών υπογραφών ή τη δημιουργία πλαστών έργων, σχολιάζονται στην έκθεση.

ΕΙΚΟΝΑ
Η ιστορία Δανιήλ και των Τριών Παίδων εν Καμίνω, του Κωνσταντίνου Αδριανουπολίτη
Αδριανούπολη ή Κωνσταντινούπολη, 1724-1746 / Μουσείο Μπενάκη, αρ. 3034

Ε. Η τελευταία ενότητα εστιάζει στην εν εξελίξει τεχνική ανάλυση των ρωσικών εικόνων του Μουσείου Μπενάκη που υλοποιείται από το Τμήμα Συντήρησης, στο πλαίσιο του ERC RICONTRANS. Η μελέτη έρχεται να συμπληρώσει τις μακροχρόνιες έρευνες που διεξάγει το Μουσείο πάνω στην τεχνολογία των εικόνων και προσφέρει πολύτιμα στοιχεία για την κατανόηση της τεχνικής και των υλικών αλλά και για την συντήρηση των έργων.

ΕΙΚΟΝΑ
Δύο φύλλα τριπτύχου / Κρεμλίνο, εργαστήριο των Όπλων, πρώτο μισό 18ου αι.
Μουσείο Μπενάκη, αρ. 33775. Προέρχεται από τα προσφυγικά κειμήλια της ελληνορθόδοξης κοινότητας της Άγκυρας.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι επισκέπτες έχουν την σπάνια ευκαιρία να προσεγγίσουν σε βάθος επιλεγμένα έργα μέσα από τον φακό του στερεομικροσκοπίου.

ΕΙΚΟΝΑ
Πλαϊνό φύλλο τρίπτύχου με δίζωνες παραστάσεις αγίων
Εργαστήριο βόρειας Ρωσίας, γύρω στο 1700 και 20ός αι. Μουσείο Μπενάκη, αρ. 29534. Δωρεά Μανόν Ρενιέρη
ΕΙΚΟΝΑ
Παναγία του Βλαντίμιρ / Ρωσία, γύρω στο 1600
Συλλογή Ρ. Ανδρεάδη, παρακαταθήκη στο Μουσείο Μπενάκη
ΕΙΚΟΝΑ
Ορειχάλκινο εικονίδιο με την Παναγία Πάντων Θλιβομένων η Χαρά».
Ρωσία, 19ος αιώνας / Μουσείο Μπενάκη, αρ. 14468
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΕΙΚΟΝΑ
Ο άγιος Σπυρίδων / Κεντρική Ρωσία, 19ος αιώνας.
Μουσείο Μπενάκη, αρ. 31445. Δωρεά Γεώργιου Θεοτοκά

Η έκθεση είναι μέρος του έργου RICONTRANS (https://ricontrans-project.eu/) το οποίο έχει λάβει χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας (ERC) στο πλαίσιο του προγράμματος έρευνας και καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ορίζοντας 2020 βάσει συμφωνίας επιχορήγησης με αριθμό 818791.

ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΕΙΚΟΝΩΝ 17ος – 19ος αιώνας

Διάρκεια: 8/12/2022 - 5/2/2023 / Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138
Διοργάνωση: Μουσείο Μπενάκη 

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ Μουσείο Μπενάκη εικόνες έκθεση
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ