Τα πρωτοποριακά νέον του Στήβεν Αντωνάκου στη Citronne -Με ραντεβού η επίσκεψη στη γκαλερί [εικόνες] - iefimerida.gr

Τα πρωτοποριακά νέον του Στήβεν Αντωνάκου στη Citronne -Με ραντεβού η επίσκεψη στη γκαλερί [εικόνες]

Εργο με νέον του Αντωνάκου
Εργο με νέον του Στηβεν Αντωνάκου, φωτογραφία apimages

Ενα αφιέρωμα στο έργο του Στηβεν Αντωνάκου, του πρωτοπόρου καλλιτέχνη που επαναπροσδιόρισε τη χρήση του νέον παρουσιάζει η Γκαλερί Citronne στο Κολωνάκι.

Το έργο του Στηβεν Αντωνάκου αποκλειστικά στη Citronne

Η μη παραστατική, μινιμαλιστική τέχνη του Αντωνάκου είναι βασισμένη στη δυναμική ένταση ανάμεσα σε πλήρεις και ελλιπείς γεωμετρικές μορφές, ορθογώνια, τετράγωνα, κύκλους και γραμμές, καθώς και έντονα χρώματα. Τα γλυπτά και οι πίνακές του διαθέτουν εμφανή αρχιτεκτονικά στοιχεία. Οι καθαρές συνθέσεις καταγράφουν μια διαφορετική εικονογραφική πραγματικότητα που βασίζεται στη σχέση ανάμεσα σε χρώματα και αφηρημένες μορφές. Αποπνέουν μία έντονη αίσθηση ρυθμού, κίνησης και πνευματικότητας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Προγραμματίστε την επισκεψή σας στη γκαλερι Citronne και τον μαγικό κόσμο του Στήβεν Αντωνάκου πατώντας ΕΔΩ . Η έκθεση θα διαρκέσει από17 Απριλίου έως και τις 19 Ιουνίου.

Η έννοια του ΧΩΡΟΥ στο σύνολο του έργου του Στήβεν Αντωνάκου έχει επαρκώς αναγνωριστεί, όμως η έννοια και η δυναμική του ΧΡΟΝΟΥ, εν συνόλω, χρειάζεται μεγαλύτερη προσοχή.

εργο τεχνης
ANTONAKOS: MARKING TIME, από 17 Απριλίου στη γκαλερί Citronne

Σε κάποια από τα πρώιμα γλυπτά του Αντωνάκου, ορισμένα τμήματα ήταν χρονικά συντονισμένα «timed» ώστε να ανοίγουν και να κλείνουν με προκαθορισμένο ρυθμό, γρήγορα όμως ο καλλιτέχνης κατάλαβε ότι η πρόσληψη του έργου από τον θεατή εμπεριέχει ήδη από τη φύση της το χρόνο — στο επίπεδο της όρασης, της κίνησης και της συνείδησης καθώς αυτός κινείται μέσα στο χώρο της τέχνης. Αναπόφευκτα ένα έργο δείχνει διαφορετικό ανάλογα με τις διαστάσεις του χώρου, την ώρα της ημέρας ή της νύχτας, τη διάθεση του θεατή κτλ. Ο Αντωνάκος ένιωσε επομένως ότι η εμπειρία που έχει ο θεατής του χρόνου και του έργου μαζί είναι τόσο ενεργή και τόσο οριστική όσο και η διάδρασή του με τον χώρο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε κάθε ομάδα των Project Drawings βλέπει κανείς την ταχύτητα των ιδεών του και τον ενθουσιασμό της υλοποίησής τους. Κάποιες φορές τα έργα μιας σειράς συσχετίζονται έντονα μεταξύ τους. Άλλα έχουν ιδέες μοναδικές για κάθε φύλλο χαρτιού.

αφισα
Στήβεν Αντωνάκος / Marking Time / 17 Απριλίου - 19 Ιουνίου, 2021

Από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 κι έπειτα, η υπογραφή του καλλιτέχνη, μια πίσω-μπρος κίνηση του μολυβιού ­—η γραμμοσκίαση— αποτελεί μια ενεργή σταθερά που άλλοτε προσδιορίζει μορφές κι άλλοτε χωρικές περιοχές. Αυτή η κίνηση δημιουργεί μικρά τετράγωνα που συσσωρεύονται για να γεμίσουν περιοχές σχετικοποιώντας έτσι τη διάκριση μεταξύ αντικειμένου και φόντου.

Σε άλλα σκίτσα, τα στοιχεία της γραμμοσκίασης μπορεί να πέφτουν κάθετα σαν βροχή ή να κινούνται γύρω από έναν κύκλο, σαν αντίλαλος της μορφής του. Μοτίβα συσσώρευσης, συνέχειας και ορισμός ενεργού χώρου και ταυτοτικών μορφών ταυτοχρόνως διά της παρουσίας και της απουσίας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο χώρο κάθε φύλλου χαρτιού, ο γραφίτης ή το χρωματιστό μολύβι σχηματίζουν «αληθινά αντικείμενα σε πραγματικό χώρο» (“real things in real spaces in the here and now” ), ξανά και ξανά, μέσα στο χρόνο. Τα τρία «Berlin Drawings» του 1980 εγκαινιάζουν αυτήν τη λειτουργία και γίνονται το πρότυπό της. Ενώ οι «Spring Series», σε περγαμηνή, τη μετατρέπουν σχεδόν σε μουσική.

εργο τεχνης
Μακέτα-γλυπτό, 1967. Ξύλο και φωσφορίζον χρώμα

Το πρώιμο και οριστικό άλμα από την αναπαράσταση στα «πραγματικά πράγματα σε πραγματικούς χώρους στο εδώ και τώρα» είναι φανερό επίσης στις σκισμένες και ξανακολλημένες μεταξοτυπίες της σειράς «Tears» και στα ξύλινα «Ανάγλυφα» που γεννιούνται από το σχεδιασμένο από τον καλλιτέχνη Βιβλίο «ALPHAVITOS». Η λευκότητα και η πυκνότητα των ολοκληρωμένων και ανολοκλήρωτων γεωμετριών τους επιβεβαιώνουν μια ισχυρή παρουσία. Τα πάντα συσχετίζονται και όλα τα παραπάνω κορυφώνονται στις ήπιες ιδιομορφίες και τους σιωπηλούς υπαινιγμούς των «Neon Panels» του 2006.

εργο τεχνης
Άτιτλη ζωγραφική, 1990. Χρωματιστά μολύβια σε vellum
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο Στήβεν Αντωνάκος γεννήθηκε το 1926 στον Άγιο Νικόλαο Λακωνίας και το 1930 εγκαταστάθηκε με την οικογένεια του στη Νέα Υόρκη όπου έζησε και εργάστηκε έως τον θάνατό του το 2013.

Από τις αρχές της δεκαετίας του '60 ο Στήβεν Αντωνάκος είχε ήδη διακριθεί για τα λιτά του έργα με λυχνίες νέον, που συνομιλούν με το χώρο, αλλά και χάρη στην εκτενή ενασχόλησή του με το σχέδιο. Αυστηρά αφαιρετικός, χαρακτηρίζει το έργο του ως «πραγματικά πράγματα σε πραγματικό χώρο» -- άμεση οπτική και χωρική εμπειρία χωρίς ψευδαισθήσεις, συνειρμούς ή αναφορές έξω από το ίδιο το καλλιτέχνημα.

Πέρα από τους σπουδαίους του Πίνακες, χρωματικούς ή καλυμμένους από φύλλα χρυσού, με λυχνίες χρωματιστού νέον πίσω από τις ακμές των τελάρων, αλλά και τα έργα του σε χαρτί ή περγαμηνή, είναι επίσης γνωστός για τις σειρές έργων Τοίχοι, ∆ωμάτια ∆ιαλογισμού, Παρεκκλήσια και Βιβλία Καλλιτέχνη.

εργο τεχνης
Αγία Αικατερίνη, 1992. Νέον, χρώμα και ξύλο
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Για σαράντα και πλέον χρόνια έχει πραγματοποιήσει πολλές εκθέσεις τόσο στη Νέα Υόρκη και τις ΗΠΑ όσο και στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Από τα τέλη της δεκαετίας του '70 εγκαταστάθηκαν μόνιμα πάνω από 45 μεγάλης κλίμακας ∆ημόσια Έργα του στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ιαπωνία. Το 1999 εκδόθηκε από τους Hudson Hills Press η μονογραφία ANTONAKOS του Irving Sandier. To 2007 παρουσιάστηκε στην Αθήνα αναδρομική έκθεση του έργου του με τίτλο ANTONAKOS: A RETROSPECTIVE.

Ο Στηβεν Αντωνάκος εκπροσωπείται αποκλειστικά από την γκαλερί CITRONNE.

Γκαλερί CITRONNE, Πατριάρχου Ιωακείμ 19, 4ος όροφος
Αθήνα +30) 210 7235 226, Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πέμ., Παρ.: 11.00-20.00
Τετ., Σάβ.: 11.00-16.00

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ