fbpx Πώς η Καλαμάτα γίνεται κέντρο του Πολιτισμού: Μετά το Φεστιβάλ Χορού, οι Διεθνείς Μουσικές Ημέρες | ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ | iefimerida.gr
×
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΠΟ ΤΙΣ 25 ΕΩΣ ΤΙΣ 29 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ

Πώς η Καλαμάτα γίνεται κέντρο του Πολιτισμού: Μετά το Φεστιβάλ Χορού, οι Διεθνείς Μουσικές Ημέρες

Ο  Jean Guihen Queyras
22|09|2020 | 15:05
Jean-Guihen Queyras, έναν από τους πιο εμβληματικούς βιολοντσελίστες της εποχής μας

Με εμβληματικούς μουσικούς του αιώνα μας από όλο τον κόσμο επιστρέφουν οι «Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας», δείχνοντας πως η πόλη εξελίσσεται μέσα στο καλοκαίρι της πανδημίας σε ασφαλή και δημιουργικό θύλακα για τον πολιτισμό διεθνώς.

Με πρωταγωνιστές τον Jean-Guihen Queyras, έναν από τους πιο εμβληματικούς βιολοντσελίστες της εποχής μας, τον ανερχόμενο βιολονίστα-φαινόμενο Ιόνιαν Ηλίας Καντέσα και πολλούς αναγνωρισμένους Ελληνες και διεθνείς καλλιτέχνες, οι Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας  πραγματοποιούνται φέτος για τέταρτη χρονιά, από 25 μέχρι και 29 Σεπτεμβρίου. Καθώς λόγω πανδημίας δεν θα γίνουν οι δράσεις στο Μέγαρο Χορού όπως πάντα, οι συναυλίες θα πραγματοποιηθούν στο Αμφιθέατρο Κάστρου Καλαμάτας. Υπενθυμίζουμε ότι πριν από περίπου έναν μήνα διοργανώθηκε με ασφάλεια και υψηλές καλλιτεχνικές προδιαγραφές το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Λίντας Καπετανέα, ένας από τους λίγους θεσμούς πλέον της Ευρώπης που δεν σίγησαν λόγω πανδημίας και εφάρμοσαν άψογα τους κανόνες προστασίας, δείχνοντας ότι υπάρχει τρόπο να συνεχίσει η Τέχνη να αναπτύσσεται και να επικοινωνεί με το κοινό ακόμα και μέσα στην πανδημία.

 Οι Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας ιδρύθηκαν το 2017 από την τη βιολοντσελίστα Indira Rahmatulla, τον συνθέτη και Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας Στάθη Γυφτάκη και τον βιολοντσελίστα Δημήτρη Λάμπο και οργανώνονται από την Κοινωφελή Επιχείρηση Καλαμάτας «ΦΑΡΙΣ» και το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας. Φέτος πραγματοποιούνται σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Πελοποννήσου και τελούν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.  Όπως αναφέρει ο Στάθης Γυφτάκης:  «Η φετινή χρονιά είναι αναμφισβήτητα εξαιρετικά δύσκολη για τον τομέα της τέχνης γενικά, για τη μουσική και για όλους τους καλλιτέχνες. Μετά την ακύρωση των θερινών masterclasses του Φεστιβάλ λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, καταφέραμε να παρουσιάσουμε ένα τμήμα του συναυλιακού μας προγράμματος με ελληνικές και διεθνείς συμμετοχές,τηρώντας όλα τα μέτρα υγιεινής για την καταπολέμηση της εξάπλωσης της νόσου.»

Ο θρύλος Queras συναντά τον… χρωστήρα

Μεγάλος πρωταγωνιστής στο  φετινό Φεστιβάλ είναι  αναμφισβήτητα ο Γ άλλος τσελίστας Jean-Guihen Queyras, ένας από τους πλέον σημαντικούς και αναγνωρισμένους βιολοντσελίστες της εποχής μας, γνωστός για «τη μουσική του ευελιξία». Ο Queyras έχει εμφανιστεί δύο φορές στην Ελλάδα, μία στο Ηρώδειο το 2019, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, όπου μαζί με την Αν Τερέζα Ντε Κεερσμάκερ και την ομάδα Rosas παρουσίασαν τις 6 Σουίτες για τσέλο του Μπαχ, και μία το 2005 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με το Κουαρτέτο Arcanto. 15 χρόνια μετά την πρώτη εμφάνισή του στην Ελλάδα, την Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου επιστρέφει στην πόλη της Καλαμάτας μαζί με τον γιο του, τον εξαιρετικά ταλαντούχο ζωγράφο Jérémie Queyras για να ερμηνεύσουν «Τα Χρώματα του Ηχου», μια παράσταση με έργα μπαρόκ μέχρι σύγχρονο ρεπερτόριο, με ταυτόχρονο ζωγραφικό αυτοσχεδιασμό. Η παράσταση εξερευνά τις ατελείωτες δυνατότητες της μουσικής και της ζωγραφικής, αλλά και τα όριά τους. Πώς επηρεάζει αυτό που ακούμε αυτό που βλέπουμε, αλλά και αντίστροφα, πώς επηρεάζει αυτό που βλέπουμε, αυτό που ακούμε; Αν η μουσική είναι η τέχνη της στιγμής, τότε η ζωγραφική θα πρέπει να είναι η τέχνη της διαιώνισής της.  Από τον J. S. Bach μέχρι τον B. Britten, μέσω των G. Kurtág και H. Dutilleux, η ζωγραφική και η μουσική θα ανοίξουν έναν διάλογο με επίκεντρο σημαντικά έργα αυτών των συνθετών. Στο τέλος, οι ίδιοι οι ακροατές καλούνται να οριοθετήσουν τις διαχωριστικές γραμμές μεταξύ της ζωντανής στιγμής και του τι  τελικά απομένει από το βίωμά της.

Ο 28χρονος σταρ του βιολιού, Ιόνιαν Ηλίας Καντέσα

Μία ακόμη κορυφαία στιγμή του φετινού προγράμματος αποτελεί η εμφάνιση του διεθνούς φήμης βιολονίστα Ιόνιαν Ηλίας Καντέσα και του συνόλου Caerus, το Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου. Με ποικίλους συνδυασμούς οργάνων, αλλά και με έργα για σόλο βιολί, η συναυλία θα επικεντρωθεί στη μουσική δωματίου του 20ου αιώνα και στη σύγχρονη δημιουργία, με συνθέσεις των H. Winkelman, A. Schnittke, I. Ξενάκη, B. Bartok και B. Britten. Με ελληνοαλβανικές ρίζες και έδρα το Βερολίνο, ο 28χρονος βιολονίστας διαθέτει ήδη πολλές διεθνείς διακρίσεις, εμφανίσεις και ηχογραφήσεις εν έχει συνεργαστεί ως σολίστ με την Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας του Μονάχου, τη Φιλαρμονική oρχήστρα του Λύμπεκ, τη Νέα Φιλαρμόνια της Φρανκφούρτης, τη Φιλαρμονική του Μπαντ Ράιχενχαλ, την Ορχήστρα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης κ.ά 

Ο Ιόνιαν Ηλίας Καντέσα

Την Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου, ο πιανίστας Μάνος Κιτσικόπουλος θα ερμηνεύσει έργα για σόλο πιάνο των Liszt, Chopin και Κωνσταντινίδη αλλά και δύο δικές του μεταγραφές σε έργα των Beatles. Τη Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου, ο Αρίωνας Γυφτάκης και το Τζαζ Τρίο του θα παρουσιάσουν, μέσα από έναν διάλογο με το φιλμ Δάφνις και Χλόη (1931) του ποιητή και πρωτοπόρου του Ελληνικού Κινηματογράφου Ορέστη Λάσκου, μια φρέσκια προσέγγιση στη μουσική συνοδεία κινούμενης εικόνας. Η προβολή  είναι μία συμπαραγωγή με τη Filmhouse – Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Καλαμάτας και την Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

Βασισμένο στο ομώνυμο ειδύλλιο του Λόγγου (2ος αιώνας μ.Χ.), το φιλμ Δάφνις και Χλόη θεωρείται συχνά ως το πρώτο ευρωπαϊκό φιλμ με γυμνές σκηνές, γεγονός που συζητήθηκε αρκετά με την προβολή του το 1931. Η πλοκή τοποθετείται στη Λέσβο της ύστερης αρχαιότητάς και περιγράφει τη σεξουαλική αφύπνιση ενός αγοριού και ενός κοριτσιού. Ο Δάφνις και η Χλόη εγκαταλείπονται στην ύπαιθρο μετά τη γέννησή τους και υιοθετούνται και ανατρέφονται από δύο βοσκούς, τον Λάμονα και τον Δρύα. Τα δύο παιδιά μεγαλώνουν μαζί βόσκοντας τα κοπάδια των θετών γονέων τους και ερωτεύονται.  Η πρωτότυπη μουσική του Αρίωνα Γυφτάκη θα συνοδεύσει, μέσα από την αρμονία, τον ρυθμό και τον αυτοσχεδιασμό, τη βουκολική διάθεση του φιλμ αναπτύσσοντας ταυτόχρονα έναν αισθητικό διάλογο με το κλασικό έργο του Λάσκου. Με επιρροές από μουσικούς όπως οι Steve Lacy, Alban Berg, Sam Rivers και Paul Bley, η μουσική θα ακολουθήσει την ερωτική αφύπνιση, αγωνία και απόγνωση των δύο νέων, χωρίς να περιορίζεται ωστόσο σε απλό συνοδό της κινούμενης εικόνας.

Την Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου, η πιανίστα Αλεξία Μουζά, ο βιολονίστας Felix Froschhammer και η βιολοντσελίστα Indira Rahmatullaεπιστρέφουν στην Καλαμάτα ερμηνεύοντας έργα των Beethoven και Shostakovich.  

Το πλήρες πρόγραμμα στο https://kalamatamusicdays.com

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΣΧΟΛΙΑ