fbpx Κορωνοϊός: Καραντίνα, θέατρα κλείνουν... Απολαύστε δωρεάν θρυλικές παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου στο διαδίκτυο [εικόνες] | ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ | iefimerida.gr
×
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΤΟ ΨΗΦΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ

Κορωνοϊός: Καραντίνα, θέατρα κλείνουν... Απολαύστε δωρεάν θρυλικές παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου στο διαδίκτυο [εικόνες]

Εθνικό Θέατρο
12|03|2020 | 21:22
Βιντεοσκοπημένη παράσταση του «Αγάπης αγώνας άγωνος» υπάρχει στο οπτικοακουστικό αρχείο του Εθνικού Θεάτρου

Ενας πραγματικός θησαυρός, ένα συγκλονιστικό αρχείο με παραστάσεις που άφησαν εποχή παίρνει αίφνης νέα πνοή. Ο λόγος για το οπτικοακουστικό αρχείο του Εθνικού Θεάτρου, που αυτές τις κρίσιμες μέρες του περιορισμού των κινήσεων μας και της αναβολής εκδηλώσεων γίνεται μια μοναδική πηγή ψυχαγωγίας και γνώσης.

Ενας πλούτος παραστάσεων του Εθνικού Θεάτρου με συγκλονιστικούς ηθοποιούς και σκηνοθέτες, όπως άρχισε να βιντεοσκοπείται από το 1994 με απόφαση του ιστορικού διευθυντή του Εθνικού Νϊκου Κούρκουλου, είναι διαθέσιμος για τους μελετητές και το κοινό στον ιστότοπο του Εθνικού Θεάτρου ήδη από το 2006. Μαζί προγράμματα, αποκόμματα εφημερίδων, φωτογραφίες, ηχητικά ντοκουμέντα που εκκινούν από το 1955 και συλλογές που φτάνουν ως και το 1932.

Στιγμιότυπο από το Βίρα τις Αγκυρες

Aπό επιθεώρηση ως Πειραματική Σκηνή του Εθνικού

Το ψηφιοποιημένο Αρχείο του Εθνικού Θεάτρου, που ως τώρα αποτελούσε πεδίο έρευνας για μελετητές, καλλιτέχνες και δημοσιογράφους κυρίως, αυτή τη κρίσιμη στιγμή για τον πληθυσμό, με την κυκλοφορία να περιορίζεται και τη δυνατότητα θέασης καλλιτεχνικών δράσεων να μειώνεται, μοιάζει μια σανίδα σωτηρίας για το κοινό. Εστω και αν η πανδημία του κορωνοϊού οδηγήσει στην γνώση και χρήση του αρχείου, η αλήθεια είναι ότι μπορεί κανείς εκεί να ανακαλύψει παραστάσεις ιστορικές, παραστάσεις που έκαναν συνεχή sold out και καθόρισαν την σύγχρονη θεατρική σκηνή.

Καλύπτουν το διάστημα από το 1994 ως το 2005, και αφορούν όλες τις σκηνές του Εθνικού, συμπεριλαμβανομένης της παιδικής. Το αρχείο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο των προσκλήσεων 65 και 172 της ΚτΠ και συγχρηματοδοτήθηκε κατά 80% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και κατά 20% από εθνικούς πόρους. Πληροφορίες μας αναφέρουν ότι γίνονται κινήσεις προκειμένου να εξασφαλισθεί και νέα χρηματοδότηση για να συνεχιστεί ο εμπλουτισμός τους.

Από το Αγάπης Αγώνας Αγωνος που ανέβηκε στο Γκαράζ του Εθνικού

Η καθοριστική συμβολή του Νίκου Κούρκουλου

Παραστάσεις που λατρέψαμε και θέλουμε να ξαναδούμε. Αλλες που χάσαμε – εντόπισα για παράδειγμα την επιθεώρηση των Ρέππα Παπαθανασίου «Βίρα τις άγκυρες» που είχε φέρει τότε σεισμό στην Αθήνα. Πλήθη κόσμου κατέκλυσαν το θέατρο, αρκετοί ύψωσαν αποδοκιμαστικά τα φρύδια για την είσοδο της Επιθεώρησης στο Εθνικό και ο Νίκος Κούρκουλος έκανε ένα ακόμα θαύμα απενοχοποίησης και ανοίγματος του Εθνικού στο κοινό με σεβασμό πάντα στην ποιότητα.

Αλλες παραστάσεις που έκαναν τομή, όπως η Ορέστεια που σκηνοθέτησε και επιμελήθηκε μουσικά το 2005 στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού (άλλη μία τομή του Νίκου Κούρκουλου) ο Δημήτρης Λιγνάδης, σημερινός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου. Τα σκηνικά και τα κοστούμια ήταν του σπουδαίου Διονύση Φωτόπουλου. Ή την Ηλέκτρα σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μαυρίκιου με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στον ρόλο. Ποιος επίσης λησμονεί την καθηλωτική παράσταση του Στάθη Λιβαθινού «Αγάπης Αγώνας Αγωνος» σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού με την Κατερίνα Ευαγγελάτου στον πρώτο της ρόλο ως ηθοποιός και τη Μαρία Ναυπλιώτου να πρωταγωνιστεί.

Σημειώνουμε ότι ορισμένες παραστάσεις δεν περιλαμβάνονται σε ένα βίντεο, αλλά σε δύο διαφορετικά. Για να μπει κάποιος στο αρχείο επισκέπτεται τον ιστότοπο του Εθνικού Θέατρου www.n-t.gr και πηγαίνουμε στην κατηγορία «γνωρίστε μας». Εκεί βρίσκεται η ένδειξη «ψηφιοποιημένο αρχείο» που οδηγεί στον μοναδικό πλούτο του Εθνικού Θεάτρου. Ενας ακόμα τρόπος για να επιτελέσει την αποστολή του και να δείξει στάση ευθύνης απέναντι στον πολίτη ένας δημόσιος, εποπτευόμενος οργανισμός.

ΣΧΟΛΙΑ