Στις κινηματογραφικές πρεμιέρες της εβδομάδας το «Wicked» επιστρέφει με ένα δεύτερο μέρος και φλερτάρει με τις υποψηφιότητες βασικών Όσκαρ.
Στους κινηματογράφους η τριλογία «Sex/Love/Dreams» του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ ολοκληρώνεται με ένα τελευταίο κεφάλαιο που απέσπασε τη Χρυσή Άρκτο.
Από σήμερα στους κινηματογράφους ο Χλινούρ Πάλμασον, με μια προσωπική ταινία, όπου πρωταγωνιστούν ο σκύλος και τα παιδιά του, συνθέτει το πορτρέτο μιας οικογένειας που διαλύεται, ενώ η Λεόνι Μπένες αναλαμβάνει τον ρόλο μίας ηρωικής νοσοκόμας σε μια υπερφορτωμένη νυχτερινή εφημερία ενός κεντρικού νοσοκομείου.
Οι κινηματογραφικες πρεμιέρες της Πέμπτης 20 Νοεμβρίου
Wicked: Μέρος Δεύτερο (Wicked: for Good)
Σκηνοθεσία: Τζον M. Τσου
Παίζουν: Σύνθια Ερίβο, Αριάνα Γκράντε, Τζεφ Γκόλντμπλαμ, Μισέλ Γέο, Τζόναθαν Μπέιλι
Περίληψη: Η Έλφαμπα, εξόριστη στο δάσος του Οζ ως η διαβόητη Κακιά Μάγισσα της Δύσης, αναζητά την αλήθεια, ενώ η Γκλίντα, σύμβολο του Καλού στη Σμαραγδένια Πόλη, ζει τα προνόμια της φήμης, αλλά βασανίζεται από την αποξένωσή τους. Καθώς οι ζωές τους μπλέκονται, οι δύο μάγισσες πρέπει να ενωθούν για τελευταία φορά, με τη φιλία τους να γίνεται το κλειδί για το μέλλον του Οζ.
Οι Σίνθια Ερίβο και Αριάνα Γκράντε επιστρέφουν για να μας τραγουδήσουν το τελευταίο κεφάλαιο της ιστορίας των μαγισσών του Οζ.
Η Έλφαμπα είναι πια η διαβόητη Κακιά Μάγισσα της Δύσης, εξόριστη στο δάσος του Οζ, όπου αγωνίζεται για την ελευθερία των Σιωπηλών Ζώων και παλεύει να μεταδώσει τη σκληρή αλήθεια για τον Μάγο. Η Γκλίντα, από την άλλη, εδρεύει στο παλάτι της Σμαραγδένιας Πόλης, έχει αναδειχθεί σε λαμπερό σύμβολο του Καλού και καρπώνεται όλα τα προνόμια της φήμης και της δημοτικότητάς της. Με την καθοδήγηση της κυρίας Μόριμπλ, καθησυχάζει τους πολίτες του Οζ πως όλα βαίνουν καλώς υπό τη διακυβέρνηση του Μάγου, ενώ ετοιμάζεται να παντρευτεί τον Πρίγκιπα Φιέρο. Όμως, η αποξένωσή της από την Έλφαμπα τη στοιχειώνει. Γι’ αυτό και προσπαθεί να τη συμφιλιώσει με τον Μάγο, αλλά αποτυγχάνει, οπότε η απόσταση ανάμεσα στις δύο παλιές φίλες μεγαλώνει. Όταν ένας οργισμένος όχλος ξεσηκώνεται εναντίον της Κακιάς Μάγισσας, η Γκλίντα πρέπει να ενώσει τις δυνάμεις της μαζί της για μία τελευταία φορά.
Το «Wicked, που βασίζεται στην αρχική ιστορία του Φρανκ Μπάουμ και στο βιβλίο της Γουίνι Χόλζμαν, είναι το μοναδικό μιούζικαλ γραμμένο σε δύο μέρη για τη σκηνική του εκδοχή, με την κινηματογραφική μεταφορά να ακολουθεί την ίδια ακριβώς λογική — μάλιστα, τα γυρίσματα του δεύτερου μέρους ξεκίνησαν αμέσως μετά από την ολοκλήρωση της πρώτης ταινίας, που απέσπασε δέκα οσκαρικές υποψηφιότητες και έφερε 728 εκατομμύρια δολάρια στο ταμείο. Παρόλη τη μεγάλη του διάρκεια όμως— πέντε ώρες μαζί, αν υπολογίσουμε και τις δύο ταινίες — η ιστορία των μαγισσών του Οζ μοιάζει να μην τελειώνει ποτέ.
Ο Τζον Μ. Τσου, σε αυτό το sequel, παραμένει πιστός στη φαντασμαγορία και το θέαμα, που αποκτά μια πιο ανθρώπινη νότα και ένα ξεκάθαρο μήνυμα σχετικά με το φαίνεσθαι και το είναι.Το «Wonderful», που ερμηνεύει ο Τζεφ Γκόλντμπλουμ, αναφέρεται στο ψέμα που γίνεται ζωτικό, όταν κανείς δεν θέλει να βρει την αλήθεια, και η Σίνθια Ερίβο τραγουδάει με την ψυχή της μια ιστορία ρατσισμού, δίνοντας τον τόνο αυτής της παραβολής.
Από την πλευρά της, η Αριάνα Γκράντε, που είναι πολύ πιθανό να φτάσει στις υποψηφιότητες και έτσι να γίνει η δεύτερη ηθοποιός μετά από τον Αλ Πατσίνο που προτείνεται για τον ίδιο χαρακτήρα, έχει τον πιο ενδιαφέροντα ρόλο: τη γλυκιά Γκλίντα, που ακροβατεί ανάμεσα στη ματαιοδοξία της τέλειας influencer και την αγάπη της για την παιδική της φίλη.
Τέτοιου είδους διλήμματα κινούν τα νήματα του «Wicked», που ποτέ δεν καταφέρνει όμως να μπει σε βαθιά νερά, σε σημείο που μερικές φορές ακόμα και η αφήγηση παρουσιάζει προβλήματα, με τον θεατή να αναρωτιέται τι πραγματικά συμβαίνει. Κι ενώ όλα είναι εκεί — υπέροχα τραγούδια, θεαματικά σκηνικά που δίνουν την αίσθηση ενός παραδείσου έτοιμου να διαλυθεί εις τα εξ ων συνετέθη — το δραματικό στοιχείο που επιχειρεί να προσθέσει ο Τσου δεν λειτουργεί πάντα αποτελεσματικά. Επιπλέον, οι δεύτεροι ρόλοι δεν εξελίσσονται, μιας και οι σεναριογράφοι μοιάζουν αγχωμένοι να πουν τα πάντα για να δημιουργήσουν ένα επικό φινάλε, και η ταινία εγκλωβίζεται ανάμεσα στην πολιτική σκέψη και το παραμύθι, αφήνοντας τελικά το θεαθήναι — αυτό που στην ουσία σχολιάζει — να κερδίζει κατά κράτος.
Όνειρα (Drømmer/Dreams)
Σκηνοθεσία: Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ
Παίζουν: Έλα Εβερμπίε, Σελόμε Εμνέτου, Άνε Νταλ Τορπ
Περίληψη: Η Γιοχάνε ερωτεύεται την καθηγήτριά της στα γαλλικά και καταγράφει τις σκέψεις της στο ημερολόγιό της. Όταν αυτό καταλήγει στα χέρια της μητέρας και της γιαγιάς της, οι δυο τους θα προβληματιστούν από το περιεχόμενό του και θα γοητευτούν από τον τρόπο γραφής του.
Ο Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ ολοκληρώνει την τριλογία του («Sex / Love / Dreams») με μία ταινία φτιαγμένη από όνειρα, που κέρδισε επάξια τη Χρυσή Άρκτο στη Berlinale 2025.
Η δεκαεφτάχρονη Γιοχάνε ερωτεύεται κεραυνοβόλα τη νέα καθηγήτρια Γαλλικών, που αναλαμβάνει εργασία στο γυμνάσιό της. Με τον καιρό, η νεαρή αποκτά μια σχεδόν επίμονη προσκόλληση στη δασκάλα της, μια έλξη που την ωθεί να την προσεγγίσει πιο άμεσα. Έτσι, αρχίζουν να συναντιούνται κάθε εβδομάδα στο διαμέρισμα της εκπαιδευτικού. Η Γιοχάνε μαθαίνει ακόμη και πλέξιμο για να έρθει κοντά με το αντικείμενο του πόθου της. Αν και τίποτα παράνομο δεν συμβαίνει, η καθηγήτρια αρχίζει να ανησυχεί για τις νομικές συνέπειες αυτής της επαφής και αποφασίζει να βάλει ένα τέλος στις συναντήσεις τους.
Η Γιοχάνε, αδυνατώντας να διαχειριστεί τα συναισθήματά της, αποφασίζει να καταγράψει τις σκέψεις, τις μνήμες και τον πόνο της στο χαρτί. Όταν το ογκώδες χειρόγραφο καταλήγει στη γιαγιά και στη μητέρα της, φέρνει στην επιφάνεια δύο εξίσου ανατρεπτικές αποκαλύψεις: ότι κάτι αδιευκρίνιστο συνέβη μέσα σε αυτό το διαμέρισμα και ότι η Γιοχάνε είναι μια εξαιρετικά ταλαντούχα συγγραφέας. Η γιαγιά, ποιήτρια και μέντορας της μικρής, θέλει να ενθαρρύνει την εγγονή της να συνεχίσει να γράφει, ενώ η μητέρα της, από την άλλη, φοβάται πως κάτι άσχημο έχει συμβεί στο παιδί της.
Αν και τα «Όνειρα» έρχονται τρίτα στη σειρά στις κινηματογραφικές αίθουσες, στην πραγματικότητα αποτελούν το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Χάουγκερουντ. Ο σκηνοθέτης επιλέγει μια τρυφερή ιστορία ενηλικίωσης για να μιλήσει όχι μόνο για το πρώτο ερωτικό σκίρτημα, αλλά και για την ανάγκη της συναισθηματικής μνήμης. Στην περίπτωση της Γιοχάνε, αυτή η μνήμη συντηρείται μέσα από τη συγγραφή, χωρίς ποτέ να αποσαφηνίζεται αν η αφήγησή της αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα, ή τον τρόπο που εκείνη την αντιλαμβάνεται.
Ο Νορβηγός σκηνοθέτης κρατά τη σχέση της με τη νεαρή καθηγήτρια αποκλειστικά σε πλατωνικό επίπεδο, καθώς αυτό που τον αφορά είναι η εσωτερική διαδικασία του έρωτα και όχι η πραγματοποίηση μιας πιθανής σεξουαλικής συνεύρεσης. Έτσι, αφήνει χώρο στους ήρωες της ιστορίας να διαπραγματευτούν όσα συμβαίνουν μέσα τους, χωρίς να ενδιαφέρεται τόσο για τα γεγονότα. Από την άλλη, η λογική μητέρα της Γιοχάνα και η γιαγιά-ποιήτριά της δημιουργούν ένα ενδιαφέρον δίπολο, που αντικατοπτρίζει τις αντιλήψεις και τις προσδοκίες τελικά τριών γενεών.
Τελικά, η voice-over αφήγηση της Γιοχάνε έρχεται συχνά σε αντιδιαστολή με τα όσα βλέπουμε στην οθόνη, με τον Χάουγκερουντ να προσεγγίζει την ανθρώπινη εμπειρία μέσα από την ανάγκη της μνήμης και της καταγραφής, που γίνεται έτσι η μόνη πραγματική αλήθεια.
Η Αγάπη που Απομένει (Ástin Sem Eftir Er/The Love That Remains)
Σκηνοθεσία: Χλινούρ Πάλμασον
Παίζουν: Σάγκα Γκάρδασντότιρ, Σβέρριρ Γκβύθνασον, Χάλντορ Λάξνες Χάλντουρσον, Ίντα Μέχκιν Χλινσντότιρ, Πάντα
Περίληψη: Ένας χρόνος από τη ζωή μιας οικογένειας, στον απόηχο του πρόσφατου χωρισμού των γονιών, καθώς οι εποχές αλλάζουν με φόντο την υποβλητική Ισλανδία.
Ο Ισλανδός σκηνοθέτης της «Χώρας του Θεού» επιστρέφει με την πιο προσωπική ταινία του, που έχει επιλεγεί ως η επίσημη υποψηφιότητα της χώρας του για τα 98α Βραβεία Όσκαρ.
Η Άνα, μια ασυμβίβαστη εικαστικός, και ο Μάγκνους, που εργάζεται σε αλιευτικό, διασχίζουν το δύσκολο μονοπάτι του χωρισμού, συνεχίζοντας παράλληλα να μεγαλώνουν τα παιδιά τους μαζί, πασχίζοντας να τους δώσουν την αίσθηση μιας οικογενειακής κανονικότητας.
Ο Πάλμασον παρακολουθεί τη ζωή αυτής της οικογένειας κατά τη διάρκεια ενός έτους, καταγράφοντας τις μικρές καθημερινές τους συνήθειες μέσα από την εναλλαγή των εποχών: μια εκδρομή στην εξοχή, μια συζήτηση, μια αμήχανη παύση. Οι γλυκόπικρες στιγμές ενός έρωτα που έσβησε, που παραχωρούν τη θέση τους σε μια άλλη μορφή αγάπης, απασχολούν τον Ισλανδό δημιουργό, που υπογράφει μια συγκινητική, χαμηλότονη ελεγεία για το τέλος, το οποίο γίνεται η αφετηρία μιας νέας αρχής.
Ο ασπρόμαυρος σκύλος της οικογένειας —και πραγματικός σκύλος του Πάλμασον—, ένα αξιαγάπητο τσοπανόσκυλο που κέρδισε το βραβείο Palm Dog στις Κάννες, μαζί με τα τρία του που πρωταγωνιστούν, συνθέτουν ένα τρυφερό, σουρεαλιστικό σε σημεία κολάζ αναμνήσεων, που ενώνει μια οικογένεια, ακόμα κι όταν αυτή διαλύεται.
Ο ίδιος ο σκηνοθέτης ακούγεται να λέει στο τρέιλερ: «Δείτε την ταινία μας – σ’ εμάς άρεσε. Αν όχι, και επιλέξετε να δείτε μια άλλη ταινία, δεν πειράζει». Και πίσω από αυτό το παράδοξο ισλανδικό χιούμορ, κρύβεται μια εικαστική αφήγηση, που αποθεώνει την ποίηση της καθημερινότητας, με εικόνες που μένουν χαραγμένες στη μνήμη.
Νυχτερινή Εφημερία (Heldin / Night Shift)
Σκηνοθεσία: Πέτρα Μπιόντινα Βόλπε
Παίζουν: Λεόνι Μπένες, Σόνια Ρίζεν, Αλιρέζα Μπαϊράμ, Μαργκερίτα Σοχ
Περίληψη: Μια αφοσιωμένη νοσοκόμα δουλεύει αγόγγυστα σε ένα υποστελεχωμένο νοσηλευτικό τμήμα. Ωστόσο, αγνοεί πως η επόμενη βάρδιά της πρόκειται να εξελιχθεί σε μια αμείλικτη μάχη ενάντια στον χρόνο.
Με πρωταγωνίστρια την Λεόνι Μπένες («Στο Γραφείο των Καθηγητών»), η Πέτρα Βόλπε χτίζει ένα αποκαλυπτικό πορτρέτο σιωπηλού ηρωισμού.
Η Φλόρια, μια νεαρή νοσοκόμα, ξεκινά τη νυχτερινή της εφημερία σε ένα κεντρικό νοσοκομείο της Ελβετίας. Αντιμέτωπη με την απουσία συναδέλφου, ένα υπερφορτωμένο τμήμα και ένα σύστημα υγείας που τρίζει, παλεύει στα όρια της κατάρρευσης για να κρατήσει τους ασθενείς και τον εαυτό της σε ισορροπία. Κάθε στιγμή φέρνει τον θάνατο πιο κοντά, με ένα σύστημα που ωθεί τόσο τους ασθενείς όσο και το προσωπικό στα όρια της αντοχής τους.
Η Πέτρα Μπιοντίνα Βόλπε, ακολουθώντας τα χνάρια του κοινωνικού σινεμά, χτίζει ένα αγωνιώδες θρίλερ. Στους ημιφωτισμένους διαδρόμους του νοσοκομείου, δεν καραδοκεί μια απειλή, αλλά ο χρόνος που γλιστράει χωρίς να πρέπει να χαθεί. Η Φλόρια —την υποδύεται με συγκλονιστική αλήθεια η ταλαντούχα Μπένες— δίνει τον δικό της αγώνα: κουρασμένη, αγχωμένη, ηρωική, οδηγείται σε ακραία ξεσπάσματα και στιγμές λύτρωσης.
Η Ελβετή δημιουργός τιμά τους ήρωες των νοσοκομείων και ευαισθητοποιεί το κοινό για τις συνθήκες εργασίας τους, ενώ ταυτόχρονα συνθέτει ένα αγωνιώδες οδοιπορικό ανάμεσα στη ζωή και τον θάνατο, μέσα από μια νυχτερινή βάρδια που συμπυκνώνει την ανθρώπινη υπάρξη.
Η Συμμορία των Μάγων 3 (Now You See Me: Now You Don't)
Σκηνοθεσία: Ρούμπεν Φλάισερ
Παίζουν: Τζέσι Άιζενμπεργκ, Γούντι Χάρελσον, Ντέιβ Φράνκο, Άιλα Φίσερ, Ρόζαμουντ Πάικ, Ντόμινικ Σέσα, Τζάστις Σμιθ, Μόργκαν Φρίμαν
Περίληψη: Η μυστική οργάνωση «The Eye» συγκεντρώνει και πάλι την ομάδα της για τη μεγαλύτερη αποστολή που έχει ποτέ επιχειρηθεί: μια θεαματική ληστεία με παγκόσμιες προεκτάσεις.
Οι Τέσσερις Καβαλάρηδες επιστρέφουν ενισχυμένοι και υπόσχονται – μάταια- ακόμα περισσότερη μαγεία.
Η ληστεία ενός διαμαντιού φέρνει ξανά στην ενεργό δράση τους Τέσσερις Καβαλάρηδες, μαζί με μια νέα γενιά ταχυδακτυλουργών. Αυτή τη φορά, το παιχνίδι της μαγείας και των ψευδαισθήσεων μπλέκει με την τεχνητή νοημοσύνη, τις νέες τεχνολογίες και την ψηφιακή παρακολούθηση. Οι Καβαλάρηδες καλούνται να επαναπροσδιορίσουν τι σημαίνει «απάτη» σε έναν κόσμο, όπου τίποτα δεν είναι αληθινό — ούτε καν η ίδια η μαγεία.
Η «Συμμορία των Μάγων» είχε, από την πρώτη κιόλας ταινία της, βρει τη φόρμουλα που την έκανε να ξεχωρίσει: τον συνδυασμό θεαματικών ταχυδακτυλουργικών κόλπων με μια καλοστημένη ληστεία, σε ένα ιδιότυπο heist movie, όπου ο μάγος λειτουργεί και ως… επαγγελματίας απατεώνας. Ο Ρούμπεν Φλάισερ ακολουθεί χωρίς έμπνευση το ίδιο μοτίβο, ενσωματώνοντας αυτή τη φορά την τεχνητή νοημοσύνη — τη «μαγεία» της σύγχρονης εποχής — η οποία προσφέρει φρέσκα κόλπα και ψηφιακά τρικ, αλλά δεν καταφέρνει να ανατρέψει την προβλεψιμότητα της ιστορίας.
Παρά τις σεναριακές αδυναμίες και την έλλειψη σπιρτόζικων ατάκων, το λαμπερό καστ διατηρεί τον ρυθμό και την ενέργεια της αφήγησης, αν και τα σκηνοθετικά τρικ μοιάζουν συχνά απλοϊκά μπροστά στις πραγματικές δυνατότητες της A.I. Το αποτέλεσμα παραμένει feelgood μεν, ωστόσο συχνά θυμίζει παλιά ταχυδακτυλουργικά κόλπα που εντυπωσιάζουν στιγμιαία, για να ξεχαστούν το ίδιο γρήγορα.
Sisu 2: Ο Δρόμος της Εκδίκησης (Sisu: Road to Revenge)
Σκηνοθεσία: Γιαλμάρι Χελάντερ
Παίζουν: Γιόρμα Τομμίλα, Στίβεν Λανγκ, Ρίτσαρντ Μπρέικ, Σάντι Ε. Σκοτ
Περίληψη: Ο ασταμάτητος Aatami Korpi επιστρέφει στο κατεστραμμένο σπίτι του και ξεκινά μια θανατηφόρα καταδίωξη, όταν ο διοικητής του Κόκκινου Στρατού, που σκότωσε την οικογένειά του, εμφανίζεται ξανά.
Το sequel του «Sisu» είναι εδώ και υπόσχεται μία εντυπωσιακή action ταινία δρόμου, με αναμετρήσεις μέχρι θανάτου.
Επιστρέφοντας στο σπίτι όπου η οικογένειά του δολοφονήθηκε βάναυσα κατά τη διάρκεια του πολέμου, «ο άντρας που αρνείται να πεθάνει» το διαλύει, το φορτώνει σε ένα φορτηγό, αποφασισμένος να το ξαναχτίσει σε κάποιο ασφαλές μέρος, προς τιμήν των αγαπημένων του. Όταν ο διοικητής του Κόκκινου Στρατού που σκότωσε την οικογένειά του επιστρέφει, αποφασισμένος να ολοκληρώσει το έργο του, ακολουθεί μια αμείλικτη καταδίωξη σε όλη τη χώρα — ένας αγώνας μέχρι θανάτου, γεμάτος απίστευτες σκηνές δράσης.
Καθώς ξεκινά η ταινία, μας υπενθυμίζεται ότι το «Sisu» είναι μια φινλανδική λέξη που δεν μπορεί να μεταφραστεί. Σημαίνει μια μορφή «θάρρους και απίστευτης αποφασιστικότητας που εκδηλώνεται, όταν έχει χαθεί κάθε ελπίδα». Και πράγματι, αυτή η λέξη περιγράφει τον ασταμάτητο Aatami Korpi, έναν σιωπηλό και εξαιρετικά ικανό πρώην Φινλανδό κομάντο που στην πρώτη ταινία αντιμετώπισε μόνος του — και εξόντωσε — έναν λόχο Ναζί.
Ένα μείγμα σκληρού πολεμικού δράματος και ακραίας, άκρως ευρηματικής δράσης, το «Sisu» ενθουσίασε ένα παθιασμένο κοινό, που έζησε την ασταμάτητη περιπέτεια στη μεγάλη οθόνη.
Γεια σου, Φρίντα (Hola Frida)
Σκηνοθεσία: Καρίν Βεζινά, Αντρέ Καντί
Με τις φωνές των (στα ελληνικά): Μαριέλας Δουμπού, Μαριλένας Λιακοπούλου, Χριστόδουλου Στυλιανού, Τάσου Νταπαντά, Νατάσσας Κομματά, Ιωάννας Αβδελοπούλου
Περίληψη: Η ζωή της εμβληματικής ζωγράφου μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη με έμφαση στην παιδική ηλικία της, τότε που ήρθε σε επαφή με τα ερεθίσματα που καθόρισαν αργότερα το καλλιτεχνικό στιλ της.
Animation μεταφορά των παιδικών βιβλίων, που έγραψε η Σοφί Φοσέ και εικονογράφησε η Κάρα Καρμίνα, για την παιδική ηλικία της Φρίντα Κάλο.
Η Φρίντα Κάλο γεννήθηκε το 1907 στο Μεξικό και έζησε μια ζωή γεμάτη δυσκολίες και εμπόδια, σωματικά και ψυχικά. Σε νεαρή ηλικία αρρώστησε από πολιομυελίτιδα και αργότερα τραυματίστηκε σοβαρά σε τροχαίο, γεγονός που επηρέασε βαθιά την καθημερινότητα και την τέχνη της, καθώς την άφησε να παλεύει με προβλήματα υγείας και χρόνιους πόνους για όλη της τη ζωή.
Το έργο της χαρακτηρίζεται από αυτοπορτρέτα, έντονα χρώματα και σουρεαλιστικά στοιχεία, ενώ συχνά απεικονίζει τον πόνο, τη γυναικεία εμπειρία και τη μεξικανική ταυτότητα. Η ζωγραφική της συνδυάζει το προσωπικό με το πολιτικό και το συμβολικό, δημιουργώντας ένα μοναδικό εικαστικό σύμπαν. Μέσα από την τέχνη της, η Κάλο μίλησε ανοιχτά για τον πόνο, τη σωματικότητα και τη γυναικεία φύση.
Σήμερα, η Φρίντα Κάλο θεωρείται σύμβολο φεμινισμού, δύναμης και αντίστασης — είναι, άλλωστε, μία από τις πλέον αναγνωρίσιμες γυναίκες στην Ιστορία. Η εικόνα της και το έργο της εμπνέουν ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, ειδικά γυναίκες και άτομα που βιώνουν περιθωριοποίηση.
Το «Γεια σου, Φρίντα» επιλέγει να μας ταξιδέψει στην παιδική ηλικία της σπουδαίας αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας και να μας τη γνωρίσει ως ένα ζωηρό και γεμάτο περιέργεια για τα πάντα γύρω του κοριτσάκι, με μια υπερδραστήρια φαντασία που το βοηθά να αποδράσει από την πεζή και επώδυνη πραγματικότητα.
Περιτριγυρισμένη από την αγάπη και την καθοδήγηση των γονιών της, του Γκιγιέρμο και της Ματίλντε, της αδελφής της, Κριστίνα, και του σκύλου τους, Τσικίτα, η μικρή Φρίντα μπλέκει τις πολύχρωμες εικόνες από την πόλη της, Κογιοακάν με τον κόσμο της φαντασίας της, για να παρηγορηθεί, αλλά και να οπλιστεί απέναντι στις δυσκολίες της ζωής της.
Μαουτχάουζεν (Mauthausen)
Σκηνοθεσία: Παναγιώτης Κουντουράς και Αρίσταρχος Παπαδανιήλ
Παίζουν: Αρίσταρχος Παπαδανιήλ, Άρης Ζέρβας, Παναγιώτης Κουντουράς, Ξένια Αλεξάντροβνα, Σταυρούλα Μυλωνά
Περίληψη: Το αδημοσίευτο κείμενο του Ιάκωβου Καμπανέλλη μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη σ' ένα αντιπολεμικό ντοκιμαντέρ, πλαισιωμένο από τη θρυλική μουσική του Μίκη Θεοδωράκη.
Ποιητικό ντοκιμαντέρ πάνω στο έργο των Μίκη Θεοδωράκη και Ιάκωβου Καμπανέλλη.
Η ταινία παρουσιάζει το πλέον προσωπικό κινηματογραφικό σενάριο του επιζώντα του στρατοπέδου συγκέντρωσης και εξόντωσης Μαουτχάουζεν, γενάρχη του νεοελληνικού μεταπολεμικού θεάτρου και ακαδημαϊκού Ιάκωβου Καμπανέλλη («Στέλλα», «Ο Δράκος», «Κορίτσια στον Ήλιο»), και αποτελεί ένα ανεκπλήρωτο όραμά του, που 35 χρόνια μετά από την αρχική του σύλληψη (1988) έλαβε την τελική του μορφή στον τόπο όπου μαρτυρικά βιώθηκε, αλλά και εμπνευσμένα συνελήφθη: στο στρατόπεδο συγκέντρωσης και εξόντωσης Μαουτχάουζεν της Αυστρίας.
Η βραβευμένη μεγάλου μήκους ποιητική αυτοβιογραφία, ιδιότυπο μιούζικαλ και ψυχολογικό θρίλερ, παρουσιάζει τη νέα προσέγγιση στην καντάτα «Μαουτχάουζεν» σε μουσική Μίκη Θεοδωράκη και ποίηση Ιάκωβου Καμπανέλλη, ερμηνευμένη από τον Αρίσταρχο Παπαδανιήλ (φωνή) και τον Άρη Ζέρβα (βιολοντσέλο), η οποία κυκλοφόρησε με την άδεια του κορυφαίου Έλληνα συνθέτη και αγωνιστή της ειρήνης Μίκη Θεοδωράκη («Ζορμπάς», «Ζ», «Σέρπικο»), μόλις ένα μήνα πριν αναχωρήσει οριστικά για την «Γειτονιά των Αγγέλων», με ένα κύκνειο «Άσμα Ασμάτων».
Κύριλλος και Μεθόδιος: Οι Φωτιστές των Σλάβων
Σκηνοθεσία: Μαρία Χατζημιχάλη-Παπαλιού
Παίζουν: Γιώργος Φριντζήλας, Μιχάλης - Μάριος Γεωργίου
Περίληψη: H συναρπαστική ζωή και των αγίων αδελφών από τη Θεσσαλονίκη, όπου έδρασαν τον 9ο αιώνα.
Δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ για τη ζωή των Αγίων αδελφών από τη Θεσσαλονίκη, που η δράση τους επηρέασε την εξέλιξη της ευρωπαϊκής Ιστορίας.
Το οικουμενικό έργο των Κυρίλλου και Μεθόδιου, με τη δημιουργία της σλαβικής γραφής, έδωσε τη δυνατότητα στους Σλάβους να αναδείξουν την ταυτότητά τους. Συνεχίστηκε από τους μαθητές τους, αλλάζοντας τη μοίρα του μισού σχεδόν κόσμου και τη φυσιογνωμία της Ευρώπης. Η ταινία φέρνει στο φως το γνωστό-άγνωστο αυτό έργο, περιδιαβαίνοντας τους χώρους όπου έδρασαν οι δύο αδελφοί και οι μαθητές τους: Κωνσταντινούπολη, Ρώμη, Βαυαρία, Πράγα, Σόφια, Αχρίδα, και, βεβαίως, Μακεδονία, Θεσσαλονίκη, Πρέσπες, Καστοριά κ.ά.
Το έργο των δύο αδελφών επέδρασε καταλυτικά στην ιστορία και τον πολιτισμό της σλαβικής ομοεθνίας, από την Τσεχία και τη Σλοβακία μέχρι τη Βουλγαρία, τη Σερβία, την Πολωνία, την Ουκρανία, τη Ρωσία και άλλες σλαβικές χώρες. Με δεδομένη την κατάσταση που επικρατεί αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, είναι ανάγκη να υπενθυμίσουμε τις αξίες τις οποίες διέδωσαν οι άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος, επηρεάζοντας την πορεία της Ιστορίας στις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης και στα Βαλκάνια.