«Ένα γιγάντιο βότσαλο στη λίμνη»: Τα νέα γλυπτά της Βένιας Δημητρακοπούλου [εικόνες] - iefimerida.gr

«Ένα γιγάντιο βότσαλο στη λίμνη»: Τα νέα γλυπτά της Βένιας Δημητρακοπούλου [εικόνες]

Ενα βότσαλο από μάρμαρο που ζυγίζει τόνους, σε μία λίμνη απο μέταλλο
Ένα βότσαλο από μάρμαρο, που ζυγίζει τόνους, σε μια λίμνη από μέταλλο που αντανακλά το φως

Ένας μικρός «ζεν» κήπος από τόνους μαρμάρου στον προαύλιο χώρο κτιρίου που στεγάζει γραφεία στο Χαλάνδρι είναι η νέα δημιουργία της διακεκριμένης εικαστικού Βένιας Δημητρακοπούλου.

«Gentility», μια σύνθεση πέντε γλυπτών από μέταλλο και μάρμαρα, που «παίζει» με το φυσικό φως, σαν ένα βότσαλο στη λίμνη, μια μικρή όαση στην Αττική.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με αντιπροσωπευτικότερο έργο της τους εμβληματικούς Προμαχώνες που κοσμούν τον αύλειο χώρο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, η Βένια Δημητρακοπούλου επιλέγει να παρουσιάσει ακόμη μια πτυχή της εικαστικής της προσωπικότητας και των υλικών που καταπιάνεται.

Αγαπά τις ηφαιστειακές πέτρες της Αίγινας, τα μάρμαρα, τα μέταλλα, ωστόσο τα έργα της είναι τοποειδικά, που σημαίνει ότι ανάλογα με το σημείο που βρίσκονται προκύπτουν και τα υλικά που θα χρησιμοποιήσει κάθε φορά.

Οι «ευγενικοί» όγκοι μαρμάρου της Βένιας Δημητρακοπούλου

«Η λέξη που µου ήρθε αµέσως στον νου σαν τίτλος ήταν ''Gentility'' στα ελληνικά, ευγένεια, λεπτότητα» λέει η Βένια Δημητρακοπούλου στο iefimerida, με αφορμή τα νέα της έργα σε δημόσιο χώρο.

«Είναι σημαντικό για εμένα οι τίτλοι να συμβαδίζουν με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα, είμαστε σε μία εποχή που όλοι θυμώνουν, υπάρχει ένταση, αιχμές... Ε, λοιπόν, εγώ είχα την ανάγκη να δημιουργήσω χωρίς αιχμηρές γωνίες. Τα έργα αποπνέουν την έννοια της λεπτότητας, της ευγένειας και η ευγένεια είναι το πιο σημαντικό, θεωρώ, στη ζωή μας».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
κτιριο
Τα έργα της Βένιας Δημητρακοπούλου ζυγίζουν τόνους, δημιουργήθηκαν σε βιομηχανικό χώρο και μεταφέρθηκαν με γερανό

Το «τελετουργικό» της Δημητρακοπούλου για δημιουργία

Η διαδικασία για τη δημιουργία ενός έργου σε ανοιχτό χώρο δεν είναι απλή, με απόφαση προειλημμένη.

Η Βένια Δημητρακοπούλου, όπως αποκαλύπτει στο iefimerida, ακολουθεί πάντα ένα «τελετουργικό». Πηγαίνει στο χώρο, αφουγκράζεται τους ήχους, κοιτάει την ιστορία του κτιρίου, το όραμα του αρχιτέκτονα, μιλά με ανθρώπους και προκύπτει το έργο τέχνης.

«Στην πρώτη µου επίσκεψη στο κτίριο Βutterfly εστίασα στην αυστηρή γεωµετρία του και στις κάθετες περσίδες που χαρακτηρίζουν την όψη του. Σκέφτηκα ότι θα ταίριαζαν πολύ εκεί µεγάλα καµπυλόσχηµα γλυπτά σε λευκό µάρµαρο, σαν γιγάντια βότσαλα».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
μαρμαρο
Ενα γιγάντιο βότσαλο στη λίμνη

«Άρχισα να σχεδιάζω διάφορες εκδοχές αυτού που είχα φανταστεί, καταλήγοντας σε ένα γλυπτό από λευκό µάρµαρο σε συνδυασµό µε το στοιχείο του νερού. Στην πάνω του πλευρά έχει µία οπή από την οποία αναβλύζει νερό και ρέει επάνω του απαλά. Όλο µαζί αντανακλάται επάνω σε µια επιφάνεια από ανοξείδωτο γυαλισµένο µέταλλο. Η µεταλλική επιφάνεια παίρνει το καµπύλο σχήµα της από την προβολή της σκιάς του γλυπτού στο έδαφος».

«Λίγο πιο πέρα τοποθέτησα τρία ακόµη καµπυλόσχηµα γλυπτά, µικρότερα σε µέγεθος φτιάχνοντας έτσι µια γλυπτική σύνθεση που παραπέµπει σε µία ελληνική εκδοχή ενός Ιαπωνικού κήπου και δηµιουργεί µια αίσθηση οικείου και χαλάρωσης. Προς αυτήν την κατεύθυνση βοηθούν το λευκό µάρµαρο κάτω από τον αττικό ήλιο και ουρανό, το στοιχείο του νερού αλλά και το σχήµα των γλυπτών που θυµίζουν ελληνικά ακρογιάλια. Πρόκειται για γλυπτά από τα οποία λείπουν εντελώς οι γωνίες και οι αιχµές».

Γλυπτά χωρίς αιχμές, «ευγενικά»
Γλυπτά χωρίς αιχμές, «ευγενικά»
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Στην πίσω πλευρά του κτιρίου σχεδίασα ένα άλλο γλυπτό. Πρόκειται για ένα µεγάλο µεταλλικό τρίγωνο που τέµνει και κόβει στη µέση το µαρµάρινο γλυπτό καµπύλου σχήµατος. Μια δύναµη, αντίρροπη της λεπτότητας και της ευγένειας, το σπάει, το χωρίζει στα δυο. Η Ύλη από συµπαγής και ενιαία χάνει την ενότητά της. Δύο δυνάµεις αντιµαχόµενες, αενάως εναλλασσόµενες, που απαρτίζουν τον ατέρµονο κοσµικό κύκλο της ζωής. Το ονόµασα ''Tears of Gentility'', Δάκρυα της λεπτότητας».

Tears of Gentility. Δάκρυα της λεπτότητας
Tears of Gentility. Δάκρυα της λεπτότητας

«Οι γλυπτικές αυτές συνθέσεις θέλω να πιστεύω πως συµπληρώνουν την αρχιτεκτονική πρόταση του κτιρίου και προσδίδουν στους περαστικούς, στους επισκέπτες και στους εργαζόµενους τη δυνατότητα µιας σύνδεσης µε την καλλιτεχνική δηµιουργία».

Οσο για το πώς σμιλεύτηκαν αυτοί οι πελώριοι όγκοι, η κυρία Δημητρακοπούλου δίνει πάντα βάρος στη συνεργασία, την ομαδική δουλειά. Τα έργα φτιάχτηκαν σε βιομηχανικό χώρο, συλλογικά, όπου δούλεψαν άλλος για το μέταλλο, άλλος στο μάρμαρο, εργολάβοι και αρχιτέκτονες.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα έργα της Βένιας Δημητρακοπούλου κοσμούν εκθέσεις σε όλο τον κόσμο καθώς και δημόσιους χώρους, ξενοδοχεία σε Αθήνα, Μύκονο, Φολέγανδρο, γλυπτικές εγκαταστάσεις στην Καστέλλα, ενώ πολλές προτομές της βρίσκονται σε μουσεία.

Μια από τις τελευταίες δημιουργίες της είναι τα αλουμινένια φτερά που θα παρουσιαστούν το προσεχές διάστημα στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος». Μία έντονη διαισθητική πρακτική που αυτοπροσδιορίζεται μέσα από την υλική και χωρική αντίληψη του περιβάλλοντός της, όπως με τη νέα της γλυπτική σύνθεση «Gentility» που κοσμεί τον κήπο κτιρίων στο Χαλάνδρι.

«Τι κι αν μιλάμε για ένα κτίριο με γραφεία», τονίζει η καλλιτέχνις, «δεν έχει σημασία ποιοι είναι αυτοί που δουλεύουν εκεί, σημασία έχει που περαστικοί και εργαζόμενοι μπορούν να επισκεφθούν τον κήπο, να καθίσουν, να αγγίξουν τα έργα και είναι σημαντικό που μία εταιρεία ανοίγεται στον χώρο της τέχνης».

Η παρουσίαση των γλυπτών της Β. Δημητρακοπούλου

Παρουσία εκπροσώπων του καλλιτεχνικού, δημοσιογραφικού και επιχειρηματικού κόσμου, η Noval Property παρουσίασε τη γλυπτική σύνθεση Gentility, της γλύπτριας Βένιας Δημητρακοπούλου, που κοσμεί τον περιβάλλοντα χώρο του κτιρίου γραφείων της Butterfly στο Χαλάνδρι.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, η Βένια Δημητρακοπούλου ανέλυσε την έννοια των τοποειδικών έργων και αναφέρθηκε στις μεθόδους που ακολουθεί στην καλλιτεχνική της πρακτική, αλλά και στη χρήση πολλών διαφορετικών υλικών, ανάλογα με τα δεδομένα κάθε χώρου.

Με αφορμή μια σειρά από έργα της, μίλησε για τον ρόλο που παίζει τόσο η κάθε τοποθεσία όσο και η περιρρέουσα ατμόσφαιρα στην τελική μορφή των γλυπτών της.

Βένια Δημητρακοπούλου
Η Βένια Δημητρακοπούλου στην παρουσίαση των πέντε γλυπτών της

Το Gentility και η δημόσια τέχνη

H Ελισάβετ Πλέσσα, ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια εκθέσεων, αναφέρθηκε στη σημασία της δημόσιας γλυπτικής, αναλύοντας, ειδικότερα, τη σχέση του “Gentility” με το κτίριο «Butterfly». Μίλησε για την αρμονική σύνθεση των μονολιθικών αυτών γλυπτών με την αυστηρή γεωμετρία του κτιρίου, τη σύνδεση του μάρμαρου με το μέταλλο, καθώς και τον ρόλο των σκιών ως μέρους των έργων, ανάλογα με την ώρα της ημέρας. Επίσης, αναφέρθηκε στην αμφίδρομη σχέση των έργων με τους θεατές, που αντικαθρεφτίζονται στα μεταλλικά μέρη των γλυπτών μαζί με τον ουρανό και το πράσινο, και πώς η διακριτική παρέμβαση του «Gentility» στον περιβάλλοντα χώρο δημιούργησε τελικά έναν μικρό «ζεν κήπο».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η Βένια Δημητρακοπούλου έχει παρουσιάσει το καλλιτεχνικό της έργο σε ατομικές και σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ έργα της βρίσκονται σε δημόσιους χώρους καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές, τόσο στη χώρα μας όσο και στο εξωτερικό. Έχει τιμηθεί από τον πρόεδρο της Ιταλίας Sergio Mattarella με το Παράσημο του Ιππότη του Τάγματος του Αστέρα της Ιταλίας, το 2017. Επίσης, είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος και του Συλλόγου Γλυπτών Ελλάδος.

Φιλοσοφία της Noval Property να δημιουργεί χώρους με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων. Με αφετηρία τη γλυπτική σύνθεση «Gentility» της Βένιας Δημητρακοπούλου, η εταιρεία θα συνεχίσει να εντάσσει κι άλλα σύγχρονα έργα τέχνης στα κτίριά της, έργα προσβάσιμα όχι μόνο στους χρήστες των κτιρίων, αλλά και στους επισκέπτες τους και τους κατοίκους της πόλης. Έργα που θα ενισχύσουν την έννοια του τοπόσημου και θα αποτελούν σημείο αναφοράς για τις περιοχές που θα είναι εγκατεστημένα.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, ο Παναγιώτης Καπετανάκος, διευθύνων σύμβουλος της Noval Property, δίνοντας έμφαση στην ευρύτερη φιλοσοφία και στο όραμα της Εταιρείας, ανέφερε:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Για τη Noval Property τα κτίρια δεν αφορούν μόνο στην αισθητική της πόλης και δεν απευθύνονται αποκλειστικά στους χρήστες τους. Για εμάς, τα κτίρια έχουν ένα μεγαλύτερο και εξίσου σημαντικό ρόλο. Καθορίζουν τη σχέση μας με το αστικό περιβάλλον. Επιδιώκουμε να δημιουργούμε σύγχρονα τοπόσημα, τοποθετώντας στο επίκεντρο τον άνθρωπο, τον εργαζόμενο, τον επισκέπτη, τον κάτοικο της περιοχής».

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ