Κυψέλη: Το σιντριβάνι στη Φωκίωνος Νέγρη, οι Τρεις Έρωτες στην πλατεία Εξαρχείων γεννούν νέα έργα Τέχνης - iefimerida.gr

Κυψέλη: Το σιντριβάνι στη Φωκίωνος Νέγρη, οι Τρεις Έρωτες στην πλατεία Εξαρχείων γεννούν νέα έργα Τέχνης

Καραμαγγιώλης
Δύτες της πόλης, του Μενέλαου Καραμαγγιώλη
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Με τη χαρά των παιδιών στο σιντριβάνι στην Κυψέλη, ακολουθώντας έναν σκύλο που διασχίζει διαδήλωση, ζουμάροντας στο γλυπτό των 3 μικρών ερώτων: η έκθεση «My street and the Films I dream of» των Καραμαγγιώλη και Κομιανού εγκαινιάζουν τον χώρο στην οδό Βατσαξή 6.

Η Φωκίωνος Νέγρη και η πλατεία Εξαρχείων, δύο τοποθεσίες που βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας, με μεγάλη σημασία τόσο για την πολιτιστική αλλά και την πολιτική ζωή της πόλης, αποτελούν το πλαίσιο δύο νέων έργων των Μενέλαου Καραμαγγιώλη και Κατερίνας Κομιανού. Σε αυτά, οι καλλιτέχνες διερευνούν τις έννοιες του χρόνου, της αντίληψης, της μνήμης και της στενής τους επαφής με αυτούς τους δημόσιους χώρους μέσω της παρατήρησης και της καταγραφής στοιχείων που συχνά περνούν απαρατήρητα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Προσφέρουν μια νέα πατριδογνωσία, μια νέα αστική αυτογνωσία σε ένα σημείο της πόλης που χαράσσεται από χιλιάδες διασχίσεις καθημερινά και έχει διαφορετικές συστάδες ιστορίας και βιώματος. Μέσα από τον νέο χώρο Haus N off-site, σε επιμέλεια των Πάνο Φουρτουλάκη και Τitus Nouwens.

Μενέλος Καραμαγγιώλης
Μενέλος Καραμαγγιώλης

Το σιντριβάνι πάνω από το υπόγειο ρεύμα

Μια αυθόρμητη στιγμή τεσσάρων αγοριών που κολυμπούν νύχτα, σε ένα δημόσιο σιντριβάνι, αποτελεί το θέμα του έργου «City Divers» (2022) (Δύτες της Πόλης (2022)) του Καραμαγγιώλη. Το σιντριβάνι, κάτω από το οποίο κυλάει ένα υπόγειο ρέμα, βρίσκεται στην Φωκίωνος Νέγρη.

Το έργο, αρχικά  βίντεο που τραβήχτηκε με την κάμερα του κινητού τηλεφώνου του καλλιτέχνη, χωρίζεται σε καρέ τα οποία προβάλλονται τόσο σε ψηφιακή και αναλογική μορφή, όσο και σε ποικίλους ρυθμούς και κλίμακες. Τα κινούμενα σώματα αποκτούν μια νέα σταθερή υπόσταση. Με αυτόν τον τρόπο, ο χρόνος παγώνει, και στοιχεία που είναι αόρατα σε πραγματικό χρόνο, αποκαλύπτονται.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μια καθημερινή σκηνή στο κατώφλι του σπιτιού του καλλιτέχνη μετατρέπεται σε μυστικιστική, καταδεικνύοντας την ικανότητά του να καταγράφει το εξαιρετικό μέσα από συνηθισμένα καθημερινά συμβάντα. Ο Καραμαγγιώλης καταγράφει την πραγματικότητα με τρόπους που προσκαλούν το θεατή να εισαγάγει τη δική του ερμηνεία ως προς αυτό που βλέπει. «Η πραγματικότητα είναι πιο παράξενη από τη μυθοπλασία», γράφει ο Καραμαγγιώλης.

Παράλληλα με το «City Divers» (2022)  (Δύτες της Πόλης (2022))  παρουσιάζεται το «Unseen I» (Αόρατος Ι, (2019))  όπου η κάμερα ακολουθεί έναν αδέσποτο σκύλο καθώς διασχίζει μια διαδήλωση. Τα δύο έργα αποτελούν την συνέχεια μιας σειράς που αναπτύσσει ο καλλιτέχνης τα τελευταία δέκα χρόνια, όπου καταγράφει τη ζωή στην πόλη όπως τη βιώνουν αυτοί που παραμένουν αόρατοι.

Κατερίνα Κομιανού
Κατερίνα Κομιανού

Το αριστουργηματικό γλυπτό των τριών ερώτων

Αυτά παρουσιάζονται σε διάλογο με το «For now and forever» (ongoing) της Κατερίνας Κομιανού, που περιλαμβάνει περισσότερες από 500 αναλογικές φωτογραφίες του γλυπτού με τους τρεις μικρούς Έρωτες που στέκονται ο ένας δίπλα στον άλλο για πάνω από έναν αιώνα. Κοντινά πλάνα από τα μέρη του σώματος του κάθε Έρωτα διαπλέκονται με μακρινές φωτογραφίες της πλατείας, όπου μπορεί κάποιος να παρατηρήσει αφίσες, αυτοκόλλητα, μπογιές, πλακάτ με αναρχικά  συνθήματα, παιχνίδια αλλά και ασπίδες της αστυνομίας.

Μέσα από αυτή την καθημερινή καταγραφή των τελευταίων τεσσάρων ετών, η Κομιανού αποτυπώνει τα σημάδια των προσωρινών παρεμβάσεων  που το γλυπτό υπομένει, μερικές φορές ακόμη και για λίγα λεπτά, πριν εξαφανιστούν και αντικατασταθούν από άλλα. Το έργο της μας δίνει τη ευκαιρία να κατανοήσουμε τη δύναμη του συμβόλου - ένα δημόσιο γλυπτό που χρησιμοποιείται σαν λευκός καμβάς από τον καθένα για να εκφράσει το πώς αισθάνεται για την πόλη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κοιτάζοντας τις φωτογραφίες, είναι σχεδόν αδύνατο να προσδιορίσουμε πότε τραβήχτηκαν, καθώς η καλλιτέχνης χρησιμοποιεί φιλμ από διαφορετικές δεκαετίες, μπερδεύοντας την αντίληψή που έχουμε αναφορικά με τον γραμμικό χρόνο. Αυτό διαφαίνεται και από την εγκατάσταση που δημιούργησε για να παρουσιάσει το έργο της. Οι αλλαγές στο γλυπτό, αντικατοπτρίζουν τις αλλαγές που συμβαίνουν στα Εξάρχεια, οι οποίες πλέκονται με εκείνες που συμβαίνουν στη ζωή της εικαστικού κατά τη στιγμή της απαθανάτισης των στιγμών.


Σε αυτή την κοινή παρουσίαση οι δύο καλλιτέχνες αναπτύσσουν ένα διαγενεακό διάλογο. Η Κομιανού αποτυπώνει το ίδιο θέμα σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, ενώ ο Καραγγιώλης αποθανατίζει μια μοναδική στιγμή μέσα από διαφορετικές μορφές και προοπτικές αναποδογυρίζοντας τη γραμμικότητα του χρόνου. Αστικοί θρύλοι διαπλέκονται με προσωπικές ιστορίες- σε δύο έργα που αφορούν τόσο αυτό που απεικονίζουν όσο και αυτούς που τα δημιούργησαν.

Κατερίνα Κομιανού
Κατερίνα Κομιανού

Haus N off-site
Βατσαξή 6, 104 38

7 Ιουλίoυ - 29 Σεπτεμβρίου
Tρίτη - Πέμπτη, 8 - 10 μμ και με ραντεβού

Επιμέλεια: Πάνος Φουρτουλάκης και Τitus Nouwens

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ