Ο νέος δίσκος του ΛΕΞ με τίτλο «Γ.T.K.» έγινε χρυσός σε λιγότερο από μία εβδομάδα από την κυκλοφορία του, ενώ τα εισιτήρια για τη συναυλία του στο ΟΑΚΑ εξαντλήθηκαν σε 24 ώρες.
Τρόπο για να εξυπηρετήσουν τους χιλιάδες θαυμαστές του ΛΕΞ προσπαθούν να βρουν η διοργανώτρια εταιρεία με τη διεύθυνση του ΟΑΚΑ, αφού μέσα σε 24 ώρες τα εισιτήρια για τη συναυλία της 28ης Ιουνίου έγιναν «καπνός».
Πιθανότερη λύση, όπως ανέφερε στο iefimerida.gr ο διευθυντής του ΟΑΚΑ, Κωνσταντίνος Χαλιορής, είναι η συναυλία να γίνει τμηματικά σε τρεις ημέρες, τόσο για την ασφάλεια όσο και για να εξυπηρετηθούν οι θαυμαστές του καλλιτέχνη.
«Το πιο πιθανό είναι να έχουμε τριήμερη συναυλία στον ίδιο χώρο με αυτόν που έχει επιλεγεί για τις 28 Ιουνίου στο ΟΑΚΑ. Είναι θέμα ασφάλειας και επομένως περιμένουμε από τον παραγωγό για να ανακοινωθεί. Εκτιμώ ότι μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα θα ξεκινήσει και η διάθεση των εισιτηρίων για τις επόμενες δύο συναυλίες του ΛΕΞ, στον ίδιο χώρο», ανέφερε ο κ. Χαλιορής.

Αν υποθέσουμε ότι υπάρχει ο τίτλος του βασιλιά των ράπερ στην Ελλάδα, αυτός σίγουρα ανήκει στον ΛΕΞ, του οποίου ο νέος δίσκος με τίτλο «Γ.Τ.Κ.» (Για Την Κουλτούρα) έχει καταφέρει να σπάσει κάθε ρεκόρ, αφού έχει συγκεντρώσει πάνω από 26.000.000 streams! Μέσα σε δύο εβδομάδες έγινε χρυσός και, όπως μας πληροφόρησε η δισκογραφική εταιρεία Stay Independent μέσω ανάρτησης στο Instagram, έγινε χρυσός πιο γρήγορα από οποιοδήποτε άλλο άλμπουμ ever στην Ελλάδα.
Αν και ο 40χρονος καλλιτέχνης από τη Θεσσαλονίκη ασχολείται εδώ και χρόνια με το συγκεκριμένο είδος μουσικής, έχει στη συλλογή του τέσσερις δίσκους, ενώ το όνομά του έγινε ευρέως γνωστό όταν το 2019 είχε μαζέψει 10.000 κόσμο στο Θέατρο Πέτρας, στο μεγαλύτερο live που είχε γίνει ποτέ στην ιστορία της ελληνικής ραπ σκηνής, μέχρι το βράδυ της 3ης Ιουλίου 2022 που γέμισε το γήπεδο του Πανιωνίου στη Νέα Σμύρνη με περισσότερους από 20.000 θαυμαστές του, ηλικίας από 14 ετών έως 54 ετών, που τον απόλαυσαν. Αργότερα, τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, ο ΛΕΞ μάγεψε τους περίπου 30.000 θεατές που πήγαν να τον απολαύσουν στη συναυλία του στο Καυτανζόγλειο Στάδιο.
Το τέταρτο άλμπουμ του, που κυκλοφόρησε στις 22 Νοεμβρίου 2024, περιλαμβάνει 11 κομμάτια, εκ των οποίων το «Νυχτερίδες», το «Αλήτικη αγάπη» και το «Χειρότερη γενιά» είναι εκείνα που έχουν ξεχωρίσει, με περισσότερες από 3,2 εκατομμύρια αναπαραγωγές το καθένα.
Ποιος είναι, όμως, ο ράπερ που συγκλονίζει το πανελλήνιο με τα τραγούδια του και υποχρεώνει στη διοργάνωση τριήμερης συναυλίας στο ΟΑΚΑ τον Ιούνιο;

«Είμαι Θεσσαλονικιός, γράφω αυτά που ζω στη Θεσσαλονίκη και έχει κάποια απήχηση»
Ο ΛΕΞ, γνωστός ως Αλέξης Λαναράς, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και μεγάλωσε στην περιοχή του Φαλήρου. Ξεκίνησε αρχικά ως γκραφιτάς στους 2G (Good Guys) και το 1999 αποφάσισαν να ασχοληθούν με τη μουσική, δημιουργώντας το ραπ συγκρότημα «Βόρεια Αστέρια». Με το συγκρότημα αυτό κυκλοφόρησε 4 δίσκους, προτού αποφασίσει να ξεκινήσει σόλο καριέρα, το 2010.
Το 2014 κυκλοφόρησε τον πρώτο του δίσκο, με τίτλο «Ταπεινοί και Πεινασμένοι», ο οποίος χαρακτηρίστηκε «ένα από τα πιο "real" δείγματα του σύγχρονου ελληνικού hip hop». Τέσσερα χρόνια αργότερα κυκλοφορεί το άλμπουμ 2XXX, ενώ το 2022 κυκλοφόρησε το τρίτο του άλμπουμ, «ΜΕΤΡΟ». Στις 6 Απριλίου 2019, χωρίς καμία προειδοποίηση, ανεβαίνει στο youtube το «Τίποτα στον κόσμο». Τόσο το βίντεο κλιπ όσο και οι στίχοι καθηλώνουν το κοινό.
Ο ΛΕΞ κρατά την ιδιωτική του ζωή μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, παρά τη μεγάλη του επιτυχία. Ό,τι έχει να πει το λέει μέσα από τους στίχους των κομματιών του, τα περισσότερα από τα οποία είναι βιωματικά, προερχόμενα είτε από τον ίδιο είτε από ανθρώπους που έχει συναντήσει στη ζωή του.
Πηγή έμπνευσης το ποδόσφαιρο, ο κινηματογράφος, τα video games, αλλά και συγγραφείς και ποιητές.
«Όταν δω μια ταινία που μου αρέσει, αυτόματα προσπαθώ να σκεφτώ πώς να τη δώσω σε ήχο, δηλαδή αν η ταινία αυτή ήταν ραπ, τι ραπ θα ήταν, όλο αυτό που βγαίνει, η αισθητική, η ένταση, τα πάντα. Και βιβλία γουστάρω. Φαντασίας γουστάρω, μου αρέσει γενικά αυτό το φουτουριστικό στοιχείο και στις ταινίες και στα βιβλία και στη μουσική», θα πει σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις του. Και, φυσικά, μεγάλη έμπνευση παίρνει από την πόλη του, τη Θεσσαλονίκη, εκεί όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε.
«Δεν μπορώ να ξέρω, γιατί αυτό που κάνω είναι θεσσαλονικιώτικο. Άμα ζούσα αλλού, μπορεί να μην το έκανα καν. Είμαι Θεσσαλονικιός, γράφω αυτά που ζω στη Θεσσαλονίκη και έχει κάποια απήχηση. Ο άξονας είναι η ζωή στη Θεσσαλονίκη, δεν είναι η ζωή στην Αθήνα, για παράδειγμα».
ΛΕΞ: Ποτέ δεν υπήρξα ποιητής και ποτέ δεν ένιωσα ότι υπήρξα
Μέσα από τους στίχους και τη μουσική του έχει κατορθώσει να εκφράσει τη γενιά της κρίσης, η οποία παραμένει μια αόρατη πλειοψηφία για τα media. Εξ ου και ο χαρακτηρισμός «ποιητής του περιθωρίου» που του έχουν αποδώσει.
«Ποτέ δεν υπήρξα ποιητής και ποτέ δεν ένιωσα ότι υπήρξα. Για να είμαι ειλικρινής, δεν θεωρώ ότι έχω παιδευτεί αρκετά σε πνευματικό επίπεδο ώστε να παράγω ποίηση, τουλάχιστον όπως την έχω στο μυαλό μου.
Αυτό που κάνω επ’ ουδενί δεν μπορεί να χαρακτηριστεί υψηλή τέχνη και το πιο πιθανό είναι ότι δεν φιλοδοξεί κιόλας να είναι. Είμαι ένας ράπερ στην Ελλάδα. Αυτό» θα αναφέρει ο Αλέξανδρος Λαναράς (ΛΕΞ) στον πρόλογο του βιβλίου «ΛΕΞ: Ένα αστέρι από τσιμέντο», των Εκδόσεων Κυψέλη, στο οποίο παρατίθενται κείμενα 23 ανθρώπων (Παναγιώτης Βασιλείου, Αλέξανδρος Βούλγαρης, Σπύρος Γερούσης, Σεραφείμ Γιαννακόπουλος, Δημήτρης Γλύφος, Φοίβος Δεληβοριάς, Σεμίνα Διγενή, Άκης Καπράνος, Ιωάννα Μάργαρη, Νατάσσα Μποφίλιου, Κωστής Παπαϊωάννου, Δημήτρης Τζάνογλος κ.ά.) των γραμμάτων και των τεχνών, που προσπαθούν να εξηγήσουν με τον τρόπο τους την επίδραση που έχει ο ΛΕΞ σε ανθρώπους από άλλες μουσικές σκηνές, άλλης ηλικίας και με διαφορετικές καταβολές.
Η έκδοση και μόνο του βιβλίου τον Νοέμβριο του 2021 επιβεβαιώνει ότι ο ΛΕΞ αποτελεί ένα ξεχωριστό, ίσως τεράστιο κεφάλαιο στο καλλιτεχνικό στερέωμα.

«Η μουσική του ΛΕΞ έχει απήχηση σε ηλικιακές ομάδες από την πρώιμη εφηβεία μέχρι τα χρόνια πριν από τη σύνταξη, σε ανθρώπους με καταβολές από όλο το φάσμα της ελληνικής κοινωνίας, από πρόσφυγες μέχρι και σεκιουριτάδες, από ντελιβεράδες μέχρι και γιάπηδες.
Ο ρεαλισμός των ιστοριών που παρουσιάζει σε συνδυασμό με τις αναφορές από τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, τον αθλητισμό, τον κόσμο των video games και την ποπ κουλτούρα, καναλιζάρεται σε πολύ δυνατά punchlines, κάνει τους ακροατές του -ανεξαρτήτως φύλου και κοινωνικών καταβολών- να νιώθουν ότι ταυτίζεται μαζί τους και παράλληλα να ταυτίζονται και οι ίδιοι μαζί του» αναφέρει στο βιβλίο ο Σπύρος Γερούσης, ανθρωπολόγος και σκηνοθέτης, ο οποίος συνεργάστηκε με τον ΛΕΞ το 2015 στο ντοκιμαντέρ με τίτλο «Κάθε Μέρα».
Ενώ ο τραγουδοποιός Φοίβος Δεληβοριάς θα αναφέρει, μεταξύ άλλων: «Ο ΛΕΞ ανήκει στη γενιά που της επέβαλαν να αμφιβάλλει. Στη γενιά που όλες οι ταινίες που έβλεπε τελείωναν με τουίστ».
Από την πλευρά της, η δημοσιογράφος-συγγραφέας Σεμίνα Διγενή γράφει για τον ΛΕΞ: «Τον θεωρώ ποιητή του καιρού μας επειδή είναι αυθεντικός αντάρτης, μάγκας και ευαίσθητος. Επειδή με συγκινεί το καθαρό μυαλό του και μ' αρέσει που του είναι άγνωστη λέξη το "μάρκετινγκ", αφού όσα γνωρίζουμε για αυτόν δεν τα γνωρίζουμε μέσα από δηλώσεις του, παρά μόνο απ' όσα λένε οι στίχοι του».
Αλλά και η τραγουδοποιός Μαρία Σαχπασίδη (Sophie Lies) δίνει τη δική της εκδοχή για το «φαινόμενο ΛΕΞ» μέσα από αυτά που γράφει στο βιβλίο:
«Δεν ξέρω αν υπάρχει καλύτερη λέξη από την "ελπίδα" για να περιγράψει ό,τι συμβαίνει σήμερα με το φαινόμενο ΛΕΞ. Γιατί, οκέι, καλό hip-hop πάντα είχαμε, και είναι και αυτό πράγμα παρήγορο για όλους όσοι αντλούμε τη δύναμη για την επόμενη ημέρα μέσα από τον στίχο και τις λέξεις, κοινώς μέσα από την ποίηση. Ίσως τώρα που το σκέφτομαι, η ελπίδα μέσα από το έργο του ΛΕΞ να προκύπτει από το ότι τον ακούνε πολλοί και πολλές. Τον ακούνε να αφηγείται το σήμερα με αυτού του είδους την ειλικρίνεια και την ευθυβολία, ώστε τελικά μας δίνει πρόσβαση στο αύριο, γιατί μας δίνει την καινούργια λέξη. Αν κάποιος ή κάποια θελήσει να αφουγκραστεί σήμερα τον παλμό των πόλεων που σιγοβράζουν στο νεροζούμι τους, θα πρέπει να ακούσει ΛΕΞ».