Στις κινηματογραφικές πρεμιερες ο Γιώργος Λάνθιμος συναντά και πάλι την Έμα Στόουν και τον Τζέσι Πλέμονς στη «Bugonia».
Στους κινηματογραφους η Σίντνεϊ Σουίνι εντυπωσιάζει με την ερμηνεία της στο βιογραφικό δράμα «Christy», η Τζούλια Μαξ με την «Τελετουργία» της εγκαθιδρύει το είδος του family horror, ενώ το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ της Σεπιντέ Φαρσί, που έκανε αίσθηση στο Φεστιβάλ των Καννών, μεταφέρει το χρονικό της καταστροφής της Γάζας.
Ο Γ. Λάνθιμος στις κινηματογραφικές πρεμιέρες της εβδομάδας
Βουγονία (Bugonia)
Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος
Παίζουν: Έμα Στόουν, Τζέσι Πλέμονς, Άινταν Ντέλμπις, Σταύρος Χαλκιάς, Αλίσια Σιλβερστόουν
Περίληψη: Δύο νεαροί συνωμοσιολόγοι απάγουν την πανίσχυρη CEO μιας μεγάλης εταιρείας, πεπεισμένοι πως είναι μία εξωγήινη, που έχει σκοπό να καταστρέψει τον πλανήτη Γη.
Ο Γιώργος Λάνθιμος αποδεικνύει για μια ακόμα φορά γιατί είναι από τους επιδραστικότερους auteurs με μια απολαυστική sci-fi σάτιρα.
Ο Τέντι είναι ένας μοναχικός εργαζόμενος σε μια φαρμακευτική εταιρεία. Ζει με τον ξάδερφό του, έναν αφελή και ευαίσθητο γίγαντα, στο πατρικό του σπίτι, κάπου σε μια επαρχιακή πόλη. Η μητέρα του βρίσκεται χρόνια σε κώμα, ύστερα από τη χορήγηση ενός πειραματικού φαρμάκου, που υποτίθεται πως θα τη βοηθούσε στην απεξάρτησή της από τα οπιούχα παυσίπονα. Η τοξική αυτή αγωγή ήταν προϊόν της Auxolith Corp, μιας φαρμακευτικής εταιρείας που παράγει επίσης δηλητηριώδη φυτοφάρμακα, τα οποία σκοτώνουν τις μέλισσες.
Η Μισέλ είναι η φιλόδοξη και αδίστακτη διευθύντρια της Auxolith Corp, που πίσω από την επίφαση της πολιτικής ορθότητας, κρύβει ένα αμείλικτο πρόσωπο. Ο Τέντι θεωρεί πως είναι εξωγήινη από τον πλανήτη Ανδρομέδα και πως έχει έρθει στη Γη για να εξολοθρεύσει την ανθρωπότητα. Έτσι, μαζί με τον ξάδερφό του, αποφασίζει να την απαγάγει και να την κρατήσει στο υπόγειο του σπιτιού του, ώσπου εκείνη να αποφασίσει να τον φέρει σε επαφή με τον Αυτοκράτορα της φυλής της.
Βασισμένος στην κεντρική ιδέα και την πλοκή του κορεατικού «Save the Green Planet!» (2003) του Γιανγκ Τζουν-Χουάν, ο σεναριογράφος Γουίλ Τρέισι, μαζί με τον Λάνθιμο, διασκευάζουν μια πανέξυπνη περιπέτεια, που κινείται στα όρια του παραλόγου, φρεσκάροντάς την με βιτριολικά φιλοσοφικούς διαλόγους, και τα βάζουν με όλους και με όλα. Η Δεξιά, η Αριστερά, οι κυβερνήσεις, το κεφάλαιο, οι συνωμοσιολόγοι ακτιβιστές, τα πανεπιστήμια, οι φαρμακοβιομηχανίες που κατασκευάζουν αρρώστιες για να πουλήσουν τις θεραπείες τους, η υποκρισία των θεσμών που, κάτω από το πέπλο της πολιτικής ορθότητας, καλύπτουν απάνθρωπες τακτικές — όλα μπαίνουν στο μικροσκόπιο του Έλληνα δημιουργού.
Όμως αυτός ο μηδενιστικός στοχασμός αντισταθμίζεται από μια παράδοξη, θεότρελη κανονικότητα, όπου οι θύτες μετατρέπονται διαρκώς σε θύματα και τούμπαλιν. Αλλάζοντας συνεχώς την ηθική πυξίδα του θεατή, ο Λάνθιμος με το γνώριμο κατάμαυρο «weird wave» χιούμορ του, στην πιο απροκάλυπτα πολιτική ταινία του, μας κάνει να αναρωτιόμαστε αν ο «ψεκασμένος» Τέντι έχει πράγματι δίκιο, αν η Μισέλ είναι όντως πλάσμα από άλλον κόσμο ή απλώς μια κυνική εκπρόσωπος ενός ανήθικου συστήματος, και αν τελικά οι ρομαντικοί που επιμένουν στην καλοσύνη μπορούν να επιβιώσουν σε αυτόν τον κόσμο.
Ο Λάνθιμος αναμφίβολα δεν δείχνει εμπιστοσύνη στην ανθρωπότητα του σήμερα, ωστόσο δεν προτείνει τον αφανισμό ως λύση· απλώς κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ως γνήσιος ουμανιστής. Άλλωστε, η λέξη «Βουγόνια» αναφέρεται σε μια αρχαία, παράδοξη θεωρία σύμφωνα με την οποία οι μέλισσες μπορούν να αναγεννηθούν από το πτώμα ενός ταύρου ή βοδιού. Βουτηγμένοι λοιπόν στο αίμα και το μέλι, οι ήρωες του—και μαζί τους η ανθρωπότητα— καλούνται να έρθουν αντιμέτωποι με τις ευθύνες τους, καθώς συνειδητοποιούν ότι έχουν χάσει κάθε ελπίδα σωτηρίας και πως το μόνο που τους περιμένει πια είναι η απόλυτη καταστροφή.
Με την ικανότητά του να αναμειγνύει κινηματογραφικά είδη και να δημιουργεί ένα απολύτως δικό του σύμπαν, ο Λάνθιμος —με τη συνδρομή, για ακόμη μία φορά, του Γιώργου Μαυροψαρίδη στο μοντάζ— συνθέτει μια βαθυστόχαστη σάτιρα που δεν χάνει ποτέ τη διαύγειά της, παραμένοντας απολαυστικά διασκεδαστική. Η Έμα Στόουν και ο Τζέσι Πλέμονς, σε δύο οριακές ερμηνείες, αποτυπώνουν σε ένα δυναμικό bras de fer με τη βία, την απόγνωση και τον πόνο του ανθρώπινου είδους, το οποίο καλείται πλέον να αναλογιστεί τις συνέπειες των πράξεών του.
Christy
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Μισό
Παίζουν: Σίντνεϊ Σουίνι, Μπεν Φόστερ, Μέριτ Γουίβερ, Ίθαν Έμπρι, Τζες Γκάμπορ
Περίληψη: Η συγκινητική και συγκλονιστική ιστορία επιβίωσης της πυγμάχου Κρίστι Σόλτερς- Μάρτιν.
H αληθινή ιστορία επιβίωσης της πιο επιτυχημένης Αμερικανίδας πυγμάχου, με πρωταγωνίστρια την Σίντνεϊ Σουίνι.
Η Κρίστι Σόλτερς από τη Δυτική Βιρτζίνια, βρέθηκε τυχαία στον χώρο της πυγμαχίας τη δεκαετία του ’80, όταν ένας προπονητής διέκρινε ότι αυτό το κορίτσι, καταπιεσμένο από τη θρησκόληπτη μητέρα του, έβρισκε διέξοδο στις γροθιές. Τελειομανής, πεισματάρα και αποφασισμένη, υπό την καθοδήγηση ενός κακοποιητικού προπονητή – του Τζιμ Μάρτιν, που αργότερα έγινε και σύζυγός της – κατόρθωσε να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος έβλεπε τον γυναικείο αθλητισμό και να γίνει σύμβολο δύναμης, αντοχής και αντίστασης.
Η ζωή της Σόλτερς είναι τόσο συγκλονιστική όσο και σκληρή. Πάλεψε με το κοινωνικό κατεστημένο, αρνήθηκε τη σεξουαλική της ταυτότητα, κυρίως για χάρη της οικογένειάς της, και εγκλωβίστηκε στην εικόνα της αήττητης «Iron Lady» του ρινγκ, της γυναίκας που κανείς δεν μπορούσε να νικήσει. Με τον καιρό όμως, συνειδητοποίησε πως δεν ήταν η πρωταθλήτρια που όλοι θαύμαζαν, αλλά θύμα του ίδιου της του συζύγου, ο οποίος την εκμεταλλευόταν ασύστολα. Όταν εκείνη βρήκε τη δύναμη να αντισταθεί, εκείνος επιχείρησε να τη δολοφονήσει.
Η Σόλτερς επέζησε, στάθηκε ξανά στα πόδια της και βρήκε το κουράγιο να αντιμετωπίσει τον βασανιστή της στο δικαστήριο, ανοίγοντας έτσι έναν νέο κύκλο ζωής. Αργότερα, παντρεύτηκε τη Λίσα Χόλεγουιν, πρώην αντίπαλό της στο ρινγκ και πλέον σύμμαχό της στη ζωή, βρίσκοντας επιτέλους την αποδοχή και την αγάπη που της στέρησαν για χρόνια. Ο Τζιμ Μάρτιν καταδικάστηκε σε 25 χρόνια φυλάκιση, όπου και πέθανε.
Σήμερα, η Κρίστι έχει ιδρύσει τη δική της εταιρεία προώθησης αγώνων, προσφέροντας σε νέους αθλητές τις ευκαιρίες που εκείνη δεν είχε ποτέ. Παράλληλα, στηρίζει επιζώντες ενδοοικογενειακής βίας και αφηγείται τη δική της διαδρομή μέσα από το βιβλίο της «Fighting for Survival».
Η ίδια έδωσε την έγκρισή της στον Ντέιβιντ Μισό («Animal Kingdom») να μεταφέρει την ιστορία της στη μεγάλη οθόνη. Με τη σειρά του, ο Αυστραλός σκηνοθέτης επιλέγει να εστιάσει όχι τόσο στο πυγμαχικό κομμάτι και στην επιτυχία της, όσο στο εσωτερικό της ταξίδι: πώς μια γυναίκα δηλαδή κατάφερε να επιβιώσει σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο, να υπερβεί τα στερεότυπα και να ανακαλύψει τον εαυτό της.
Αν και ο Μισό δεν ξεφεύγει πλήρως από την πεπατημένη ενός κλασικού biopic, προσεγγίζει με ευαισθησία τη μεταμόρφωση αυτού του «αγριμιού» σε μια συνειδητοποιημένη γυναίκα, δίνοντας βάρος όχι μόνο στη φυσική, αλλά και στην ψυχική της μετάλλαξη. Η Σίντνεϊ Σουίνι, γνωστή από το «Euphoria» και την «Άσπιλη», ενσαρκώνει την Κρίστι με ένταση, ευθραυστότητα και σπάνια αυθεντικότητα, καταθέτοντας μια ερμηνεία που δεν αποκλείεται να της χαρίσει μια οσκαρική υποψηφιότητα.
Η Τελετουργία (The Surrender)
Σκηνοθεσία: Τζούλια Μαξ
Παίζουν: Κόλμπι Μίνιφι, Κέιτ Μπέρτον, Τσέλσι Όλντεν
Περίληψη: Μια ανατριχιαστική αλληγορία με πρωταγωνίστριες δύο γυναίκες παγιδευμένες στη δίνη της απώλειας, της ενοχής και της ανάγκης για λύτρωση.
Τo σκηνοθετικό ντεμπούτο της Τζούλια Μαξ, που έκανε αίσθηση στο φεστιβάλ του SXSW, καθιερώνοντας ένα νέο είδος στις ταινίες τρόμου: το «family horror».
Ο πατριάρχης μιας οικογένειας αρρωσταίνει και η κόρη του, Μέγκαν, επιστρέφει στο πατρικό της για να βοηθήσει τη μητέρα της, Μπάρμπαρα. Μετά από τον θάνατό του, η εύθραυστη σχέση τους βυθίζεται σε αχαρτογράφητα νερά. Η μητέρα, συντετριμμένη από την απώλεια, προσλαμβάνει έναν μυστηριώδη άνδρα για να τη βοηθήσει να φέρει πίσω τον σύζυγό της από τους νεκρούς. Το τελετουργικό όμως ξεφεύγει από κάθε έλεγχο, φέρνοντας τρόμο, βία, αλλά και την αποκάλυψη ενός δεσμού που πρέπει είτε να επουλωθεί… είτε να λυθεί οριστικά.
Η Τζούλια Μαξ, αντλώντας από τα προσωπικά της βιώματα, διερευνά τη σχέση μητέρας-κόρης και την απώλεια, δουλεύοντας πάνω σε μια ενδιαφέρουσα ιδέα, που όμως διαχειρίζεται άνισα. Στο πρώτο μέρος κινείται σε ρεαλιστικούς τόνους, ενορχηστρώνοντας ένα οικογενειακό δράμα, για να καταλήξει σε μια μεταφυσική τροπή, όπου θριαμβεύει το body horror. Οι αλληγορίες της Μαξ μπορεί μεν να είναι σαφείς σε αρκετά σημεία, ειδικά όσον αφορά τις εξαρτητικές σχέσεις που αναπτύσσονται εντός της οικογενειακής εστίας, όμως συχνά η ψυχαναλυτική της προσέγγιση, στερεί από την ταινία έναν ευρύτερο κοινωνικό σχολιασμό.
Η Κόλμπι Μινίφι και η Κέιτ Μπάρτον, η υποψήφια για Tony πρωτότοκη κόρη του θρυλικού Ρίτσαρντ Μπάρτον, υποστηρίζουν τις δύο κεντρικές ηρωίδες με πάθος και αξιομνημόνευτη ένταση, αλλά κάπου το όλο εγχείρημα της Μαξ αδυνατεί να βρει έναν σταθερό άξονα.
Κράτα την Ψυχή σου στο Χέρι και Περπάτα (Put Your Soul on Your Hand and Walk)
Σκηνοθεσία: Σεπιντέ Φαρσί
Περίληψη: Μία καθηλωτική μαρτυρία για την καθημερινότητα και την αντίσταση στην πολιορκημένη Γάζα.
Το πολυαναμενόμενο ντοκιμαντέρ της Σεπιντέ Φαρσί, που κέρδισε τη Χρυσή Αθηνά Καλύτερου Ντοκιμαντέρ στο 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.
Η ιρανικής καταγωγής Φαρσί επικοινωνεί για επτά μήνες με την Παλαιστίνια φωτορεπόρτερ στη Γάζα, Φατιμά Χασούνα. Οι βιντεοκλήσεις τους λειτουργούν ως μια ψηφιακή γραμμή ζωής και σύνδεσης με την πραγματικότητα του πολέμου, της αντίστασης και της επιβίωσης. Μέσα από τον διάλογό τους, αποκαλύπτεται η σκληρή πραγματικότητα της ζωής σε μια πόλη υπό πολιορκία.
Η Φαρσί ακούει, στηρίζει και προσφέρει μια ανοιχτή αγκαλιά στη Χασούνα, η οποία διατηρεί το φωτεινό της χαμόγελό ακόμη και όταν οι κλήσεις διακόπτονται, ή όταν έξω από το σπίτι της πέφτουν βόμβες. Η ίδια λέει πως όταν περπατά κανείς στους δρόμους της Γάζας πρέπει να κρατά την ψυχή του στα χέρια. Από την πλευρά της η Φαρσί, χωρίς να παρεμβαίνει, προσφέρει στη συνομιλήτριά της, που θέλει να ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο, όχι όμως να αφήσει τη Γάζα, ένα παράθυρο ελπίδας και ελευθερίας.
Κάθε βιντεοκλήση γίνεται μια στιγμή αλληλεγγύης, ελπίδας και ανθρώπινης σύνδεσης, που αποτυπώνει τη δύναμη της επικοινωνίας μέσα σε μια ακραία συνθήκη. Οι φωτογραφίες της Χασούνα, σε συνδυασμό με τους διάλογους, παρουσιάζουν με αδιαμεσολάβητο τρόπο τη ζωή των ανθρώπων στην Γάζα, που ζουν καθημερινά στον φόβο, αντιμετωπίζουν την απώλεια αγαπημένων και στερούνται βασικά αγαθά, αλλά συνεχίζουν να αγωνίζονται και να ελπίζουν.
Το ντοκιμαντέρ τελειώνει με τη Φαρσί να ανακοινώνει στη Χασούνα ότι το ντοκιμαντέρ τους έχει επιλεγεί για το Φεστιβάλ Καννών. Την επόμενη μέρα, όμως, η Χασούνα και η οικογένειά της δολοφονούνται από ισραηλινά πυρά. Αυτή η σπαρακτική απώλεια, που παρουσιάζεται χωρίς ίχνος δραματοποιήσης, μαζί με την αυθεντικότητα των βιντεοκλήσεων των ανθρώπων που προσπαθούν να επιβιώσουν σε συνθήκες πολέμου, αποτελεί ένα συγκλονιστικό τεκμήριο, αποδεικνύοντας παράλληλα τη δύναμη του κινηματογράφου να αφυπνίζει και να συγκινεί.
Κυνηγός: Επικίνδυνη Ζώνη (Predator: Badlands)
Σκηνοθεσία: Νταν Τράτστενμπεργκ
Παίζουν: Ελ Φάνινγκ, Nτιμίτριους Σούστερ-Κολαματάνγκι
Περίληψη: Στο μέλλον, σε έναν απομακρυσμένο πλανήτη, ένας νεαρός Κυνηγός, απόκληρος της φυλής του, ξεκινά ένα επικίνδυνο ταξίδι αναζητώντας τον απόλυτο αντίπαλο.
Η 7η ταινία του «Predator» franchise αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού, καθώς ο αντίπαλος τώρα δεν είναι ο άνθρωπος.
Σ' έναν απόμακρο, άγνωστο πλανήτη ενός δυστοπικού μέλλοντος, ο Ντεκ, ένας νεαρός Κυνηγός που θεωρήθηκε αδύναμος και για αυτός απόκληρος της φυλής του, βρίσκει έναν απρόσμενο σύμμαχο σε ένα κορίτσι, τη Θία. Μαζί της, ξεκινά ένα επικίνδυνο ταξίδι, αναζητώντας τον απόλυτο αντίπαλο, για να αποδείξει την αξία του και να αποκαταστήσει το όνομά του.
Συνύπαρξη, Λέμε Τώρα! (Coexistence, My Ass!)
Σκηνοθεσία: Άμπερ Φάρες
Περίληψη: Μια Ισραηλινή stand-up κωμικός σατιρίζει με χιούμορ την έννοια της συνύπαρξης Ισραηλινών και Παλαιστινίων.
Ένα στιβαρό ντοκιμαντέρ για μία από τις πιο επώδυνες και μακροχρόνιες συγκρούσεις στον κόσμο σήμερα, που απέσπασε τον Χρυσό Αλέξανδρο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο Σάντανς.
Βασική πρωταγωνίστρια του ντοκιμαντέρ είναι η Εβραία κωμικός Νόαμ Σούστερ-Ελιάσι, η οποία μιλά εξίσου άπταιστα αραβικά και εβραϊκά. Η ανατροφή της στη μοναδική κοινότητα του σύγχρονου Ισραήλ, όπου Παλαιστίνιοι και Εβραίοι συνυπάρχουν ως γείτονες και φίλοι από το 1970, στην επονομαζόμενη «Όαση Ειρήνης», της χαρίζει μια μοναδική προοπτική πάνω στην αυθεντική έννοια της συνύπαρξης — σε μια κοινωνία όπου η ειρήνη και η αμοιβαία κατανόηση μοιάζουν με χίμαιρα.
Μέσα από την προσωπική της ιστορία και το one-woman show της, αποκαλύπτονται όλες οι αντιφάσεις της περίπλοκης πραγματικότητας της περιοχής. Η αφοπλιστική φωνή και το χιούμορ της Νόαμ μάς παρακινούν να αγγίξουμε ένα βαθύτερο επίπεδο κατανόησης, αλλά και να αναθεωρήσουμε τις προκαταλήψεις μας με ανοιχτό μυαλό και καρδιά.
Grand Prix: Ο Γύρος της Ευρώπης (Grand Prix of Europe)
Σκηνοθεσία: Βάλντεμαρ Φαστ
Με τις φωνές των (στα ελληνικά): Έλενας Δελακούρα, Πάνου Αποστολόπουλου, Σταύρου Σιούλη, Λητούς Αμπατζή, Βασίλη Μήλιου, Μαριάνθης Σοντάκη
Περίληψη: Η Έντα ονειρεύεται να γίνει οδηγός αγώνων, όπως το είδωλό της. Απροσδόκητα, η επιθυμία της γίνεται πραγματικότητα. Πριν λοιπόν το καταλάβει, κάθεται πίσω από το τιμόνι και πατάει το γκάζι.
Η Έντα και ο Εντ, οι αγαπημένοι χαρακτήρες του Europa-Park, του μεγαλύτερου θεματικού πάρκου της Γερμανίας, εμφανίζονται για πρώτη φορά στη μεγάλη οθόνη σε μία animation περιπέτεια, που περνάει από τις μεγαλύτερες πόλεις και τα διάσημα αξιοθέατα της Ευρώπης.
Η Έντα, ένα νεαρό ποντίκι με μεγάλα όνειρα, αρπάζει την ευκαιρία να αγωνιστεί στο Γκραν Πρι μεταμφιεσμένη στο είδωλο της, τον Εντ, ο οποίος βρίσκεται στο πρόθυρα της πέμπτης του νίκης στο Grand Prix. Παρά το δόλιο σαμποτάζ του αντιπάλου της, εκείνη είναι αποφασισμένη να αποδείξει ότι ακόμη και ο πιο μικρόσωμος οδηγός αγώνων μπορεί να κάνει τη μεγάλη διαφορά.
Επαναπροβολή:
Save the Green Planet
Σκηνοθεσία: Τζανγκ Τζουν-Χουάν
Παίζουν: Σιν Χα-Κιούν, Μπεκ Γιουν-Σικ, Χουάνγκ Τζονγκ-Μιν, Λι Τζε-Γιονγκ, Λι Τζου-Χιεόν
Περίληψη: Ένας μελισσοκόμος πιστεύει πως το πρώην αφεντικό του είναι εξωγήινος, που προσποιείται τον άνθρωπο ώστε να καταστρέψει τη Γη. Γι’ αυτό αποφασίζει να τον απαγάγει με σκοπό να προστατέψει τον πλανήτη.
Η νοτιοκορεάτικη ταινία του 2003, που ενέπνευσε τον Γιώργο Λάνθιμο να γυρίσει το «Bugonia».
Ο Μπιουνγκ-Γκου είναι πεπεισμένος ότι ο κόσμος βρίσκεται στο χείλος μιας εξωγήινης εισβολής. Γι’ αυτό θεωρεί ότι αν δεν βρει έναν εξωγήινο πριν από την ολική σεληνιακή έκλειψη, η Γη θα βρεθεί αντιμέτωπη με την απόλυτη καταστροφή. Έτσι, απαγάγει τον πιο λογικό ύποπτο: τον πρόεδρο και CEO μιας εταιρείας χημικών. Μπορεί όμως μόνος του να σώσει τη Γη;
Μια παρανοϊκή μαύρη κωμωδία, που ενώνει αριστοτεχνικά διαφορετικά κινηματογραφικά είδη, βάζει στο επίκεντρο θεωρίες συνωμοσίας και κορυφώνεται σαν μια σύγχρονη τραγωδία, βασισμένη στο αίσθημα δικαιοσύνης και στο ένστικτο για εκδίκηση.